Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.138.2017.1.AS
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 25 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji drogowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji inwestycji drogowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


  1. Wnioskodawca jest spółką kapitałową, podatnikiem podatku od towarów i usług [dalej: VAT] [dalej: Wnioskodawca lub Spółka].
  2. Spółka prowadzi działalność deweloperską obejmującą realizację m.in. inwestycji mieszkaniowych.
  3. Wnioskodawca planuje rozpocząć budowę budynku mieszkalnego [dalej: Inwestycja Mieszkaniowa ].
  4. Funkcjonowanie Inwestycji Mieszkaniowej zależy od jej powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych.
  5. Planowana realizacja Inwestycji Mieszkaniowej pociąga za sobą konieczność przebudowy drogi publicznej prowadzącej do nieruchomości, na której Inwestycja Mieszkaniowa będzie realizowana.
  6. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (tj. Dz. U. 2016 poz. 1440), budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową (w zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy niniejszym wniosek będzie to Inwestycja Mieszkaniowa) należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Inwestor po wybudowaniu, przebudowaniu drogi jest zobowiązany do jej przeniesienia na jednostkę samorządu terytorialnego, z którą zawarł umowę.
  7. Ponadto, Wnioskodawca, jako inwestor planujący sprzedać Inwestycję Mieszkaniową, jest zainteresowany uzyskaniem jak najwyższej ceny jej sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby lub utrudniał korzystanie z Inwestycji Mieszkaniowej, co w konsekwencji oznaczałoby jej znacznie niższą wartość rynkową i możliwy do uzyskania przychód z jej sprzedaży.
  8. W związku z powyższym Spółka podjęła działania mające na ma celu przebudowę drogi publicznej prowadzącej do Inwestycji Mieszkaniowej [dalej: Inwestycja Drogowa].
  9. Spółka zawarła umowę dotyczącą realizacji Inwestycji Drogowej z urzędem miasta właściwym ze względu na położenie działki, na której realizowana będzie Inwestycja Drogowa [dalej: Miasto]. W ramach przedmiotowej umowy Miasto zobowiązało się do działań niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej, m. in. udostępnienia działki, na których będzie ona realizowana oraz również do przejęcia/odbioru Inwestycji Drogowej. Spółka oświadczyła natomiast, że zamierza zrealizować Inwestycję Drogową, a następnie nieodpłatnie przekazać ją Miastu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


  1. Zdaniem Spółki będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
  2. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
  3. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego istotne jest zatem ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT pozostają w związku z czynnościami opodatkowanymi. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Związek bezpośredni występuje wówczas, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika. Związek pośredni występuje natomiast wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania podatnika, tj. jego działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Aby zatem wskazać, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, należy ustalić czy pomiędzy dokonanymi przez niego zakupami towarów i usług, a powstaniem opodatkowanego obrotu dla celów ustawy o VAT istnieje związek przyczynowo-skutkowy.
  4. Odnosząc powyższe rozważania do zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, należy zauważyć, że Spółka realizując Inwestycję Drogową będzie dążyć do zwiększenia atrakcyjności Inwestycji Mieszkaniowej. Infrastruktura towarzysząca Inwestycji Mieszkaniowej będzie bowiem jednym z istotnych czynników wyboru lokalizacji przez potencjalnych nabywców lokali mieszkalnych, co z kolei przełoży się na uzyskanie wyższych cen z jej sprzedaży, stanowiących jednocześnie obrót w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
  5. Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie Inwestycji Drogowej Miastu nie oznacza braku związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. Należy bowiem zauważyć, że Spółka realizując Inwestycję Drogową dąży do zapewnienia bądź zwiększenia swoich obrotów z tytułu czynności opodatkowanej, jaką będzie sprzedaż Inwestycji Mieszkaniowej, do której prowadzić będzie droga, której przebudowa jest przedmiotem Inwestycji Drogowej. Innymi słowy, odpowiedni dojazd do Inwestycji Mieszkaniowej przyczyni się do czynności opodatkowanej VAT, tj. sprzedaży tej inwestycji.
  6. Należy podkreślić, że nieodpłatny charakter przekazania przekazanie Inwestycji Drogowej Miastu jest ściśle związany z faktem, iż realizacja Inwestycji Drogowej jest obowiązkiem Spółki wynikającym z ustawy o drogach publicznych. Warto przy tym zresztą zauważyć, że nie nastąpi przy tym przekazanie Miastu żadnego składnika majątkowego, bowiem Miasto pozostanie cały czas właścicielem działek, na których realizowania będzie Inwestycja Drogowa. Nie sposób również postrzegać realizacji Inwestycji Drogowej jako świadczenia usługi na rzecz Miasta, gdyż Miasto nie zamawia Inwestycji Drogowej, a jedynie umożliwia Spółce wywiązanie się z tego obowiązku poprzez udostępnienie gruntu, na którym Inwestycja Drogowa będzie realizowana i egzekwuje spełnienie tego obowiązku.
  7. Kontynuując powyższe rozważania, należy zatem stwierdzić, że przekazanie przez Spółkę Inwestycji Drogowej i jej formalny odbiór przez Miasto stanowić będą jedynie wyraz tego, że Spółka jako inwestor w rozumieniu ustawy o drogach publicznych wywiązała się ze swojego ustawowego obowiązku, a Miasto ten fakt potwierdza. Z punktu widzenia natomiast działalności gospodarczej Spółki, tj. podłoża ekonomicznego realizacji Inwestycji Drogowej, inwestycja ta jest przede wszystkim ściśle związana z Inwestycją Mieszkaniową, której sprzedaż wygeneruje obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.
  8. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają liczne interpretacje podatkowe, m.in.:
    1. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 19 lipca 2016 r. nr IPPP2/4512-386/16-2/MAO, w której potwierdzone zostało stanowisko podatnika, iż „Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów na przebudowę układu komunikacyjnego tj. budowę ronda, które następnie podlegać będą nieodpłatnemu przekazaniu na rzecz Miasta. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Fundusz jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nakłady ponoszone na przebudowę układu komunikacyjnego (zakup usług) będą ostatecznie miały związek z czynnościami opodatkowanymi, tj. odpłatnymi usługami świadczonymi przez Fundusz w postaci najmu/dzierżawy, czy też w przypadku sprzedaży nieruchomości w postaci dostawy budynku w ramach pierwszego zasiedlenia”;
    2. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 maja 2015 r. nr IPPP3/4512-252/15-3/JŻ na gruncie nieco odmiennego stanu faktycznego (działalnością opodatkowaną był wynajem, a nie sprzedaż nieruchomości), w której organ stwierdził, że: „Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest podmiotem, którego główny przedmiot działalności stanowi nabywanie nieruchomości, realizacja inwestycji budowlanych i dalsza eksploatacja obiektów handlowych poprzez wynajem powierzchni handlowych. (...) Wydatki związane z realizacją każdej inwestycji drogowej przekazywanej nieodpłatnie Zarządcy są zatem związane z generowanym przez Spółkę obrotem opodatkowanym VAT”;
    3. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 listopada 2014 r. nr IPPP2/443-835/14-2/MT, wydana na gruncie analogicznego stanu faktycznego, w której stwierdzono, że: „Zapewnienie odpowiedniej drogi dojazdowej zwiększa atrakcyjność prowadzonej inwestycji i przyczynia się do większego zainteresowania klientów zakupem budowanych przez Spółkę domów oraz lokali mieszkalnych i użytkowych, a to z kolei pozwala na osiągnięcie odpowiednich obrotów z tytułu prowadzenia opodatkowanej działalności. Tym samym zachodzi związek przyczynowo - skutkowy między wydatkami poniesionymi na powstanie infrastruktury drogowej (a przez to podatkiem naliczonym) oraz czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Spółkę, co daje podstawę do dokonania odliczeń podatku naliczonego przy ponoszeniu wydatków na budowę infrastruktury.”;
    4. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 października 2011 r. IPPP3/443-975/11-2/KT, w której organ potwierdził stanowisko podatnika: „Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - nakłady, które poniesie Spółka na wykonanie infrastruktury technicznej na nieruchomościach stanowiących własność Miasta będą związane (pośrednio) z wykonywaną przez Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą, jako czynności mające na celu umożliwienie (usprawnienie) dojazdu do osiedla jego przyszłym mieszkańcom, a więc czynności zmierzające do zwiększenia przychodów ze sprzedaży mieszkań.”
  9. Nie bez znaczenia jest również fakt, że Spółka realizując Inwestycję Drogową spełni również obowiązek nałożony na nią art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych w związku z realizacją Inwestycji Mieszkaniowej. Obowiązek realizacji Inwestycji Drogowej nie powstałby gdyby nie założenia dotyczące realizacji Inwestycji Mieszkaniowej. Powyższa okoliczność dodatkowo przemawia więc za tym, iż wydatki na Infrastrukturę Drogową są związane z Inwestycją Mieszkaniową (a w konsekwencji z obrotem, który zostanie wygenerowany ze sprzedaży tej inwestycji).
  10. W związku z powyższym, Wnioskodawca jest zdania, że wydatki na realizację Inwestycji Drogowej spełnią przesłanki do uznania ich za zakupy związane z działalnością opodatkowaną, jaką będzie sprzedaż Inwestycji Mieszkaniowej i tym samem będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, zgodnie z którym, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność deweloperską obejmującą realizację m.in. inwestycji mieszkaniowych. Wnioskodawca planuje rozpocząć budowę budynku mieszkalnego.

Funkcjonowanie Inwestycji Mieszkaniowej zależy od jej powiązań komunikacyjnych z siecią dróg publicznych. Planowana realizacja Inwestycji Mieszkaniowej pociąga za sobą konieczność przebudowy drogi publicznej prowadzącej do nieruchomości, na której Inwestycja Mieszkaniowa będzie realizowana. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 o drogach publicznych (tj. Dz. U. 2016 poz. 1440), budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową (w zdarzeniu przyszłym, którego dotyczy niniejszy wniosek będzie to Inwestycja Mieszkaniowa) należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Inwestor po wybudowaniu, przebudowaniu drogi jest zobowiązany do jej przeniesienia na jednostkę samorządu terytorialnego, z którą zawarł umowę. Spółka zawarła umowę dotyczącą realizacji Inwestycji Drogowej z urzędem miasta właściwym ze względu na położenie działki, na której realizowana będzie Inwestycja Drogowa. W ramach przedmiotowej umowy Miasto zobowiązało się do działań niezbędnych do realizacji Inwestycji Drogowej, m. in. udostępnienia działki, na których będzie ona realizowana oraz również do przejęcia/odbioru Inwestycji Drogowej. Spółka oświadczyła natomiast, że zamierza zrealizować Inwestycję Drogową, a następnie nieodpłatnie przekazać ją Miastu.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację Inwestycji Drogowej.


Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca planuje przekazać nieodpłatnie inwestycję drogową Miastu. Wobec tego w pierwszej kolejności ustalić należy, czy ww. nieodpłatne przekazanie stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu oraz czy czynność ta będzie miała wpływ na prawo do odliczenia podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Dla stwierdzenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Nieodpłatne świadczenie uznać można za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, wówczas gdy jest ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Opodatkowaniu podlegają więc te nieodpłatne usługi, które nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Natomiast przez usługi związane z prowadzoną działalnością należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podmiotu, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa.

W niniejszej sprawie, jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, realizacja inwestycji drogowej jest ściśle związana z inwestycją mieszkaniową wykonywaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast sam nieodpłatny charakter przekazania inwestycji drogowej Miastu jest obowiązkiem Spółki, wynikającym z ustawy o drogach publicznych. Przebudowa infrastruktury drogowej jest niezbędna w celu wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, polegających na sprzedaży lokali mieszkalnych. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby lub utrudniał korzystanie z inwestycji mieszkaniowej, co w konsekwencji oznaczałoby jej znacznie niższą wartość rynkową i możliwy do uzyskania przychód ze sprzedaży. Zatem, Wnioskodawca wykonując ww. inwestycję dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które są uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży lokali mieszkalnych.

Zatem z uwagi na fakt, że nieodpłatne przekazanie inwestycji drogowej na rzecz Miasta wpisuje się w cel prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy jednak zauważyć, że niepodlegająca opodatkowaniu – czynność nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej na rzecz Miasta nie oznacza jednocześnie braku związku wydatków ponoszonych na jej realizację z czynnościami opodatkowanymi VAT. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży lub też są niezbędne do wytworzenia towarów lub wykonania usług będących przedmiotem sprzedaży. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy (przedsiębiorstwa) – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu osiąganego przez podatnika, np. poprzez odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT była przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National pic v. Commissioners of Customs Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participationis SA v. Directeur regional des impots du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt analizowanej sprawy należy wskazać, że pomiędzy wydatkami poniesionymi na realizację inwestycji drogowej a czynnościami opodatkowanymi VAT istnieje związek przyczynowo-skutkowy. Jak wynika z opisu zdarzenia, realizacja inwestycji drogowej odbywa się wyłącznie w związku z inwestycją mieszkaniową – bez wykonania takiej inwestycji budynki mieszkalne wybudowane przez Wnioskodawcę nie miałyby dostępu do drogi publicznej. Infrastruktura towarzysząca inwestycji mieszkaniowej zwiększy jej atrakcyjność i będzie jednym z istotnych czynników wyboru lokalizacji przez potencjalnych nabywców, co przełoży się na uzyskanie wyższych cen ze sprzedaży mieszkań i w rezultacie wyższy obrót podlegający opodatkowaniu VAT. Zatem, przebudowa infrastruktury drogowej służy wyłącznie zapewnieniu możliwości wykonywania przez Wnioskodawcę w przyszłości czynności opodatkowanych, polegających na sprzedaży wybudowanych lokali mieszkalnych.

Wobec tego w niniejszej sprawie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, określone w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ wydatki ponoszone w związku ww. inwestycją drogową są konieczne w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i mają związek z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Tym samym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację inwestycji drogowej, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z uwzględnieniem ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj