Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.5.2017.1.AMN
z 23 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Uniwersytet (dalej również jako: Wnioskodawca, Uniwersytet bądź Uczelnia) jest jednostką której Dyrektor Narodowego Centrum Nauki (dalej jako: NCN) w drodze decyzji przyznaje środki na finansowanie stypendiów naukowych dla młodych naukowców:

  1. w projektach badawczych oraz
  2. stypendiów doktorskich.

Zasady na jakich przyznawane i wypłacane są te stypendia wynikają z regulacji prawnych zawartych w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1620, z 2015 r. poz. 249 i 1268 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1311) oraz z Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców z dnia 26 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1801).

Młodymi naukowcami są osoby wnioskujące o uzyskanie takiego stypendium, prowadzące działalność naukową w jednostce (Uczelni). Zasady przyznawania i wypłacania stypendiów dla młodych naukowców z Uniwersytetu, zostały określone w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich Etiuda finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki.

Regulamin określa miesięczną wysokość wypłacanych na jego podstawie stypendiów oraz wskazuje, że jest ono przyznawane na okres przygotowywania rozprawy doktorskiej, nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy. Środki na finansowanie stypendium doktorskiego przyznaje w drodze decyzji Dyrektor NCN jednostce, w której Wnioskodawca prowadzi działalność naukową. Środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej, na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora NCN z jednostką naukową, w której ma wszczęty przewód doktorski osoba, której przyznano stypendium doktorskie. W umowie tej określa się termin i warunki jej wykonania, wysokość przyznanych środków finansowych oraz warunki ich przekazywania i rozliczania przez NCN.

Stypendium naukowe jest wypłacane, w miesięcznych ratach, przez jednostkę, której przyznano środki finansowe na finansowanie stypendium doktorskiego, na podstawie umowy zawartej między tą jednostką a młodym naukowcem, zawierającej zobowiązanie młodego naukowca do uzyskania stopnia naukowego doktora w terminie do 12 miesięcy po zakończeniu pobierania stypendium. Niewywiązanie się przez młodego naukowca z obowiązku, o którym mowa powyżej skutkuje zwrotem stypendium naukowego.

Kierownik jednostki, na wniosek promotora rozprawy doktorskiej młodego naukowca wstrzymuje wypłatę stypendium naukowego jeżeli osoba pobierająca to stypendium:

  1. zaprzestała prowadzenia działalności naukowej lub
  2. nie wykazuje dostatecznych postępów w pracy naukowej lub,
  3. naruszyła zasady etyki zawodowej.

Wyżej opisany Regulamin i określone w nim zasady przyznawania stypendiów naukowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267), po rozpatrzeniu wniosku NCN z dnia 3 czerwca 2013 r. i po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia 25 lipca 2013 r.

Zdarzają się sytuacje, w których młody naukowiec, z przyczyn od niego niezależnych, na które nie miał wpływu, nie jest w stanie dochować przewidzianego umową i Regulaminem wypłacania stypendium terminu na uzyskanie stopnia naukowego doktora bądź też dochować innych terminów na złożenie sprawozdań z realizacji określonych zadań badawczych - w przypadku stypendiów w ramach projektów badawczych. Przykładowo takimi przyczynami mogą być:

  • opóźnienie w dostarczeniu bądź pozyskaniu materiałów badawczych niezbędnych do przeprowadzenia badań i sporządzenia rozprawy doktorskiej, od podmiotu trzeciego, na co młody naukowiec nie miał wpływu;
  • nie zawiniony przez młodego naukowca brak dostępu do niezbędnych urządzeń i aparatury badawczej bądź materiałów (awarie sprzętu, brak odczynników itp.);
  • konieczność powtórzenia, dokonania dodatkowej weryfikacji bądź rozszerzenia prowadzonych badań, czego nie było można przewidzieć w chwili składania wniosku o przyznanie stypendium naukowego, a co jest zasadne z perspektywy naukowej;
  • nagła i niespodziewana choroba uniemożliwiająca ukończenie badań/sporządzenie rozprawy doktorskiej i uzyskanie stopnia naukowego doktora w planowanym terminie, co może dotyczyć zarówno młodego naukowca, jak i np. promotora;
  • inna, nie wymieniona powyżej okoliczności, na którą młody naukowiec nie miał wpływu.

W takich przypadkach, na pisemny, uzasadniony i zaakceptowany przez stosowne władze Uczelni wniosek młodego naukowca, skierowany do NCN wraz z propozycją aneksu do umowy stypendialnej i po akceptacji przez NCN, Uniwersytet zawiera z NCN aneks do umowy, w którym Strony umowy zmieniają (przedłużają) termin na uzyskanie stopnia naukowego doktora przez młodego naukowca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku niedochowania przez stypendystę warunków przewidzianych Regulaminem i umową zawartą z jednostką finansującą (Uczelnią) z uwagi na okoliczności, za które stypendysta nie odpowiada, co potwierdza akceptacja Uczelni i Narodowego Centrum Nauki wyrażona w formie aneksu do umowy zawartej ze stypendystą, stypendysta nie traci prawa do zwolnienia od podatku wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na Uczelni nie ciążą żadne obowiązki wynikające z pełnienia funkcji płatnika w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku niedochowania przez stypendystę warunków przewidzianych Regulaminem i umową zawartą z jednostką finansującą (Uczelnią) z uwagi na okoliczności, za które stypendysta nie odpowiada, co potwierdza akceptacja Uczelni i Narodowego Centrum Nauki wyrażona w formie aneksu do umowy zawartej ze stypendystą, stypendysta nie traci prawa do zwolnienia od podatku wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym, na Uczelni nie ciążą żadne obowiązki wynikające z pełnienia funkcji płatnika w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 Nr 361, z późn. zm.; dalej: u.p.d.o.f.), wolne od podatku dochodowego są: „stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania”

W świetle wyżej wymienionego przepisu, ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają nie tylko stypendia otrzymane na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ale również inne stypendia których zasady zostaną zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa.

W przedstawionym stanie faktycznym Uczelnia jest jednostką której Dyrektor NCN w drodze decyzji przyznaje środki na finansowanie stypendiów naukowych dla młodych naukowców:

  1. w projektach badawczych oraz
  2. stypendiów doktorskich.

Uniwersytet wypłaca te środki stypendystom.

Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z 25 lipca 2013 r. po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stanowisko z 13 czerwca 2013 r.) zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych, przedstawionych w regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich Etiuda finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki.

W związku z uzyskanym zatwierdzeniem, środki wypłacane stypendystom korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej powołanego art. 21 ust. 1 pkt 39 u.p.d.o.f.

Stanowisko takie było również wyrażane w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo w wyroku NSA z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. II FSK 2617/10, w którym stwierdzono: „Stypendia przyznane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów, trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz.U. Nr 182, poz. 1305 ze zm.) są objęte zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 21 ust. I pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.)”.

Uczelnia ma wątpliwości czy w sytuacji, w której młody naukowiec z przyczyn od niego niezależnych nie wywiąże się w terminie z obowiązku uzyskania tytułu naukowego doktora, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym opóźnienie takie nie będzie skutkować obowiązkiem opodatkowania otrzymanego stypendium, a w konsekwencji na Uczelni, jako płatniku nie będzie z tego tytułu ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

Należy uznać, że przesunięcie terminu jest zabiegiem czysto technicznym. Nie mówimy tu bowiem o całkowitym zaniechaniu przez młodego naukowca wywiązania się z ciążących na nim zobowiązań, a jedynie o zmianie terminu wyznaczonego na realizację zobowiązań. Nie bez znaczenia jest fakt, że okoliczności których wystąpienie było powodem niedotrzymania terminu, są wynikiem zdarzeń na które młody naukowiec nie miał wpływu.

Potwierdzeniem braku złych intencji, a co za tym idzie także braku jakiejkolwiek umyślnej winy po stronie młodego naukowca jest akceptacja takiego działania przez Uczelnię, a w szczególności uzyskanie pozytywnej decyzji Narodowego Centrum Nauki, która w postaci aneksu do umowy wyznacza młodemu naukowcowi dodatkowy termin na uzyskanie wymaganego tytułu naukowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystąpienie przeciwności o czysto technicznej naturze nie może wywierać negatywnego oddźwięku w postaci odebrania możliwości do skorzystania z przewidzianego przepisami prawa podatkowego zwolnienia z opodatkowania.

W ocenie Uczelni, uzyskanie od NCN zgody na odroczenie w czasie terminu wyznaczonego na uzyskanie stopnia naukowego doktora - poprzez zawarcie aneksu do umowy pierwotnej - należy odczytywać jako pozostawanie w zgodzie z regulacjami prawnymi normującymi zasady przyznawania tych stypendiów, zatem stypendysta nie traci prawa do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, a na Uczelni nie ciążą żadne obowiązki wynikające z pełnienia funkcji płatnika tego podatku.

Działalność naukowa jest dziedziną pożądaną i szanowaną w naszym kręgu kulturowym. Ambicja młodych naukowców jest zdecydowanym atutem, a stypendium, które otrzymują stanowi wynagrodzenie za wysiłek, którzy wkładają oni w rozwój danej dziedziny naukowej.

Mając na uwadze cele polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa a co za tym idzie potrzebę zwiększania roli nauki w rozwoju gospodarczym i społecznym kraju wprowadzono w u.p.d.o.f. zwolnienie z podatku dochodowego dla stypendiów naukowych.

Niedopuszczalnym byłoby więc odebranie prawa do zwolnienia z tak błahej przyczyny jak trudności techniczne, które uniemożliwiły uzyskanie tytułu naukowego w terminie. Należy bowiem pamiętać, że aneks do umowy stanowi jedynie przesunięcie terminu na uzyskanie tytułu. Nie jest to sytuacja, która miałaby prowadzić do braku uzyskania tytułu naukowego.

W opinii Wnioskodawcy, nie można więc przyjąć, że zmiana terminu na uzyskanie stopnia naukowego doktora, stanowi okoliczność która powodowałaby obowiązek opodatkowania otrzymanych przez młodego naukowca świadczeń.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku niedochowania przez stypendystę warunków przewidzianych Regulaminem i umową zawartą z jednostką finansującą z uwagi na okoliczności, za które stypendysta nie odpowiada, stypendysta nie traci prawa do zwolnienia z podatku wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym, na Uczelni nie ciążą żadne obowiązki wynikające z pełnienia funkcji płatnika w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 cytowanej ustawy, wymienione zostały źródła przychodów, do których w pkt 9 zaliczono inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stypendia należą do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy. Jednakże nie wszystkie stypendia podlegają opodatkowaniu, niektóre z nich bowiem ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w katalogu zwolnień przedmiotowych określonym w art. 21 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów o szkolnictwie wyższym lub stypendia przyznawane na podstawie przepisów o zasadach finansowania nauki oraz inne stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Należy przy tym wskazać, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 39 cytowanej ustawy, określa rodzaje (grupy) stypendiów, dla których ustawodawca przewidział preferencję podatkową w postaci zwolnienia od podatku. Wolne od podatku są:

  • stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, tj. stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 882);
  • stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów – Prawo o szkolnictwie wyższym, tj. stypendia adresowane do doktorantów przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1842);
  • inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

W odniesieniu do trzeciej z ww. grup stypendiów, należy podkreślić, że:

  • muszą one mieć charakter stypendiów naukowych (tj. służących kontynuowaniu nauki lub prowadzeniu badań naukowych) i stypendiów za wyniki w nauce (tj. przyznawanych w oparciu o kryterium celów osiągniętych w dziedzinie nauki i służących dalszemu rozwojowi naukowemu);
  • zasady ich przyznawania muszą być zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (bez konieczności uprzedniego zasięgnięcia opinii ww. Rady);
  • na moment ich otrzymania przez stypendystę ww. procedura zatwierdzania zasad ich przyznawania musi być zakończona.

Podkreślić również należy, że ww. zwolnienie jest wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

Zatem korzystanie ze zwolnienia od podatku, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

W świetle powyższego uznać należy, że ze zwolnienia przedmiotowego mogłyby korzystać środki finansowe przyznane na stypendia naukowe zgodnie, tj. na zasadach wynikających z regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców zatwierdzonego w dniu 25 lipca 2013 r. przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Tymczasem, z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przyznaje i wypłaca młodym naukowcom stypendia naukowe. Zasady przyznawania i wypłacania stypendiów dla młodych naukowców z Uniwersytetu, zostały określone w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich Etiuda finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki. Regulamin określa miesięczną wysokość wypłacanych na jego podstawie stypendiów oraz wskazuje, że jest ono przyznawane na okres przygotowywania rozprawy doktorskiej, nie krótszy niż 6 miesięcy i nie dłuższy niż 12 miesięcy. Regulamin i określone w nim zasady przyznawania stypendiów naukowych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, po rozpatrzeniu wniosku NCN z dnia 3 czerwca 2013 r. i po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, zostały zatwierdzone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją z dnia 25 lipca 2013 r. W przypadkach niedochowania przez młodego naukowca  z przyczyn od niego niezależnych  przewidzianego umową i ww. Regulaminem terminu na uzyskanie stopnia naukowego doktora bądź też niedochowania innych terminów na złożenie sprawozdań z realizacji określonych zadań badawczych, Uniwersytet zawiera z NCN aneks do umowy, w którym Strony umowy zmieniają (przedłużają) termin na uzyskanie stopnia naukowego doktora przez młodego naukowca.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku, uznać należy, że w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku niedochowania przez stypendystę warunków przewidzianych Regulaminem i umową zawartą z jednostką finansująca (Uczelnią), nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy. Wnioskodawca uzyskał bowiem tytułu stopnia naukowego doktora w terminie późniejszym niż wynikający ze wskazanego we wniosku Regulaminu przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich ETIUDA zatwierdzonego 25 lipca 2013 r. przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Termin uzyskania przez młodego naukowca tytułu stopnia naukowego doktora wynikający z tego regulaminu zostaje bowiem zmieniony (przedłużony) poprzez zawarcie przez Wnioskodawcę z NCS aneksu do umowy. Powyższe nie pozwala zatem na uznanie, że przyznanie stypendiów odbyło się na zasadach zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku niedochowania przez stypendystę warunków przewidzianych Regulaminem i umową zawartą z jednostką finansującą (Uczelnią) z uwagi na okoliczności, za które stypendysta nie odpowiada, co potwierdza akceptacja Uczelni i Narodowego Centrum Nauki wyrażona w formie aneksu do umowy zawartej ze stypendystą, stypendysta traci prawo do zwolnienia od podatku wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym stypendia naukowe otrzymane przez młodych naukowców podlegają opodatkowaniu jako przychody z tzw. innych źródeł, na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 tej ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy ciążą obowiązki wynikające z pełnienia funkcji płatnika w myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 35 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów, pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego tut. organ informuje, że został on wydany w indywidualnej sprawie i dotyczy wyłącznie tej sprawy, w której zapadł.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj