Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1020a/14/RS
z 17 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2014 r. (data wpływu 29 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania otrzymanego dofinansowania za obrót podlegający opodatkowaniu oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w ramach realizowanego projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nie uznania otrzymanego dofinansowania za obrót podlegający opodatkowaniu oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w ramach realizowanego projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Fundacja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest niezależną wspieraną publicznie organizacją, zachęcającą szerokie grono donatorów do wspierania potrzeb społeczności lokalnej i pośredniczącą w realizacji celów dobroczynnych.

Celem Fundacji jest popieranie rozwoju gospodarczego Miasta, w tym m.in. działalności edukacyjnej w zakresie przedsiębiorczości, wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.

Fundacja realizuje swoje cele inicjując, bądź wspierając organizacyjnie, rzeczowo i finansowo m.in. przedsięwzięcia z zakresu gospodarki, edukacji, programy szkoleń i doradztwa dla powstających i rozwijających się przedsiębiorstw i inne wymienione w statucie Fundacji. Oprócz inicjowanych przez siebie przedsięwzięć współdziała z innymi instytucjami, organizacjami dla osiągnięcia celów statutowych. Współdziałanie to może mieć charakter wsparcia częściowego lub całkowitego finansowania przedsięwzięcia. Środki na realizację celów statutowych Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą m.in. ze środków pieniężnych otrzymanych od fundatora, z otrzymanych dotacji, z dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację.

Fundacja biorąc pod uwagę fakt braku jednolitych interpretacji co do zwolnienia od podatku usług szkoleniowych, ze szczególnym uwzględnieniem zakresu szkolenia i jego charakteru grupy docelowej szkolenia, jak i interpretacji indywidualnej XXX wydanej dla niej, przyjmowała od podwykonawców faktury za wykonane w ramach projektu szkolenia ze stawką VAT 23%.

Fundacja w ramach działalności realizuje na zasadzie partnerstwa z Powiatowym Urzędem Pracy projekt finansowany ze środków EFS PO KL w ramach działania 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie (poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy) w wysokości 100% wydatków kwalifikowalnych.

Dla uczestników projektu udział w projekcie jest bezpłatny.

Celem głównym projektu jest wydłużenie wieku aktywności zawodowej osób bezrobotnych i pozostających bez zatrudnienia w wieku 50+ zamieszkałych w województwie przez model aktywizacji łączący kreatywność z przedsiębiorczością.


Głównym założeniem projektu jest objęcie wsparciem 15 uzdolnionych rękodzielniczo osób w wieku 50+ pozostających bez zatrudnienia poprzez współpracę z designerem, doradcą biznesowym i specjalistą ds. marketingu oraz następujące działania:


  • szkolenia w okresie przed założeniem działalności gospodarczej,
  • indywidualne doradztwo w okresie trwania projektu z designerem, specjalistą ds. marketingu, doradcą biznesowym dotyczącym wypracowania atrakcyjnych designersko produktów, strategii marketingowej, itp.,
  • wypracowanie przez uczestników projektu wspólnego i strategii marketingowej e-sklepu (operatorem sklepu będzie Fundacja),
  • założenie przez Fundację e-sklepu,
  • założenie działalności gospodarczej przez uczestników projektu,
  • udział uczestników projektu w targach, jarmarkach, itp. - sprzedaż produktów.


W ramach projektu przeprowadzone zostały szkolenia dla trzech grup docelowych:


  1. Szkolenie dla 42 doradców zawodowych lub pośredników pracy zatrudnionych w Powiatowych Urzędach Pracy województwa z zakresu rekrutacji metodą Assessment Centrę. Powyższa metoda rekrutacji wykorzystana została do rekrutacji uczestników projektu. Szkolenie zostało podzielone na dwie części: 22 osoby zostały przeszkolone w ramach szkolenia zorganizowanego bezpośrednio przez partnera projektu, natomiast pozostałe 20 osób zostało przeszkolonych w ramach umowy zawartej przez Fundację z podwykonawcą, który w ramach zawartej umowy zobowiązany był do: przeprowadzenia szkolenia zgodnie z założeniami stworzonymi w ramach projektu przez lidera oraz partnera projektu, zapewnienia cateringu podczas każdego dnia szkolenia, materiałów szkoleniowych w formie cyfrowej oraz podręcznika dla uczestników szkolenia i wystawienia każdemu z nich certyfikatu uczestnictwa w szkoleniu. Podwykonawca realizujący szkolenie wraz z przekazaniem materiałów szkoleniowych przenosił na rzecz Fundacji autorskie prawa majątkowe na polach eksploatacji wskazanych bezpośrednio w umowie.

    Fundacja zobowiązana była do: przeprowadzenia rekrutacji uczestników, zapewnienia im zakwaterowania w trakcie szkolenia, sali szkoleniowej i obsługi technicznej szkolenia.

  2. Szkolenia dla grupy doradców składającej się z designera, doradcy biznesowego, specjalisty ds. marketingu, którzy stanowią zespół bezpośredniego wsparcia dla uczestników projektu osób bezrobotnych w wieku 50+. Celem szkoleń było przygotowanie doradców do pracy z osobami nieaktywnymi zawodowo często z wyuczonymi reakcjami i różnym poziomem ryzyka/otwartości na zmianę/gotowości do słuchania i nauki.

    Tematyka szkoleń dla zespołu wsparcia obejmowała zagadnienia: komunikacja, praca z grupą, asertywność, aktywizacja zawodowa 50+, konstruktywna krytyka, przywództwo, wycena produktu rękodzielniczego, sprzedaż przez internet. Szkolenia zostały przeprowadzone w ramach umów zawartych przez Fundację z podwykonawcami.

    Podwykonawcy odpowiedzialni byli za: poprowadzenie szkolenia oraz przygotowanie materiałów szkoleniowych. Wydruk materiałów szkoleniowych, zapewnienie sali szkoleniowej i cateringu leżało po stronie Fundacji.

    Podwykonawca realizujący szkolenie wraz z przekazaniem materiałów szkoleniowych przenosił na rzecz Fundacji autorskie prawa majątkowe na polach eksploatacji wskazanych bezpośrednio w umowie.

  3. Szkolenia dla uczestników projektu, tj. 15 osób bezrobotnych w wieku 50+ uzdolnionych rękodzielniczo z zakresu: kreatywność i design, szkolenia biznesowe (zakładanie działalności gospodarczej, finansowanie działalności gospodarczej, podstawy rachunkowości, prawo pracy, elementy prawa gospodarczego, marketing, e-marketing, prowadzenie działalności w sieci, prawa autorskie do produktów, tworzenie biznesplanu, negocjacje handlowe, zarządzanie sklepem internetowym, autoprezentacja). Szkolenia zostały przeprowadzone w ramach umów zawartych przez Fundację z podwykonawcami.

    Podwykonawcy odpowiedzialni byli za: poprowadzenie szkolenia oraz przygotowanie materiałów szkoleniowych. Wydruk materiałów szkoleniowych, zapewnienie sali szkoleniowej i cateringu leżało po stronie Fundacji.

    Podwykonawca realizujący szkolenie wraz z przekazaniem materiałów szkoleniowych przenosił na rzecz Fundacji autorskie prawa majątkowe na polach eksploatacji wskazanych bezpośrednio w umowie.


W związku z powyższym opisem zadano m. in. następujące pytania.


  • Czy otrzymane dofinansowanie na pokrycie 100% wydatków kwalifikowalnych projektu nie stanowi obrotu, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
  • Czy Fundacji przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług służących realizacji projektu sfinansowanych otrzymanym dofinansowaniem?


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie w ramach projektu ma na celu pokrycie 100% kosztów kwalifikowalnych projektu. Dla uczestników projektu udział w projekcie jest bezpłatny, zatem kwota dotacji, jako przychód nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. W ramach realizowanego projektu nie nastąpi sprzedaż towarów i usług.

W myśl art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami sfinansowanymi dofinansowaniem, a czynnościami opodatkowanymi powoduje, że Fundacji nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od zakupów sfinansowanych z dofinansowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że wpływ na podstawę opodatkowania mają jedynie te dopłaty, które mają bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Zatem dopłaty nie mające wpływu na cenę nie są uwzględniane do podstawy opodatkowania.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro – jak wynika z treści wniosku – otrzymane przez Fundacje dofinansowanie zostało przyznane na pokrycie kosztów w zakresie realizowanego projektu, to nie wpływa ono na podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy. W związku z tym, że – jak wskazano we wniosku – w ramach powyższego projektu nie nastąpi sprzedaż towarów i usług, a więc czynność podlegająca opodatkowaniu, Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Ponadto informuje się, że w kwestii zwolnienia od podatku usług świadczonych na rzecz Fundacji przez podwykonawców zostało wydane postanowienie nr ITPP2/443-1020b/14/RS.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj