Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.9.2017.2.AKR
z 8 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2017 r. (data wpływu 3 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 maja 2017 r. (data wpływu 15 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 27 kwietnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.9.2017.1.AKR, wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 27 kwietnia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 maja 2017 r.). W dniu 15 maja 2017 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 12 maja 2017 r.).

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca po osiągnięciu pełnoletności w 1984 r. założył książeczkę mieszkaniową, uzyskał członkostwo w Spółdzielni Mieszkaniowej w ... i został wpisany na listę oczekujących na mieszkanie z zasobów Spółdzielni. Warunkiem uzyskania członkostwa było wpłacenie pełnego wkładu mieszkaniowego na książeczkę mieszkaniową. Wnioskodawca wpłacił kwotę 240 000 zł przed denominacją, co stanowiło pełną wartość wkładu na mieszkanie typu M-5. Po zawarciu małżeństwa z ..., już jako małżonkowie uzyskali lokatorskie prawo do lokalu typu M-3 z zasobów Spółdzielni. W wyniku przemian ustrojowych wartość zgromadzonych oszczędności na książeczce mieszkaniowej wraz z premią gwarancyjną nie pokryło nawet połowy wartości wkładu mieszkaniowego na uzyskane mieszkanie. Pozostała kwota została pokryta z własnych oszczędności. Wkład został uzupełniony z majątku wspólnego małżonków do kasy Spółdzielni przed wydaniem przydziału na mieszkanie w dniu 22 kwietnia 1994 r.

W związku z wprowadzeniem nowej definicji wkładów mieszkaniowych zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. o zmianie ustawy - Prawo spółdzielcze, Spółdzielnia Mieszkaniowa w … dokonała waloryzacji wkładu mieszkaniowego wniesionego przez Wnioskodawcę na dzień 31 grudnia 1995 r.

Z powodu powiększenia się rodziny, Wnioskodawca złożył wniosek o zamianę mieszkania na większe. W wyniku podjętych działań małżonkowie w dniu 16 sierpnia 1999 r. uzyskali prawo do użytkowania spółdzielczego nowego lokalu mieszkalnego. Nastąpiło to w drodze zamiany lokali pomiędzy członkami tej samej Spółdzielni Mieszkaniowej. Wystąpiła również konieczność uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z powodu zwiększenia powierzchni. uzyskanego lokalu. Wartość rynkowa mieszkania została ustalona na 51 827 zł 37 gr. Zgodnie ze statusem Spółdzielni kwota wkładu mieszkaniowego przypadająca na użytkowany lokal stanowiło 50% wartości rynkowej mieszkania i została wyliczona na 25 913 zł 69 gr. Kwota ta została pokryta ze zwaloryzowanego i przeniesionego na nowy lokal wcześniejszego wkładu mieszkaniowego w wysokości 18 431 zł 28 gr oraz uzupełniona wpłatą w wysokości 7 482 zł 41 gr z majątku wspólnego małżonków.

Wnioskodawca wspólnie z małżonką przez cały okres zamieszkiwania w lokalu dokonywali spłaty kredytu zaciągniętego na budowę nieruchomości przez Spółdzielnię Mieszkaniową, która była zaliczona na poczet wkładu mieszkaniowego. Natomiast z tytułu przeniesienia własności ze spółdzielczego lokatorskiego prawa na odrębną własność dokonano w dniu 31 maja 2008 r. wpłaty nominalnej kwoty umorzenia przypadającej na mieszkanie w wysokości 33 zł 58 gr. Po tej czynności małżonkowie wnieśli do Spółdzielni Mieszkaniowej 100% wartości mieszkania, w połowie w postaci wkładu mieszkaniowego i oraz w połowie w postaci spłaty kredytu mieszkaniowego przypadającego na ten lokal.

W okresie posiadania mieszkania Wnioskodawca ponosił również koszty związane z remontami oraz modernizacją mieszkania wnoszone w ramach funduszu remontowego.

W 2007 r. małżonkowie wystąpili z pisemnym żądaniem przeniesienia na nich własności lokalu, do którego posiadali spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego.

Wnioskodawca posiada operat szacunkowy wykonany przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, z którego wynika, że wartość rynkowa nieruchomości lokalowej na dzień uzyskania własności to 166 566 zł (w tym wartość lokalu 157 500 zł, wartość użytkowania wieczystego części gruntu 9 066 zł).

Przeniesienie własności potwierdzone aktem notarialnym nastąpiło w dniu 9 maja 2008 r.

Małżonkowie ... i ... aktem notarialnym zawartym w dniu 31 marca 2012 r. sprzedali to mieszkanie za kwotę 150 000 zł. Cena sprzedaży mieszkania byłą niższa niż jego wartość w chwili nabycia z powodu dekoniunktury na rynku nieruchomości. Jako że nie złożyli w nakazanym terminie oświadczenia, że chcą skorzystać z ulgi meldunkowej i spełniają warunki do zwolnienia z podatku od sprzedaży nieruchomości są zobowiązani do zapłaty podatku od uzyskanego dochodu. Kwotę uzyskaną ze sprzedaży nieruchomości małżonkowie przeznaczyli częściowo na koszty budowy innej nieruchomości oraz spłacili pożyczki zaciągnięte na tą budowę. Dlatego też składając zeznanie podatkowe, uzyskaną kwotę przychodu planują pomniejszyć o koszty (166 566 zł) stanowiące zwaloryzowaną wartość wniesionego przez Wnioskodawcę (wspólnie z małżonką) całkowitego wkładu mieszkaniowego do Spółdzielni Mieszkaniowej w okresie 1984-2008, która odpowiada wyliczonej przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego wartości rynkowej.

Sprzedaż lokalu mieszkalnego w dniu 31 marca 2012 r. przez małżonków nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej.

Lokal mieszkalny jest usytuowany w budynku wielorodzinnym wielokondygnacyjnym budowanym w technologii „wielkiej płyty” w latach osiemdziesiątych i oddany do użytku w 1985 r. Okres użytkowania lokalu do dnia nabycia przekracza znacznie 60 miesięcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy w zeznaniu podatkowym, jako koszty uzyskania przychodów prawidłowo powinna zostać wpisana kwota 166 566 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), po wpłaceniu 50% wkładu mieszkaniowego, a następnie spłacie kredytu zaciągniętego na budowę nieruchomości przez Spółdzielnię Mieszkaniową w … w okresie od dnia 22 kwietnia 1994 r. do dnia 9 maja 2008 r. oraz w dniu 31 maja 2008 r. pozostałych kosztów związanych ze spłatą zadłużenia przypadającego na lokal mieszkalny w …, poniósł On koszty związane z całkowitym wkładem mieszkaniowym. Ponieważ po ustaleniach ze Spółdzielnią Mieszkaniową rewaloryzacja tego wkładu odpowiada wartości rynkowej mieszkania i według uprawnionego rzeczoznawcy wyceniona została na kwotę 166 566 zł, to kwotę tę można uznać za koszt nabycia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Wobec powyższego odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 1984 r. założył książeczkę mieszkaniową, uzyskał członkostwo w Spółdzielni Mieszkaniowej i został wpisany na listę oczekujących na mieszkanie z zasobów Spółdzielni. Wnioskodawca wpłacił kwotę 240 000 zł przed denominacją, co stanowiło pełną wartość wkładu mieszkaniowego na mieszkanie typu M-5. Po zawarciu małżeństwa Wnioskodawca i Jego żona uzyskali lokatorskie prawo do lokalu typu M-3 z zasobów Spółdzielni. Pozostała kwota została pokryta z własnych oszczędności. Wkład został uzupełniony z majątku wspólnego małżonków do kasy Spółdzielni przed wydaniem przydziału na mieszkanie w dniu 22 kwietnia 1994 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa dokonała waloryzacji wkładu mieszkaniowego wniesionego przez Wnioskodawcę na dzień 31 grudnia 1995 r. W związku z zamianą lokalu mieszkalnego na większy w 1999 r. w tej samej Spółdzielni Mieszkaniowej wystąpiła konieczność uzupełnienia wkładu mieszkaniowego z powodu zwiększenia powierzchni uzyskanego lokalu. Wartość rynkowa mieszkania została ustalona na 51 827 zł 37 gr. Zgodnie ze statusem Spółdzielni kwota wkładu mieszkaniowego przypadająca na użytkowany lokal stanowiło 50% wartości rynkowej mieszkania i została wyliczona na 25 913 zł 69 gr. Kwota ta została pokryta ze zwaloryzowanego i przeniesionego na nowy lokal wcześniejszego wkładu mieszkaniowego w wysokości 18 431 zł 28 gr oraz uzupełniona wpłatą w wysokości 7 482 zł 41 gr z majątku wspólnego wnioskodawcy i Jego żony. Wnioskodawca wspólnie z żoną przez cały okres zamieszkiwania w lokalu dokonywali spłaty kredytu zaciągniętego na budowę nieruchomości przez Spółdzielnię Mieszkaniową, która była zaliczona na poczet wkładu mieszkaniowego. W 2007 r. Wnioskodawca i Jego żona wystąpili z pisemnym żądaniem przeniesienia na nich własności lokalu, do którego posiadali spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Przeniesienie własności potwierdzone aktem notarialnym nastąpiło w dniu 9 maja 2008 r. W związku z przekształceniem prawa do lokalu mieszkalnego Wnioskodawca i Jego żona dokonali w dniu 31 maja 2008 r. wpłaty nominalnej kwoty umorzenia przypadającej na mieszkanie w wysokości 33 zł 58 gr. W okresie posiadania mieszkania Wnioskodawca ponosił również koszty związane z remontami oraz modernizacją mieszkania wnoszone w ramach funduszu remontowego. Wnioskodawca posiada operat szacunkowy wykonany przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, z którego wynika, że wartość rynkowa nieruchomości lokalowej na dzień uzyskania własności to 166 566 zł (w tym wartość lokalu 157 500 zł, wartość użytkowania wieczystego części gruntu 9 066 zł).

Wnioskodawca i Jego żona w dniu 31 marca 2012 r. sprzedali ww. lokal mieszkalny za kwotę 150 000 zł. Sprzedaż ta nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej. Wnioskodawca i Jego żona nie złożyli w nakazanym terminie oświadczenia, że chcą skorzystać z ulgi meldunkowej i spełniają warunki do zwolnienia z podatku od sprzedaży nieruchomości.

Zatem, w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca zasadnie rozpoznał powstanie obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego zbycia w 2012 r. udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, nabytego w 2008 r. Stosownie do ww. przepisu odpłatne zbycie ww. udziału w lokalu mieszkalnym przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W odniesieniu do odpłatnego zbycia w 2012 r. udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość nabytego przez Wnioskodawcę w 2008 r. zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316, z późn.zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie natomiast do art. 22 ust. 6c powołanej ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6f ww. ustawy, koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.

Kwestię wniesienia wkładu mieszkaniowego oraz jego zwrotu regulują przepisy ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1116, z późn. zm.).

W myśl art. 4 ust. 3 ww. ustawy członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w ust. 1 albo 2.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z członkiem spółdzielni ubiegającym się o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu. Umowa ta, zawarta w formie pisemnej pod rygorem nieważności, powinna zobowiązywać strony do zawarcia, po wybudowaniu lokalu, umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu, a ponadto powinna zawierać zobowiązanie członka spółdzielni do pokrywania kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na jego lokal przez wniesienie wkładu mieszkaniowego określonego w umowie.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ww. ustawy członek, o którym mowa w ust. 1, wnosi wkład mieszkaniowy według zasad określonych w statucie w wysokości odpowiadającej różnicy między kosztem budowy przypadającym na jego lokal a uzyskaną przez spółdzielnię pomocą ze środków publicznych lub z innych środków uzyskanych na sfinansowanie kosztów budowy lokalu. Jeżeli część wkładu mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu, członek jest obowiązany uczestniczyć w spłacie tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jego lokal.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

  • spłaty przypadającej na ten lokal części zobowiązań spółdzielni związanych z budową, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami, a jeżeli spółdzielnia skorzystała z pomocy uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków - spłaty przypadającej na ten lokal części umorzenia kredytu w kwocie podlegającej odprowadzeniu przez spółdzielnię do budżetu państwa,
  • spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1.

Warunkiem przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu w prawo własności jest pokrycie kosztów zadania inwestycyjnego w części przypadającej na ten lokal.

Powyższe oznacza, że osoba, która nabywa spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, aby nabyć od spółdzielni własność tego lokalu, musi najpierw spłacić przypadającą na jego lokal część kosztów budowy — w tym wkład mieszkaniowy, o ile go jeszcze nie wpłaciła. Wkład ten stanowi udział w kosztach budowy lokalu. W sytuacji kiedy przedmiotowe prawo wygaśnie, spółdzielnia zwraca zwaloryzowaną wartość wkładu. Na pisemne żądanie członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem, stosownie do wniosku, umowę albo o przekształcenie dotychczasowego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, albo o przeniesienie własności lokalu.

Pojęcie kosztów nabycia, o których mowa w art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy zatem tych wydatków, które zbywca musiał ponieść aby nabyć zbywaną przez siebie nieruchomość lub prawo majątkowe. Tylko w taki sposób wolno pomniejszyć przychód z odpłatnego zbycia – odejmując tym samym wydatki poniesione uprzednio na nabycie zbywanej nieruchomości lub prawa majątkowego. Również w doktrynie podkreśla się, że wydatki na nabycie to wyłącznie wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie, a nie koszty pośrednio związane z tym nabyciem. Kwota tego wydatku winna wynikać z dokumentu potwierdzającego jego poniesienie.

Generalnie ceną nabycia lokalu mieszkalnego jest wkład mieszkaniowy, który należy wpłacić, aby ustanowiono lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na to, w jakim celu został zaciągnięty przez Spółdzielnię kredyt. Mianowicie, jeżeli został zaciągnięty w celu sfinansowania wkładu lub jego części, to spłata tego kredytu nie będzie stanowiła kosztu przy sprzedaży, z tego względu, że kosztem będzie wkład mieszkaniowy, który Wnioskodawca był zobowiązany wnieść, aby spółdzielnia przydzieliła spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu. Zaciągnięcie kredytu bowiem stanowiło tylko sposób pozyskania środków pieniężnych na sfinansowanie wkładu. Natomiast, jeżeli spłata kredytu, była odrębnym zobowiązaniem członka spółdzielni, niezależnym od wkładu mieszkaniowego, to w takiej sytuacji dokonane wpłaty do Spółdzielni tytułem spłaty kredytu wraz z odsetkami będą, oprócz wartości wkładu mieszkaniowego, kosztem uzyskania przychodu przy sprzedaży przedmiotowego lokalu.

Wskazać należy, że wydatki te są bezpośrednio związane z nabyciem lokalu mieszkalnego i stanowią koszt uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z jego odpłatnego zbycia, gdyż przeniesienie własności lokalu uzależnione było od spełnienia przez członka Spółdzielni określonych warunków finansowych.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że kwoty wynikającej z operatu szacunkowego wykonanego przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, stanowiącej wartość rynkową nieruchomości lokalowej na dzień uzyskania własności (w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w lokalu), Wnioskodawca nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziału w lokalu mieszkalnym stanowiącym odrębną nieruchomość, ponieważ opinia rzeczoznawcy nie spełnia dyspozycji przepisu art. 22 ust. 6e i w związku z art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie stanowi bowiem dokumentu, na podstawie którego przepis pozwala ustalić wysokość kosztów nabycia ww. lokalu mieszkalnego oraz wysokość nakładów, które zwiększyły wartość tego lokalu mieszkalnego w czasie jego posiadania przez Wnioskodawcę. Nie jest ani fakturą VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, ani dokumentem stwierdzającym poniesienie opłat administracyjnych, a tylko tak udokumentowane wydatki mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 6c ww. ustawy. Operat szacunkowy zawiera jedynie informację o wartości rynkowej tego lokalu, nie stanowi dokumentu potwierdzającego poniesienie wydatków na jego nabycie i nakładów zwiększających jego wartość w czasie posiadania.

Tym samym przychód z ww. odpłatnego zbycia nie może zostać pomniejszony o kwotę (w części odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy) wynikającą z ww. operatu szacunkowego będącą wartością rynkową lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość na dzień uzyskania własności.

Kwoty wynikającej z ww. operatu szacunkowego w świetle art. 22 ust. 6c w związku z art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można uznać za koszt nabycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, jak oczekuje tego Wnioskodawca. Kosztem nabycia lokalu mieszkalnego w Spółdzielni Mieszkaniowej, o którym mowa w art. 22 ust. 6c ww. ustawy, w sytuacji przedstawionej we wniosku, są bowiem udokumentowane zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy wydatki poniesione na wpłatę wkładu mieszkaniowego oraz wpłatę nominalnej kwoty umorzenia przypadającej na zajmowany lokal mieszkalny dokonaną w związku z uzyskaniem prawa własności ww. lokalu. Do tych wydatków zastosowanie ma przepis art. 22 ust. 6f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalający na coroczne podwyższenie, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”. W związku ze stwierdzeniem Wnioskodawcy w opisie stanu faktycznego dotyczącym spłaty kredytu zaciągniętego na budowę nieruchomości przez Spółdzielnię Mieszkaniową, która była zaliczona na poczet wkładu mieszkaniowego, spłata tego kredytu nie będzie stanowiła kosztu nabycia z tego względu, że kosztem będzie wkład mieszkaniowy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. W związku z tym wyliczenia podstawy opodatkowania (np. przychodu, kosztów, dochodu, podatku) nie należą do kompetencji tutejszego Organu. Szczegółowe ustalenia w powyższym zakresie mogą być poczynione wyłącznie w ramach prowadzonego przez właściwy organ podatkowy postępowania podatkowego. Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy. W świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, to na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku postępowania podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy, nie wywołuje skutków prawnych dla drugiego współwłaściciela przedmiotowego lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość (żony Wnioskodawcy).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj