Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.45.2017.1.ZK
z 19 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 19 kwietnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy z dochodu wypracowanego z działalności rolniczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2017 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie skutków podatkowych wypłaty dywidendy z dochodu wypracowanego z działalności rolniczej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową z siedzibą w Polsce. Spółka prowadzi przede wszystkim działalność rolniczą obejmującą m.in.:

  • uprawę pozostałych drzew i krzewów owocowych oraz orzechów (PKD 01.25.Z),
  • sprzedaż hurtową owoców i warzyw (PKD 46.31 .Z).

Dochód osiągnięty z działalności rolniczej nie podlega przepisom ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „Ustawa o CIT”) - tj. dochód ten nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej „CIT”).

Ponadto poza prowadzoną działalnością rolniczą Spółka osiąga niewielkie przychody z tytułu innych działań (działalność pozarolnicza), przy czym przychody z działalności pozarolniczej nie przekraczają 10% przychodów Spółki w skali roku. Udziałowcami Spółki są dwie osoby fizyczne: zagraniczna osoba fizyczna - rezydent podatkowy Holandii (posiadający 75% udziałów Spółki) oraz osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym (posiadającym 25% udziałów Spółki).

W związku z dochodami osiąganymi z działalności pozarolniczej (przeznaczonymi na działalność rolniczą) Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4e Ustawy o CIT z uwagi na fakt, że udział przychodów z działalności rolniczej Spółki, powiększonych o wartość zużytych do przetwórstwa rolnego i spożywczego surowców i materiałów pochodzących z własnej produkcji roślinnej i zwierzęcej, stanowi co najmniej 60 % przychodów osiągniętych ze wszystkich rodzajów działalności Spółki. Spółka planuje ciągły rozwój prowadzonej działalności rolniczej, w związku z czym, co do zasady, przeznacza dochód osiągnięty z pozarolniczej działalności gospodarczej na cele związane z działalnością rolniczą.

Spółka w księgach rachunkowych wyodrębnia przychody dotyczące działalności rolniczej oraz przychody dotyczące pozarolniczej działalności gospodarczej, a także koszty związane z działalnością rolniczą i odrębnie koszty uzyskania przychodu z działalności pozarolniczej. W konsekwencji, Spółka jest w stanie precyzyjnie wskazać, która część zysku pochodzi z działalności rolniczej, a która z działalności pozarolniczej. Jednocześnie wynik bilansowy (zysk) za dany rok obrotowy obejmuje sumę wyniku (zysku) uzyskanego z działalności rolniczej i wyniku (zysku) z działalności pozarolniczej za ten sam okres. Część wypracowanego zysku bilansowego za 2015 r. została wypłacona udziałowcom Spółki w postaci dywidendy. Spółka wskazuje, że powyżej opisane zdarzenia mogą występować również w przyszłości.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w sytuacji, w której źródłem wypłaconej przez Wnioskodawcę dywidendy jest dochód wypracowany wyłącznie z działalności rolniczej, dochód ten podlega przepisom ustawy o CIT, tj. Spółka jest zobowiązana uiścić podatek CIT od tej części dochodu osiągniętego z działalności rolniczej, która została przeznaczona na wypłatę dywidendy? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji, w której źródłem wypłaconej przez Wnioskodawcę dywidendy jest dochód wypracowany wyłącznie z działalności rolniczej, dochód taki nie podlega w Spółce przepisom ustawy o CIT, tj. w przypadku wypłaty dywidendy sfinansowanej dochodem z działalności rolniczej, Spółka nie jest zobowiązana uiścić podatku CIT od tej części dochodu osiągniętego z działalności rolniczej, która została przeznaczona na wypłatę dywidendy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje art. 2 ust. 2 ustawy o CIT, który stanowi, że działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
  • licząc od dnia nabycia.

Z powyższych regulacji bezsprzecznie wynika zatem, że każdy dochód osiągnięty z działalności rolniczej nie podlega przepisom ustawy CIT, tj. Spółka nie jest zobowiązana opodatkować dochodu osiągniętego z działalności rolniczej podatkiem CIT. Klasyfikacji takiej w żaden sposób nie zmienia późniejsza wypłata takiego dochodu z działalności rolniczej w formie dywidendy, tj. w dalszym ciągu jest to dochód z działalności rolniczej, do którego nie mają zastosowania przepisy ustawy o CIT na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W rezultacie, w przypadku wypłaty przez Spółkę dywidendy z dochodu z działalności rolniczej, Spółka nie jest zobowiązana uiścić podatku CIT od tej części dochodu osiągniętego z działalności rolniczej, która została przeznaczona na wypłatę dywidendy.

Spółka zaznacza, że analogiczne stanowisko zostało wielokrotnie wyrażone przez organy podatkowe działające w imieniu Ministra Finansów. Dla przykładu, w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi 17 kwietnia 2014 r. Znak: IPTPB3/423-7/14-4/MF uznano, że: Wypłata dywidendy z zysku wypracowanego na działalności rolniczej nie podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto stanowisko Spółki jest zgodne z interpretacją indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 7 kwietnia 2014 r. Znak ILPB4/423-10/14-4/DS, w której stwierdzono: Reasumując - wypłacenie przez Spółkę dywidendy ze źródła, którym jest zysk bilansowy osiągnięty na działalności rolniczej nie spowoduje, że dochód, który został zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega będzie podlegać opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, ze zm., dalej: „updop”), przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e.

Jednocześnie w myśl art. 2 ust. 2 updop, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo - fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:

  1. miesiąc - w przypadku roślin,
  2. 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
  3. 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
  4. 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
  • licząc od dnia nabycia.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem, rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym, przepisów ww. ustawy nie stosuje się (co do zasady) do przychodów uzyskiwanych z tej działalności.

Z wniosku wynika w szczególności, że Wnioskodawca prowadzi przede wszystkim działalność rolniczą, obejmującą m.in. uprawę pozostałych drzew i krzewów owocowych oraz orzechów oraz sprzedaż hurtową owoców i warzyw. Ponadto osiąga niewielkie przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie przekraczające 10% przychodów w skali roku. Udziałowcami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne: zagraniczna osoba fizyczna - rezydent podatkowy Holandii posiadający 75% udziałów oraz osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym posiadającym 25% udziałów. W księgach rachunkowych Wnioskodawca wyodrębnia przychody i koszty dotyczące działalności rolniczej oraz pozarolniczej działalności gospodarczej, wobec czego jest w stanie precyzyjnie wskazać, która część zysku pochodzi z działalności rolniczej, a która z działalności pozarolniczej. Jednocześnie wynik bilansowy (zysk) za dany rok obrotowy obejmuje sumę wyniku (zysku) uzyskanego z działalności rolniczej i wyniku (zysku) z działalności pozarolniczej za ten sam okres. Część wypracowanego zysku bilansowego za 2015 r. została wypłacona udziałowcom Wnioskodawcy w postaci dywidendy. Powyższe zdarzenie może wystąpić również w przyszłości.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro środki na wypłatę dywidendy pochodzą/będą pochodzić wyłącznie z dochodów z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 updop, do których w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 nie mają zastosowania przepisy tej ustawy, to w konsekwencji dochody, z których wypłacona jest/będzie dywidenda nie podlegają/nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w zakresie zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40,20-029 Lublin, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj