Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.11.2017.2.AD
z 25 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2017 r. (data wpływu 20 marca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.) oraz z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 19 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie braku obowiązku składania deklaracji podatkowych od dochodów z działalności rolniczej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych. Wniosek uzupełniony został pismami z dnia 11 kwietnia 2017 r. (data wpływu 20 kwietnia 2017 r.) oraz z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 19 maja 2017 r.).



W ww. wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca będący polskim rezydentem podatkowym zamierza zawrzeć umowę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (która będzie polskim rezydentem podatkowym) i może zostać powołany na jej prezesa. Spółka ma zajmować się na gruntach rolnych uprawą zbóż i sprzedażą wyprodukowanego przez siebie ziarna, na łąkach zbiorem siana i jego sprzedażą. Spółka nie będzie zajmowała się inną działalnością. Podatek rolny będzie płaciła spółka lub właściciel ziemi w zależności od decyzji Urzędu Gminy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością funkcjonowała będzie pod nazwą Gospodarstwo Rolne x Sp. z o. o., która ma zostać zawiązana jako jednoosobowa spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Z chwilą zawiązania spółki będzie zawarta umowa spółki, do czego jeszcze nie doszło, a zatem nie ma powołanych organów. Wnioskodawca planuje jako jedyny wspólnik zawiązanie tej spółki i rozważa objęcie funkcji w zarządzie spółki. Planowana do powołania spółka będzie uzyskiwać wyłącznie dochody opisane jako działalność rolnicza w przywołanym artykule ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie będą prowadzone działy specjalne produkcji rolnej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy jeżeli wyłącznym dochodem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie działalność rolnicza, opisana wcześniej spółka ma obowiązek składania deklaracji podatkowych na podatek dochodowy do Urzędu Skarbowego związanych z osiąganym dochodem z działalności rolniczej?


Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli spółka osiągać będzie wyłącznie dochody z działalności rolniczej, które nie podlegają podatkowi od osób prawnych na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - to taka spółka nie musi składać deklaracji na podatek dochodowy (np. CIT-8) ze względu na to, że dochody z działalności rolniczej nie są opodatkowane. Jeżeli dochody z działalności rolniczej będą wyłącznymi przychodami spółki, to nie musi ona składać żadnych deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e ustawy.


Dla celów podatku dochodowego działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w którym wskazano, że działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:


  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt


  • licząc od dnia nabycia.


Z kolei działami specjalnymi produkcji rolnej w myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Zgodnie art. 2 ust. 5 wyżej wymienionej ustawy, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy.

Jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji (art. 2 ust. 6 ustawy).

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w sytuacji gdy podmiot prawa podatkowego prowadzi tylko i wyłącznie działalność rolniczą i nie uzyskuje jednocześnie dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w tym dotyczące obowiązku składania rocznego zeznania podatkowego nie mają do niego zastosowania. W konsekwencji na podmiocie takim nie będzie spoczywał obowiązek składania rocznego zeznania podatkowego.

Odnosząc zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do wyżej przytoczonych przepisów należy wskazać, że skoro - jak wskazuje Wnioskodawca - Spółka będzie uzyskiwać wyłącznie dochody z działalności rolniczej i nie będzie jednocześnie prowadzić działów specjalnych produkcji rolnej, to nie będzie na niej spoczywać obowiązek składania zeznania podatkowego CIT-8.

Jednocześnie wskazać należy, że w przedmiotowej interpretacji tutejszy organ ustosunkowuje się wyłącznie do argumentacji i stanu faktycznego zawartych we wniosku Wnioskodawcy. Regulacje art. 14a–14d ustawy Ordynacja podatkowa nie przewidują bowiem prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.


Zgodnie natomiast z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj