Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPB3.4510.17.2017.2.AK
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 11 stycznia 2017 r ), uzupełnionego pismem z dnia 28 marca 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wskazania czy przychody z dzierżawy gruntów rolnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych -jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wskazania czy przychody z dzierżawy gruntów rolnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 20 marca 2017 r., znak: 0461-ITPB3.4510.17.2017.1.AK wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano pismem z dnia 28 marca 2017 r. (data wpływu 10 kwietnia 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest właścicielem gruntów rolnych, które spełniają definicje gospodarstwa rolnego. Spółka planuje wydzierżawić grunty rolne na cele rolnicze osobom fizycznym i prawnym. Grunty te dzierżawcy będą wykorzystywali wyłącznie na cele rolnicze.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).


Czy uzyskany przychód z dzierżawy gruntów na cele rolnicze jest objęty ustawą o CIT, czy uzyskany przychód zalicza się do przychodów z działalności rolniczej?


Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskanych przychodów z dzierżawy gruntów rolnych nie zalicza się do przychodów z działalności rolniczej, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przychody uzyskane z dzierżawy gruntów rolnych podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Powyższe przychody na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e mogą być zwolnione z opodatkowania jeżeli udział przychodów z działalności rolniczej stanowił w roku poprzedzającym rok podatkowy co najmniej 60% przychodów ze wszystkich rodzajów działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.) (dalej: u.p.d.o.p.) wyłącza się stosowanie ww. ustawy w stosunku do: „przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.” Z kolei z treści art. 2 ust. 3 ustawy o pdop wynika, że do działów specjalnych produkcji rolnej zalicza się „uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.”


Zgodnie z art. 2 ust. 2 cyt. ustawy działalnością rolnicza w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 1 jest „działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folia, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zagrodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą, co najmniej:


  1. miesiąc - w przypadku roślin;
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizacyjnego gęsi i kaczek;
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego;
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt - licząc od dnia nabycia.”


Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop wynika natomiast, że przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym (art. 2 ust. 3 u.p.d.o.p.).

W myśl cytowanego wyżej przepisu art. 2 ust. 2 ustawy o pdop wynika, iż działalnością rolniczą na potrzeby wymienionej wyżej ustawy, jest wszelka produkcja zarówno roślinna, jak i zwierzęca (z wyłączeniem działów specjalnych produkcji rolnej) w stanie nieprzetworzonym - naturalnym, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu lub nabyty od innych producentów. Z uwagi na fakt, iż ustawodawca na łamach niniejszego przepisu zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to wyłącznie w granicach wyznaczonych zakresem tej definicji można mówić o przychodzie z działalności rolniczej.

Dokonując analizy przywołanej powyżej definicji działalności rolniczej, należy stwierdzić, iż przychody osiągnięte z dzierżawy gruntów rolnych nie zaliczają się do przychodów z działalności rolniczej i w konsekwencji podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i bez znaczenia jest tutaj cel i charakter tej dzierżawy.

Należy bowiem zauważyć, iż zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., nie stosuje się do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Do przychodów z działalności rolniczej zalicza się jedynie przychody pochodzące (a nie „związane”) z działalności wymienionej w art. 2 ust. 2 ustawy o pdop. dochód uzyskiwany tytułem czynszu dzierżawnego podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ponadto należy wskazać, iż na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e zwalnia się z opodatkowania „dochody podatników z działalności pozarolniczej, w tym działów specjalnych produkcji rolnej - w części przeznaczonej na działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy, a w razie rozpoczęcia działalności - w pierwszym podatkowym roku tej działalności udział przychodów z działalności rolniczej, ustalonych zgodnie z art. 12-14, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej stanowił co najmniej 60% przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności.”

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wskazania, że przychody uzyskane z dzierżawy gruntów rolnych podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych oraz, że przychody te mogą być zwolnione na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4e u.p.d.o.p.jest prawidłowe.

W zakresie drugiej części stanowiska Wnioskodawcy dotyczącej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychodów z działalności rolniczej w oparciu o przepis art. 17 ust. 1 pkt 4e u.p.d.o.p. należy wskazać, iż tutejszy organ odstępuje od ustosunkowywania się w tym zakresie, gdyż kwestia ta wykracza poza przedmiot powyższego wniosku (zadanego pytania).


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć ojej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - 


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj