Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.70.2017.2.MG
z 14 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2017 r. (data wpływu 26 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 29 maja 2017 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 15 maja 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.70.2017.1.MG o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia członkom Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą wynagrodzenia członkom Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prezydent Miasta na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2046 z późn. zm.) oraz § 18 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2015 r., poz. 1110) powołał w skład Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności specjalistów: lekarzy różnych specjalizacji, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych i doradców zawodowych, którzy pełnią funkcje w składach orzekających. Wśród specjalistów powołanych w skład Zespołu wchodzą lekarze, którzy prowadzą działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym.

Od 1 kwietnia bieżącego roku Prezydent Miasta ustalił w drodze zarządzenia (w załączeniu) wynagrodzenie członków Zespołu za wydanie jednostkowego orzeczenia. Członek Zespołu otrzyma wynagrodzenie w wysokości iloczynu ustalonej stawki i liczby orzeczeń. Z osobami tymi nie będą zawierane umowy o pracę, umowy zlecenia, ani umowy o dzieło. Zgodnie z zawartym w piśmie z dnia 10 stycznia 2017 r. stanowiskiem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, (pismo w załączeniu), fakt pełnienia funkcji w Zespole nie jest tytułem do ubezpieczeń społecznych.


Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne, w związku z czym organ podatkowy pismem z dnia 25 maja 2017 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.110.2017.1.MG wezwał Wnioskodawce do jego uzupełnienie poprzez:

  • Wyjaśnienie, czy sformułowane we wniosku pytanie dotyczy członków Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności prowadzących działalność gospodarczą, na co wskazuje treść stanowiska Wnioskodawcy odnośnie zadanego pytania, czy też pytanie to odnosi się także do pozostałych członków przedmiotowego Zespołu, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej?
  • W sytuacji, gdy zadane pytanie dotyczy także pozostałych członków przedmiotowego Zespołu, organ prosi o doprecyzowanie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania w tej części.


Wnioskodawca uzupełnił braki formalne wniosku w terminie, pismem z dnia 22 maja 2017 r. (data wpływu 29 maja 2017 r.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego zastosowanie znajdzie art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), zgodnie z którym za przychody z działalności wykonywanej osobiście uznaje się: przychody osób, którym organ administracji samorządowej, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy administracji samorządowej?


W związku z powyższym, czy postawą do pobrania podatku dochodowego jest art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z którym jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 6, są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy?

Zdaniem Wnioskodawcy, jako płatnik Wnioskodawca stoi na stanowisku, że od kwietnia bieżącego roku zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), będzie zobowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od przychodów uzyskanych z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy. Wnioskodawca jako płatnik będzie pobierał zaliczki na podatek dochodowy od kwoty wynagrodzenia należnego członkowi Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności - prowadzącego działalność gospodarczą, wyliczonego w oparciu o zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 9 marca 2017 r. Zgodnie z przepisami po zakończeniu roku kalendarzowego płatnik wystawi podatnikowi PIT-11.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 maja 2017 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że sformułowane we wniosku z dnia 20 kwietnia 2017 r. pytanie dotyczy wszystkich członków Powiatowego zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności zarówno prowadzących działalność gospodarczą i pozostałych nie prowadzących działalności gospodarczej.

Ponadto Wnioskodawca doprecyzował, że Wnioskodawca jako płatnik będzie pobierał zaliczki na podatek dochodowy od kwoty wynagrodzenia należnego członkowi Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności: prowadzącego działalność gospodarczą, a także pozostałych specjalistów powołanych w skład Zespołu nie prowadzących działalności gospodarczej, wyliczonego w oparciu o zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 9 marca 2017 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są:

  • działalność wykonywana osobiście,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.


W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.



Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zatem - co do zasady - nie są przychodami z działalności gospodarczej takie przychody, które zostały zaliczone przez ustawodawcę do pozostałych źródeł przychodów znajdujących się w katalogu źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy), tj. m.in. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.


Ustawodawca wyraźnie bowiem rozróżnił w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródła przychodu, m.in. działalność wykonywaną osobiście oraz pozarolniczą działalność gospodarczą; dokonany podział ma charakter rozłączny.


Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ww. ustawy powoduje, że na sądach, prokuraturach, czy też organach władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl art. 41 ust. 1, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Na podstawie art. 42 ust. 1 cytowanej ustawy, płatnik ma obowiązek (w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaliczkę pobrano) przekazania pobranej zaliczki na podatek na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. W terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, płatnik ma obowiązek przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania - imienne informacje o wysokości dochodu i pobranych zaliczkach na podatek, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone na formularzu PIT-11 (art. 42 ust. 2 ww. ustawy).

Jak wynika z treści wniosku Prezydent Miasta powołał Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz § 18 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. W skład Powiatowego Zespołu Prezydent powołał specjalistów, tj. lekarzy różnych specjalizacji, psychologów, pedagogów, pracowników socjalnych i doradców zawodowych, którzy pełnią swoje funkcje w składach orzekających. Wśród specjalistów są lekarze, którzy prowadzą działalność gospodarczą.

Urząd Miasta jest jednostką budżetową i organizacyjną Miasta, przy pomocy której Prezydent Miasta, jako organ wykonawczy realizuje gminne i powiatowe zadania publiczne (zadania własne), a także zadania z zakresu administracji rządowej (zadania zlecone), wynikające z ustaw oraz porozumień zawartych z innymi jednostkami administracji publicznej.

Powoływanie i odwoływanie Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności jest wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej, a kwoty wynagrodzenia otrzymywane przez członków Zespołu stanowią wynagrodzenie za udział w pracach zespołu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że wynagrodzenie otrzymywane przez członków Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności za pełnienie funkcji w Zespole należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na gruncie powołanych wyżej przepisów prawa pojawiły się jednak wątpliwości w zakresie kwalifikacji przychodów do właściwego źródła, w sytuacji, gdy przychody uzyskiwane przez podatnika są wymienione w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście i jednocześnie podatnik prowadzi działalność spełniającą warunki określone w definicji działalności gospodarczej. Dotyczyć to może przykładowo, tak jak w niniejszej sprawie przychodów uzyskiwanych przez lekarzy specjalistów powołanych w skład Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, którzy to lekarze prowadzą działalność gospodarczą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyklucza, aby przychody uzyskiwane z działalności wykonywanej osobiście zaliczać do przychodów z działalności gospodarczej, jeśli wykonywane są one właśnie w warunkach spełniających przesłanki „działalności gospodarczej”. Powyższy sposób kwalifikacji należy stosować wobec wszystkich grup zawodowych wymienionych w art. 13 pkt 2-8 ustawy, a zatem także wobec osób działających na zlecenie podmiotów wymienionych w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć przy tym należy, że skoro jak wskazano powyżej ustawa dopuszcza możliwość takiej kwalifikacji, to nie oznacza to, że przychody uzyskiwane przez ww. osoby muszą być zawsze zaliczane do działalności gospodarczej. Wskazane przychody mogą być kwalifikowane zarówno do działalności gospodarczej, jak i działalności wykonywanej osobiście.

Takiej też kwalifikacji należy dokonać w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym. Prezydent powołał w skład Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności specjalistów, tj. lekarzy, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Z wniosku nie wynika jednak, aby w skład zespołu Prezydent powołał podmioty gospodarcze, ale lekarzy specjalistów, którzy prowadzą działalność gospodarczą. Zatem tylko w sytuacji, gdy lekarze powołani w skład Zespołu, wykonujący powierzone im czynności, dadzą wyraz temu (w jakiejkolwiek formie np. poprzez wystawienie faktury), że pełniona przez nich funkcja, wykonywana jest w warunkach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej (np. poprzez zamieszczenie stosownej informacji na fakturze), przychody uzyskane z tego tytułu będą przychodami ze źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły z tego tytułu obowiązki płatnika. W przeciwnym wypadku, ww. przychody będą przychodami ze źródła jakim jest działalność wykonywana osobiście.

Zatem Wnioskodawca dokonując wypłaty wynagrodzenia członkom Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności jako płatnik obowiązany będzie do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Przy czym, zaliczkę obliczoną w sposób określony w ww. przepisie zmniejsza o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie art. 41 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca zobowiązany będzie do przesłania podatnikowi informacji PIT-11 o wysokości uzyskanego dochodu i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy.

Tylko i wyłącznie w przypadku wypłaty wynagrodzenia członkowi Zespołu prowadzącego działalność gospodarczą, który oświadczy Wnioskodawcy, że pełniona przez niego funkcja wykonywana jest w warunkach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, obowiązek płatnika wobec tych osób po stronie Wnioskodawcy nie wystąpi. Uzyskany przychód będzie podlegał opodatkowaniu samodzielnie przez te osoby, jako przychód z działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w stanie prawnym obowiązującym w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj