Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.24.2017.1.KC
z 30 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 20 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku od środków bezzwrotnej pomocy otrzymanych w 2017 i 2016 r. na podstawie przepisów Rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek Strony o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku od środków bezzwrotnej pomocy otrzymanych w 2017 i 2016 r. na podstawie przepisów Rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Fundacja (dalej jako: „Fundacja”) jest beneficjentem dotacji udzielonych na podstawie jednostronnej Deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki przez Polsko-Amerykańską Fundację W... (Polish...) i otrzymała środki z tytułu tej dotacji.


Na podstawie art. 8 wskazanej umowy o dotację do kwot objętych tą dotacją nie zalicza się kwot podatku od towarów i usług - tzn. Fundacja jest zobowiązywana do pokrywania tych kwot ze środków własnych w związku z możliwością odzyskiwania tych środków zgodnie ze wskazaną poniżej w wyjaśnieniach procedurą.


Wnioskodawca jest fundacją, która nie prowadzi działalności gospodarczej, ale złożyła wniosek o rejestrację do celów VAT od 24 lutego 2017 r. Przed tą datą żadne środki z otrzymanej dotacji nie zostały wydatkowane.


Fundacja nie prowadzi i nie planuje prowadzić działalności gospodarczej ani nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W momencie ubiegania się o zwrot Fundacja nie będzie nadal wykazywała takiej sprzedaży z uwagi na prowadzenie wyłącznie działalności statutowej - niezarobkowej.

Dotacja zostanie przekazana na wyodrębniony rachunek bankowy Fundacji i będzie przeznaczona na sfinansowanie następujących kosztów: organizację Wielkiego Finału - gali rozdania nagród dla finalistów olimpiady, wynagrodzenie koordynatora projektu, zewnętrzną obsługę księgową. Jednym z warunków otrzymanej dotacji, jest finansowanie podatku od towarów i usług ze środków własnych, w związku z powyższym faktury i wydatki związane z kosztami dotyczącymi dotacji będą częściowo (w części przypadającej na podatek od towarów i usług) pokrywane ze środków własnych fundacji pochodzących z innych rachunków.


Na potrzeby środków otrzymanych i wydawanych w ramach dotacji prowadzona będzie ewidencja w rozumieniu art. 109 ust. 3 ustawy o podatków od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późń. zm. dalej jako: „ustawa o podatku od towarów i usług”).


Fundacja będzie posiadać stosowne zaświadczanie Ministerstwa Spraw Zagranicznych zaświadczające, że środki zostaną wydane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wskazany w par. 10 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656; dalej jako: „Rozporządzenie dot. Zwrotu”)


Fundacja będzie posiadała faktury na potwierdzenie ponoszonych wydatków a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług.


Fundacja prosi o wyjaśnienie czy w tym szczególnym przypadku (tj. wydawania środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej) będzie przysługiwała możliwość odzyskania podatku VAT. W przypadku jeżeli taka możliwość przysługuje - jaka jest procedura odzyskania podatku VAT?


Fundacja jednocześnie chciałaby uzyskać odpowiedź czy w związku z dokonaniem rejestracji do celów VAT w lutym 2017 r., biorąc pod uwagę że w 2016 r. Fundacji otrzymała identyczną dotację od tej samej Fundacji i wydała w 2016 r. środki zgodnie z umową dot. tej dotacji to czy Fundacja może w 2017 r. wystąpić o zwrot podatku od towarów i usług związanego ze środkami otrzymanymi i wydatkowanymi w 2016 r.

Fundacja dla jasności chciałaby zauważyć, że pytanie pierwsze dotyczy stanu przyszłego - środków które zostaną wydatkowane w 2017 r. na podstawie umowy dotacji z 27 stycznia 2017 r. których pierwszą transzę otrzymała w lutym, natomiast pytanie drugie dotyczy środków otrzymanych na mocy umowy dotacji zawartej 2016 r., na podstawie której środki na moment składania niniejszego wniosku zostały już wydatkowane (zdarzenie przeszłe), natomiast Fundacja nie wystąpiła z wnioskiem o uzyskanie zwrotu wskazanego podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Fundacji nieprowadzącej działalności gospodarczej będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które będzie wydatkować w 2017 r.?
  2. Czy w związku z dokonaniem rejestracji do celów VAT w lutym 2017 r. Fundacja może wystąpić o zwrot podatku od towaru i usług od środków otrzymanych w 2016 r. i będzie miała prawo do takiego zwrotu?

Zdaniem Wnioskodawcy;


Ad. 1


Zdaniem Fundacji na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz.U. z 2013 r. poz. 1656 dalej jako: „Rozporządzenie dot Zwrotu”) pomimo nieprowadzenia działalności gospodarczej powinien przysługiwać zwrot VAT. W ww. rozporządzeniu me ma mowy o konieczności prowadzenia sprzedaży przez podmiot przyjmujący dotację oraz o innych warunkach, które nie zostałyby spełnione przez Fundacje.

W rozdziale 4 Rozporządzenia dot. Zwrotu przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Zgodnie z paragrafem 8 ust. 1 tego aktu prawnego, podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

W ust. 2 tego paragrafu wskazano, że przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przez podatnika, o którym mowa w ust 1.


Na podstawie ust. 3 cyt paragrafu, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2 uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r na sfinansowanie programów realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Stosownie do § 8 ust. 4 rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust 1 i 2, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa me wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Z treści paragrafu 9 ust. 1 rozporządzenia wynika, że zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Według ust. 2 ww. paragrafu przepis § 8 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Paragraf 10 niniejszego rozporządzenia wskazuje warunki dla takiego zwrotu Zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 - przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Rozporządzenie nie przewiduje dodatkowych wymogów dla uzyskania takowego zwrotu. W kwestii przedstawionych punktów Fundacja zauważa, że:

  1. Złożyła zgłoszenie rejestracyjne i posiada numer NIP,
  2. Prowadzi ewidencje, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i na moment wystąpienia o zwrot wszystkie nabycia na potrzeby projektu zostaną w nich ujęte,
  3. Wszelkie należności obejmujące podatek naliczony z tytułu dokonania nabycia towarów lub usług będą na moment wystąpienia o zwrot podatku opłacone,
  4. Środki otrzymane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej będą gromadzone wyłącznie na przeznaczonym w tym celu koncie,
  5. Będzie posiadała zaświadczenie wydane przez MSZ wskazane w Rozporządzeniu dot. Zwrotu.

Fundacja zauważa, że Rozporządzenie dot. Zwrotu nie wskazuje dodatkowych wymagań do uzyskania zwrotu, w szczególności nie wymaga, aby podmiot występujący o zwrot prowadził działalność gospodarczą, nie wprowadza również wymogu posiadania statusu czynnego podatnika VAT wykazującego sprzedaż opodatkowaną. Nie wprowadza również wymogu wskazywania związku odliczanego podatku VAT nabywanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej z wykazywaniem sprzedaży opodatkowanej. Ze swej istoty jest to tryb szczególny przysługujący podmiotom otrzymującym taką bezzwrotną pomoc zagraniczną, których nie dotyczą wymogi stawiane podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą dla odliczenia podatku od towarów i usług.


Fundacja zauważa również, że zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (ust. 2 ww paragrafu).


W świetle paragrafu 11 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4, a w części - z innych środków finansowych.

Na podstawie ust. 2 ww. paragrafu, podatek wykazany w fakturze lub w dokumencie celnym podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury.

Zgodnie z ust. 3 tego paragrafu, jeżeli z umów, o których mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 wynika, że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej me mogą być przeznaczone na opłacanie podatku, przy wyliczeniu udziału, o którym mowa w ust. 2, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych.

Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikom, którzy zapłacili ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 3, część należności obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług lub importu towarów oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - również dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług (ust. 5 analizowanej regulacji prawnej).

W myśl ust. 6 tego paragrafu, do zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1 stosuje się odpowiednio paragraf 9 i paragraf 10 ust. 1 pkt 1 2 i 4. W związku z powyższymi artykułami fakt opłacania przez Fundację faktur częściowo ze środków własnych nie stoi na przeszkodzie otrzymaniu zwrotu podatku, a jest naturalną konsekwencją otrzymanego finansowania, które nie obejmowało podatku od towarów i usług w związku z możliwością wystąpienia o jego zwrot zgodnie z opisaną procedurą.


Ad 2.


Fundacja zauważa, że Rozporządzenie dot. zwrotu nie przewiduje wymogu tego, by rejestracja podatnika nastąpiła przed otrzymaniem i wydatkowaniem środków, w związku z powyższym uważa, że dokonanie rejestracji w 2017 r. i dopełnienie ostatecznego wymogu związanego z otrzymanymi środkami w 2016 r. umożliwia jej wystąpienie o zwrot podatku od towarów i usług związanego z niniejszą dotacją. W związku z tymi środkami Fundacja wyjaśnia że:

  1. Posiadała numer NIP w 2016 r. jedynie nie była zarejestrowanym podatkiem VAT.
  2. Prowadziła ewidencje, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług i ujęła w niej wydatki związane z dotacją o której mowa we wniosku.
  3. Wszelkie należności obejmujące podatek naliczony z tytułu dokonania nabycia towarów lub usług zostały opłacone.
  4. Środki otrzymane z bezzwrotnej pomocy zagranicznej były gromadzone wyłącznie na przeznaczonym w tym celu koncie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.) zwanej dalej ustawa, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwestie zwrotu podatku z tytułu bezzwrotnej pomocy zagranicznej reguluje rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwrotu, wydanego na podstawie delegacji ustawowej w art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników dokonujących bezpośredniego nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia)


Natomiast według § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2 uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Jak stanowi § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepis § 8 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) jest jest beneficjentem dotacji udzielonych na podstawie jednostronnej Deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki przez Polsko-Amerykańską Fundację W... i te środki otrzymała. Na podstawie art. 8 wskazanej umowy o dotację do kwot objętych tą dotacją nie zalicza się kwot podatku od towarów i usług - tzn. Wnioskodawca jest zobowiązywany do pokrywania tych kwot ze środków własnych w związku z możliwością odzyskiwania tych środków zgodnie ze wskazaną poniżej w wyjaśnieniach procedurą. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ale złożył wniosek o rejestrację do celów VAT od 24 lutego 2017 r. Przed tą datą żadne środki z otrzymanej dotacji nie zostały wydatkowane. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i w momencie ubiegania się o zwrot nie będzie nadal wykazywał takiej sprzedaży z uwagi na prowadzenie wyłącznie działalności statutowej - niezarobkowej.


Dotacja zostanie przekazana na wyodrębniony rachunek bankowy Wnioskodawcy i będzie przeznaczona na sfinansowanie następujących kosztów: organizację Wielkiego Finału - gali rozdania nagród dla finalistów olimpiady, wynagrodzenie koordynatora projektu, zewnętrzną obsługę księgową.


Jednym z warunków otrzymanej dotacji, jest finansowanie podatku od towarów i usług ze środków własnych, w związku z powyższym faktury i wydatki związane z kosztami dotyczącymi dotacji będą częściowo (w części przypadającej na podatek od towarów i usług) pokrywane ze środków własnych fundacji pochodzących z innych rachunków.

Na potrzeby środków otrzymanych i wydawanych w ramach dotacji prowadzona będzie ewidencja w rozumieniu art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, będzie posiadała również faktury na potwierdzenie ponoszonych wydatków a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług.

Wnioskodawca będzie posiadać stosowne zaświadczanie Ministerstwa Spraw Zagranicznych zaświadczające, że środki zostaną wydane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wskazany w par. 10 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z ustaleniem, czy Wnioskodawca będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT od środków z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, które będzie wydatkować w 2017 r. jak również czy może wystąpić o zwrot podatku od towaru i usług od środków otrzymanych w 2016 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług.


Na podstawie § 10 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 - przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W myśl ust. 2 cyt. paragrafu, zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zatem, zwrot podatku w trybie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia, po spełnieniu określonych w tych przepisach warunków, przysługuje zarejestrowanym podatnikom.


W świetle § 11 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, a w części - z innych środków finansowych.

Na podstawie ust. 2 ww. paragrafu, podatek wykazany w fakturze lub w dokumencie celnym podlega zwrotowi w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, w kwocie należności ogółem wynikającej z faktury.

Zgodnie z ust. 3 tego paragrafu, jeżeli z umów, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, wynika, że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie mogą być przeznaczone na opłacanie podatku, przy wyliczeniu udziału, o którym mowa w ust. 2, należność sfinansowaną z tych środków powiększa się o kwotę przypadającego na nią podatku, pod warunkiem jednak, że część należności odpowiadająca kwocie tego podatku została zapłacona z innych środków finansowych.

Stosownie do ust. 4 ww. paragrafu, faktura lub dokument celny dokumentujący transakcję dotyczącą towarów i usług, których nabycie lub import zostały sfinansowane w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, może być podstawą tylko do jednokrotnego wystąpienia podatnika o zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1.

Zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1, przysługuje podatnikom, którzy zapłacili ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, z zastrzeżeniem ust. 3, część należności obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług lub importu towarów oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - również dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług (ust. 5 analizowanej regulacji prawnej).


W myśl ust. 6 tego paragrafu, do zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio § 9 i § 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4.


Stosownie do § 12 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem art. 87 ust. 2 i 7 ustawy.


W myśl ustępu 2 tego paragrafu, wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej dane dotyczące:

  1. wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku;
  2. kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:

  1. kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4;
  2. dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 12 ust. 3 ww. rozporządzenia).

Przepisy ust. 1-3 mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 11, z tym że:

  1. wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanego zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 11 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku;
  2. do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, wraz z określeniem udziału tego finansowania wynikającego z podpisanej umowy (§ 12 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Podatnik dołącza wniosek, o którym mowa w ust. 1, do deklaracji podatkowej dla podatku (§ 12 ust. 5 ww. rozporządzenia).


Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy, zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.

Wnioskodawca wskazał, że dotacja, o której mowa we wniosku stanowi środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu. Wnioskodawca podał również, że spełnia warunki określone w § 10 i 11 wskazanego rozporządzenia oraz, że kwota podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie została przez Wnioskodawcę zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Jak słusznie podkreśla Wnioskodawca, w rozporządzeniu brak jest dodatkowych wymagań do uzyskania zwrotu, takich jak wymóg prowadzenia działalności gospodarczej przez podmiot ubiegający się o zwrot czy wymóg posiadania statusu czynnego podatnika VAT. Brak jest również przepisów odnoszących się do wskazania związku odliczanego podatku VAT nabywanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej z wykazywaniem sprzedaży opodatkowanej.

Zatem z uwagi na okoliczności sprawy wskazać należy, że Wnioskodawcy przysługuje / będzie przysługiwał zwrot podatku naliczonego w odniesieniu do tych wydatków, w stosunku do których kwota podatku naliczonego nie została pomniejszona lub mogła być pomniejszona o podatek należny oraz które nie zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów, natomiast nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o naliczony na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy.

Analiza przepisów rozporządzenia w sprawie zwrotu nie wskazuje również, aby Wnioskodawca nie mógł wystąpić o zwrot podatku od towarów i usług związanego ze środkami otrzymanymi i wydatkowanymi w 2016 r. Wnioskodawca w 2016 r. prowadził ewidencje, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy i uwzględnił w niej wydatki związane z dotacją. Również należności obejmujące podatek naliczony z tytułu dokonania nabycia towarów lub usług zostały opłacone a środki były gromadzone wyłącznie na przeznaczonym w tym celu koncie.

Mając na uwadze warunki wskazane w § 10 rozporządzeniu w sprawie zwrotu i fakt złożenia w 2017 r. zgłoszenia rejestracyjnego i posiadania stosownego zaświadczenia wydanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Wnioskodawca jako beneficjent środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy, które uzyskał i wydatkował w 2016 r. może ubiegać się o zwrot podatku w trybie przewidzianym w roz. 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj