Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1554/11-5/JK
z 14 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1554/11-5/JK
Data
2012.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą samochodów osobowych --> Samochody osobowe - przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
przedmiot opodatkowania
samochód ciężarowy
usługi przerobu


Istota interpretacji
powstanie obowiązku podatkowego z tytułu zakupu samochodu ciężarowego i jego przerobienia na ambulans



Wniosek ORD-IN 272 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 06.12.2011 r. (data wpływu 07.12.2011 r.), uzupełnionym w dniu 06.03.2012 r. (data wpływu 09.03.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 01.03.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 05.03.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zakupu samochodu ciężarowego i jego przerobienia na ambulans – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu zakupu samochodu ciężarowego i jego przerobienia na ambulans.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 05.03.2012 r. złożonym w dniu 06.03.2012 r. (data wpływu 09.03.2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 01.03.2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prowadzącą działalność gospodarczą od 2004 roku głównie w zakresie transportu ambulansami na terenie Polski oraz całej Europy, jak również Wnioskodawca zajmuje się organizacją transportów samolotami sanitarnymi oraz organizuje asysty lekarskie i pielęgniarskie. W celu prawidłowego świadczenia przez siebie usług Wnioskodawca zamierza nabyć od różnych podmiotów (na chwilę składania wniosków jeszcze nie wie dokładnie od jakich), tak polskich, jak i zagranicznych samochody ciężarowe, które po zarejestrowaniu jako samochody ciężarowe będą przerabiane w taki sposób, aby poprzez dodanie odpowiedniego wyposażenia, oraz oznakowania pojazdu, samochody te spełniały kryteria dla ambulansów. Wnioskodawca zakłada, że przerobiony samochód będzie posiadał uzyskaną przez Wnioskodawcę homologację pozwalającą przerejestrować go jako samochód specjalny sanitarny bądź ambulans lub będzie zarejestrowany na podstawie zaświadczenia uzyskanego przez nabywcę w okręgowej stacji kontroli pojazdów, w ten sposób, że będzie zgodny z właściwą normą PN EN 1789. W konsekwencji, nabywane samochody ciężarowe będą przerejestrowywane i w dowodach rejestracyjnych będą określane jako samochody specjalne ambulanse.

Proces będzie wyglądał następująco:

  1. zakup samochodu ciężarowego,
  2. rejestracja samochodu ciężarowego,
  3. dokonanie przeróbek, w taki sposób, aby samochód spełniał warunki przewidziane dla ambulansu,
  4. przerejestrowanie samochodu ciężarowego.

Jednocześnie w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca doprecyzował, iż będzie nabywał samochody ciężarowe z terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, jak również na terytorium Polski. Ponadto wskazał, iż w ocenie Wnioskodawcy pojazdy typu ambulans będące przedmiotem wniosku powinny być klasyfikowane do pozycji CN 8705 Nomenklatury Scalonej, zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 roku w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987), która nie jest objęta opodatkowaniem podatkiem akcyzowym, opisaną jako pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych, które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów. W tym zakresie Wnioskodawca zauważa, iż zarówno Nomenklatura Scalona, jak również Noty Wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich nie odnoszą się w żadnym miejscu do ambulansów drogowych. Natomiast samochody ciężarowe powinny być kwalifikowane do pozycji CN 8704.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup i zarejestrowanie w Polsce samochodu ciężarowego, który posiada homologację, która dopuszcza go do obrotu jako samochód ciężarowy i jego następnie przerobienie wg polskiej normy PN EN 1789 „pojazdy medyczne, ich wyposażenie. Ambulanse drogowe” i w konsekwencji odpowiednie przerejestrowanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Przede wszystkim, odpowiadając na pytanie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w świetle przepisów prawa podatkowego jest on „zainteresowanym podmiotem”. Pomiędzy bowiem przedstawioną sprawą, w której wystąpiono z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji, a Wnioskodawcą istnieje związek, wyrażający się w tym, że przedstawiony we wniosku problem dotyczy sfery opodatkowania lub ewentualnego opodatkowania podatkiem akcyzowym Wnioskodawcy.

W odpowiedzi na pytanie, Wnioskodawca pragnie przedstawić swoje stanowisko, zgodnie z którym w takim przypadku jak opisano w stanie faktycznym, tj. w przypadku zakupu i późniejszego zarejestrowania na terytorium Polski samochodu ciężarowego i jego następne przerobienie wg polskiej normy PN EN 1789 „pojazdy medyczne, ich wyposażenie. Ambulanse drogowe” i w konsekwencji odpowiednie przerejestrowanie nie powoduje obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Zdaniem podatnika, zgodnie z przepisem art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatkowi podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

  • wyprodukowanego na terytorium kraju,
  • od którego nie została zapłacona.

Co więcej, zgodnie z przepisem art. 100 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, przez samochody osobowe rozumie się pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne, objęte pozycją CN 8703 (Nomenklatury Scalonej) przeznaczone zasadniczo do przewodu osób, inne niż objęte pozycją CN 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi oraz samochodami wyścigowymi z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Ponadto, Nomenklatura Scalona zawiera pozycję CN 8705, która nie jest objęta opodatkowaniem podatkiem akcyzowym, opisaną jako „pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia, inne od tych, które zostały zasadniczo zbudowane do przewozu osób lub towarów. W tym zakresie należy zauważyć, że zarówno Nomenklatura Scalona, jak również Noty Wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich nie odnoszą się w żadnym miejscu do ambulansów drogowych. W związku z powyższym, w ocenie Podatnika podejmując się oceny, czy występuje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, każdorazowo należy dokonać dokładnej oceny stanu faktycznego.

I tak, zdaniem Wnioskodawcy, zakup samochodu ciężarowego i jego późniejsza przeróbka, tak, aby spełniał on warunki przewidziane dla ambulansów, sklasyfikowanych w ramach normy CN 8705 nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego u Wnioskodawcy.

Jak już wspomniano, zgodnie z przepisem art. 100 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatkowi podlega pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejostrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. W przedstawionym stanie faktycznym nie mamy do czynienia ani z samochodem osobowym (Wnioskodawca planuje bowiem zakup samochodów ciężarowych) którego istnienie kwalifikuje daną transakcję do opodatkowania podatkiem akcyzowym, ani też nie można wyróżnić samochodu niezarejestrowanego, ponieważ, jak wskazano, nabywany samochód ciężarowy będzie zarejestrowany w Polsce. W konsekwencji, nie są spełnione przesłanki warunkujące powstanie obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Przy czym w myśl pkt 2 cytowanego artykułu przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej natomiast stosownie do pkt 3 przez terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju (...).

W świetle uregulowań art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Natomiast na podstawie art. 100 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2010 r., samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo – towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie nabywał samochody ciężarowe z terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, jak również na terytorium Polski, które po zarejestrowaniu jako samochody ciężarowe będą przerabiane w taki sposób, aby poprzez dodanie odpowiedniego wyposażenia, oraz oznakowania pojazdu, spełniały kryteria dla ambulansów. Wnioskodawca zakłada, że przerobiony samochód będzie posiadał uzyskaną przez Wnioskodawcę homologację pozwalającą przerejestrować go jako samochód specjalny sanitarny bądź ambulans lub będzie zarejestrowany na podstawie zaświadczenia uzyskanego przez nabywcę w okręgowej stacji kontroli pojazdów, w ten sposób, że będzie zgodny z właściwą normą PN EN 1789. W konsekwencji, nabywane samochody ciężarowe będą przerejestrowywane i w dowodach rejestracyjnych będą określane jako samochody specjalne ambulanse. Przy czym w ocenie Wnioskodawcy pojazdy typu ambulans będące przedmiotem wniosku powinny być klasyfikowane do pozycji CN 8705 natomiast samochody ciężarowe powinny być kwalifikowane do pozycji CN 8704.

Analiza przytoczonych przepisów wskazuje, iż samochody ciężarowe nie są przedmiotem opodatkowania akcyzą. Natomiast w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym, jak wskazał Wnioskodawca, będzie miało miejsce nabycie samochodów ciężarowych klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do pozycji CN 8704. Poza tym mając na uwadze przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, należy stwierdzić, iż przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym nie jest również przerobienie zarejestrowanego samochodu ciężarowego na ambulans. Tak więc zakup i zarejestrowanie w Polsce samochodu ciężarowego a następnie jego przerobienie wg polskiej normy PN EN 1789 „pojazdy medyczne, ich wyposażenie. Ambulanse drogowe” i w konsekwencji odpowiednie przerejestrowanie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego klasyfikacji statystycznej wyrobów. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach.

W związku z powyższym w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w oparciu o symbole Nomenklatury Scalonej wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj