Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.145.2017.1.JO
z 19 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2017 r. (data wpływu 9 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla sprzedaży okularów korekcyjnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla sprzedaży okularów korekcyjnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


E. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w salonach optycznych zlokalizowanych na terenie całej Polski w zakresie m.in. sprzedaży okularów korekcyjnych, opraw okularowych, soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewek korekcyjnych) oraz okularów przeciwsłonecznych. Wnioskodawca świadczy również usługi takie jak: optometryczne badanie wzroku, montaż szkieł do oprawek, wymiana śrubek, korekta ustawień i czyszczenie okularów.

Oferowane przez Wnioskodawcę okulary korekcyjne realizowane są na podstawie pisemnej instrukcji (recepty) sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę (optometrystę). Okulary korekcyjne składają się z opraw okularowych oraz 2 sztuk soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewek korekcyjnych). W zależności od preferencji klienta soczewki korekcyjne montowane przez Wnioskodawcę w oprawach okularowych są bezbarwne lub barwione (przyciemniane). Niezależnie od tego, czy soczewka okularowa stosowana w okularach korekcyjnych jest barwiona, czy też nie, sprzedawane przez Spółkę okulary korekcyjne posiadają właściwości korygujące wady wzroku.

Wnioskodawca nie jest producentem soczewek ani opraw okularowych, a jedynie montuje je, dostosowuje do potrzeb klienta i sprzedaje jako kompletny produkt w postaci okularów korekcyjnych. W cenę okularów korekcyjnych wliczona jest usługa ich wykonania, tzn. szlifowanie soczewek okularowych do kształtu oprawy, ustawienie rozstawu źrenic, dopasowanie soczewek okularowych do rozstawu oczu klienta oraz montaż środków optycznych soczewek na odpowiednich wysokościach - zgodnie z parametrami określonymi w recepcie wystawionej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę (optometrystę).

Oferowane przez Wnioskodawcę okulary korekcyjne wyposażone w bezbarwne lub barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne stanowią wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 211, dalej: „Ustawa o wyrobach medycznych”) jako że służą do "kompensowania upośledzenia" jakim jest wada wzroku, tzn. wyrównywania braków spowodowanych tym upośledzeniem. Niezależnie od powyższego okulary korekcyjne wyposażone w barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne służą również ochronie oczu przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.


Obecnie Wnioskodawca dokumentując sprzedaż okularów korekcyjnych wyposażonychw bezbarwne jak i barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne wykazuje na paragonie fiskalnym sprzedaż:

  1. 2 szt. soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewek korekcyjnych) oraz opraw okularowych w przypadku sprzedaży okularów korekcyjnych,
  2. okularów przeciwsłonecznych, z których usuwane są soczewki przyciemniane i 2 szt.przyciemnianych soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewekkorekcyjnych), które montowane są do oprawek z okularów słonecznych w przypadku sprzedaży korekcyjnych okularów słonecznych.

Spółka stosuje następujące stawki podatku VAT:

  • stawkę 8% w odniesieniu do bezbarwnych lub barwionych (przyciemnianych) soczewek korekcyjnych oraz oprawki okularowej wykorzystywanej przy sprzedaży okularów korekcyjnych;
  • stawkę 23% w odniesieniu do okularów słonecznych, tj. opraw okularowych z których usuwane są zwykłe soczewki barwione w przypadku sprzedaży przeciwsłonecznych okularów korekcyjnych.


Nabywane przez Wnioskodawcę bezbarwne oraz barwione (przyciemniane) soczewki okularowe jak również oprawy okularowe / okulary przeciwsłoneczne - składające się finalnie na okulary korekcyjne - posiadają znak CE jako produkty dopuszczone do obrotu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Spółka nie jest producentem wyrobów medycznych, a jedynie montuje, dostosowuje, i sprzedaje wyroby już wprowadzone do obrotu, posiadające oznaczenie znakiem CE. Sprzedawane przez nią okulary korekcyjne są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca dokonując sprzedaży okularów korekcyjnych, składających się z 2 szt. bezbarwnych albo barwionych (przyciemnianych) soczewek korekcyjnych oraz opraw okularowych, jest uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując sprzedaży okularów korekcyjnych, składających się z 2 szt. bezbarwnych albo barwionych (przyciemnianych) soczewek korekcyjnych oraz opraw okularowych, jest on uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.


Uzasadnienie


W świetle obowiązującego stanu prawnego podstawową stawką VAT jest stawka 22%, przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 710, dalej: „ustawa o VAT”) w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka ta wynosi 23%. Jednocześnie zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych dostaw lub usług stawkami obniżonymi, w tym stawką 7% (zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. - 8%).

Towary i usługi opodatkowane aktualnie stawką 8% VAT zgrupowano w załączniku nr 3do ustawy o VAT. W poz. 105 tego załącznika zostały wymienione, bez względu na symbol PKWiU - „Wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika”.

W związku z powyższym dla rozstrzygnięcia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do sprzedaży okularów korekcyjnych wyposażonych w bezbarwne albo barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne z zastosowaniem obniżonej stawki podatku VAT kluczowe jest rozstrzygnięcie czy stanowią one wyrób medyczny w świetle Ustawy o wyrobach medycznych oraz czy zostały dopuszczone od obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Definicja wyboru medycznego znajduje się w art. 2 ust. 1 pkt 38 ww. Ustawy o wyrobach medycznych i zgodnie z jej treścią wyrobem medycznym jest narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

- który nie osiąga zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być wspomagane takimi środkami.



O uznaniu danego wyrobu za wyrób medyczny przesądza jego przewidywane zastosowanie,o którym z kolei decyduje wytwórca wyboru. W konsekwencji za wyrób medyczny należy uznać m in. artykuł przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu kompensowania skutków upośledzenia. Zgodnie z słownikiem języka polskiego PWN kompensować oznacza „zrównoważyć lub wyrównywać braki niedoboru lub ujemnego charakteru czegoś”, natomiast upośledzenie oznacza „ograniczenie w zakresie funkcjonowania jakiegoś narządu, organu itp.”

Zważywszy na przywołaną definicję wyrobu medycznego, zdaniem Wnioskodawcy oferowane przez niego okulary korekcyjne wyposażone w bezbarwne jak i barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne spełniają kryteria uznania ich za wyrób medyczny, bowiem służą one do „kompensowania upośledzenia”, jakim jest wada wzroku, to znaczy do wyrównywania braków spowodowanych tym upośledzeniem a dodatkowo w przypadku zastosowania barwionych (przyciemnianych) soczewek posiadają właściwości ochronne oczu przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Na marginesie warto zaznaczyć, że Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 20 czerwca 2005 r., sygn. PP3-812-285/2004/BL/BM6-3892 wyjaśniło, że „W świetle informacji przekazanych przez Ministerstwo Zdrowia, okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane na zamówienie - są wyrobem medycznym. Nie dotyczy to jednak okularów przeznaczonych do celów innych niż medyczne (np. okulary słoneczne). Przez okulary wykonane na zamówienie należy rozumieć te, które są wykonane według specjalnej pisemnej instrukcji sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobą”.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, spełniona została pierwsza przesłanka dopuszczająca opodatkowanie obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% oferowanych przez Wnioskodawcę okularów korekcyjnych wyposażonych w bezbarwne albo barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne, tj. uznania ich za wyrób medyczny w rozumieniu Ustawy o wyrobach medycznych.

W zakresie rozstrzygnięcia czy okulary korekcyjne będące przedmiotem niniejszego wniosku zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej a w konsekwencji,czy została spełniona druga przesłanka warunkująca możliwość opodatkowana ich sprzedaży przy zastosowaniu obniżonej stawki podatku VAT, należy wskazać, że w myśl art. 11 ust. 1 Ustawy o wyrobach medycznych, wyroby wprowadzane do obrotu, wprowadzane do używania, sprowadzane spoza terytorium państw członkowskich przez świadczeniodawcę na własny użytek lub dostarczane w sprzedaży wysyłkowej są oznakowane znakiem CE. Wyrób taki, zgodnie z ust. 4 powołanego przepisu, oznakowuje się znakiem CE po przeprowadzeniu odpowiednich dla niego procedur oceny zgodności, potwierdzających, że wyrób spełnia odnoszące się do niego wymagania zasadnicze.

W świetle powyższego, oznakowanie wyrobu medycznego znakiem CE to deklaracja wytwórcy, że dany wyrób wprowadzany do obrotu spełnia wymagania zasadnicze oraz przepisy prawa, normy jakości i bezpieczeństwa, które dotyczą tego wyrobu a w konsekwencji może być wprowadzony do obrotu lub używania. Procedura oceny zgodności danego wyrobu z odnoszącymi się do niego wymaganiami zasadniczymi a w konsekwencji oznakowanie danego wyrobu znakiem CE jest stosowana także w odniesieniu do innych produktów, w tym również do opraw okularowych, które stanowią wyposażenie wyrobu medycznego.

Wnioskodawca podkreśla, że nabywane przez niego bezbarwne jak i barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne jak również oprawy okularowe stanowiące wyposażenie wyrobu medycznego posiadają znak CE jako wyroby dopuszczone do obrotu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. W konsekwencji, oferowane przez Wnioskodawcę okulary korekcyjne składające się z elementów, które posiadają znak CE należy uznać za dopuszczone do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy spełniona została druga przesłanka zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% w odniesieniu do sprzedaży okularów korekcyjnych, o której mowa w poz. 105 załącznika nr 3 o ustawy o VAT, tj. dopuszczenie wyrobu medycznego do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dla zastosowania właściwej stawki podatku VAT do sprzedaży wyrobu jakim są okulary korekcyjne bez znaczenia jest stawka podatku VAT z jaką Wnioskodawca nabył poszczególne elementy składające się na wyrób końcowy jakim są okulary korekcyjne. Produktem oferowanym przez Wnioskodawcę do sprzedaży są okulary korekcyjne wyposażone w bezbarwne albo barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne, które jak to zostało wyżej wskazane spełniają definicję wyrobu medycznego w rozumieniu Ustawy o wyrobach medycznych oraz których elementy składowe tj. soczewki korekcyjne - bezbarwne lub barwione (przyciemniane) - oraz oprawy okularowe zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Dodatkowo należy wskazać, że skoro przedmiotem sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę są okulary korekcyjne to pomimo tego, że na finalny produkt składają się elementy takie jak: oprawy okularowe oraz soczewki korekcyjne oraz usługa montażu, które zbywane osobno miałyby różne stawki podatku VAT, to należy przyjąć stawkę podatku właściwą dla produktu finalnego, czyli okularów korekcyjnych stanowiących wyrób medyczny.

Jednocześnie, nawet gdyby sprzedawane przez Spółkę okulary korekcyjne nie stanowiły wyrobu medycznego, to należy uznać ich sprzedaż za świadczenie kompleksowe opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wynika to z faktu, iż świadczeniem głównym w ramach dostawy okularów korekcyjnych jest dostawa soczewek okularowych opodatkowanych obniżoną stawką podatku VAT. Okulary korekcyjne, podobnie jak wszystkie inne rodzaje okularów, spełniają swój cel dzięki zastosowaniu w nich odpowiednich rodzajów soczewek. Koncepcja świadczenia złożonego oraz wynikająca z niego zasada opodatkowania tego rodzaju dostaw znajduje potwierdzenie w orzeczeniach TSUE m.in. z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie Aktiebolaget NN v. Skatteverket. C-111/05, oraz z dnia 22 października 2009 r. w sprawie Swiss Re Germany Holding GmbH v. Firtanzamt Munchenfiłr Kórperschaften, C-242/08.


Na poparcie stanowiska Wnioskodawcy można przywołać szereg indywidualnych interpretacji podatkowych, których treść jednoznacznie wskazuje, że do sprzedaży okularów korekcyjnych stanowiących wyrób medyczny w rozumieniu Ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwe jest zastosowanie obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%. Wskazane powyżej stanowisko znalazło swoje potwierdzenie w następujących indywidualnych interpretacjach podatkowych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 stycznia 2016 r. (znak IPPP1/4512-1212/15-2/AŻ), w której organ podatkowy stwierdził, że: „skoro jak wskazał Wnioskodawca okulary korekcyjne, których dotyczy zapytanie, są wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i są one dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zatem do sprzedaży znajdzie zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 8%”,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 maja 2015 r. (znak ILPP1/4512-1-127/15-2/MK), w której organ podatkowy stwierdził, że: „dostawa okularów korekcyjnych, uznanych za wyroby medyczne w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja2010 r. o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz poz. 3 i poz. 105 załącznika nr 3 ustawy o VAT”,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2015 r. (znak ILPP5/4512-1-43/15-4/KG), w której organ podatkowy stwierdził, że: „dokonywana przez Wnioskodawcę dostawa okularów korekcyjnych, będących wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, na które składają się szkła korekcyjne, oprawki (typowe lub zakupione jako przeciwsłoneczne, ewentualnie pochodzące z demontażu okularów przeciwsłonecznych) oraz montaż, potraktowana jako kompleksowe świadczenie podlega - zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy - opodatkowaniu według 8% stawki podatku”,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 listopada 2014 r. (znak IBPP2/443-771/14/JJ), w której organ podatkowy stwierdził, że: „skoro, jak wskazał Wnioskodawca, okulary korekcyjne będące przedmiotem zapytania stanowią wyrób medyczny w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych i są dopuszczone do obrotu na terenie RP, to sprzedaż tych wyrobów korzysta z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146a pkt 2 i pozycją 105 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Na podstawie natomiast przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 105 zostały wymienione, bez względu na symbol PKWiU – „wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika”.

Oznacza to, że na podstawie ww. regulacji prawnych 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie do dostawy wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw okularów korekcyjnych jest zakwalifikowanie tych towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 211).

Należy podkreślić, iż kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ww. ustawy o wyrobach medycznych.


Art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych stanowi, iż pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

  1. diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,
  2. diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,
  3. badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,
  4. regulacji poczęć

- który nie osiąga zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być wspomagane takimi środkami.

Stosownie do ust. 1 pkt 31 powyższego artykułu, przez wprowadzenie do obrotu rozumie się udostępnienie za opłatą albo nieodpłatnie, po raz pierwszy, wyrobu innego niż wyrób do badań klinicznych i wyrób do oceny działania, w celu używania lub dystrybucji na terytorium państwa członkowskiego, niezależnie od tego, czy jest to wyrób fabrycznie nowy, czy całkowicie odtworzony.


Jak stanowi ust. 1 pkt 32 wyżej powołanego artykułu, wprowadzeniem do używania jest pierwsze udostępnienie użytkownikowi na terytorium państwa członkowskiego wyrobu gotowego do użycia w celu jego używania zgodnie z przewidzianym zastosowaniem.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 45 ustawy o wyrobach medycznych, wytwórcą jest:

  1. podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,
  2. podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza, całkowicie odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrobu pod nazwą własną, z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

Z definicji ujętych w ww. przepisach wynika, iż okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane na zamówienie – są wyrobem medycznym. Nie dotyczy to jednak okularów przeznaczonych do celów innych niż medyczne (np. okulary słoneczne). Przez okulary wykonane na zamówienie należy rozumieć te, które są wykonane według specjalnej pisemnej instrukcji sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę.


Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy wyroby wprowadzane do obrotu, wprowadzane do używania, sprowadzane spoza terytorium państw członkowskich przez świadczeniodawcę na własny użytek lub dostarczane w sprzedaży wysyłkowej, są oznakowane znakiem CE.


Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, znakiem CE nie oznakowuje się wyrobu wykonanego na zamówienie, wyrobu do badań klinicznych, wyrobu do oceny działania, wyrobu wykonanego przez użytkownika oraz systemu i zestawu zabiegowego, o których mowa w art. 30 ust. 1 i 4.


W myśl art. 11 ust. 4 powołanej ustawy - wyrób oznakowuje się znakiem CE po przeprowadzeniu odpowiednich dla wyrobu procedur oceny zgodności, potwierdzających, że wyrób spełnia odnoszące się do niego wymagania zasadnicze.


Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o wyrobach medycznych, za wyrób, za wykonanie oceny zgodności wyrobu przed jego wprowadzeniem do obrotu oraz za wprowadzenie wyrobu do obrotu odpowiada wytwórca wyrobu. Jeżeli wytwórca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w państwie członkowskim, odpowiedzialność tę ponosi autoryzowany przedstawiciel dla tego wyrobu. Jeżeli wytwórca nie wyznaczył autoryzowanego przedstawiciela albo jeżeli wyrób nie jest wprowadzany do obrotu na odpowiedzialność wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela, odpowiedzialność tę ponosi podmiot, który wprowadził wyrób do obrotu.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy, wyroby muszą spełniać odnoszące się do nich wymagania zasadnicze.


Na podstawie art. 26 pkt 2 ww. ustawy, domniemywa się, że wyroby są zgodne z wymaganiami zasadniczymi, o których mowa w art. 23 ust. 1, w zakresie, w jakim stwierdzono ich zgodność z odpowiednimi krajowymi normami przyjętymi na podstawie norm ogłoszonych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej seria C, jako normy zharmonizowane z dyrektywą Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotyczącą wyrobów medycznych – w przypadku wyrobów medycznych i wyposażenia wyrobów medycznych.


Według art. 29 ust. 1 tej ustawy, wytwórca przed wprowadzeniem wyrobu do obrotu oraz przed przekazaniem wyrobu do badań klinicznych lub do oceny działania jest obowiązany do przeprowadzenia oceny zgodności wyrobu.


Stosownie do art. 29 ust. 2 tej ustawy, wytwórca może powierzyć autoryzowanemu przedstawicielowi prowadzenie niektórych procedur oceny zgodności, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 4, ust. 3 pkt 3 oraz ust. 4 pkt 3.


Autoryzowanym przedstawicielem jest podmiot, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w państwie członkowskim, który jest wyznaczony przez wytwórcę do działania w jego imieniu oraz do którego mogą zwracać się, zamiast do wytwórcy, władze i instytucje państw członkowskich w sprawach obowiązków wytwórcy określonych ustawą (art. 2 ust. 1 pkt 2tej ustawy).

W oparciu o art. 58 ust. 1 powołanej ustawy, wytwórca i autoryzowany przedstawiciel mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zgłoszenia wyrobu do Prezesa Urzędu, co najmniej na 14 dni przed pierwszym wprowadzeniem do obrotu albo przekazaniem do oceny działania pierwszego wyrobu.

Natomiast, jak stanowi art. 22 ust. 1 ww. ustawy, rozbieżności dotyczące sklasyfikowania danego wyrobu medycznego albo zakwalifikowania wyrobu medycznego do diagnostyki in vitro, powstałe między wytwórcą a jednostką notyfikowaną autoryzowaną przez ministra właściwego do spraw zdrowia podlegają rozstrzygnięciu, w drodze decyzji administracyjnej, przez Prezesa Urzędu.

Z powyższych regulacji wynika, że co do zasady, to do wytwórcy lub autoryzowanego przedstawiciela należy określenie, czy dany wyrób, zgodnie z jego przewidywanym zastosowaniem, jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w salonach optycznych zlokalizowanych na terenie całej Polski w zakresie m.in. sprzedaży okularów korekcyjnych, opraw okularowych, soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewek korekcyjnych) oraz okularów przeciwsłonecznych. Wnioskodawca świadczy również usługi takie jak: optometryczne badanie wzroku, montaż szkieł do oprawek, wymiana śrubek, korekta ustawień i czyszczenie okularów.

Oferowane przez Wnioskodawcę okulary korekcyjne realizowane są na podstawie pisemnej instrukcji (recepty) sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę (optometrystę). Okulary korekcyjne składają się z opraw okularowych oraz 2 sztuk soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewek korekcyjnych). W zależności od preferencji klienta soczewki korekcyjne montowane przez Wnioskodawcę w oprawach okularowych są bezbarwne lub barwione (przyciemniane). Niezależnie od tego, czy soczewka okularowa stosowana w okularach korekcyjnych jest barwiona, czy też nie, sprzedawane przez Spółkę okulary korekcyjne posiadają właściwości korygujące wady wzroku.

Wnioskodawca nie jest producentem soczewek ani opraw okularowych, a jedynie montuje je, dostosowuje do potrzeb klienta i sprzedaje jako kompletny produkt w postaci okularów korekcyjnych. W cenę okularów korekcyjnych wliczona jest usługa ich wykonania,tzn. szlifowanie soczewek okularowych do kształtu oprawy, ustawienie rozstawu źrenic, dopasowanie soczewek okularowych do rozstawu oczu klienta oraz montaż środków optycznych soczewek na odpowiednich wysokościach - zgodnie z parametrami określonymi w recepcie wystawionej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę (optometrystę).

Oferowane przez Wnioskodawcę okulary korekcyjne wyposażone w bezbarwne lub barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne stanowią wyrób medyczny w rozumieniu ustawy z dnia20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych jako że służą do "kompensowania upośledzenia" jakim jest wada wzroku, tzn. wyrównywania braków spowodowanych tym upośledzeniem. Niezależnie od powyższego okulary korekcyjne wyposażone w barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne służą również ochronie oczu przed szkodliwym działaniem promieniowania UV.


Obecnie Wnioskodawca dokumentując sprzedaż okularów korekcyjnych wyposażonych w bezbarwne jak i barwione (przyciemniane) soczewki korekcyjne wykazuje na paragonie fiskalnym sprzedaż:

  1. 2 szt. soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewek korekcyjnych) oraz opraw okularowych w przypadku sprzedaży okularów korekcyjnych,
  2. okularów przeciwsłonecznych, z których usuwane są soczewki przyciemniane i 2 szt. przyciemnianych soczewek okularowych korygujących wady wzroku (soczewek korekcyjnych), które montowane są do oprawek z okularów słonecznych w przypadku sprzedaży korekcyjnych okularów słonecznych.

Spółka stosuje następujące stawki podatku VAT:

  • stawkę 8% w odniesieniu do bezbarwnych lub barwionych (przyciemnianych) soczewek korekcyjnych oraz oprawki okularowej wykorzystywanej przy sprzedaży okularów korekcyjnych;
  • stawkę 23% w odniesieniu do okularów słonecznych, tj. opraw okularowych z których usuwane są zwykłe soczewki barwione w przypadku sprzedaży przeciwsłonecznych okularów korekcyjnych.


Nabywane przez Wnioskodawcę bezbarwne oraz barwione (przyciemniane) soczewki okularowe jak również oprawy okularowe / okulary przeciwsłoneczne - składające się finalnie na okulary korekcyjne - posiadają znak CE jako produkty dopuszczone do obrotu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Spółka nie jest producentem wyrobów medycznych, a jedynie montuje, dostosowuje, i sprzedaje wyroby już wprowadzone do obrotu, posiadające oznaczenie znakiem CE. Sprzedawane przez nią okulary korekcyjne są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia, czy dokonując sprzedaży okularów korekcyjnych, składających się z 2 szt. bezbarwnych albo barwionych (przyciemnianych) soczewek korekcyjnych oraz opraw okularowych, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

Należy zauważyć, że skoro przedmiotem dostawy są okulary korekcyjne, składające się m.in. z opraw okularowych (opodatkowanych 23% VAT), to dla opodatkowania (określenia stawki VAT) sprzedaży tego wyrobu, bez znaczenia jest stawka VAT z jaką wykonawca nabył poszczególne elementy (np. oprawy okularowe) składające się na wyrób końcowy, jakim są okulary korekcyjne. Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw tych towarów jest zakwalifikowanie ich do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.

Odnosząc wskazane powyżej regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy stwierdzić, że w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę gotowych okularów korekcyjnych, które, jak wskazał Wnioskodawca, stanowią wyrób medyczny w rozumieniu ww. ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych i są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwe jest zastosowanie stawki VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w powiązaniu z poz. 105 załącznika nr 3 do tej ustawy oraz w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj