Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-73/12/AW
z 22 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-73/12/AW
Data
2012.03.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
projekt
szkoła wyższa


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 16 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Politechnika zrealizowała projekt, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Priorytetu 1 ZPORR Działanie 1.5. Głównym celem projektu było wsparcie rozwoju województwa podlaskiego poprzez rozbudowę infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, co skutkować miało m.in. poprawą obsługi administracyjnej studentów i pracowników Politechniki. Aby cel ten osiągnąć uruchomiono zintegrowany system informatyczny poprzez zapewnienie bezpłatnego Internetu na terenie uczelni, wirtualnego dziekanatu, nowoczesnego portalu informacyjnego, a także bezpieczeństwa ochrony danych.


Zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu można podzielić na dwie grupy:


  1. służące czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionym od podatku, wykorzystywane przez pracowników administracyjnych uczelni (kilkadziesiąt komputerów typu PC, oprogramowanie antywirusowe, serwery wraz z niezbędnym oprogramowaniem systemowym i narzędziowym, system archiwizacji, rozbudowa portalu uczelni),
  2. służące czynnościom zwolnionym od podatku, wykorzystywane przez obecnych i potencjalnych studentów Politechniki (kilkanaście punktów publicznego dostępu do Internetu, bezpłatny Internet bezprzewodowy na terenie uczelni).


Powyższe zakupy służyły również czynnościom, które nie są objęte ustawą o podatku od towarów i usług. Mają one związek z nieodpłatnymi usługami dotyczącymi kształcenia studentów na studiach stacjonarnych, finansowanych dotacją z budżetu państwa.

Zakupy wymienionego sprzętu oraz oprogramowania służyły działalności całej uczelni, gdyż prac administracyjnych oraz księgowych nie można bezpośrednio przyporządkować do poszczególnych rodzajów działalności.

Ostatnią interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy otrzymaną w niniejszej sprawie, jest interpretacja z dnia 21 marca 2011 r. i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku złożonym dnia 14 lutego 2011 r. Interpretacja jest niezbędna celem przedłożenia w instytucji wdrażającej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego w całości lub części...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Politechnika wskazała, iż w odniesieniu do zakupów towarów i usług określonych w grupie 1), a więc wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu, uczelnia nie jest w stanie - stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy - wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. W związku z powyższym, Politechnika wskazała, że w pierwszym etapie, stosując ustalony klucz podziałowy, wyodrębnia z ogółu zakupów z grupy 1) tylko tę część zakupów, która służy czynnościom podlegającym opodatkowaniu. W drugim etapie, do tak wyodrębnionej części (związanej z czynnościami zwolnionymi od podatku oraz opodatkowanymi) stosuje proporcję określoną w art. 90 ust. 2 ustawy. Zdaniem Politechniki, zastosowany klucz podziałowy jest uzasadniony i miarodajny oraz pozwala na przyporządkowanie odpowiedniej wartości podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności statutowej (nieodpłatnej) i działalności objętej ustawą o podatku od towarów i usług (odpłatnej – opodatkowanej i zwolnionej).

Politechnika stwierdziła, że w przypadku zakupów towarów i usług z grupy 2) stanu faktycznego, związanych ze sprzedażą zwolnioną i niepodlegającą opodatkowaniu, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z kolei art. 88 ustawy określa przypadki, w których nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego. Stosownie do ust. 4 tego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W świetle zapisów art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Stosownie do ust. 2 cytowanego wyżej artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Przepis ust. 3 ww. artykułu stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Przy obliczaniu struktury sprzedaży, w liczniku uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, natomiast w mianowniku uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję – w myśl ust. 4 - określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja; proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wykonując czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, zwolnione od podatku oraz niepodlegające opodatkowaniu (świadczone nieodpłatnie), Uczelnia ma prawo do odliczenia tej części podatku naliczonego, która jest związana wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, przy czym - o ile nie jest w stanie przyporządkować wydatków do określonej działalności - winna skorzystać z dyspozycji powołanego wyżej art. 90 ust. 2 ustawy.

W celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego powinna przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom wykonywanych czynności (opodatkowanym, zwolnionym oraz niepodlegającym opodatkowaniu), w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinna dokonać sama Uczelnia, znająca specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce, wobec powyższego tut. organ nie dokonał oceny klucza wskazanego we wniosku.

Reasumując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do zakupów służących czynnościom opodatkowanym, zwolnionym i niepodlegającym opodatkowaniu, uczelnia ma prawo odliczyć podatek naliczony związany wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, wyliczony w oparciu o uzasadniony i miarodajny klucz przy uwzględnieniu treści art. 90 ust. 2 ustawy, natomiast w odniesieniu do zakupów służących wyłącznie czynnościom zwolnionym i niepodlegającym opodatkowaniu – prawo to nie przysługuje.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj