Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-2.4010.2.2017.2.JW
z 5 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.), uzupełnionym 24 maja 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości przez Uczelnię oraz nieprzeznaczania całości dochodu z tego tytułu na cele korzystające ze zwolnienia przedmiotowego (pytanie oznaczone nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2017 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości przez Uczelnię oraz nieprzeznaczania całości dochodu z tego tytułu na cele korzystające ze zwolnienia przedmiotowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 10 maja 2017 r., Znak: 0111-KDIB2-2.4010.2.2017.1.JW i 0111-KDIB2-2.4011.37.2017.1.JW wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 24 maja 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Wyższą Szkołą w S. i posiada status uczelni niepublicznej utworzonej na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej i jest wpisana do Rejestru Uczelni Niepublicznych i Związków Uczelni Niepublicznych prowadzonego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.).

Uczelnia działa na postawie ww. ustawy, statutu oraz przepisów wydanych na ich podstawie. Uczelnia została utworzona przez 3 osoby fizyczne zwane jej założycielami i jest uczelnią prywatną. Uczelnia posiada osobowość prawną.

Dochody z prowadzenia szkoły korzystają ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Uczelnia posiada status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ww. ustawy. Uczelnia posiada następujące nieruchomości:

  1. Budynek administracyjno-biurowy stanowiący odrębny od gruntu przedmiot własności z prawem użytkowania wieczystego 2 działek o łącznej powierzchni 3 927 m2,
  2. Budynki i budowle stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu o pow. 1 ha 93 arów i 15 m2.

Ww. nieruchomości uczelnia nabyła w latach 2000 – 2001 na potrzeby realizacji działalności statutowej i objęte zostały ewidencją środków trwałych.

W obliczu aktualnej sytuacji ekonomicznej Wnioskodawca nosi się z zamiarem likwidacji uczelni. W związku z powyższym przed datą likwidacji jeszcze w trakcie funkcjonowania Uczelnia postanawia o sprzedaży nieruchomości opisanej w punkcie 1, a nieruchomość opisaną w punkcie 2 zgodnie z § 84 uczelni – z dniem zakończenia postępowania likwidacyjnego po zaspokojeniu wierzycieli, przeznaczyć w równych częściach na cele własne założycieli.

Cena nabycia nieruchomości 1 wyniosła 1.824.417,20 zł. W trakcie użytkowania uczelnia poniosła nakłady na modernizację budynków w wysokości 798.775,83 zł. Odpisy amortyzacyjne od początku używania uczelni wynoszą 904.540 zł. Uczelnia zamierza sprzedać nieruchomość według wartości rynkowej wynoszącej 4.000.000 zł. Dochód ze sprzedaży nieruchomości wyniesie 2.281.346,97 zł. Zakłada się, że część środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości w wysokości 300.000 zł zostanie przeznaczona na potrzeby uczelni, a po zakończeniu postępowania likwidacyjnego pozostałe środki trafią zgodnie z postanowieniem statutowym uczelni w równych częściach na potrzeby własne założycieli uczelni.

Natomiast nieruchomość opisana w punkcie 2 po zakończeniu postępowania likwidacyjnego uczelni zostanie przekazana założycielom w równych częściach według wartości rynkowej wynoszącej 1.200.000 zł, której wartość nabycia na podstawie aktu notarialnego wynosiła 210.271 zł.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy dochód ze sprzedaży nieruchomości 1 będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i według jakiej stawki? (pytanie oznaczone nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli dochód ze sprzedaży nieruchomości opisanej w punkcie 1 nie będzie przeznaczony na cele statutowe uczelni, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, ani na cele szkoły w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to a contrario, będzie on podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych według stawki 15% dla tzw. małych podatników (art. 19 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy). Opodatkowaniu będzie podlegała ta część dochodu po odliczeniu kwoty przeznaczonej na cele uczelni tutaj kwota 1.981.346,97 zł (2.281.346,97 zł minus 300.000 zł).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy wyłącznie w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie wskazanym przez Wnioskodawcę w pytaniu nr 1. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że posiada status uczelni niepublicznej. Dochody uzyskiwane przez Uczelnię korzystają ze zwolnienia przedmiotowego. Uczelnia jest małym podatnikiem w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm.).

Wnioskodawca planuje sprzedaż nieruchomości 1, dochód z tej sprzedaży zamierza przeznaczyć na cele korzystające ze zwolnienia przedmiotowego jedynie w części. Przedmiotem interpretacji jest ustalenie, czy dochód ze sprzedaży nieruchomości 1 w części, w której nie będzie przeznaczony na cele korzystające ze zwolnienia przedmiotowego wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlegał będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych i według jakiej stawki.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ww. ustawy – przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika z kolei, że – dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele. Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ww. ustawy, a mianowicie:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy dotyczy tylko tej części uzyskanych dochodów, która jest przeznaczona na cele wymienione w tym przepisie.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a tejże ustawy – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k.

2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ww. ustawy – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy – wolne od podatku są dochody z tytułu prowadzenia szkoły w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – w części przeznaczonej na cele szkoły, z zastrzeżeniem ust. 8

Art. 17 ust. 8 ww. ustawy określa warunki jakie muszą być spełnione aby ze zwolnienia skorzystać, tj. – zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 45, ma zastosowanie, jeżeli dochody przeznaczone na cele szkoły zostaną wydatkowane na:

  1. zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych lub innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły;
  2. organizowanie wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało ono pokryte przez rodziców lub prawnych opiekunów uczniów.

Zatem, w świetle cytowanych przepisów wskazać należy, że omawiane zwolnienia są zwolnieniami warunkowymi.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Należy wskazać, że zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 45 ww. ustawy, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, z zastrzeżeniem dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej, czy inne. W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowym zwolnieniem.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca będzie wydatkował na cele korzystające ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 i pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych tylko część dochodu pochodzącego ze sprzedaży nieruchomości 1 i tylko ta część będzie mogła skorzystać ze zwolnienia. Pozostała część tj. ta niewydatkowana na cele korzystające ze zwolnienia przedmiotowego podlegać będzie opodatkowaniu.

Odnosząc się do stawki podatkowej jaka znajdzie zastosowanie do sytuacji podatnika należy w pierwszej kolejności wskazać, że Wnioskodawca oświadczył, że posiada status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym oświadczeniem kwestia ta nie była przedmiotem niniejszej interpretacji (nie podlegała ocenie). Dla porządku jedynie tut. Organ wskazuje, że ilekroć w ustawie mowa o małym podatniku w myśl art. 4a ust. 10 ustawy o ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

Należy jednakże zwrócić uwagę na przepis przejściowy zawarty w ustawie z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1550), gdzie art. 8 stanowi – podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, których rok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2017 r. a zakończy się po dniu 31 grudnia 2016 r., stosują do końca przyjętego przez siebie roku podatkowego przepisy ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym. Powyższe oznacza m.in. przesunięcie (opóźnienie) rozpoczęcia stosowania stawki obniżonej w wysokości 15% dla małych podatników, których rok podatkowy nie jest tożsamy z rokiem kalendarzowym.

Wobec stwierdzenia Wnioskodawcy, że jest małym podatnikiem, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić że dochód ze sprzedaży nieruchomości 1 w części nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym opodatkowany będzie stawką 15%.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. Organ wskazuje, że nie dokonał oceny prawidłowości przytoczonych we wniosku przykładów wyliczeń liczbowych. Należy bowiem zaznaczyć, że przepis art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Prawidłowość liczbowa, rachunkowa dokonanych czynności może być oceniona wyłącznie w drodze postępowania podatkowego prowadzonego przez organ podatkowy w oparciu o zebrany materiał dowodowy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj