Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.9.2017.2.ASZ
z 9 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2017 r. (data wpływu 1 marca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 18 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.) oraz pismem z 31 maja 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania przeniesienia prawa własności działek o numerach 6/1 i 6/2 w zamian za odszkodowanie – jest prawidłowe,
  • opodatkowania przeniesienia prawa własności działki numer 5/1 w zamian za odszkodowanie – jest prawidłowe,
  • opodatkowania przeniesienia prawa własności działek numer 1/3, 2/1, 3/1 oraz 4/1 w zamian za odszkodowanie – jest nieprawidłowe,
  • zwolnienia od podatku przeniesienia prawa własności działki nr 2402/1 w zamian za odszkodowanie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przeniesienia własności działek w zamian za odszkodowanie. Wniosek został uzupełniony pismem z 18 maja 2017 r. (data wpływu 23 maja 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 11 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.9.2017.1.ASZ oraz pismem z 31 maja 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony pismem z 18 maja 2017 oraz pismem z 31 maja 2017 r.:

Gmina S. (Wnioskodawca) zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w tym zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. W związku z tym posiada w swoim zasobie komunalnym nieruchomości. Gmina w stosunku do swoich nieruchomości otrzymała od wojewody 3 decyzje na wypłatę odszkodowań za wywłaszczenie w związku z ustaleniem lokalizacji linii, kolejowej. Na podstawie art. 9 ust. 1 i 4 ustawy o transporcie kolejowym, odszkodowania będą wypłacone przez P. S.A. Są to następujące decyzje:

  1. Decyzja xxx z 30 listopada 2016 na odszkodowanie za działki 6/1 o powierzchni 0,0635 ha i 6/2 o powierzchni 0,0832 ha położone w S., które przeszły na własność Skarbu Państwa z mocy prawa jako położone w granicach pasa linii kolejowej. Fakt ten został potwierdzony decyzją Wojewody z dnia 15 października 2014 . NR xxx o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz decyzją Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia l5 kwietnia 2016 r. NR xxx. Przedmiotowe działki powstały w wyniku podziału działki nr 6, której właścicielem jest Gmina i na której ustanowione jest prawo użytkowania wieczystego dla spółki jawnej. W związku z tym Gmina jako właściciel otrzymuje odszkodowanie, które odpowiada wartości prawa własności gruntu nieruchomości natomiast użytkownik wieczysty (spółka) otrzymuje odszkodowanie za wygaszenie prawa użytkowania wieczystego. Działki 6/1 i 6/2 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie ze studium znajdują się w obszarze PU-przemysłowo-usługowe. Na działce nr 6 przed podziałem ustalono lokalizację inwestycji celu publicznego nr xxx z dnia 18 marca 2014 r. dla budowy dwóch linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem. W ewidencji nieruchomości gminnych działki te sklasyfikowane są jako Bi-inne tereny budowlane bowiem działki te zabudowane są budynkiem będącym własnością użytkownika wieczystego. Opłata za użytkowanie wieczyste przedmiotowych działek nie podlega VAT gdyż ustanowienie prawa użytkowania wieczystego miało miejsce w 1993 roku. Odszkodowanie dla Gminy przysługuje tylko za działkę a nie za budynek, który jest własnością użytkownika wieczystego.
  2. Decyzja xxx z 26 stycznia 2017 r. na odszkodowanie za działki 1/3 o powierzchni 0,0682 ha, 2/1 o powierzchni 0,1057 ha, 3/1 o powierzchni 0,2149 ha, 4/1 o powierzchni 0,0148 ha, 5/1 o pow.0,5242 ha położone w S., które przeszły na własność Skarbu Państwa z mocy prawa jako położone w granicach pasa linii kolejowej. Fakt ten został potwierdzony decyzją Wojewody z dnia 15 października 2014 r. NR xxx o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz decyzją Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia l5 kwietnia 2016 r. NR xxx . Przedmiotowe działki powstały z podziału działek 1/2, 2, 3, 4, 5 których właścicielem była Gmina, a użytkownikiem wieczystym Polski Związek Działkowców. W związku z tym Gmina jako właściciel otrzymuje odszkodowanie, które odpowiada wartości prawa własności gruntu nieruchomości natomiast użytkownik wieczysty (Polski Związek Działkowców) otrzymuje odszkodowanie za prawo użytkowania wieczystego oraz za składniki majątkowe wykonane ze środków finansowych Polskiego Związku Działkowców. Działki 1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie ze studium znajdują się w obszarze „Z-zieleni parkowej i działkowej”. Na działce 5/1 ustalono lokalizację inwestycji celu publicznego nr xxx z dnia 18 marca 2014 r. dla budowy dwóch linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem. W ewidencji nieruchomości gminnych działki 1/3, 2/1, 3/1, 5/1 oznaczone są jako grunty rolne będące w użytkowaniu wieczystym Polskiego Związku Działkowców, natomiast 4/1 sklasyfikowana jest jako droga i stanowi wewnętrzny dojazd do ogrodów działkowych, jest to działka nie utwardzona. Gmina za użytkowanie wieczyste przedmiotowych działek nie pobierała opłat, gdyż PZD był zwolniony ustawowo z tych opłat. W decyzji xxx odszkodowanie ustalone zostało łącznie dla wszystkich działek, Gmina nie ma możliwości określenia kwot odszkodowania w odniesieniu do poszczególnych działek. Odszkodowanie dla Gminy przysługuje tylko za działki a nie za składniki majątkowe, które są własnością użytkownika wieczystego.
  3. Decyzja i postanowienie xxx na odszkodowanie za działkę 2402/1 o powierzchni 0,0656 ha położoną w S., która przeszła na własność Skarbu Państwa z mocy prawa jako położona w granicach pasa linii kolejowej. Fakt ten został potwierdzony decyzją Wojewody z dnia 15 października 2014 r. nr xxx o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz decyzją Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 15 kwietnia 2016 r. nr xxx . Działka 2402/1 powstała w wyniku podziału działki 2402, której właścicielem była Gmina a użytkownikiem wieczystym Polski Związek Działkowców. W związku z tym Gmina jako właściciel otrzymuje odszkodowanie, które odpowiada wartości prawa własności gruntu nieruchomości natomiast użytkownik wieczysty (Polski Związek Działkowców) otrzymuje odszkodowanie za prawo użytkowania wieczystego. Działka 2402/1 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie ze studium znajdują się w obszarze „Z-zieleni parkowej i działkowej”. Dla ww. działki nie zostały wydane przez miejscowy organ warunki zabudowy. Gmina za użytkowanie wieczyste przedmiotowych działek nie pobierała opłat, gdyż PZD był zwolniony ustawowo z tych opłat.

Gmina na dzień dzisiejszy nie otrzymała jeszcze odszkodowań za przejęte grunty z decyzji, o których mowa powyżej. Gmina informuje, iż jest czynnym podatnikiem VAT.

Na pytania zadane w wezwaniu z 11 marca 2017 r., Wnioskodawca odpowiedział w następujący sposób:

Na pytanie nr 1 „Proszę o wskazanie kiedy faktycznie (proszę podać datę) nastąpiło przejęcie gruntu należącego do Gminy (działek 6/1 i 6/2)?” Wnioskodawca odpowiedział: „Gmina nie posiada protokołu przejęcia przedmiotowych działek a więc jako datę przejęcia przyjmuje dzień uprawomocnienia się decyzji Ministra Infrastruktury i Budownictwa o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (xxx) tj. 15 kwietnia 2016 r. Na podstawie tej decyzji zmiana w ewidencji gruntów prowadzonej przez Starostwo Powiatowe została wprowadzona w dniu 8 czerwca 2016 r. i od tej daty w ewidencji jako właściciel figuruje Skarb Państwa, a jako użytkownik wieczysty P. S.A.”

Na pytanie nr 2 „Czy decyzje dotyczące lokalizacji inwestycji dotyczą obu działek (6/1 i 6/2)?” Wnioskodawca odpowiedział: „Decyzja lokalizacji inwestycji linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem wydana przez tutejszy organ xxx była na działkę 6, a po podziale lokalizacja ta dotyczy działki 6/2. Natomiast lokalizacja linii kolejowej (decyzje NR xxx dotyczy obu działek (6/1 i 6/2).

Na pytanie nr 3 „Czy obie działki (6/1 i 6/1) są zabudowane budynkiem?” Wnioskodawca odpowiedział: „Po przeprowadzonej analizie i uzgodnieniach z Referatem Gospodarki Gruntami wynika iż działka 6 została podzielona na 3 działki (6/1, 6/2 i 6/3) i wywłaszczenie dotyczy 2 dziatek 6/1 i 6/2. Po podziale budynek jest na działce 6/3, natomiast na działkach 6/1 i 6/2 był utwardzony plac i ogrodzenie. Użytkownik wieczysty otrzymał odszkodowanie od P. jak wynika z decyzji za prawo użytkowania wieczystego wraz z częściami składowymi.”

Na pytanie nr 4 „Proszę wskazać który podmiot – czy P. S.A., czy też Gmina dokona zwrotu poniesionych nakładów dotyczących budynku użytkownikowi wieczystemu (spółce jawnej)?” Wnioskodawca odpowiedział: „Jak wynika z decyzji użytkownik wieczysty (spółka) otrzymuje odszkodowanie od P. za wygaszenie prawa użytkowania wieczystego wraz z częściami składowymi. Gmina nie dokonuje na rzecz użytkownika wieczystego (spółki) żadnych dopłat.”

Na pytanie nr 5 „Proszę o wskazanie, czy rozliczenie ww. nakładów nastąpi przed przejęciem gruntu należącego do Gminy (proszę podać datę zwrotu poniesionych nakładów)?” Wnioskodawca odpowiedział: W decyzji termin wypłaty odszkodowania przez P. S.A. został określony na 14 dni do dnia, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna. Ale Gmina jeszcze raz zaznacza, iż rozliczenia te są dokonywane pomiędzy P. a użytkownikiem wieczystym i w związku z tym nie jest w stanie podać daty tych płatności. Rozliczenia te i terminy nie dotyczą Gminy.”

Na pytanie nr 6 „Proszę wskazać, czy obiekty znajdujące się na działkach i numerach: 1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1 stanowią trwale z gruntem związane budynki lub budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. z 2016 r. Dz.U. poz. 290 ze zm.) oraz Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz.U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.)? – jeżeli tak, to jakie jest oznaczenie PKOB dla każdego z budynków i budowli?” Wnioskodawca odpowiedział: Po przeprowadzonej analizie ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe wynika iż na przedmiotowych działkach (1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1) nie są wpisane do kartoteki budynków żadne obiekty tak więc naszym zdaniem nie można ich traktować jako budynków lub budowli trwale z gruntem związanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane.”

Na pytanie nr 7 „Proszę o wskazanie kiedy faktycznie (proszę podać datę) nastąpiło przejęcie gruntu należącego do Gminy (działek 1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1)?” Wnioskodawca odpowiedział: „Gmina nie posiada protokołu przejęcia przedmiotowych działek a więc jako datę przejęcia przyjmuje dzień uprawomocnienia się decyzji Ministra Infrastruktury i Budownictwa o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej (xxx) tj. l5 kwietnia 2016 r. Na podstawie tej decyzji zmiana w ewidencji gruntów prowadzonej przez Starostwo Powiatowe została wprowadzona w dniu 8 czerwca 2016 r. i od tej daty w ewidencji jako właściciel figuruje Skarb Państwa, a jako użytkownik wieczysty P. S.A.”

Na pytanie nr 8 „Proszę wskazać który podmiot – czy P. S.A., czy też Gmina dokona zwrotu poniesionych nakładów dotyczących budynku użytkownikowi wieczystemu (Polskiemu Związkowi Działkowców)?” Wnioskodawca odpowiedział: „Jak wynika z decyzji xxx z 26 stycznia 2017 r. użytkownik wieczysty (Polski Związek Działkowców) otrzymuje odszkodowanie za prawo użytkowania wieczystego oraz za składniki majątkowe wykonane ze środków finansowych Polskiego Związku Działkowców od P. S.A., a więc Gmina nie dokonuje zwrotu nakładów dla użytkownika wieczystego – Polskiego Związku Działkowców ani żadnych innych dopłat.”

Na pytanie nr 9 „Proszę o wskazanie, czy ww. rozliczenie nakładów nastąpi przed przejęciem gruntu należącego do Gminy (proszę podać datę zwrotu poniesionych nakładów)?” Wnioskodawca odpowiedział: „W decyzji termin wypłaty odszkodowania przez P. S.A. został określony na 14 dni do dnia, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna. Ale Gmina jeszcze raz zaznacza, iż rozliczenia te są dokonywane pomiędzy P. a użytkownikiem wieczystym i w związku z tym nie jest w stanie podać daty tych płatności. Rozliczenia te i terminy nie dotyczą Gminy.”

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że do działek o numerach: 1/3, 2/1, 3/1, 4/1 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przeniesienie własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie za działki nr 6/1 i 6/2, o których mowa w pkt 1 opisu (decyzja xxx) podlega opodatkowaniu VAT i według jakiej stawki oraz kiedy powstaje z tego tytułu obowiązek podatkowy?
  2. Czy przeniesienie własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie za działki 1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1 o której mowa w pkt 2 opisu (decyzja xxx) podlega opodatkowaniu VAT i według jakiej stawki oraz kiedy powstaje z tego tytułu obowiązek podatkowy?
  3. Czy przeniesienie własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie za działkę 2402/1, o której mowa w pkt 3 opisu (decyzjaxxx ) podlega opodatkowaniu VAT i według jakiej stawki oraz kiedy powstaje z tego tytułu obowiązek podatkowy?

Stanowisko Wnioskodawcy,

Stanowisko do pytania nr 1.

Zdaniem Gminy przeniesienie własności nieruchomości w zamian odszkodowanie za wywłaszczenie działek 6/1 i 6/2 podlega opodatkowaniu podstawową stawką. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie jest objęte podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną i ze względu na przedmiot czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz – stanowiące dostawę towarów – przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania. Wydając nieruchomość za odszkodowaniem Gmina nie może skorzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust.6 ustawy o VAT. W przypadku wywłaszczenia nieruchomości za odszkodowaniem nie są bowiem realizowane zadania, dla realizacji których organ ten został powołany. Dokonując przeniesienia prawa do rozporządzania nieruchomością Gmina nie realizuje ani zadań własnych, ani zleconych przez organ administracji rządowej. Tak więc dostawa taka podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dochodzi bowiem do przeniesienia na inny podmiot – nabywcę – prawa do dysponowania towarem jak właściciel. Ponadto w przedmiotowej sprawie ma miejsce odpłatna dostawa towarów, przy czym odszkodowanie stanowi wynagrodzenie za przeniesienie własności tych gruntów. Przedmiotowa wywłaszczana działka jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, jest ona zabudowana ale właścicielem budynków jest użytkownik wieczysty, a więc przedmiotem zbycia przez Gminę jest wyłącznie grunt. Dostawa ta podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. l w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT. Momentem powstania obowiązku podatkowego będzie data otrzymania całości lub części zapłaty z tego tytułu (art. 19a ust 5 pkt 1 podpkt b ustawy o podatku od towarów i usług).

Stanowisko do pytania nr 2.

Zdaniem Gminy przeniesienie własności nieruchomości w zamian odszkodowanie za działki 1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1 podlega opodatkowaniu podstawową stawką. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie jest objęte podatkiem od towarów i usług. Wynika to z zasad wskazanych do stanowiska nr 1. Działki te były zabudowane składnikami majątkowymi Polskiego Związku Działkowców a ponadto na działce 5/1 ustalono lokalizację inwestycji celu publicznego m xxx z dnia 18 marca 2014 r. dla budowy dwóch linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem. Tak więc działki te należy traktować jako tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ale właścicielem budynków jest użytkownik wieczysty, a więc przedmiotem zbycia przez Gminę jest wyłącznie grunt dlatego dostawa ta podlegać powinna opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT. Momentem powstania obowiązku podatkowego będzie data otrzymania całości lub części zapłaty z tego tytułu (art. 19a ust. 5 pkt 1 podpkt b ustawy o podatku od towarów i usług).

Stanowisko do pytania nr 3.

Przeniesienie przez Wnioskodawcę własności działki nr 2402/1 na rzecz Skarbu Państwa w celu realizacji inwestycji kolejowej w zamian za odszkodowanie stanowi odpłatną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną i ze względu na przedmiot czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług. Wynika to z zasad wskazanych do stanowiska nr 1. Działka 2402/1 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zgodnie ze studium znajdują się w obszarze „Z-zieleni parkowej i działkowej”. Dla ww. działki nie zostały wydane przez miejscowy organ warunki zabudowy. Gmina za użytkowanie wieczyste przedmiotowych działek nie pobierała opłat gdyż PZD był zwolniony ustawowo z tych opłat. Co prawda działka ta została objęta decyzją Wojewody – z dnia 15 października 2014 r. NR xxx o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz decyzją Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia l5 kwietnia 2016 r. NR xxx ale zmiana przeznaczenia wywłaszczonej nieruchomości z terenu niebędącego terenem przeznaczonym pod zabudowę na teren przeznaczony pod zabudowę odbywa się w tym samym momencie, w którym nieruchomość ta staje się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego. Zmiana ta nie wystąpiłaby gdyby nie doszło do czynności wywłaszczenia. Tak więc czynność wywłaszczenia tej działki korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż działka ta, podlegająca wywłaszczeniu, nie została objęta obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz na ww. działkę nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, zatem nie jest ona terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Bez znaczenia pozostaje wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, gdyż – jak wskazano powyżej – zmiana przeznaczenia wywłaszczonej nieruchomości z terenu niebędącego terenem przeznaczonym pod zabudowę na teren przeznaczony pod zabudowę odbywa się w tym samym momencie, w którym nieruchomość ta staje się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania przeniesienia własności działek o numerach 6/1 i 6/2 w zamian za odszkodowanie;
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania przeniesienia własności działki numer 5/1 w zamian za odszkodowanie;
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania przeniesienia własności działek numer 1/3, 2/1, 3/1 oraz 4/1 w zamian za odszkodowanie;
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku przeniesienia własności działki nr 2402/1 w zamian za odszkodowanie.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie,
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione,
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta,
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego,
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste,
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy wskazać, że nieruchomość gruntowa spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów (a więc również nieruchomości) w zamian za odszkodowanie stanowi dostawę towarów. Przy czym odszkodowanie pełni tutaj funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną. Dla uznania czynności za odpłatną wystarczające jest, aby istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego, stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność. Wynagrodzenie musi mieć zatem konkretny wymiar, a więc być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu. Dostawę można uznać za dokonaną odpłatnie dopiero gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru. Oznacza to, że przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów nabiera odpłatnego charakteru dopiero w momencie przyznania odszkodowania i ustalenia jego wysokości. Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wtedy, gdy są dokonywane przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności. Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza więc czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług – oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze.

Należy też zauważyć, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu „jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę owego faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego).

Z kolei odpłatność czynności (dostawy towarów czy też świadczenia usług) oznacza wykonanie tej czynności za wynagrodzeniem. Aby uznać daną czynność za odpłatną, konieczny jest bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem. Dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być konkretną wielkością wyrażalną w pieniądzu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że przeniesienie własności działki w zamian za odszkodowanie stanowi odpłatną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W tym przypadku odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną i ze względu na przedmiot czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić tu należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz – stanowiące dostawę towarów – przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie przyjmujące formę odszkodowania.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. Powyższe oznacza, że generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane (przeznaczone pod zabudowę). Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę – są zwolnione od podatku VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 778, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów niezabudowanych jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina w stosunku do swoich nieruchomości otrzymała od wojewody 3 decyzje na wypłatę odszkodowań za wywłaszczenie w związku z ustaleniem lokalizacji linii, kolejowej. Jedna z nich to decyzja na odszkodowanie za działki 6/1 i 6/2, które przeszły na własność Skarbu Państwa z mocy prawa jako położone w granicach pasa linii kolejowej. Gmina jako właściciel otrzymuje odszkodowanie, które odpowiada wartości prawa własności gruntu nieruchomości, natomiast użytkownik wieczysty (spółka) otrzymuje odszkodowanie za wygaszenie prawa użytkowania wieczystego. Działki 6/1 i 6/2 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na działce nr 6 przed podziałem ustalono lokalizację inwestycji celu publicznego dla budowy dwóch linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem. Decyzja lokalizacji inwestycji linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem była na działkę 6, a po podziale lokalizacja ta dotyczy działki 6/2. Natomiast lokalizacja linii kolejowej dotyczy obu działek (6/1 i 6/2). Na działkach 6/1 i 6/2 był utwardzony plac i ogrodzenie. Gmina nie dokonuje na rzecz użytkownika wieczystego (spółki) żadnych dopłat. Rozliczenia te są dokonywane pomiędzy P. a użytkownikiem wieczystym i nie dotyczą Gminy.

Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy jest opodatkowanie przeniesienia własności działek o numerach 6/1 oraz 6/2 w zamian za odszkodowanie.

Rozważając skutki podatkowe planowanej przez stronę transakcji należy mieć na uwadze nie jej aspekty cywilnoprawne, lecz te, które mają znaczenie z punktu widzenia ustawy o podatku VAT.

Przenosząc własność nieruchomości gruntowej właściciel (Wnioskodawca) dokona wyłącznie dostawy gruntu. Oceniając konsekwencje prawne przedstawionej przez Wnioskodawcę sytuacji, stwierdzić należy że ekonomiczne władanie rzeczą (ogrodzeniem oraz utwardzonym placem) należało do użytkownika wieczystego z chwilą ich wybudowania. Skoro zatem art. 7 ust. 1 ustawy mówi o czynności, w wyniku której nabywca otrzyma prawo rozporządzania rzeczą jak właściciel, to niewątpliwie transakcja zbycia nieruchomości – w części obejmującej prawo użytkowania wieczystego działek o numerach 6/1 i 6/2 wraz z naniesieniami – nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie przeniesie bowiem na nabywcę prawa do rozporządzania obiektami budowlanymi jak właściciel. Prawo to jest bowiem po stronie podmiotu, który ten grunt zabudował, tj. użytkownika wieczystego. W rozpatrywanej sprawie Gmina nie dokonuje na rzecz użytkownika wieczystego żadnych dopłat. Planowana przez Wnioskodawcę transakcja będzie obejmowała w rozumieniu ustawy o VAT tylko dostawę gruntu.

Należy zwrócić uwagę, że przeniesienie własności działek o numerach 6/1 i 6/2 w zamian za odszkodowanie nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy, te nieruchomości nie były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że na działkach o numerach 6/1 i 6/2 był utwardzony plac i ogrodzenie. Wnioskodawca wskazał, że na działce nr 6 przed podziałem ustalono lokalizację inwestycji celu publicznego dla budowy dwóch linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem. Zatem działki nr 6/1 oraz 6/2 stanowią grunty budowlane.

W konsekwencji, w świetle powołanych powyżej przepisów sprzedaż tego gruntu będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%, jako terenu budowlanego – zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT z tytułu przeniesienia z mocy prawa własności działek nr 6/1 oraz nr 6/2 w zamian za odszkodowanie.

Podstawowa zasada dotycząca powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług została sformułowana w art. 19a ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu przeniesienia z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Powyższa regulacja odnosi się również do sytuacji opisanej we wniosku, tzn. przeniesienia prawa własności nieruchomości w zamian za odszkodowanie.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie regulacje prawne stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, tj. w chwili otrzymania w całości lub części odszkodowania z tytułu przeniesienia prawa własności opisanej we wniosku nieruchomości należącej do Wnioskodawcy.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego dostawa ta podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. l w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, a momentem powstania obowiązku podatkowego będzie data otrzymania całości lub części zapłaty z tego tytułu, należało uznać za prawidłowe.

Kolejną kwestią budzącą wątpliwości Wnioskodawcy jest opodatkowanie działek o następujących numerach: 1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1. Przedmiotowe działki powstały z podziału działek 1/2, 2, 3, 4, 5 których właścicielem była Gmina a użytkownikiem wieczystym Polski Związek Działkowców. W związku z tym Gmina jako właściciel otrzymuje odszkodowanie, które odpowiada wartości prawa własności gruntu nieruchomości natomiast użytkownik wieczysty (Polski Związek Działkowców) otrzymuje odszkodowanie za prawo użytkowania wieczystego oraz za składniki majątkowe wykonane ze środków finansowych Polskiego Związku Działkowców. Działki 1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1 nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Na działce 5/1 ustalono lokalizację inwestycji celu publicznego dla budowy dwóch linii kablowych wraz z kanalizacją teletechniczną i światłowodem. W ewidencji nieruchomości gminnych działki 1/3, 2/1, 3/1, 5/1 oznaczone są jako grunty rolne będące w użytkowaniu wieczystym Polskiego Związku Działkowców, natomiast 4/1 sklasyfikowana jest jako droga i stanowi wewnętrzny dojazd do ogrodów działkowych, jest to działka nieutwardzona. Gmina za użytkowanie wieczyste przedmiotowych działek nie pobierała opłat, gdyż PZD był zwolniony ustawowo z tych opłat. Odszkodowanie dla Gminy przysługuje tylko za działki, a nie za składniki majątkowe, które są własnością użytkownika wieczystego. Na przedmiotowych działkach (1/3, 2/1, 3/1, 4/1, 5/1) nie są wpisane do kartoteki budynków żadne obiekty, tak więc nie można ich traktować jako budynków lub budowli trwale z gruntem związanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane. Do działek o numerach: 1/3, 2/1, 3/1, 4/1 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

Jak już wskazano powyżej, przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa własności działek w zamian za odszkodowanie będzie obejmowało w rozumieniu ustawy o VAT tylko dostawę gruntu.

Należy zwrócić uwagę, że przeniesienie przez Wnioskodawcę prawa własności działek w zamian za odszkodowanie działki nr 5/1 nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż opis sprawy wskazuje, że nieruchomość ta nie była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że dla działki nr 5/1 wydana została decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego. Przedmiotem czynności przeniesienia prawa własności w zamian za odszkodowanie będzie zatem grunt przeznaczony pod zabudowę. W konsekwencji, w świetle powołanych powyżej przepisów przeniesienie prawa własności w zamian za odszkodowanie działki nr 5/1 będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej 23%, jako terenu budowlanego – zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy – z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, tj. w chwili otrzymania w całości lub części odszkodowania z tytułu przeniesienia prawa własności opisanej we wniosku nieruchomości należącej do Wnioskodawcy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego dostawa działki 5/1 ta podlegać powinna opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. l46a pkt 1 ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe. Momentem powstania obowiązku podatkowego będzie data otrzymania całości lub części zapłaty z tego tytułu, jest prawidłowe.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że działki o następujących numerach: 1/3, 2/1, 3/1 oraz 4/1 są to grunty niezabudowane, nieprzeznaczone pod zabudowę. Znajdują się na terenie nieobjętym ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i nie zostały dla nich wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Na działkach tych nie znajdują się obiekty, które możnaby traktować jako budynku lub budowle trwale z gruntem związane.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy, należy stwierdzić, że przeniesienie prawa własności w zamian za odszkodowanie działek o następujących numerach: 1/3, 2/1, 3/1, 4/1 będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego dostawa działek o numerach: 1/3, 2/1, 3/1, 4/1 podlegać powinna opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. l46a pkt 1 ustawy o VAT, jest nieprawidłowe.

Kolejną kwestią wymagającą rozstrzygnięcia jest opodatkowanie przeniesienia prawa własności w zamian za odszkodowanie działki nr 2402/1.

Z opisu sprawy wynika, że działka 2402/1 powstała w wyniku podziału działki 2402, której właścicielem była Gmina a użytkownikiem wieczystym Polski Związek Działkowców. W związku z tym Gmina jako właściciel otrzymuje odszkodowanie, które odpowiada wartości prawa własności gruntu nieruchomości natomiast użytkownik wieczysty (Polski Związek Działkowców) otrzymuje odszkodowanie za prawo użytkowania wieczystego. Działka 2402/1 nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, natomiast zgodnie ze studium znajdują się w obszarze „Z-zieleni parkowej i działkowej”. Dla ww. działki nie zostały wydane przez miejscowy organ warunki zabudowy. Gmina za użytkowanie wieczyste przedmiotowych działek nie pobierała opłat, gdyż PZD był zwolniony ustawowo z tych opłat.

Odnosząc się do przedstawionego w tym zakresie stanu faktycznego, należy, że przeniesienie prawa własności w zamian za odszkodowanie działki nr 2402/1 będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Z przedstawionych okoliczności wynika, że działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, oraz dla ww. działki nie zostały wydane przez właściwy organ warunki zabudowy. Tym samym odnośnie działki nr 2402/1 spełnione zostały przesłanki do zastosowania zwolnienia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego czynność wywłaszczenia tej działki korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo, należało je uznać za:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania przeniesienia własności działek o numerach 6/1 i 6/2 w zamian za odszkodowanie;
  • prawidłowe w zakresie opodatkowania przeniesienia własności działki numer 5/1 w zamian za odszkodowanie;
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania przeniesienia własności działek numer 1/3, 2/1, 3/1 oraz 4/1 w zamian za odszkodowanie;
  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku przeniesienia własności działki nr 2402/1 w zamian za odszkodowanie.

Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci aktualność.

Wskazać ponadto należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj