Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.90.2017.1.KM
z 25 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 14 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawiania przez Wnioskodawcę faktur w ramach samofakturowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej prawidłowości wystawiania przez Wnioskodawcę faktur w ramach samofakturowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne oraz zdarzenia przyszłe.

Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spółka jest zarejestrowana na potrzeby VAT w Polsce.

Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej: Grupa) zajmującej się m.in. produkcją i dystrybucją wyrobów z drewna i płyt drewnopochodnych w kraju i za granicą.

W Grupie Spółka pełni funkcję spółki dystrybucyjnej i zajmuje się m.in. sprzedażą towarów nabytych uprzednio od innych spółek z Grupy.

W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje również zakupu towarów i usług m.in. zakupu surowca drzewnego oraz usług transportu od dostawców (dalej: Dostawcy).

Dostawcy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni w Polsce.

Z częścią swoich Dostawców Spółka zawarła umowy dot. samofakturowania zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie ww. umów Spółka, jako nabywca towarów lub usług, wystawia faktury, a następnie przesyła je Dostawcy tych towarów lub usług celem zatwierdzenia.

Zgodnie z procedurą zatwierdzania poszczególnych faktur wskazaną w umowie, Spółka przekazuje wystawione faktury do pisemnego zatwierdzenia przez Dostawcę niezwłocznie po jej wystawieniu.

W celu usprawnienia obiegu dokumentów Spółka planuje wdrożyć opisany poniżej elektroniczny proces samofakturowania (dalej: Elektroniczne Samofakturowanie).

W celu wdrożenia Elektronicznego Samofakturowania Spółka będzie zawierała nowe umowy z Dostawcami towarów i usług lub będzie sporządzała aneksy do już istniejących umów z Dostawcami, na mocy których Spółka będzie wystawiała faktury w imieniu i na rzecz Dostawców w formie elektronicznej (dalej: Umowa samofakturowania).

Zgodnie z Umową samofakturowania:

  • przedmiotem Umowy jest określenie zasad współpracy w zakresie wystawiania przez Spółkę w imieniu i na rzecz Dostawcy faktur (dalej: Faktury lub Faktura) na zasadach wskazanych w przepisach art. 106d ust. 1 ustawy o VAT. Spółka zobowiązuje się w szczególności do:
    1. sporządzania Faktur,
    2. zapewnienia, iż Faktura będzie posiadać pełną treść wymaganą zgodnie z obowiązującymi przepisami,
    3. przedstawiania Dostawcy Faktury do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w Umowie,
  • Dostawca upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu faktur dokumentujących sprzedaż towarów i usług dokonaną na rzecz Spółki,
  • Spółka zobowiązuje się wystawiać Faktury zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • wystawiona przez Spółkę Faktura powinna zawierać dopisek „SAMOFAKTUROWANIE”,
  • Spółka będzie wystawiała Faktury w terminach wskazanych w przepisach ustawy o VAT,
  • Dostawca i Spółka wyrażają zgodę na przesyłanie Faktur drogą elektroniczną,
  • Spółka przesyła Dostawcy Faktury w formacie pliku PDF (Portable Document Format),
  • za datę otrzymania Faktury przez Dostawcę uznaje się datę wpływu faktury w formacie PDF do skrzynki odbiorczej poczty elektronicznej Dostawcy wskazanej w Umowie samofakturowania,
  • Spółka zobowiązuje się przesyłać Faktury drogą elektroniczną w formacie PDF w sposób gwarantujący autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność ich treści, w szczególności poprzez:
    1. przesyłanie Faktur drogą elektroniczną ze wskazanego przez Spółkę w Umowie samofakturowania adresu e-mail,
    2. przesyłanie Faktur drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany przez Dostawcę w Umowie samofakturowania,
    3. zastosowanie określonego formatu przesyłanej drogą elektroniczną Faktury, zapewniającego brak możliwości zmiany danych w niej zawartych (format PDF),
  • Spółka i Dostawca zobowiązują się, że co najmniej na kilka dni przed zmianą adresów e-mail wskazanych w Umowie samofakturowania poinformują się o tym fakcie pisemnie lub drogą elektroniczną,
  • w ramach Elektronicznego Samofakturowania wprowadzona zostanie następująca procedura zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę:
    1. Spółka będzie wysyłała Fakturę do Dostawcy niezwłocznie po jej wystawieniu, jednak nie później niż w terminie określonym w Umowie samofakturowania celem umożliwienia zgłoszenia sprzeciwu do przedmiotowej faktury,
    2. zgłoszenie sprzeciwu do Faktury przez Dostawcę będzie odbywało się wyłącznie w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresów e-mail wskazanych w Umowie samofakturowania,
    3. Faktura otrzymana przez Dostawcę od Spółki uznawana będzie za zatwierdzoną przez Dostawcę, jeżeli Dostawca nie zgłosi do niej sprzeciwu w terminie kilku dni liczonych od dnia otrzymania faktury (tzw. milcząca akceptacja),
  • Dostawca zobowiązuje się, iż w okresie obowiązywania niniejszej umowy:
    1. nie będzie wystawiał faktur na rzecz Spółki samodzielnie, ani powierzał tej czynności osobom trzecim,
    2. poinformuje Spółkę w trybie natychmiastowym o wykreśleniu go z rejestru jako podatnika VAT czynnego lub o zbyciu przedsiębiorstwa.

Umowy samofakturowania zostaną zawarte przed wystawieniem Faktur na podstawie tych Umów.

Towary i usługi nabywane przez Spółkę od Dostawców na podstawie Faktur wystawianych przez Spółkę będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Elektroniczne Samofakturowanie jest zgodne z przepisami art. 106d ust. 1 ustawy o VAT?
  2. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z Faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców, w sytuacji gdy zatwierdzenie Faktury nastąpi zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania poprzez tzw. milczącą akceptację?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Elektroniczne Samofakturowanie jest zgodne z przepisami art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.
  2. Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z Faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców, w sytuacji gdy zatwierdzenie Faktury nastąpi zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania poprzez tzw. milczącą akceptację.

Uzasadnienie

Ad. 1

Przepisy ustawy o VAT wprowadzają możliwość tzw. samofakturowania, tj. wystawiania faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy przez nabywcę towarów lub usług. Zgodnie bowiem z przepisem art. 106d ust. 1 ustawy o VAT, cyt:

„Podmiot, o którym mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, nabywający towary lub usługi od podatnika może wystawiać w imieniu i na rzecz tego podatnika faktury:

  1. dokumentujące dokonanie przez podatnika sprzedaży na rzecz tego podmiotu,
  2. o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  3. dokumentujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 lit. b

– jeżeli ten podmiot i ten podatnik wcześniej zawarli umowę w sprawie wystawiania faktur w imieniu i na rzecz tego podatnika, w której została określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego tych czynności”.

Faktury wystawiane zgodnie z powyższymi regulacjami powinny zawierać wyraz „samofakturowanie” (art. 106e ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT).

Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy ustawy o VAT w celu skorzystania z możliwości wystawiania przez nabywcę towarów lub usług faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy tych towarów i usług następujące warunki powinny zostać spełnione łącznie:

  1. wystawiającym faktury jest podmiot, o którym mowa w przepisach art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT,
  2. podmiot ten (nabywca) nabywa towary lub usługi od podatnika (sprzedawcy), w imieniu i na rzecz którego wystawia faktury,
  3. przed wystawieniem faktur nabywca i sprzedawca zawarli umowę w sprawie wystawiania przez nabywcę faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy,
  4. w umowie, o której mowa w punkcie 3 powyżej określona została procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez sprzedawcę.

W opinii Spółki opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Elektroniczne Samofakturowanie spełnia wszystkie wskazane powyżej warunki, o czym świadczy poniższe uzasadnienie.

Ad. 1)

Zgodnie z przepisem art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, cyt.:

„Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem”.

W świetle powyższych przepisów, w celu skorzystania z możliwości wystawiania przez nabywcę towarów lub usług faktur w imieniu i na rzecz sprzedawcy tych towarów i usług nabywca ten musi być podatnikiem.

Definicja podatnika zawarta jest w przepisach art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z treścią tego przepisu podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży towarów i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W tym stanie rzeczy warunek uznania Spółki za podmiot, o którym mowa w przepisach art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT jest spełniony.

Ad. 2)

Spółka nabywa towary lub usługi od Dostawców, w imieniu i na rzecz których będzie wystawiała Faktury w ramach Elektronicznego Fakturowania. Dostawcy prowadzą zatem działalność gospodarczą w zakresie m.in. dostawy towarów lub usług. Tym samym Dostawcy są podatnikami VAT w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Powyższe potwierdza fakt ich zarejestrowania jako podatników VAT czynnych.

W tym stanie rzeczy warunek nabywania przez Spółkę towarów lub usług od Dostawców będących podatnikami VAT, w imieniu i na rzecz których Spółka będzie wystawiała faktury należy uznać za spełniony.

Ad. 3)

W celu wdrożenia Elektronicznego Samofakturowania Spółka będzie zawierała nowe umowy z Dostawcami lub będzie sporządzała aneksy do już istniejących umów z Dostawcami, na mocy których Spółka będzie wystawiała faktury w imieniu i na rzecz Dostawców w formie elektronicznej.

Zgodnie z Umową samofakturowania jej przedmiotem jest określenie zasad współpracy w zakresie wystawiania przez Spółkę w imieniu i na rzecz Dostawcy Faktur na zasadach wskazanych w przepisach art. 106d ust. 1 ustawy o VAT. Spółka zobowiązuje się w szczególności do:

  • sporządzania Faktur,
  • zapewnienia, iż Faktura będzie posiadać pełną treść wymaganą zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • przedstawiania Dostawcy Faktury do zatwierdzenia, zgodnie z procedurą określoną w Umowie.

Zgodnie z treścią Umowy samofakturowania Dostawca upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu faktur dokumentujących sprzedaż towarów i usług na rzecz Spółki.

Umowy samofakturowania zostaną zawarte przed wystawieniem przez Spółkę Faktur w imieniu na rzecz Dostawcy.

W tym stanie rzeczy warunek zawarcia przez Spółkę i Dostawcę Umowy samofakturowania przed wystawieniem pierwszej Faktury należy uznać za spełniony.

Ad. 4)

Procedura zatwierdzania faktur, o której mowa w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT nie została w żaden sposób zdefiniowana przez ustawodawcę. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają bowiem ani żadnych wytycznych ani żadnych ograniczeń w zakresie sposobu określenia procedury zatwierdzania faktur. Należy zatem uznać, że określenie sposobu zatwierdzania faktur uwarunkowane jest wyłącznie wolą stron umowy.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Ministra Finansów. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2017 r. (sygn. akt 1061-IPTPP3.4512.673.2016.2.BM) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w imieniu Ministra Finansów, Minister Finansów wskazał, że cyt.:

„Należy wskazać, iż przepisy ustawy wymagają istnienia procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi, nie wskazują natomiast, jak procedura ta ma być określona. Jednocześnie należy wskazać, iż przepisy w zakresie podatku VAT nie przewidują jakichkolwiek ograniczeń lub wymogów odnośnie sposobu zatwierdzania przez podatnika faktur, wystawionych w jego imieniu i na jego rzecz przez nabywcę, w procedurze samofakturowania. Strony umowy o samofakturowaniu mogą zatem w dowolny sposób kształtować formę zatwierdzania poszczególnych faktur wystawianych przez nabywcę w imieniu i na rzecz podatnika – sprzedawcy towarów lub usług. (...)

Zgodnie z art. 106d ust. 1 ustawy, ważne jest aby strony transakcji potrafiły udowodnić, że porozumienie takie zostało zawarte, i że sprzedawca zatwierdza poszczególne faktury według określonej przez strony zasady”.

W świetle powyższego, z uwagi na brak w ustawie o VAT jakichkolwiek wytycznych co do sposobu zatwierdzania przez podatnika dokonującego sprzedaży faktur wystawionych w jego imieniu przez nabywcę (tzw. samofakturowanie):

  • procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży leży wyłącznie w gestii stron umowy,
  • każda forma zatwierdzenia przez podatnika dokonującego sprzedaży faktur wystawionych w jego imieniu przez nabywcę towarów i usług uregulowana w umowie spełnia dyspozycje z art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Umowa samofakturowania zawarta pomiędzy Spółką a Dostawcą będzie uwzględniała następującą procedurę zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę:

  • Spółka będzie wysyłała Fakturę do Dostawcy niezwłocznie po jej wystawieniu, jednak nie później niż w terminie określonym w Umowie samofakturowania celem umożliwienia zgłoszenia sprzeciwu do przedmiotowej Faktury,
  • zgłoszenie sprzeciwu do Faktury przez Dostawcę będzie odbywało się wyłącznie w formie elektronicznej z wykorzystaniem adresów e-mail wskazanych w Umowie samofakturowania,
  • Faktura otrzymana przez Dostawcę od Spółki uznawana będzie za zatwierdzoną przez Dostawcę, jeżeli Dostawca nie zgłosi do niej sprzeciwu w terminie kilku dni liczonych od dnia otrzymania Faktury (tzw. milcząca akceptacja).

Umowa samofakturowania wskazuje zatem jednoznacznie sposób zatwierdzania Faktur przez Dostawcę, tj. Spółka i Dostawca uznają za zatwierdzoną Fakturę, co do której Dostawca nie wniósł w ustalonym terminie sprzeciwu lub uwag. Wskazany w Umowie samofakturowania mechanizm zatwierdzania Faktur pozwala każdemu Dostawcy na:

  • zapoznanie się z Fakturami wystawionymi w jego imieniu przez Spółkę oraz
  • świadome zatwierdzenie tych dokumentów przez Dostawcę poprzez brak sprzeciwu, tzw. milczący akcept.

W tym stanie rzeczy Umowa samofakturowania spełnia wymogi wskazane w art. 106d ust. 1 ustawy o VAT, w szczególności w zakresie określenia procedury zatwierdzania poszczególnych Faktur przez Dostawcę.

Prawidłowość wskazanej w Umowie samofakturowania procedury zatwierdzania Faktur potwierdza również Minister Finansów w interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 stycznia 2017 r., nr 1061-IPTPP3.4512.673.2016.2.BM, cyt.:
    „Reasumując, należy stwierdzić, że akceptacja faktur w sposób milczący, tj. gdy w terminie określonym w umowie dostawca nie zgłosi niezgodności w stosunku do faktury wystawionej przez Wnioskodawcę, wypełnia dyspozycje art. 106d ustawy”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. IBPP2/443-1043/14/IK, cyt.:
    „(...) w przypadku przedstawionej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur w oparciu o mechanizm milczącego zatwierdzanie faktur, tj. zatwierdzenie faktury nastąpi przez kontrahenta Spółki wówczas, gdy w terminie określonym w umowie nie zgłosi on sprzeciwu lub zastrzeżeń w stosunku do faktury wystawionej przez Spółkę – będzie oznaczać spełnienie warunku istnienia określonej procedury zatwierdzania poszczególnych faktur przez kontrahenta, o którym mowa w art. 106d ust. 1 ustawy”.

Podsumowanie

Mając na względzie przytoczone powyżej przepisy ustawy o VAT, uzasadnienie oraz interpretacje Ministra Finansów należy uznać, że opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Elektroniczne Samofakturowanie jest zgodne z przepisami art. 106d ust. 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów lub usług w zakresie w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Kwotę podatku VAT naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z otrzymanych przez podatnika faktur, dokumentujących nabycie przez niego towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, cyt.:

„Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy”.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, cyt.:

„Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:

  1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny”.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego powstaje zasadniczo w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy dla danej transakcji, pod warunkiem że nabywca otrzymał fakturę.

Ponadto, przepisy art. 88 ustawy o VAT wskazują czynności/faktury, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo od odliczenia naliczonego podatku VAT.

W świetle powyższych przepisów, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeżeli następujące warunki zostaną spełnione łącznie:

  • nabyte towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania działalności opodatkowanych VAT,
  • w odniesieniu do nabytych towarów lub usług powstał po stronie sprzedawcy obowiązek podatkowy,
  • nabywca posiada fakturę dokumentującą nabycie przedmiotowych towarów lub usług,
  • czynność/faktura nie została wskazana w przepisie art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, iż ustawodawca nie różnicuje prawa do odliczenia ze względu na typ faktury (papierowa czy elektroniczna).

Zgodnie z art. 2 pkt 32 przez fakturę elektroniczną rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Należy zatem uznać, iż faktury wystawione w formie elektronicznej przez nabywcę w ramach systemu samofakturowania dają podatnikowi pełne prawo do odliczenia wykazanego na nich podatku VAT, o ile spełnione są powyższe warunki.

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

  • Dostawca upoważnia Spółkę do wystawiania w jego imieniu faktur dokumentujących sprzedaż towarów i usług,
  • Faktury wystawione przez Spółkę w imieniu Dostawców będą dokumentowały nabycie towarów i usług, które będą przez Spółkę wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT,
  • Spółka zobowiązuje się wystawiać Faktury zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • Spółka będzie wystawiała Faktury w terminach wskazanych w przepisach ustawy o VAT,
  • Spółka będzie przesyłała Dostawcy Faktury w formacie pliku PDF (Portable Document Format),
  • Spółka zobowiązuje się przesyłać Faktury drogą elektroniczną w formacie PDF w sposób gwarantujący autentyczność pochodzenia faktur, ich integralność oraz czytelność ich treści, w szczególności poprzez:
    1. przesyłanie Faktur drogą elektroniczną ze wskazanego przez Spółkę w Umowie samofakturowania adresu e-mail,
    2. przesyłanie Faktur drogą elektroniczną na adres e-mail wskazany przez Dostawcę w Umowie samofakturowania,
    3. zastosowanie określonego formatu przesyłanej drogą elektroniczną Faktury, zapewniającego brak możliwości zmiany danych w niej zawartych (format PDF).
  • Dostawca i Spółka wyrażają zgodę na przesyłanie Faktur drogą elektroniczną.

Mając na uwadze powyższe, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z Faktur wystawionych przez Spółkę w formie elektronicznej w imieniu i na rzecz Dostawców i zatwierdzonych przez Dostawców zgodnie z procedurą wskazaną w Umowie samofakturowania (tzw. milcząca akceptacja).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń;
  • zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj