Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.127.2017.2.JG
z 2 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2017 r. (data wpływu 19 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r. ) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 25 maja 2017 r. (skutecznie doręczone Stronie w dniu 26 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT dla usługi pensjonatu dla koni – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT dla usługi pensjonatu dla koni. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 30 maja 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tutejszego organu z dnia 25 maja 2017 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.127.2017.1.JG (skutecznie doręczone w dniu 26 maja 2017 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest właścicielem 10 – hektarowego gospodarstwa rolnego we wsi, w ramach którego prowadzi obecnie i będzie prowadził w przyszłości pensjonat dla koni. Gospodarstwo stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.


Usługa pensjonatu dla koni polega m.in. na: udostępnieniu boksu dla konia, pojeniu i karmieniu konia (w tym podawaniu paszy treściwej i objętościowej), umożliwieniu koniowi codziennego ruchu (wyprowadzaniu na padok), pozostałej opiece nad koniem bez usług weterynaryjnych ani kowalskich. Właściciel konia ma możliwość korzystania z infrastruktury gospodarstwa (placu do jazdy) w celu uprawiania sportu lub rekreacji jeździeckiej.

Wnioskodawca w ramach gospodarstwa rolnego uprawia łąki i pastwiska, wyprodukowane rośliny wykorzystuje na własne potrzeby gospodarstwa, w tym dla celów karmienia koni w ramach usług pensjonatu dla koni. Usługa pensjonatu dla koni świadczona jest wyłącznie dla osób fizycznych niewykorzystujących usługi w swojej działalności gospodarczej. Jednocześnie w pensjonacie zarejestrowany jest klub jeździecki, którego Wnioskodawca jest prezesem.

Ponadto Wnioskodawca w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, że prowadzone przez niego usługi pensjonatu dla koni mieszczą się w ugrupowaniu 01.62.10.0 PKWiU.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy usługa pensjonatu dla koni świadczona przez Wnioskodawcę jako rolnika ryczałtowego jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługa pensjonatu dla koni świadczona przez rolnika ryczałtowego jest zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Jak stanowi przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Na podstawie art. 2 pkt 19 ustawy, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, który korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Działalność rolnicza, według definicji zawartej w art. 2 pkt 15 ustawy, to m.in. produkcja roślinna i zwierzęca, a także świadczenie usług rolniczych. Usługami rolniczymi są natomiast usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy (art. 2 pkt 21 ustawy).


W załączniku nr 2 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, od których dostawy i świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług pod poz. 35 zostały wymienione usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich – PKWiU ex 01.6.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Z powyższych przepisów wynika, że rolnik ryczałtowy zwolniony jest z podatku VAT w zakresie m.in. świadczenia usług rolniczych, które zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy prowadzi gospodarstwo rolne, w ramach którego prowadzi obecnie i będzie prowadził w przyszłości pensjonat dla koni. Jak wskazał Wnioskodawca usługa pensjonatu dla koni polega m.in. na: udostępnieniu boksu dla konia, pojeniu i karmieniu konia (w tym podawaniu paszy treściwej i objętościowej), umożliwieniu koniowi codziennego ruchu (wyprowadzaniu na padok), pozostałej opiece nad koniem bez usług weterynaryjnych ani kowalskich. Wnioskodawca wskazuje, że usługa pensjonatu dla koni, którą świadczy mieści się w klasyfikacji statystycznej w grupowaniu PKWiU 01.62.10.0 - Usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt gospodarskich.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia dla usługi pensjonatu dla koni jako usługi świadczonej w ramach działalności rolniczej zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.


Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów ustawy o VAT pozwala stwierdzić, że skoro Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym i w ramach prowadzonej działalności rolniczej świadczy usługi pensjonatu dla koni sklasyfikowane w PKWiU do grupy 01.62.10.0, oraz nie wykonuje usług weterynaryjnych ani kowalskich, to w ramach świadczenia tych usług będzie korzystał ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj