Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.10.2017.2.BC
z 8 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. (data wpływu 06 marca 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 16 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) na wezwanie z dnia 08 maja 2017 Nr 0114-KDIP2-1.4010.10.2017.1.BC, oraz pismem, które wpłynęło w dniu 02 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez Fundację w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego DIALOG przeznaczonego na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 – jest prawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 06 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez Fundację w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego DIALOG przeznaczonego na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny


Fundacja (dalej: „Wnioskodawca”) działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. (t.j. Dz. U. 2016 r. poz. 40) oraz postanowień Statutu. Cele Fundacji zostały określone w § 6 Statutu, natomiast sposób działania określony został w § 7 Statutu.


Zgodnie z § 6 Statutu celem Fundacji jest:

  1. prowadzenie działalności na rzecz upowszechniania i rozwoju kultury, nauki, sportu w Polsce;
  2. wspieranie wszechstronnego rozwoju mediów w Polsce oraz mediów polonijnych;
  3. podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej i obywatelskiej;
  4. popularyzowanie innowacyjności;
  5. integracja Polaków mieszkających w kraju i za granicami połączona z edukacją patriotyczną;
  6. upowszechnianie idei współpracy między narodami;
  7. działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.

Powyższa działalność jest realizowana, w szczególności, poprzez następujące formy działania:

  1. prowadzenie działalności informacyjnej, edukacyjnej, wydawniczej, badawczej i promocyjnej;
  2. organizowanie seminariów, konferencji, wykładów, kursów;
  3. organizowanie konkursów w dziedzinie nauki, kultury, sportu, mediów;
  4. współpracę z samorządami terytorialnymi;
  5. organizowanie działalności eksperckiej i doradczej;
  6. współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi, samorządowymi i gospodarczymi w zakresie objętym celami Fundacji oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie działalnością fundacji.

Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami (§ 8 Statutu).


Niezależnie od zapisów Statutu, nie powinno ulegać wątpliwości, że działania Fundacji są swojego rodzaju rozwinięciem działań X S.A. Spółka ta jest nie tylko agencją prasową, której zadania odnosiłyby się wyłącznie do zbierania i przekazywania informacji, lecz także aktywnym uczestnikiem życia kulturalnego w Polsce, do czego przyczyniają się zarówno fotografie (często o dużej wartości artystycznej) wykonywane w związku z działalnością X S.A. jak i przygotowywanie relacji o wydarzeniach kulturalnych (wystawach, festiwalach, premierach przedstawień i filmów), a często także poprzez współkształtowanie takich wydarzeń (jako sponsor, mecenas itp.). Wnioskodawca będzie korzystać z doświadczeń i zasobów X S.A., wyrosłych z takich doświadczeń.


W uzupełnieniu z dnia 16 maja 2017 r. oraz z dnia 02 czerwca 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
  2. Dochody, które Fundacja zamierza przeznaczyć na cele statutowe określone w § 6 swojego statutu, pochodzą wyłącznie z dotacji z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Nie będą to dochody uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej.
  3. Pojęcie „o ile będą wydatkowane na cele ściśle związane z taką działalnością” oznacza, że Fundacja swoje dochody będzie przeznaczać na cele statutowe określone w § 6 swojego statutu. Nie oznacza to, że Fundacja swoje dochody będzie przeznaczać na ewentualną działalność gospodarczą.
  4. Ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop Fundacja chce skorzystać wyłącznie w stosunku do dochodu wydatkowanego na działalność statutową.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że dotacja na serwis N. została przyznana w trybie konkursowym w ramach programu Dialog.


Dialog jest programem ministra i nauki i jest finansowany ze środków budżetowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach opisanej wyżej działalności będą zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop (o ile będą wydatkowane na cele ściśle związane z taką działalnością, tj. na cele określone w § 6 Statutu)?


Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez Fundację, będą objęte zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm., dalej: „ustawy o CIT”), wolne od podatku są „dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.”


Stosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop uzależnione jest od zgodności celów statutowych podatnika z celami wskazanymi w ustawie. Skorzystać ze zwolnienia można wyłącznie w przypadku, w którym postanowienia statutu odpowiadają zakresowi zdefiniowanemu przez ww. regulację.

Jednocześnie updop nie zawiera w swojej treści legalnych definicji pojęć takich jak działalność „naukowa”, i „naukowo-techniczna”, „oświatowa”, „kulturalna”, „w zakresie kultury fizycznej i sportu”, „ochrony środowiska”, „dobroczynności”, „ochrony zdrowia” czy „pomocy społecznej”.


Dla celów zdefiniowania zakresu przedmiotowego ww. pojęć należy zatem:

  1. skorzystać z definicji określonych w ustawach innych niż updop, oraz
  2. sięgnąć do definicji wykorzystywanych w codziennej komunikacji („słownikowych”)

Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 25 października 1991 r., o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej „Działalność kulturalna ... polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.” Przy tym ustawa ta również nie definiuje czym jest „kultura”. Definicje te znaleźć można w dostępnych i popularnych słownikach.

Według Encyklopedii Popularnej PWN jako kulturę rozumie się „całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania” (Encyklopedia Popularna PWN, wydanie dwudzieste drugie, Warszawa 1992 r., s. 422).

Z kolei Milenijny Słownik Wyrazów Obcych jako kulturę rozumie „całokształt duchowego i materialnego dorobku społeczności, obejmujący całość jej dziejów bądź określoną epokę (I. Kamińska-Szmaj (red.), Milenijny Słownik Wyrazów Obcych, Wydawnictwo Europa 2005). - Vide: Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26.11.2014 r., ITPB3/423 -473/14/KK.

Powyższe definicje są zbieżne z potocznym rozumieniem tego pojęcia i wskazują, iż swoim zakresem obejmuje ono nie tylko elementy materialne, ale i duchowe, które wszakże niekoniecznie muszą posiadać charakter artystyczny. Istotne jest przy tym, że kultura wywiera duży wpływ na społeczność (jest elementem spajającym ją).

Elementami kultury są m.in. media, tradycja narodowa, świadomość narodowa i obywatelska, więzi pomiędzy Polakami, a także idea współpracy między jednostkami (ale również między społecznościami (narodami)), czy też działalność wspólnot i społeczności lokalnych. Z tymi elementami wiążą się też bezpośrednio cele Fundacji, określone w § 6 Statutu.

W świetle powyższego uznać należy, że cele określone w statucie Wnioskodawcy spełniają przesłanki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. W związku z powyższym dochody wydatkowane na cele określone w Statucie Wnioskodawcy podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.


W piśmie z dnia 16 maja 2017 r. Wnioskodawca podniósł, że w związku z tym, iż (jak zostało wyjaśnione powyżej w odpowiedzi na wezwanie o uzupełnienie wniosku):

  • Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej,
  • Fundacja nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej,
  • Fundacja nie przeznacza dochodów na działalność gospodarczą,
  • Fundacja nie zamierza korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop w stosunku do dochodu wydatkowanego na ewentualną działalność gospodarczą,

stanowisko Wnioskodawcy pozostaje identyczne jak przedstawione we wniosku z 28 lutego 2017 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego przez Fundację w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego DIALOG przeznaczonego na cele statutowe zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 – jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj