Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.58.2017.1.WM
z 26 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2017 r. (data wpływu 27 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki karty podatkowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni prowadzi zakład fryzjerski, podatek dochodowy opłaca w formie karty podatkowej. Dnia 1 października 2016 r. zawarła umowę o zorganizowanie stażu dla pani X. Zgodnie z niniejszą umową, po zakończeniu stażu ww. osobę Wnioskodawczyni zatrudniła w zakładzie fryzjerskim na okres od 1 lutego 2017 r. – 30 czerwca 2017 r. Odbywanie stażu i zatrudnienie ww. osoby na umowę o pracę na okres 5 miesięcy, pozostaje bez wpływu na wysokość karty podatkowej (art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. f i art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g). Wnioskodawczyni przewiduje dalsze zatrudnienie ww. osoby na umowę o pracę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy po odbyciu stażu i po ustaniu umowy o pracę zawartej od 1 lutego 2017 r. do 30 czerwca 2017 r., dalsze zatrudnienie na umowę o pracę ww. pracownika będzie korzystać ze ”zwolnienia”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?


Zdaniem Wnioskodawcy, po ustaniu umowy o pracę od 1 lutego 2017 r. do 30 czerwca 2017 r. (5 miesięcy według umowy z PUP), każde kolejne zatrudnienie ww. osoby na umowę o pracę nie będzie już korzystać ze „zwolnienia”, o którym mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ww. ustawy, ponieważ nie zostaje spełniony warunek okresu zarejestrowania bezrobotnego w urzędzie pracy przez co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180 ze zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo – usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Z załącznika nr 3 do ustawy (części I Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej) wynika, że zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową w zakresie usług fryzjerskich dla: kobiet i dziewcząt oraz mężczyzn i chłopców (poz. 86 i 87) przy zatrudnieniu nie przekraczającym 5 pracowników.

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, z zastrzeżeniem art. 27 ust. 4, ustala się dla podatników prowadzących działalność gospodarczą określoną w art. 23 ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem tabeli „Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione” i pkt 5-11 – według stawek miesięcznych określonych w tabeli.

Wysokość stawek miesięcznych podatku – zgodnie z treścią powyższej tabeli – uzależniona jest od miejsca świadczenia usług oraz ilości zatrudnionych pracowników.


Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie;
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli;
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie;
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Natomiast z treści art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa w art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się łącznie nie więcej niż trzech zatrudnionych bezrobotnych lub absolwentów – w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu – zarejestrowanych w urzędzie pracy, przy czym okres zarejestrowania w urzędzie pracy bezrobotnego musi trwać co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jego zatrudnienie.

Odrębne przepisy, o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to m.in. regulacje zawarte w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645 ze. zm.).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Dnia 1 października
2016 r. zawarła umowę o zorganizowanie stażu. Zgodnie z niniejszą umową, po zakończeniu stażu, Wnioskodawczyni zatrudniła stażystę w zakładzie fryzjerskim na okres od 1 lutego
2017 r. do 30 czerwca 2017 r. Wnioskodawczyni przewiduje dalsze zatrudnienie ww. osoby na umowę o pracę.

Wskazać należy, że zatrudnienie tej osoby po zakończeniu stażu na okres pięciu miesięcy nie spowodowało zaliczenia byłego stażysty do liczby pracowników – na mocy art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ jak wynika z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w czasie stażu nie nawiązuje się stosunku pracy, co oznacza, że osoba odbywająca staż nadal miała status osoby bezrobotnej.

Jednakże zatrudnienie tej samej osoby – po upływie poprzedniej umowy o pracę zawartej na czas określony pięciu miesięcy – na podstawie kolejnej umowy o pracę, będzie miało wpływ na ocenę warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej oraz wysokość podatku dochodowego opłacanego przez Wnioskodawczynię, bowiem nie zostaną spełnione przesłanki o których mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. g ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Osoba zatrudniona przez Wnioskodawczynię na kolejną umowę o pracę, nie posiada bowiem w momencie zawarcia tej kolejnej umowy o pracę statusu osoby bezrobotnej w okresie co najmniej 6 miesięcy w okresie bezpośrednio poprzedzającym jej zatrudnienie. W okresie bezpośrednio poprzedzającym zawarcie kolejnej umowy o pracę, osoba ta posiadała status osoby zatrudnionej (pracownika).

Zatem zatrudnienie tej osoby na podstawie kolejnej umowy o pracę spowoduje zaliczenie jej do liczby pracowników, co w konsekwencji będzie miało wpływ na wysokość podatku dochodowego opłacanego przez Wnioskodawczynię w formie karty podatkowej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj