Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1865/11/JP
z 2 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1865/11/JP
Data
2012.03.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
sieć komputerowa
sprzęt
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie systemu informacji o terenie



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2011r. (data wpływu 30 grudnia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismami z dnia 15 lutego 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminy Powiatu – A, B, C, D, E oraz Powiat korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego w terminie od 22 kwietnia 2009r. do 31 grudnia 2012r. realizują projekt partnerski pn. „…”. Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i Powiecie. Przyczyni się to do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomoże proces decyzyjny dzięki stałemu dostępowi do aktualnych i rzetelnych danych oraz umożliwi efektywniejsze realizowanie zadań własnych.

Gminy Powiatu i Powiat na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w dniu 14 grudnia 2009r. zawarły porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego w formie umowy partnerskiej.

W dniu 15 czerwca 2010r. uchwałą Zarząd Województwa podjął decyzję o wyborze projektu do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 20 grudnia 2010r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W, a Gminą B, która jest Liderem projektu oraz pozostałymi partnerami projektu tj. Gminą A, Gminą C, Gminą D, Gminą E oraz Powiatem, będącymi stronami umowy. Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W dla beneficjentów, których projekty realizowane są przez kilka podmiotów Lider projektu ponosi pełną odpowiedzialność wobec dysponenta środków unijnych tj. Zarządu Województwa. Lider projektu przekazał IZ RPO W harmonogram składania wniosków o płatność na cały okres realizacji projektu, które stanowią podstawę do rozliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z zawartą umową o dofinansowanie 85% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% stanowi wkład własny wszystkich partnerów.

W ramach niniejszego projektu, Wykonawcy wyłonieni zgodnie z przepisami Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, wykonali oraz wykonują następujące działania:

  1. Opracowano cyfrową ortofotomapę terenu Powiatu,
  2. Opracowano studium wykonalności na potrzeby ww. projektu,
  3. Współpraca z Zespołem Wsparcia Projektu, który w zakresie swoich zadań opracował dokumentację przetargową na budowę systemu wraz z zakupem sprzętu teleinformatycznego,
  4. Zlecono realizację działań promocyjnych, w tym wykonanie ulotek i tablic pamiątkowych oraz drobnych gadżetów – kubki, długopisy, itp.
  5. Wyłoniono wykonawcę zadania pn. „…”.

Ponadto trwa procedura przetargowa na zadanie pn. „…” oraz przygotowywane jest postępowanie przetargowe na zadanie dotyczące audytu zewnętrznego projektu.

Zgodnie z art. 4 pkt 8 ustawy PZP udzielono poniższych zamówień, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 Euro:

  • kontrola wykonania ortofotomapy Powiatu
  • kontrola wykonania wektoryzacji sieci i uzbrojenia terenu i dróg na terenie Powiatu.

Gmina jest umocowana zapisami w umowie partnerskiej zgodnej z wytycznymi Instytucji Zarządzającej RPO W dotyczącymi realizacji projektu przez kilka podmiotów, do pełnienia roli Lidera projektu, który reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada za:

  • koordynację całości projektu,
  • przygotowanie i złożenie wniosku aplikacyjnego,
  • podpisanie indywidualnej umowy o dofinansowanie projektu z Instytucja Zarządzającą RPO W,
  • przeprowadzenie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,
  • terminowe przekazywanie do Instytucji Zarządzającej RPO W sprawozdań okresowych z postępu rzeczowego realizacji projektu,
  • właściwe wydatkowanie środków przekazanych przez partnerów w formie dotacji celowych stanowiących wkład własny,
  • rozliczanie środków finansowych zgodnie z wysokością udziału w kosztach każdego z partnerów,
  • otwarcie i prowadzenie rachunków bankowych wyodrębnionych dla każdego partnera do celów rozliczeniowych.

Wnioskodawca oraz pozostali partnerzy projektu zgodnie z zapisami umowy partnerskiej zobowiązali się m.in. do:

  • wyznaczenia dwóch osób, które będą odpowiedzialne za koordynację prac i wdrożenie projektu w danej Jednostce,
  • wdrożenia projektu w zakresie komponentów jakie przewidziane są dla poszczególnych Jednostek zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie,
  • zabezpieczenie środków finansowych na pokrycie wkładu własnego w budżetach Gmin/Powiatu na każdy rok realizacji projektu,
  • rzetelnego przygotowania i przekazania w określonych terminach wszelkich informacji wymaganych przez Lidera projektu,
  • przekazywania informacji finansowych i sprawozdawczych w terminach i formie umożliwiającej przygotowanie wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej RPO W,
  • zachowania celów i utrzymania trwałości projektu przez okres zgodny z aktualnymi wytycznymi IZ,
  • pokrycia ewentualnych wydatków niezakwalifikowanych do refundacji.

W ramach realizacji projektu zostaną zakupione następujące towary i usługi:

  • system wraz z wprowadzeniem danych, wdrożeniem na stanowiskach pracy oraz przeszkoleniem pracowników – odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale Lidera projektu,
  • sprzęt teleinformatyczny wraz z konfiguracją – odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale Lidera projektu,
  • wektoryzacja sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu – odbiór w siedzibach partnerów przy współudziale Lidera projektu oraz wyznaczonych osób z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej.

Faktury wystawiane będą na partnerów projektu, w tym również na Wnioskodawcę, a płatnikiem będzie Lider – Gmina B.

Każdy z partnerów, w tym Gmina E, przekazuje Liderowi projektu środki finansowe (wkład własny) w formie dotacji celowej na podstawie odrębnej umowy, na utworzony i wyodrębniony dla każdego rachunek bankowy. Przekazywane środki nie noszą charakteru świadczenia pieniężnego, lecz są to środki publiczne służące finansowaniu projektu.

Partycypacja w kosztach projektu odbywa się według następujących zasad:

  1. Wysokość udziału w kosztach równa 1/6 dla każdego z partnerów na zadania:
    1. opracowanie Studium Wykonalności
    2. opracowanie dokumentacji przetargowej
    3. prace Zespołu Wsparcia
    4. przeprowadzenie audytu i kontroli
    5. działania promocyjne
    6. sprzęt komputerowy w centrali Starostwa Powiatowego
    7. zakup aplikacji serwer GIS
    8. zakup oprogramowania warstw tematycznych.
  2. Wysokość udziału w kosztach dla poszczególnych partnerów ustala się następująco:
    • 1/6 kosztów zadania poniesie Powiat (16,67%),
    • 5/6 wartości zadania zostanie podzielone pomiędzy pozostałych partnerów proporcjonalnie do powierzchni terytorialnej danej gminy: A – 7,18%, B – 28,32%, C – 5,53%, D – 29,96%, E – 12,34% na zadania:
      1. wykonanie zdjęć lotniczych oraz opracowanie cyfrowej ortofotomapy terenu powiatu,
      2. kontrola i nadzór prac geodezyjnych związanych z wykonaniem zdjęć lotniczych oraz opracowaniem cyfrowej ortofotomapy dla terenu powiatu,
      3. wektoryzacja i obiektowanie sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu (z uwzględnieniem wektoryzowanych dużych obiektów sieci oraz dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej),
  3. Wysokość udziału w kosztach wynikająca z nakładów pracy przy opracowaniu poszczególnych modułów tematycznych systemu GIS dla poszczególnych partnerów:
    • A – 22,12%
    • B – 23,62%
    • C – 10,81%
    • D – 17,30%
    • E – 10,72%
    • Powiat – 15,43%.
  4. Wysokość udziału w kosztach wynikająca z ilości stanowisk obsługujących system informacji o terenie w siedzibie każdego z partnerów na zadania:
    1. integracja systemów obiegu dokumentów w zakresie korespondencji związanej z informacją o terenie (A – 14,09%, B – 19,93%, C – 14,09%, D – 17,53%, E – 9,62%, Powiat – 24,74%)
    2. szkolenia dla użytkowników w zakresie budowy systemu informacji o terenie i integracji systemów obiegu dokumentów (A – 14,09%, B – 19,93%, C – 14,09%, D – 17,53%, E – 9,62%, Powiat – 24,74%),
    3. szkolenia dla informatyków .

Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Wnioskodawcy oraz partnerów projektu.

System związany będzie z wykonywaniem następujących czynności:

System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek dodatkowych przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Wnioskodawca nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywać budowanego systemu elektronicznego do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym. Czynności dotyczące pobierania opłat z tyt. użytkowania, najmu dzierżawy, wieczystego użytkowania są realizowane z wykorzystaniem oprogramowania firmy sp. z o. o., zakupionego przez Gminę, które nie jest związane z realizacją przedmiotowego projektu. Ogólne dane dotyczące użytkowania, najmu, dzierżaw, wieczystego użytkowania będą jedynie zaczytywane z posiadanego przez Wnioskodawcę specjalistycznego oprogramowania do budowanego systemu w celu poglądowym dla innych użytkowników lub mieszkańców.

Wnioskodawca posiada również specjalistyczne oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zwieraniem umów najmu lokali użytkowych. Do naliczania należności oraz wydruku faktur nie będą wykorzystywane moduły budowanego systemu informacji o terenie.

Rozliczenia projektu z Instytucją Zarządzającą RPO W dokonuje Gmina B, która jako Lider zabezpiecza środki na całość realizacji projektu (wysokość dofinansowania oraz swój wkład własny). Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych zgodnie z wytycznymi IZ RPO W dla beneficjentów, których projekty realizowane są przez kilka podmiotów, przekazywane są na rachunek bankowy Lidera projektu – Gminy B. Według wytycznych to Lider jako instytucja aplikująca o dofinansowanie w ramach RPO będzie dysponował uzyskanymi środkami pieniężnymi. Produkty powstałe w ramach przedsięwzięcia będą własnością Wnioskodawcy oraz pozostałych partnerów proporcjonalnie do ich zaangażowania finansowego w kosztach.

Ze względu na specyfikę projektu – wspólny system, nie jest możliwe odrębne realizowanie go przez gminy powiatu lub Powiat.

W piśmie z dnia 15 lutego 2012r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę E w części projektu przypadającej na Gminę E. Nie będzie przekazania efektów projektu na rzecz Gminy E. Powstały w wyniku realizacji projektu system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sformułowanie zwarte we wniosku, że system związany będzie z wykonywaniem m.in. czynności opodatkowanych (zawieranie umów użyczenia, wieczystego użytkowania, dzierżawy, użytkowania, najmu) należy rozumieć w ten sposób, że w systemie zostaną zawarte jedynie informacje o czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast sama obsługa tych czynności odbywa się i odbywać będzie przy pomocy oprogramowania firmy sp. o. o., zakupionego przez Wnioskodawcę, które nie jest związane z realizacją przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca na przykładzie przedstawionych zdarzeń przyszłych ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, ze jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca wraz z innymi partnerami będzie realizował projekt pn. „…”. Liderem projektu będzie Gmina B.

System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu powiatu. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę w części projektu przypadającej na Wnioskodawcę. Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Wnioskodawcy oraz partnerów projektu. Nie będzie przekazania efektów projektu na rzecz Wnioskodawcy.

Powstały w wyniku realizacji projektu system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W systemie zostaną zawarte jedynie informacje o czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast sama obsługa tych czynności odbywa się i odbywać będzie przy pomocy zakupionego przez Wnioskodawcę oprogramowania, które nie jest związane z realizacją przedmiotowego projektu.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w rozpoznawanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera i pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Tut. organ zauważa, że interpretację wydano przy założeniu, że faktycznie powstały w wyniku realizacji projektu system nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj