Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.29.2017.1.JKT
z 13 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku który wpłynął do Organu 21 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2017 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”). Spółka posiada zezwolenie (dalej: „Zezwolenie”) wydane w oparciu o art. 16 ustawy z dnia 20 października 1994 r., o specjalnych strefach ekonomicznych, dalej: „ustawa o SSE”). Zezwolenie zostało wydane z datą 30 czerwca 2014 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wskazanych w Zezwoleniu pozycji Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług,

Zgodnie z treścią Zezwolenia Wnioskodawca zobowiązany jest do spełnienia następujących warunków prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE:

  1. Poniesienia na terenie SSE wydatków inwestycyjnych rozumianych jako wydatki określone w § 6 ust. 1 Rozporządzenia strefowego w wysokości co najmniej 22 792 526 EUR w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r.
  2. Zwiększenia dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie średnio 92 osób, poprzez zatrudnienie na terenie SSE po dniu uzyskania Zezwolenia co najmniej 80 nowych pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r. i utrzymanie na terenie SSE zatrudnienia na poziomie łącznie co najmniej 172 pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2021 r.
  3. Zakończenia inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2016 r.
  4. Projekt inwestycyjny spełnia wymagania, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o SSE oraz § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których pełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną.

W przypadku osiągnięcia docelowego poziomu zatrudnienia łącznie 172 pracowników przed dniem 31 grudnia 2016 r. zatrudnienie to zostanie utrzymane przez okres 5 lat od momentu jego osiągnięcia.

Intencją Spółki jest skorzystanie z pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu kosztów nowej inwestycji, tj. w oparciu o § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia strefowego. Jednocześnie, w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu nowej inwestycji, maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, o których mowa w § 6 ust. i Rozporządzenia strefowego została określona w Zezwoleniu w wysokości 34 188 789 EUR.

Po uzyskaniu Zezwolenia Spółka ponosiła i będzie ponosić wydatki inwestycyjne w różnych walutach, w tym w PLN, EUR, USD, GBP, CHF. Wnioskodawca posiada status dużego przedsiębiorcy w rozumieniu Załącznika 1 do Rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych).( Dz.Urz. UE L 214.3 z 9 sierpnia 2008 r.).

Spółka realizuje inwestycję na gruncie włączonym do SSE zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o SSE, na podstawie tzw. kryterium innowacyjności. Realizowana inwestycja polega na rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa. W związku z czym, do Spółki zastosowanie będzie mieć § 5 ust. 4 Rozporządzenia strefowego, zgodnie z którym, w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia z PDOP, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W jaki sposób Spółka powinna dokonać kalkulacji maksymalnej kwoty zwolnienia podatkowego przysługującego Spółce zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, w związku z ustaleniem wysokości wydatków inwestycyjnych w Zezwoleniu w walucie EUR?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Maksymalny limit pomocy publicznej, a więc maksymalna kwota zwolnienia z PDOP na podstawie Zezwolenia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia strefowego, pomoc udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. l pkt 34 ustawy o PDOP, stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6, lub
  2. tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.

Natomiast, w świetle § 4 ust l pkt 1 Rozporządzenia strefowego, mającego zastosowanie do sytuacji Spółki (z uwagi na datę otrzymania Zezwolenia) maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą wynosi 50% na obszarach należących do województwa (…).

Z uwagi na fakt, że jak wskazano w opisie stanu faktycznego, zamiarem Spółki jest skorzystanie z pomocy publicznej w formie zwolnienia z PDOP z tytułu kosztów nowej inwestycji, tj. w oparciu o § 3 ust. 1 pkt Rozporządzenia strefowego, maksymalna wysokość pomocy publicznej przysługująca Spółce stanowi 50% maksymalnych wydatków inwestycyjnych wskazanych z Zezwoleniu, tj: 34.188.789 EUR x 50% = 17.094.394,50 EUR.

W konsekwencji, maksymalna wartość zwolnienia z PDOP przysługująca Spółce stanowi równowartość 17.094.394,50 EUR (jeśli Spółka poniesie odpowiednie wydatki inwestycyjne).

II. Ustalenie wysokości wydatków inwestycyjnych będących podstawą ustalenia przysługującej Spółce pomocy publicznej zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

W myśl przytoczonych przepisów, dla ustalenia wielkości dostępnego limitu zwolnienia z PDOP koniecznym jest ustalenie wysokości poniesionych wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą w rozumieniu § 6 Rozporządzenia strefowego.

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenia strefowego, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika,
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3;
  5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli pod warunkiem, ze okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;
  6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.

Zgodnie z § 6 ust. 4 Rozporządzenia, cenę nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1047 ze zm., dalej: „ustawa o Rachunkowości”). Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka ponosi wydatki inwestycyjne w PLN, a także w walutach obcych, w tym w EUR, USD, GBP. Zgodnie natomiast z art. 9 ustawy o Rachunkowości, księgi rachunkowe prowadzi się w walucie polskiej. W związku z powyższym, Spółka jest zobowiązana do ustalenia wartości wydatków inwestycyjnych w walucie polskiej zgodnie z ustawą o Rachunkowości.

Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o Rachunkowości, wyrażone w walutach obcych operacje gospodarcze ujmuje się w księgach rachunkowych na dzień ich przeprowadzenia - o ile odrębne przepisy dotyczące środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej i innych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz środków niepodlegających zwrotowi, pochodzących ze źródeł zagranicznych nie stanowią inaczej - odpowiednio po kursie:

  1. faktycznie zastosowanym w tym dniu, wynikającym z charakteru operacji w przypadku sprzedaży lub kupna walut oraz zapłaty należności lub zobowiązań;
  2. średnim ogłoszonym dla danej waluty przez Narodowy Bank Polski z dnia poprzedzającego ten dzień w przypadku zapłaty należności lub zobowiązań, jeżeli nie jest zasadne zastosowanie kursu, o którym mowa w pkt 1, a także w przypadku pozostałych operacji.

W konsekwencji, wydatki inwestycyjne ponoszone przez Spółkę w innej walucie niż PLN ujmowane będą w księgach rachunkowych w PLN po odpowiednim kursie wskazanym w art. 30 ust. 2 ustawy o Rachunkowości.

III. Ustalenie maksymalnej kwoty pomocy publicznej, tj. kwoty zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującej Spółce.

W konsekwencji powyższego, maksymalny limit pomocy publicznej, tj. maksymalna kwota zwolnienia z PDOP na podstawie uzyskanego Zezwolenia, przysługująca Spółce (w przypadku poniesienia niezbędnej wysokości wydatków inwestycyjnych) ustalona będzie w EUR, natomiast wartość ponoszonych przez Spółkę wydatków inwestycyjnych zgodnie z § 6 Rozporządzenia strefowego oraz ustawą o Rachunkowości ustalana będzie w PLN. W konsekwencji, istnieje konieczność porównania faktycznie ponoszonych wydatków będących podstawą kalkulacji limitu pomocy publicznej z maksymalnym limitem pomocy publicznej przysługującym Spółce, a więc sprowadzenia wskazanych wartości do wspólnej waluty.

Należy jednocześnie zauważyć, że ani przepisy ustawy o PDOP, ani przepisy ustawy o SSE, ani też przepisy Rozporządzenia strefowego nie zawierają regulacji w tym zakresie. Również Zezwolenie uzyskane przez Spółkę nie zawiera zapisów wskazujących na sposób przeliczenia wydatków ustalonych w Zezwoleniu na PLN.

W ocenie Spółki, zasadnym wydaje się przyjęcie rozwiązania w oparciu o kurs walutowy wynikający z regulacji ustawy o Rachunkowości (a więc o regulacje, do których odnosi się § 6 Rozporządzenia strefowego do którego natomiast odnosi się Zezwolenie Spółki).

W konsekwencji, zdaniem Spółki, wydatki ponoszone przez Spółkę w walutach obcych, zgodnie z § 6 Rozporządzenia strefowego oraz ustawą o Rachunkowości przeliczane powinny być z zastosowaniem kursów wynikających z art. 30 ustawy o Rachunkowości, na PLN dla celów ustalenia ich wysokości w PLN (a w konsekwencji dla odpowiedniego ustalenia wysokości przysługującego Spółce zwolnienia z PDOP na ich podstawie).

A jednocześnie wydatki te dla celów ustalenia ich równowartości w EUR w celu określenia momentu osiągnięcia maksymalnego pułapu pomocy publicznej (a więc zwolnienia z PDOP) przysługującego Spółce, tj. równowartości 17.094.394.50 EUR) przeliczane powinny być w oparciu o kursy wynikające z ustawy o Rachunkowości na EUR. W konsekwencji:

  • wydatki ponoszone w walucie PLN przeliczone powinny zastać na EUR po kursie średnim NBP z dnia poprzedzającego dzień ich poniesienia, a więc godnie z art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o Rachunkowości (trudno bowiem w takiej sytuacji mówić o kursie faktycznie zastosowanym, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy o Rachunkowości),
  • wydatki ponoszone w EUR ujmowane będą w kwotach rzeczywistych, natomiast
  • wydatki ponoszone w walutach innych niż PLN i EUR po ich przeliczeniu na PLN zgodnie z regulacjami ustawy o Rachunkowości, następnie przeliczane będą na EUR z zastosowaniem kursu, o którym mowa w art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o Rachunkowości.

Zastosowanie powyższego rozwiązania pozwoli, zdaniem Spółki, na:

  1. prawidłowe ustalenie wysokości wydatków inwestycyjnych zgodnie z § 6 Rozporządzenia strefowego oraz ustawy o Rachunkowości, będących podstawą kalkulacji wysokości zwolnienia z PDOP;
  2. porównanie wysokości wydatków inwestycyjnych ustalonych w PLN zgodnie z § 6 Rozporządzenia strefowego oraz ustawy o Rachunkowości z maksymalnym limitem pomocy publicznej (tj. maksymalnej kwoty zwolnienia z PDOP) przysługującej Spółce zgodnie z warunkami ustalonymi w Zezwoleniu uzyskanym przez Spółkę, który został określony w EUR.

Spółka wskazuje, że podobne stanowisko zostało również zaprezentowane w opracowaniu „Prawne i podatkowe aspekty prowadzenia działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych” pod redakcją Agnieszki Tałasiewicz (Wolters Kluwer, Warszawa 2010, str. 87, 88.

Dodatkowo Spółka wskazuje, że zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 8 maja 2017 r., sygn. akt ISA/Rz 254/07, przepisy rozporządzenia regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia, z PDOP w tym kalkulacji limitu pomocy publicznej) stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Podobnie uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 listopada 2007 r., sygn. akt III Sa/Wa 1737/07, w którym stwierdził, że nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj