Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
1462-IPPB4.4511.147.2017.2.IM
z 29 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 maja 2017 r. (data nadania 4 maja 2017 r., data wpływu 8 maja 2017 r.) na wezwanie z dnia 20 kwietnia 2017 r. Nr 1462-IPPB4.4511.147.1.IM (data nadania 21 kwietnia 2017 r., data doręczenia 29 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową 50% wkładu budowlanego według wartości rynkowej lokalu mieszalnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji w indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową 50% wkładu budowlanego według wartości rynkowej lokalu mieszalnego.


Z uwagi na braki formalne, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), pismem z dnia 20 kwietnia 2017 r. Nr 1462-IPPB4.4511.147.2017.1.IM (data nadania 21 kwietnia 2017 r., data doręczenia 29 kwietnia 2017 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Pismem z dnia 2 maja 2017 r. (data nadania 4 maja 2017 r., data wpływu 8 maja 2017 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


W trakcie trwania małżeństwa Wnioskodawcy z Iwoną z d. B. do Spółdzielni Mieszkaniowej (obecnie R.) w sierpniu 1988 r. Wnioskodawca z żoną wnieśli:

  • wkład budowlany, tytułem lokatorskiego prawa do lokalu w wysokości 384.300,00 zł (słownie: trzysta osiemdziesiąt cztery tysiące trzysta złotych)
  • opłatę za meble wbudowane w wysokości 6.442,00 zł (słownie: sześć tysięcy czterysta czterdzieści dwa złote)
  • wkład członkowski w wysokości 1.000,00 zł (słownie: jeden tysiąc złotych)


Ponadto co miesiąc Wnioskodawca z żoną wpłacali w ramach czynszu za lokal, kwoty na poczet spłaty kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię Mieszkaniową na cel budowy budynku mieszkalnego, w którym mieścił się lokal. Wpłaty te były wyszczególnione jako składnik opłaty czynszowej za lokal.


Dokonując wpłat, o których mowa wyżej, Wnioskodawca z żoną nie korzystali z żadnych ulg podatkowych, ani też z książeczki mieszkaniowej.


Wyrokiem Sądu Rejonowego, w dniu 15 listopada 2005 r., został orzeczony rozwód Wnioskodawcy z Iwoną z d. B. . Podział majątku nie został dokonany. Iwona z d. B. pozostała w lokalu. Wnioskodawca zaś wyprowadził się do mieszkania, które zakupił korzystając z kredytu bankowego.

W listopadzie 2015 r. Wnioskodawca otrzymał ze Spółdzielni Mieszkaniowej R. informację o śmierci Iwony B.. Z uwagi na to, że nadal Wnioskodawca był posiadaczem 50% udziałów wkładu budowlanego w/w lokalu, Zarząd Spółdzielni zaproponował Wnioskodawcy członkostwo w R. z koniecznością rozliczenia ze spadkobiercą po Iwonie B., pozostałych 50 % udziałów wkładu budowlanego.

Z racji tego, że Wnioskodawca nie był zainteresowany członkostwem w R. , ani też spłatą 50 % udziałów spadkobiercy po Iwonie B., na mocy porozumienia zawartego pomiędzy Wnioskodawcą a spadkobiercą po Iwonie B. (potwierdzonego notarialnie), Spółdzielnia Mieszkaniowa R., dokonała sprzedaży mieszkania.

Spółdzielnia wypłaciła każdej ze stron, po potrąceniu swoich kosztów, kwoty w wysokości 134. 392,63 zł (słownie: sto trzydzieści cztery tysiące trzysta dziewięćdziesiąt dwa złote, sześćdziesiąt trzy grosze) jako zwrot wkładu budowlanego w/g wartości rynkowej lokalu mieszkalnego.


Wnioskodawca nadmienił, że otrzymaną kwotę zamierza przeznaczyć na spłatę hipotecznego kredytu zaciągniętego na zakup lokalu mieszkalnego, w którym Wnioskodawca zamieszkał po wyprowadzeniu się z lokalu mieszkalnego.


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w Spółdzielni do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do Spółdzielni. Takim wkładem jest także spłata kredytów i odsetek zaciągniętych przez Spółdzielnię w celu budowy budynku z niniejszym mieszkaniem.

Spółdzielnia Mieszkaniowa R. wystawiła PIT-8C na kwotę przychodu 128.594,22 (słownie: sto dwadzieścia osiem tysięcy pięćset dziewięćdziesiąt cztery złote i dwadzieścia dwa grosze). Według Wnioskodawcy Spółdzielnia Mieszkaniowa R. wystawiając PIT-8C popełniła błąd, ewidentnie zaniżając realną wartość wkładu budowlanego Wnioskodawcy.

Ponadto Spółdzielnia Mieszkaniowa R. wystawiła Wnioskodawcy nieprawidłowy PIT, gdyż zgodnie z Ustawą z dnia 21 listopada 2001 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizycznej art. 7 spółdzielnie obowiązane są do sporządzania dokumentów dla kwot wniesionych wkładów budowlanych po 1 stycznia 1992. Stąd zdaniem Wnioskodawcy wynika, że zwrot Wnioskodawcy wkładu budowlanego nie powinien być Jego przychodem podlegającym opodatkowaniu.


W uzupełnieniu z dnia 2 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:


Ad. 1a.


Do Spółdzielni Mieszkaniowej w sierpniu 1988 r. został wniesiony przez Wnioskodawcę i jego żonę wkład budowlany. Pismo Spółdzielni Mieszkaniowej R. z dnia 3 listopada 2016 r. potwierdza dokonanie wpłaty kwoty 384.300,00 zł, jako wkładu budowlanego tytułem lokatorskiego prawa do lokalu. (Załącznik 2).


Wkład budowlany również potwierdza dokonana wpłata przez SM R.. (Załącznik 3).


Ponadto w ramach comiesięcznego czynszu za ww. lokal były przez Wnioskodawcę i jego żonę dokonywane spłaty kredytu budowlanego zaciągniętego przez Międzyzakładową Spółdzielnię Mieszkaniową „S.” na wybudowanie budynku, w którym znajduje się przedmiotowy lokal mieszkalny. (Załącznik 1).

W piśmie Spółdzielni Mieszkaniowej R. (Załącznik 2) została zawarta informacja, że ze względu na przepisy regulujące terminy archiwizacji nie posiadają dokumentacji potwierdzającej wartość spłaty kredytu budowlanego Wnioskodawcy w latach 1986 - 2005, jednakże SM R. nie zaprzecza, że takie płatności były realizowane.


Ad. 1b.


Wnioskodawca posiadał udziały w spółdzielczym lokatorskim prawie do lokalu mieszkalnego.


Informacje zawarte w pkt la i 1b wynikają jednoznacznie z pism Spółdzielni Mieszkaniowej R..


W związku z powyższym jeżeli Spółdzielnia potwierdza, że został przez nas wniesiony wkład budowlany tytułem lokatorskiego prawa do lokalu, to przedstawiony stan faktyczny dotyczy zwrotu wkładu budowlanego. Wnioskodawca wskazał, że nie jest prawnikiem i nie mam takich uprawnień, aby to kwestionować.


Wnioskodawca zwrócił się o interpretację indywidualną i wyjaśnienia w sprawie, bowiem nie zgadza się z koniecznością zapłaty podatku od połowy wartości wkładu budowlanego otrzymanego po sprzedaży mieszkania przez Spółdzielnię.


Poniżej Wnioskodawca przedstawił w formie tabelarycznej informacje dotyczące wpłat i rozliczeń związanych z wkładem budowlanym lokalu.

cellspacing="0" width="620"> width="199"> style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0.1cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="195">

Rok
1988

style="border-style: solid none solid solid; border-color: rgb(0, 0, 0) -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: 1px medium 1px 1px; padding: 0.1cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="199">

Lata
1988-2005

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="195">

align="left">-Wniesienie wkładu budowlanego w wysokości
384.300,00 zł (50% -192.150,00zł)

align="left">- wpłata 6.442,00 zł za meble wbudowane
stanowiące wyposażenie mieszkania

align="left">- wpłata wpisowego do Spółdzielni w
wysokości 500,00zł

align="left">- wpłata udziału w wysokości 1000,00 zł

align="left">- wpłata na działalność społeczno - wychowawczą
w kwocie 1000,00zł

style="border-style: none none solid solid; border-color: -moz-use-text-color -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium medium 1px 1px; padding: 0cm 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="199">

align="left">Spłata kredytu budowlanego zaciągniętego przez
Międzyzakładową Spółdzielnię Mieszkaniową „S.
” na wybudowanie budynku w comiesięcznych ratach wraz z
opłatami czynszowymi za lokal.

style="border-style: none solid solid; border-color: -moz-use-text-color rgb(0, 0, 0) rgb(0, 0, 0); border-width: medium 1px 1px; padding: 0cm 0.1cm 0.1cm;"
width="199">

align="left">- wycena przez rzeczoznawcę mieszkania na kwotę
316.632,00 zł

align="left">- czterokrotne wystawienie mieszkania przez SM

align="left">R. do sprzedaży w przetargu. Wartość mieszkania
za każdym razem zostaje obniżana.

align="left">- środki uzyskane przez SM R. ze sprzedaży
mieszkania to 275.500,00 zł

align="left">- po potrąceniu kosztów
Spółdzielni kwota do zwrotu dla osób uprawnionych
(2 osoby) to 268.785,26 zł

align="left">- kwota otrzymanego przelewu to 134.392.63 zł -
tytułem: zwrot wkładu budowlanego

align="left">- otrzymany PIT 8C na kwotę przychodu
128.594,22 zł

width="199">

Rok
2016



Wpłaty z tytułu wkładu budowlanego do Międzyzakładowej Spółdzielni Mieszkaniowej „S. ” oraz comiesięczna spłata kredytu budowlanego zaciągniętego przez Spółdzielnię na budowę budynku nie były przedmiotem odpisów podatkowych.


Wszystkie przekazane we wniosku informacje opierają się na dokumentach otrzymanych wraz z przydziałem lokalu w 1988 r. oraz w trakcie rozliczenia wkładu w 2016 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy kwota zwróconego 50% wkładu budowlanego wg wartości rynkowej lokalu mieszkalnego jest przychodem zwolnionym z podatku dochodowego?
  2. Czy w związku z Ustawą z dnia 21 listopada 2001 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne art. 7, według której spółdzielnie obowiązane są do sporządzania dokumentów dla kwot wkładów budowlanych wniesionych dopiero po 1 stycznia 1992 r., zwrot Wnioskodawcy 50% wkładu budowlanego, wg wartości rynkowej lokalu mieszkalnego (wniesionego w sierpniu 1988 r.) jest przychodem niepodlegającym opodatkowaniu?
  3. Czy w danym przypadku na Spółdzielni ciążył obowiązek wystawienia PIT-8C za 2016 r. tytułem zwrotu 50% wkładu budowlanego, wniesionego w sierpniu 1988 r.?
  4. Jeżeli Spółdzielnia była zobowiązania do wystawienia PIT-8C, to czy przez Spółdzielnię została prawidłowo ustalona kwota przychodu, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, tytułem nadwyżki nad wniesionym 50% wkładem budowlanym?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest pyt. Nr 1 - 3, natomiast w zakresie pyt. Nr 4 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, zwrot wkładu budowlanego w wysokości wartości rynkowej nie stanowi przysporzenia majątkowego, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wartość wypłaconego obecnie wkładu stanowi urealnioną kwotę współmierną do wkładu wniesionego przed dwudziestu ośmioma laty. Wobec powyższego korzysta ze zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 50 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów ze Spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do Spółdzielni.

Uwzględniając wysokość wkładów wniesionych do Spółdzielni Mieszkaniowej R. wraz z regularnie spłacanymi odsetkami od celowego kredytu zaciągniętego przez Spółdzielnię na wybudowanie budynku, w którym znajduje się przedmiotowe mieszkanie, nie sposób pominąć czasokresu pomiędzy wpłatą wkładu budowlanego w 1988 roku, a jego zwrotem w 2016 roku.

W przeciągu 28-u lat w naszym kraju miały miejsce głębokie przemiany, które dynamicznie wpływały na wartość pieniądza takie jak:

  • hiperinflacja 1989 - 1990
  • denominacja złotego (1995 r.) jako reakcja naprawcza finansów państwa po hiperinflacji z lat 1989 -1990, która osiągnęła poziom 1 395%
  • Plan Balcerowicza hamujący inflację i stabilizujący gospodarkę.


Dlatego, przy analizie wkładu budowlanego wniesionego do SM R. należy brać pod uwagę i te czynniki oraz daty kiedy one miały miejsce. Należy także pamiętać, że pieniądze wpłacone SM R. nie leżały w przysłowiowej „skarpecie” tylko w Banku. Podlegały wtedy oprocentowaniom od lokat, co w tym okresie dawało bardzo wymierny wzrost wartości pieniądza. Ponadto dawały przysporzenie także Państwu z tytułu pobranych podatków.

Zgodnie z Ustawą z dnia 21 listopada 2001 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne art. 7 spółdzielnie obowiązane są do sporządzania dokumentów dla kwot wniesionych wkładów budowlanych dopiero po 1 stycznia 1992.


W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że wartość zwróconego Jemu 50% wkładu budowlanego jest równa wartości wniesionego 50% wkładu w cenach obecnych i podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania.


Zdaniem Wnioskodawcy Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązana, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do wystawienia informacji o wysokości wycofanego wkładu budowlanego wniesionego od dnia 1 stycznia 1992 r. Wkład budowlany został wniesiony w sierpniu 1988 r.

Spółdzielnia, po sprzedaży lokalu w formie przetargu i po potrąceniu swoich kosztów wypłaciła Wnioskodawcy kwotę 134.392,63zł, tytułem zwrotu 50% wkładu budowlanego, natomiast w PIT-8C wykazała kwotę przychodu w wysokości 128.594,22 zł. Wykazała więc, że pomiędzy wypłaconą wartością rynkową lokalu mieszkalnego a wniesionym wkładem wystąpiła nadwyżka. Zdaniem Wnioskodawcy w rozliczeniu, Spółdzielnia nie uwzględniła spłacanego przez Wnioskodawcę kredytu budowlanego, który zaciągnęła na budowę budynku, jak również nie urealniła wartości wkładu budowlanego.


W tabeli powyżej Wnioskodawca przedstawił kwoty wynikające z rozliczenia wkładu budowlanego, dokonanego prze Spółdzielnię.


I tak kwota 50% wkładu budowlanego wpłaconego w 1988 r. w wysokości 192.150,00 zł została urealniona przez Spółdzielnię jedynie do wysokości 5.798,41 zł, a pozostała kwota tj. 128.594,22 zł, została wykazana jako przychód Wnioskodawcy do opodatkowania.


Zdaniem Wnioskodawcy zwrot 50% wkładu budowlanego nie stanowi przysporzenia majątkowego, bowiem wartość wypłaconego wkładu stanowi urealnioną kwotę współmierną do wniesionego w 1988 r. wkładu budowlanego, tj. przed 29 laty. Wobec powyższego powinien korzystać ze zwolnienia od podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wnioskodawca nadmienił, że Spółdzielnia Mieszkaniowa sprzedała lokal w ramach przetargu, poniżej wyceny rynkowej mieszkania, bowiem, nie było chętnych do nabycia lokalu za cenę ustaloną wg rzeczoznawcy.


Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do Jego przypadku zwrot wkładu budowlanego stanowi przychód w związku ze zwrotem wkładu budowlanego, uaktualnionym jedynie do cen rynkowych, a nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych zwrotu przez spółdzielnię mieszkaniową wkładu budowlanego według wartości rynkowej lokalu mieszalnego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są „inne źródła”.


W myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii można zaliczyć również przychody inne, niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy. Z treści powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie, których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.


Kwestię nabycia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz warunków zwrotu wniesionego wkładu reguluje ustawa z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1222, z późn. zm.).


Stosownie do art. 4 ust. 1 ww. ustawy, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy, członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w ust. 1 albo 2.


W sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące w szczególności wnoszenia, ustalania i waloryzacji wkładu mieszkaniowego i budowlanego określają postanowienia statutu (art. 8 pkt 3 ww. ustawy).


Natomiast zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 ww. ustawy, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasa z chwilą ustania członkostwa oraz w innych wypadkach określonych w Rozdziale 2 tej ustawy.


Zgodnie art. 11 ust. 21 ww. ustawy, w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową tego lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię zgodnie w postanowieniami statutu.

Z wartości rynkowej lokalu potrąca się przypadającą na dany lokal część zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności niewniesiony wkład mieszkaniowy. Jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków, potrąca się również nominalną kwotę umorzenia kredytu lub dotacji, w części przypadającej na ten lokal oraz kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu (art. 11 ust. 22).


W myśl art. 11 ust. 24 ww. ustawy warunkiem wypłaty, o której mowa w ust. 21, jest opróżnienie lokalu.


Nadmienić należy, że według brzmienia art. 11 ust. 21, ww. ustawy, obowiązującego do 30 lipca 2007 r. spółdzielnia zwracała osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy lub jego część, zwaloryzowany według wartości rynkowej lokalu. Aktualnie wypłaca wartość rynkową lokalu.

Natomiast zgodnie z art. 1711 ust. 1 ww. ustawy w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu spółdzielnia wypłaca osobie uprawnionej wartość rynkową lokalu. Przysługująca osobie uprawnionej wartość rynkowa, ustalona w sposób przewidziany w ust. 2, nie może być wyższa od kwoty, jaką spółdzielnia uzyska od osoby obejmującej lokal w wyniku przetargu przeprowadzonego przez spółdzielnię, zgodnie z postanowieniami statutu.

Z wartości rynkowej lokalu potrąca się niewniesioną przez osobę, której przysługiwało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, część wkładu budowlanego, a w wypadku gdy nie został spłacony kredyt zaciągnięty przez spółdzielnię na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu – potrąca się kwotę niespłaconego kredytu wraz z odsetkami (art. 1711 ust. 2 ww. ustawy).

Nadmienić należy, że według brzmienia art. 1711 ust. 1 ww. ustawy, obowiązującego do dnia 30 lipca 2007 r., w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu Spółdzielnia obowiązana była uiścić uprawnionemu wartość rynkową tego prawa. Aktualnie wypłaca wartość rynkową lokalu. W myśl art. 1711 pkt 3 warunkiem wypłaty wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest opróżnienie lokalu, o którym mowa w art. 7 ust. 1. ww. ustawy.

W sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące w szczególności: wnoszenia, ustalania i waloryzacji wkładu mieszkaniowego i budowlanego określają postanowienia statutu (art. 8 pkt 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Mając na względzie powyższe, wkład mieszkaniowy (budowlany) stanowi formę, w jakiej członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu kosztów budowy budynku (lokalu). Wydatki na wkłady mieszkaniowe lub budowlane do spółdzielni wpłacane są natomiast w celu uzyskania spółdzielczego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu.

Wnioskodawca uważa, że zwrot wkładu budowlanego w wysokości wartości rynkowej nie stanowi przysporzenia majątkowego, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zdaniem Wnioskodawcy wartość wypłaconego obecnie wkładu stanowi urealnioną kwotę współmierną do wkładu wniesionego przed dwudziestu ośmioma laty. Wobec powyższego korzysta ze zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 50 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wskazał, że Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zobowiązana, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do wystawienia informacji o wysokości wycofanego wkładu budowlanego wniesionego od dnia 1 stycznia 1992 r. Wkład budowlany został wniesiony w sierpniu 1988 r.

Jednakże wskazać należy, że zwrot wkładów wniesionych do spółdzielni nie jest tożsamy z wycofaniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2001 r., Nr 134, poz. 1509, z późn. zm.). Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej z dnia 21 listopada 2001 r. spółdzielnie mieszkaniowe są obowiązane sporządzić za rok kalendarzowy, w trzech egzemplarzach, według ustalonego wzoru, imienne informacje o wysokości wycofanego wkładu budowlanego lub mieszkaniowego wniesionego do spółdzielni od dnia 1 stycznia 1992 r., chyba że podatnik złoży spółdzielni oświadczenie, że wycofany wkład nie był odliczony od jego dochodu lub od podatku. W terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym spółdzielnie przekazują jeden egzemplarz informacji osobom, które wycofały ze spółdzielni wkład budowlany lub mieszkaniowy, a drugi egzemplarz urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika.

Z wycofaniem wkładu budowlanego, mamy do czynienia jedynie do czasu przydziału członkowi spółdzielni lokalu przez spółdzielnię mieszkaniową (członkowi oczekującemu). Natomiast zwrot wkładu budowlanego lub mieszkaniowego ma miejsce w przypadku uprzedniego powstania spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego czy też spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.


Zwrot wkładów wniesionych do spółdzielni stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni.


Zwrócić należy uwagę, że precyzując zakres ustanowionego przepisem art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia, ustawodawca wskazał wyraźnie, że obejmuje ono uzyskane ze wskazanego wyżej tytułu przychody, jedynie do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni. Użyty w art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy zwrot: „do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów” określa bowiem zakres opisanego zwolnienia przedmiotowego. Przepis ten wskazuje wprost, że zwolnieniu podlega nie cała kwota przychodu uzyskanego przez uprawnionego w wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, tj. uzyskana przez niego kwota odpowiadająca „wartości rynkowej lokalu”, ale jedynie ta jego część, która odpowiada kwocie faktycznie wniesionego wkładu.

Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 50 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wynika więc, że zakresem zwolnienia od podatku dochodowego objęta jest nadwyżka ponad wysokość wniesionego wkładu do spółdzielni, uwzględniająca np. inflację w odniesieniu do tego wkładu, w razie jego zwrotu. Żaden przepis, czy to zawarty w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy to w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych nie pozwala na uznanie, że przez użyty w art. 21 ust. 1 pkt 50 zwrot: „do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów”, należy rozumieć: „wysokości wkładu uwzględniającego inflację”.

Tym samym, uzyskany przez Wnioskodawcę przychód w związku ze zwrotem wkładu budowlanego w wysokości wartości rynkowej lokalu stanowi co do zasady przychód podatkowy, przy czym do wysokości uprzednio wniesionego wkładu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na mocy ww. przepisu.

W związku z powyższym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wartość zwróconego przez spółdzielnię wkładu budowlanego w wysokości wartości rynkowej nie stanowi przysporzenia majątkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz że wartość wypłaconego obecnie wkładu stanowi urealnioną kwotę współmierną do wkładu wniesionego przed dwudziestu ośmioma laty i wobec powyższego w całości korzysta ze zwolnienia od podatku, zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 50 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość zwróconego wkładu - zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych – stanowi bowiem wartość rynkową lokalu. Zatem, nie może odpowiadać wartości wniesionego wkładu budowlanego przez Wnioskodawcę w przeszłości, tj. wówczas kiedy lokal mieszkalny był przydzielony. Jeżeli intencją ustawodawcy byłoby zwolnienie przychodu otrzymanego w związku ze zwrotem m.in. wkładów w spółdzielni do wysokości zwaloryzowanej wartości wniesionych wkładów, zostałoby to wyraźnie wskazane w ww. przepisie.

W konsekwencji, kwota zwróconego Wnioskodawcy wkładu budowlanego (wartość rynkowa lokalu), jedynie do wysokości uprzednio wniesionego wkładu do spółdzielni mieszkaniowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem, tj. kwotą wypłaconą przez spółdzielnię a nominalną wartością wniesionego wkładu stanowi przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu łącznie z innymi przychodami uzyskanymi przez Wnioskodawcę w roku podatkowym.

Należy nadmienić, że skoro wkład budowlany wniesiony został przez Wnioskodawcę do spółdzielni mieszkaniowej przed 1995 r., to w chwili obecnej ustalając wartość wniesionego wkładu należy uwzględnić ją w kwocie odpowiadającej kwocie po denominacji. Zgodnie bowiem z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o denominacji złotego (Dz. U. Nr 84 poz. 386), wszelkie prawa majątkowe, a także zobowiązania i należności pieniężne powstałe przed datą 1 stycznia 1995 r., a płatne po tej dacie – podlegają przeliczeniu w stosunku określonym w art. 2 ust. 2 przedmiotowej ustawy. W szczególności przeliczeniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, podlegają: wynagrodzenia za pracę, emerytury, renty, inne należności wynikające z praw i zobowiązań majątkowych (publicznych i prywatnych) bez względu na tytuł ich powstania, wartości materiałów i surowców, wkładów oszczędnościowych, lokat i depozytów bankowych. W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy o denominacji złotego, nowa jednostka pieniężna będzie miała wartość równą 10.000 starych złotych.

Zatem w przedstawionym stanie faktycznym na spółdzielni mieszkaniowej ciążył obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Reasumując stwierdzić należy, że kwota zwróconego wkładu budowlanego według wartości rynkowej, jedynie do wysokości uprzednio wniesionego wkładu do spółdzielni mieszkaniowej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 50 ww. ustawy. Natomiast nadwyżka pomiędzy uzyskanym przychodem, tj. kwotą wypłaconą przez spółdzielnię a wartością wniesionego wkładu stanowi dla Wnioskodawcy przysporzenie majątkowe, tj. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu łącznie z innymi przychodami w roku podatkowym, a tym samym na spółdzielni mieszkaniowej ciążył obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Końcowo, w niniejszej sprawie wskazać należy, że postępowanie o udzielenie interpretacji ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego. W postępowaniu tym organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ogranicza się do dokonania subsumpcji przedstawionego przez stronę stanu faktycznego pod określony przepis prawa podatkowego i wyjaśnienia przyczyn, dla których w określonym stanie faktycznym dany przepis ma zastosowanie. Zatem tut. organ nie odniósł się do kwot wskazanych przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym i własnym stanowisku, a jedynie dokonał oceny interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Organ podatkowy wskazuje, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku i uzupełnienia nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj