Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.120.2017.AWa
z 24 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 13 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. „Rewitalizacja budynku Uniwersytetu (...)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. „Rewitalizacja budynku Uniwersytetu (...)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym.

Podstawowe zadania realizowane w Uczelni to:

  1. kształcenie na poziomie wyższym, nieobjęte regulacją ustawy, prowadzone w systemie studiów stacjonarnych;
  2. kształcenie na poziomie wyższym, usługi zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) – dalej jako ustawa. W zakres tych usług wchodzi: kształcenie na studiach niestacjonarnych, podyplomowych, organizacja konferencji;
  3. prowadzenie badań naukowych, statutowa działalność badawcza, która stanowi działalność nieobjętą regulacją ustawy;
  4. wykonywanie badań na zlecenie, działalność objęta regulacją ustawy i podlegająca opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług.

Uniwersytet złoży wniosek o finansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, dla działania 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji projektu pod nazwą „Rewitalizacja budynku Uniwersytetu (...)” (dalej jako Projekt).

Projekt przewiduje rewitalizację budynku zlokalizowanego, w przeszłości użytkowanego jako zaplecze magazynowe i pomieszczenia techniczne Katedry Uniwersytetu. W chwili obecnej pomieszczenia zostały prowizorycznie dostosowane do celów funkcjonowania Katedry.

Przedmiotowa nieruchomość jest własnością Uczelni.

Realizacja projektu polega na dokonaniu przebudowy i przeprowadzeniu remontu zdegradowanego obiektu w celu przywrócenia jego funkcji użytkowych: dydaktycznej, edukacyjnej, badawczej oraz społecznej, mającej na celu sprzyjanie oraz poprawę życia mieszkańców regionu. Obiekt będzie pełnił funkcje związane z prowadzeniem kształcenia studentów i doktorantów I, II i III stopnia – w systemie studiów stacjonarnych oraz prowadzona będzie działalność badawcza – statutowa. Jednocześnie przewiduje się możliwość nieodpłatnego doradztwa zawodowego dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie oraz dostosowania ich do bieżących wyzwań rynku pracy. Nie przewiduje się prowadzenia innych rodzajów działalności.

Działania rewitalizacyjne wpłyną na poprawę stanu zagospodarowania i poprawę jakości przestrzeni publicznej oraz dostosowanie zdegradowanej infrastruktury i pomieszczeń budynku, w celu ich adaptacji, do świadczenia usług w zakresie opieki nad osobami zależnymi i niepełnosprawnymi.

Przedmiotowy projekt, zgodnie z wymogami konkursu, ujęty został w Lokalnym Programie Rewitalizacji w działaniu nr 8: Rozwój infrastruktury społecznej.

W ramach realizacji Projektu przewiduje się:

  1. przebudowę części istniejących drewnianych stropów;
  2. przebudowę instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz instalacji sanitarnych;
  3. remont oraz częściową przebudowę istniejących pomieszczeń;
  4. przebudowę komunikacji wewnętrznej;
  5. wydzielenie stref przeciwpożarowych.

Rezultatem realizacji Projektu będzie wytworzenie nieruchomości, zdefiniowanej w art. 2 ust. 14a ustawy o podatku od towarów i usług. Część prac będzie miała wyłącznie charakter remontowo-budowlany, tzn. ponoszone koszty staną się kosztami podatkowymi w momencie ich poniesienia.

Projekt stanowi uzupełnienie, zakończonej w roku 2016 inwestycji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. „Termomodernizacja i montaż urządzeń odnawialnych źródeł energii (…)”, polegającej na termomodernizacji budynku oraz montażu alternatywnych źródeł energii.

Wydatki na rzecz Projektu dokumentowane będą fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom zwolnionym (usługi edukacyjne) oraz niepodlegającym ustawie (nieodpłatne doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie), tj. niedającym prawa do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uniwersytet, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego opisanego w poz. 74 wniosku, będzie miał prawo w jakimkolwiek zakresie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabywaniem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Uniwersytet dokonuje zakupów towarów i usług, w celu realizacji Projektu, o którym mowa w poz. 74 wniosku, tj. wykonywania czynności zwolnionych (usługi edukacyjne) oraz niepodlegających ustawie (nieodpłatne doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług uznać należy za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy (...) jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, akcjonariuszy (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Wypełnienie warunku określonego w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy zatem stwierdzić, iż opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Realizując Projekt, Uniwersytet wypełnia swoją działalność statutową, którą jest kształcenie, wychowywanie, prowadzenie badań naukowych, promowanie kadr naukowych, jak również działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych oraz umacnianie zasad demokracji i poszanowania praw człowieka w myśl ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym oraz statutu Uczelni.

W związku z powyższym, w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, Uniwersytet nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zakupione do realizacji Projektu towary i usługi nie zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Na mocy tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, w sytuacji gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Uniwersytet będący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, złoży wniosek o dofinansowanie z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020, dla działania 10.2 Inwestycje wynikające z Lokalnych Planów Rewitalizacji projektu pod nazwą „Rewitalizacja budynku Uniwersytetu (...)”. Projekt przewiduje rewitalizację budynku, w przeszłości użytkowanego jako zaplecze magazynowe i pomieszczenia techniczne Katedry Uniwersytetu. W chwili obecnej pomieszczenia zostały prowizorycznie dostosowane do celów funkcjonowania Katedry (…). Przedmiotowa nieruchomość jest własnością Uczelni. Realizacja projektu polega na dokonaniu przebudowy i przeprowadzeniu remontu zdegradowanego obiektu w celu przywrócenia jego funkcji użytkowych: dydaktycznej, edukacyjnej, badawczej oraz społecznej, mającej na celu sprzyjanie oraz poprawę życia mieszkańców regionu. Obiekt będzie pełnił funkcje związane z prowadzeniem kształcenia studentów i doktorantów I, II i III stopnia – w systemie studiów stacjonarnych oraz prowadzona będzie działalność badawcza – statutowa. Jednocześnie przewiduje się możliwość nieodpłatnego doradztwa zawodowego dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie oraz dostosowania ich do bieżących wyzwań rynku pracy. Nie przewiduje się prowadzenia innych rodzajów działalności. Działania rewitalizacyjne wpłyną na poprawę stanu zagospodarowania i poprawę jakości przestrzeni publicznej oraz dostosowanie zdegradowanej infrastruktury i pomieszczeń budynku, w celu ich adaptacji, do świadczenia usług w zakresie opieki nad osobami zależnymi i niepełnosprawnymi. W ramach realizacji Projektu przewiduje się: przebudowę części istniejących drewnianych stropów; przebudowę instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz instalacji sanitarnych; remont oraz częściową przebudowę istniejących pomieszczeń; przebudowę komunikacji wewnętrznej oraz wydzielenie stref przeciwpożarowych. Rezultatem realizacji Projektu będzie wytworzenie nieruchomości, zdefiniowanej w art. 2 ust. 14a ustawy o podatku od towarów i usług. Część prac będzie miała wyłącznie charakter remontowo-budowlany, tzn. ponoszone koszty staną się kosztami podatkowymi w momencie ich poniesienia. Projekt stanowi uzupełnienie, zakończonej w roku 2016 inwestycji dofinansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 pn. „Termomodernizacja i montaż urządzeń odnawialnych źródeł energii (…)”, polegającej na termomodernizacji budynku oraz montażu alternatywnych źródeł energii. Wydatki na rzecz Projektu dokumentowane będą fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom zwolnionym (usługi edukacyjne) oraz niepodlegającym ustawie (nieodpłatne doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie), tj. niedającym prawa do odliczenia podatku VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. „Rewitalizacja budynku Uniwersytetu (...)”.

Z powołanych wyżej regulacji wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której planowane przedsięwzięcie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (usługi edukacyjne) oraz niepodlegającym temu podatkowi (nieodpłatne doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu – jak wskazał Zainteresowany – będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegającym temu podatkowi. Tym samym nie będzie w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego – mimo, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT – nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z planowanym przedsięwzięciem. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie jest spełniona – wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanka związku wydatków poniesionych na zakup towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tutejszy organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w szczególności na informacji, że „Towary i usługi nabywane w celu realizacji Projektu będą służyły tylko czynnościom zwolnionym (usługi edukacyjne) oraz niepodlegającym ustawie (nieodpłatne doradztwo zawodowe dla osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie) (…)”. W świetle powyższego, tutejszy organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj