Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.59.2017.1.JK
z 19 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 28 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową hali – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową hali.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podmiotem zwolnionym od podatku VAT. W pierwszym kwartale roku 2018 zamierza wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo urzędu skarbowego o odwołanie zwolnienia, a tym samym stać się czynnym podatnikiem VAT. Zakład wykonuje zadania w zakresie wykonywania kary pozbawienia wolności. Do podstawowych zadań należy między innymi prowadzenie oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności, przede wszystkim przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.

Zainteresowany podjął się budowy na terenie zakładu hali produkcyjnej wraz z infrastrukturą. Inwestycja planowana jest w okresie od marca 2018 roku do grudnia 2018 roku. Następnie hala zostanie wydzierżawiona. Zakład na mocy decyzji posiada prawo trwałego zarządu gruntu. Zgodnie z art. 43 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r., Nr 102, poz. 651) jednostka organizacyjna ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, w tym także do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę lub użyczenie. Zawarto porozumienie dzierżawy z dnia 4 listopada 2016 roku, z którego wynika, że Dzierżawca (kontrahent zewnętrzny) i Wydzierżawiający (Wnioskodawca) zobowiązują się do zawarcia, właściwej-przyrzeczonej umowy dzierżawy nieruchomości, na mocy której Wydzierżawiający odda Dzierżawcy do używania i pobierania pożytków Nieruchomość na warunkach umowy, a Dzierżawca zobowiąże się zapłacić Wydzierżawiającemu umówiony czynsz, za wynajem hali produkcyjno-montażowej służącej do prowadzenia działalności gospodarczej. Z porozumienia wynika, że Umowa Przyrzeczona będzie zawarta na czas oznaczony co najmniej 10 lat. Dzierżawca zobowiązuje się płacić na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wydzierżawiającego, czynsz dzierżawny do którego będzie doliczany podatek VAT w obowiązującej wysokości. Uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody przekazywane będą w kwocie netto na dochody budżetowe ministerstwa Finansów, natomiast podatek VAT do właściwego Urzędu Skarbowego. Dzierżawca zobowiązał się do utworzenia nowych miejsc pracy i zatrudnienia przez cały okres trwania umowy osób odbywających karę pozbawienia wolności. Osadzeni będą zatrudnieni w wybudowanej w ramach inwestycji hali.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwróci się do dysponenta Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy z wnioskiem o udzielenie dotacji na zadanie w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, polegające na tworzeniu w jednostkach penitencjarnych infrastruktury niezbędnej dla działań resocjalizacyjnych. Zgodnie z ustawą z dnia 28 sierpnia 1997 r. o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności (Dz. U. z 2014 r., poz. 1116) środki Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych przeznacza się na sfinansowanie działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, a w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności oraz ochronę istniejących. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 stycznia 2012 r. w sprawie Funduszu Aktywizacji zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy (Dz. U. z 2014 r., poz. 53) określa szczegółowe zasady oraz tryb finansowania działań resocjalizacji osób pozbawionych wolności oraz udzielania pożyczek i dotacji podmiotom zatrudniającym osoby pozbawione wolności.

Przyznana dotacja będzie miała charakter bezzwrotny i zostanie wypłacona w ratach w kwotach netto planowanych wydatków netto. Zaprojektowanie i wybudowanie hali produkcyjnej zostanie zlecone wykonawcy zewnętrznemu na podstawie umowy, a za wykonanie przedmiotu umowy wypłacone zostanie wynagrodzenie. Podstawą do zapłaty będą faktury VAT od Wykonawcy, za które Wnioskodawca będzie uiszczał zapłatę w wysokości brutto.

Środki finansowe w wysokości netto określone w fakturze będą pochodziły z dotacji uzyskanej z Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych i Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy.

Kwotę podatku VAT Zainteresowany zapłaci natomiast ze środków własnych pochodzących z budżetu Służby Więziennej. Zapłaconą kwotę podatku VAT we wszystkich fakturach Wnioskodawca zamierza odliczyć w 100%.

Nowo wybudowana hala będzie wykorzystywana przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w zakresie uzyskiwania przychodów z tytułu czynszu najmu powierzchni hali. Natomiast działalność produkcyjna w wybudowanej hali będzie prowadzona przez kontrahenta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów będąc już czynnym podatnikiem podatku VAT ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT ze wszystkich opłaconych faktur wystawionych za planowaną inwestycję, biorąc pod uwagę fakt, że po wybudowaniu ww. hali Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z tytułu czynszu od wynajętej w całości powierzchni hali kontrahentowi zewnętrznemu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przyszły zakup usług budowlanych realizowany przez Zainteresowanego będzie w całości związany ze sprzedażą opodatkowaną, tj. wybudowana hala produkcyjna w całości zostanie oddana w dzierżawę kontrahentowi zewnętrznemu. Z tytułu dzierżawy najemca będzie uiszczał Wnioskodawcy opłatę najmu, od której naliczony będzie podatek VAT. Zainteresowany stoi na stanowisku, że w sytuacji gdy jednostka będzie czynnym podatnikiem podatku VAT a środki z dotacji planuje wykorzystać na budowę hali, którą zamierza wydzierżawić odpłatnie, to wykona czynność opodatkowaną. W związku z powyższym będzie miał uprawnienia do odliczenia 100% podatku naliczonego od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Zakład) zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy jest podmiotem zwolnionym od podatku VAT. Natomiast w pierwszym kwartale roku 2018 zamierza wystąpić z wnioskiem do właściwego miejscowo urzędu skarbowego o odwołanie zwolnienia, a tym samym stać się czynnym podatnikiem VAT.

Zakład wykonuje zadania w zakresie wykonywania kary pozbawienia wolności. Do podstawowych zadań należy między innymi prowadzenie oddziaływań penitencjarnych i resocjalizacyjnych wobec osób skazanych na karę pozbawienia wolności, przede wszystkim przez organizowanie pracy sprzyjającej zdobywaniu kwalifikacji zawodowych.

Wnioskodawca podjął się budowy na terenie zakładu hali produkcyjnej wraz z infrastrukturą. Inwestycja planowana jest w okresie od marca 2018 roku do grudnia 2018 roku. Następnie hala zostanie wydzierżawiona.

Zakład na mocy decyzji posiada prawo trwałego zarządu gruntu. Zgodnie z art. 43 ustawy o gospodarce nieruchomościami, jednostka organizacyjna ma prawo korzystania z nieruchomości oddanej w trwały zarząd, w tym także do oddania nieruchomości lub jej części w najem, dzierżawę lub użyczenie. Zawarto porozumienie dzierżawy z dnia 4 listopada 2016 roku, z którego wynika, że Dzierżawca (kontrahent zewnętrzny) i Wydzierżawiający (Wnioskodawca) zobowiązują się do zawarcia, właściwej-przyrzeczonej umowy dzierżawy nieruchomości, na mocy której Wydzierżawiający odda Dzierżawcy do używania i pobierania pożytków Nieruchomość na warunkach umowy, a Dzierżawca zobowiąże się zapłacić Wydzierżawiającemu umówiony czynsz, za wynajem hali produkcyjno-montażowej służącej do prowadzenia działalności gospodarczej. Z porozumienia wynika, że Umowa Przyrzeczona będzie zawarta na czas oznaczony co najmniej 10 lat. Dzierżawca zobowiązuje się płacić na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wydzierżawiającego, czynsz dzierżawny do którego będzie doliczany podatek VAT w obowiązującej wysokości. Uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody przekazywane będą w kwocie netto na dochody budżetowe ministerstwa Finansów, natomiast podatek VAT do właściwego Urzędu Skarbowego. Dzierżawca zobowiązał się do utworzenia nowych miejsc pracy i zatrudnienia przez cały okres trwania umowy osób odbywających karę pozbawienia wolności. Osadzeni będą zatrudnieni w wybudowanej w ramach inwestycji hali.

W związku z powyższym Wnioskodawca zwróci się do dysponenta Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy z wnioskiem o udzielenie dotacji na zadanie w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, polegające na tworzeniu w jednostkach penitencjarnych infrastruktury niezbędnej dla działań resocjalizacyjnych. Zgodnie z ustawą o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności środki Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych przeznacza się na sfinansowanie działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, a w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności oraz ochronę istniejących. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie Funduszu Aktywizacji zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy, określa szczegółowe zasady oraz tryb finansowania działań resocjalizacji osób pozbawionych wolności oraz udzielania pożyczek i dotacji podmiotom zatrudniającym osoby pozbawione wolności.

Przyznana dotacja będzie miała charakter bezzwrotny i zostanie wypłacona w ratach w kwotach netto planowanych wydatków netto. Zaprojektowanie i wybudowanie hali produkcyjnej zostanie zlecone wykonawcy zewnętrznemu na podstawie umowy, a za wykonanie przedmiotu umowy wypłacone zostanie wynagrodzenie. Podstawą do zapłaty będą faktury VAT od Wykonawcy, za które Wnioskodawca będzie uiszczał zapłatę w wysokości brutto.

Środki finansowe w wysokości netto określone w fakturze będą pochodziły z dotacji uzyskanej z Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych i Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy.

Kwotę podatku VAT Zainteresowany zapłaci natomiast ze środków własnych pochodzących z budżetu Służby Więziennej. Zapłaconą kwotę podatku VAT we wszystkich fakturach Wnioskodawca zamierza odliczyć w 100%.

Nowo wybudowana hala będzie wykorzystywana przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w zakresie uzyskiwania przychodów z tytułu czynszu najmu powierzchni hali. Natomiast działalność produkcyjna w wybudowanej hali będzie prowadzona przez kontrahenta.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w związku z realizacją inwestycji będzie przysługiwało mu prawo do pełnego odliczenia podatku VAT.

Jak już wyżej wskazano, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w powołanych przepisach uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie obydwa warunki, o których mowa powyżej zostaną spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, w pierwszym kwartale 2018 r. stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki związane z inwestycją planowaną w okresie od marca 2018 r. do grudnia 2018 r. będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (najem powierzchni hali).

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będącemu od pierwszego kwartału 2018 r. czynnym podatnikiem VAT – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowaną realizacją inwestycji polegającej na budowie hali produkcyjnej wraz z infrastrukturą.

Organ informuje, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, że Wnioskodawca będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności braku zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego bądź nie wykorzystywania powstałego mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj