Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.34.2017.3.MK
z 13 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2017 r. (data wpływu 22 maja 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania sprzedaży składników materialnych i niematerialnych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania sprzedaży składników materialnych i niematerialnych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2017 r. (data wpływu 22 maja 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

… Sp. z o.o. prowadzi działalność w zakresie przetwórstwa mięsnego. Spółka zamierza sprzedać jednemu nabywcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w którego skład będą wchodzić;

  1. kompleks nieruchomości obejmujący cały zakład przetwórstwa mięsnego (ubojnie. chłodnie, magazyny, biurowiec, podczyszczalnie wodną) łącznie z parkingami, portiernią, budynkami warsztatu i myjni samochodowej,
  2. środki transportu (samochody), maszyny i inne ruchomości znajdujące się na terenie nieruchomości,
  3. zapasy magazynowe,
  4. cesja umów dotyczących nieruchomości, współpracy z kontrahentami. Umów dotyczących ruchomości (np. leasing),
  5. cesja praw - wszelkich pozwoleń i decyzji dotyczących działalności przetwórstwa mięsnego,
  6. przekazanie załogi pracowniczej (o ile nabywca się zdecyduje),
  7. należności związane z działalnością przetwórstwa mięsnego.

Nabywca zakupi całość zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ma zamiar prowadzić działalność. Do jego decyzji pozostawiono przekazanie załogi pracowniczej - działalność może prowadzić przy pomocy nowych pracowników lub dzięki usługodawcom w tym zakresie.

Przy … Sp. z o.o. pozostaną zobowiązana, które spółka ma zamiar zapłacić z otrzymanej ceny za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz inne nieruchomości, które nie są użytkowane ani nie nadają się do korzystania w zakresie działalności przetwórstwa mięsnego.

W piśmie z dnia 18 maja 2017 r. Wnioskodawca wskazał, że wymienione w opisie sprawy składniki majątku, mające być przedmiotem zbycia stanowią wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Do tej pory nie było konieczne wyodrębnienie organizacyjne, jednakże Wnioskodawca nie wyklucza takiego wyodrębnienia przed zawarciem ostatecznej transakcji z nabywcą.

Wyodrębnienie finansowe zespołu składników materialnych i niematerialnych u Wnioskodawcy polega na ewidencjonowaniu zdarzeń gospodarczych na określonych kontach księgowych dających się przypisać do prowadzonej działalności w zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych u Wnioskodawcy polega na tym, że zorganizowana część przedsiębiorstwa, którą Wnioskodawca zamierza sprzedać stanowi funkcjonalnie odrębną całość – połączone nieruchomości gruntowe znajdują się w miejscowości …, na których znajdują się budynki gospodarcze o powierzchni około 27 tysięcy metrów kwadratowych, zabudowane budynkami i budowlami tworzącymi kompleks zakładu przetwórstwa mięsnego, gdzie powierzchnia zakładu wynosi ok. 8000 m2 wraz z pomieszczeniami technicznymi. Teren ogrodzony, wyposażony w drogi wewnętrzne, place manewrowe utwardzone ze stanowiskami parkingowymi, przy wjeździe głównym portiernia, wjazd z bramą przesuwną ze szlabanem, waga samochodowa 50 ton. Na terenie warsztat mechaniczny oraz myjnia pojazdów. Zakład składa się mi.in z kilku mroźni, pomieszczeń magazynowych, pomieszczeń biurowych i socjalnych.

Aktualnie Wnioskodawca prowadzi jednocześnie inną działalność – najem nieruchomości, świadczenie usług księgowych, handel hurtowy kruszywem.

Po zbyciu składników majątku opisanych we wniosku Wnioskodawca będzie nadal prowadził dotychczasową działalność (najem nieruchomości, świadczenie usług księgowych, handel hurtowy kruszywem) przy użyciu pozostałych składników majątku (ruchomości, nieruchomości) oraz rozważa dodatkowo prowadzenie działalności rolniczej.

Nabywca będzie prowadził działalność przy wykorzystaniu nabytych składników w tym samym zakresie co Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy zbycie takiej części majątku jak wymieniono powyżej będzie traktowane jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegającego opodatkowaniu VAT w świetle przepisów ustawy o VAT?
  2. Czy w takim przypadku ma znaczenie czy jako składnik zbywanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa nastąpi przekazanie załogi pracowniczej nabywcy?
  3. Jeśli należności związane z działalnością przetwórstwa mięsnego pozostałe wraz z zobowiązaniami w spółce - nie wchodziłyby w skład masy zbywanej, czy w takim przypadku zbywana masa majątkowa będzie traktowana jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegające opodatkowaniu vat?

Zdaniem Wnioskodawcy,

W ocenie spółki … Sp. z o. o. w przypadku zbycia części przedsiębiorstwa w zakresie opisanym powyżej dojdzie do zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i zbycie to nie podlega opodatkowaniu VAT. Bez znaczenia jest czy w skład zbywanej masy majątkowej wchodzi załoga pracownicza i bez znaczenia jest czy należności i zobowiązania są zbywane. Kluczowe jest że cała zbywana masa majątkowa stanowi zorganizowaną część, która jest wystarczająca dla prowadzenia działalności przetwórstwa mięsnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa – art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ponieważ przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa” posłużyć się należy w tym zakresie definicją sformułowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459).

Według art. 551 Kodeksu cywilnego przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa – w myśl art. 2 pkt 27e ustawy – rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Podsumowując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca zamierza sprzedać zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Zbycie to będzie obejmowało: kompleks nieruchomości obejmujący cały zakład przetwórstwa mięsnego (ubojnie. chłodnie, magazyny, biurowiec, podczyszczalnie wodną) łącznie z parkingami, portiernią, budynkami warsztatu i myjni samochodowej, środki transportu (samochody), maszyny i inne ruchomości znajdujące się na terenie nieruchomości, zapasy magazynowe, cesja umów dotyczących nieruchomości, współpracy z kontrahentami, umów dotyczących ruchomości (np. leasing), cesja praw - wszelkich pozwoleń i decyzji dotyczących działalności przetwórstwa mięsnego, przekazanie załogi pracowniczej (o ile nabywca się zdecyduje), należności związane z działalnością przetwórstwa mięsnego. Nabywca zakupi całość zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nabywca będzie prowadził działalność przy wykorzystaniu nabytych składników w tym samym zakresie co Wnioskodawca. Do jego decyzji pozostawiono przekazanie załogi pracowniczej - działalność może prowadzić przy pomocy nowych pracowników lub dzięki usługodawcom w tym zakresie. Przy Wnioskodawcy pozostaną zobowiązana, które spółka ma zamiar zapłacić z otrzymanej ceny za sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz inne nieruchomości, które nie są użytkowane ani nie nadają się do korzystania w zakresie działalności przetwórstwa mięsnego. Wymienione składniki majątku, mające być przedmiotem zbycia stanowią wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Wyodrębnienie finansowe zespołu składników materialnych i niematerialnych u Wnioskodawcy polega na ewidencjonowaniu zdarzeń gospodarczych na określonych kontach księgowych dających się przypisać do prowadzonej działalności w zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych u Wnioskodawcy polega na tym, że zorganizowana część przedsiębiorstwa, którą Wnioskodawca zamierza sprzedać stanowi funkcjonalnie odrębną całość – połączone nieruchomości gruntowe znajdują się w miejscowości …, na których znajdują się budynki gospodarcze o powierzchni około 27 tysięcy metrów kwadratowych, zabudowane budynkami i budowlami tworzącymi kompleks zakładu przetwórstwa mięsnego, gdzie powierzchnia zakładu wynosi ok. 8000 m2 wraz z pomieszczeniami technicznymi. Teren ogrodzony, wyposażony w drogi wewnętrzne, place manewrowe utwardzone ze stanowiskami parkingowymi, przy wjeździe głównym portiernia, wjazd z bramą przesuwną ze szlabanem, waga samochodowa 50 ton. Na terenie warsztat mechaniczny oraz myjnia pojazdów. Zakład składa się mi.in z kilku mroźni, pomieszczeń magazynowych, pomieszczeń biurowych i socjalnych.

W przedmiotowej sprawie istotnym dla rozstrzygnięcia kwestii czy mamy do czynienia ze zbyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest ustalenie, czy wyłączenie ze składników materialnych i niematerialnych pracowników oraz należności i zobowiązań, ma istotny wpływ na funkcjonowanie tych składników jako samodzielne przedsiębiorstwo prowadzące działalność gospodarczą.

Analizując powyższe wskazać należy, że jak wynika z powołanego art. 55² Kodeksu cywilnego, strony – poza wyłączeniami wynikającymi z przepisów szczególnych – mają pozostawioną swobodę co do tego, jakie elementy tworzące pojęcie przedsiębiorstwa objąć przedmiotem czynności prawnej, z tym że swoboda w wyłączeniu poszczególnych składników nie może iść tak daleko, aby zakres wyłączeń przekreślił istotę przedsiębiorstwa określoną w art. 55¹ Kodeksu cywilnego. Dlatego też zbycie przedsiębiorstwa powinno obejmować co najmniej te składniki, które determinują funkcje spełniane przez przedsiębiorstwa.

W orzeczeniu z 8 kwietnia 2003 r. sygn. akt IV CKN 51/2001 Sąd Najwyższy stwierdził, że dla oceny, że przedmiotem czynności było przedsiębiorstwo nie jest konieczna ani decydujące stwierdzenie w akcie, że przedmiot aportu wyczerpuje wszystkie składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ k.c. Określenie to może polegać na ogólnym stwierdzeniu, że przedmiotem aportu jest przedsiębiorstwa albo na wyliczeniu wnoszonych składników w sposób bezpośredni lub przez odwołanie się do innych dokumentów, takich jak bilans czy specyfikacja aportu.

Należy wskazać, iż jak orzekł NSA w wyroku z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. akt I FSK 1124/10 „Fakt nieprzejęcia jednocześnie zobowiązań, (…) nie może wpłynąć na ocenę, że w niniejszej sprawie mamy do czynienia z wniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tym bardziej, na co wskazywał już Sąd pierwszej instancji, przepis art. 551 Kodeksu cywilnego uległ zmianie z dniem 25 września 2003 r. (…). W wyniku tej zmiany wśród elementów składników wypełniających określenie przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa cywilnego nie zostały już wymienione zobowiązania, natomiast wprowadzone zostały zasady odpowiedzialności za nie”.

Ponadto, z orzecznictwa wynika, że nie ma podstaw do przyjęcia, iż przeniesienie zobowiązań (długów, wierzytelności) jest tą okolicznością, która decyduje bądź współdecyduje o możliwości wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (wyrok NSA z dnia 20 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 815/11). Nawet więc jeśli zobowiązania i należności nie zostaną przeniesione, nie oznacza, to, że zbywana masa majątkowa nie może być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W omawianej sprawie przy Wnioskodawcy zostaną zobowiązania oraz inne nieruchomości które nie są użytkowane ani nie nadają się do korzystania w zakresie przetwórstwa mięsnego. Ponadto z transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa może zostać wyłączone załoga pracownicza. Ewentualne wyłączenie przekazania załogi pracowniczej pozostaje jednak bez wpływu na możliwość kontynuowania działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa mięsnego przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa, ponieważ nabywca może prowadzić działalność przy pomocy nowych pracowników lub dzięki usługodawcom w tym zakresie. Mimo braku przeniesienia załogi pracowniczej nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie w stanie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że przedmiotem sprzedaży będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. Wnioskodawca wskazał, że wymienione składniki majątku, mające być przedmiotem zbycia stanowią wyodrębniony finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zatem wymienione w opisie sprawy składniki majątku mające być przedmiotem dostawy stanowią u Wnioskodawcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Wyłączenia w postaci należności i zobowiązań oraz nieprzejęcie pracowników nie wpłynie na możliwość prowadzenia przez nabywcę samodzielnej działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa mięsnego.

Tym samym skoro przedmiotem planowanej transakcji będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, to tym samym sprzedaż, o której mowa w niniejszym wniosku będzie stanowić czynność objętą dyspozycją art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj