Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.238.2017.1.RH
z 22 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców z tytułu montażu przydomowych oczyszczalni ścieków oraz prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „………..” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat mieszkańców z tytułu montażu przydomowych oczyszczalni ścieków oraz prawa do odliczenia przez Gminę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina ……. (dalej: Gmina) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym, jako podatnik VAT czynny. Gmina będzie w ……….. r. realizowała inwestycję o nazwie „…..............” (dalej: inwestycja). Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie inwestycji ze środków …….……. na lata ………….

Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy beneficjentom, Gmina zobligowana jest wystąpić do Ministra Finansów o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizowaną inwestycją i dostarczenie jej wraz z wnioskiem o płatność. Obecnie we wniosku podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowanych. Inwestycja jeszcze jest na etapie przygotowawczym, a planowany termin zakończenia przewiduje się w ……….. r.

Inwestycja będzie realizowana w zakresie obowiązkowych zadań własnych Gminy. W ramach zadań nałożonych na gminy mieści się, bowiem zaspokojenie zbiorowych potrzeb ludności takich jak zaopatrzenie w wodę oraz odprowadzenie i oczyszczanie ścieków. Ponadto art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., poz. 139, z późn. zm.) stwierdza, że zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków jest zadaniem własnym gminy.

Jednocześnie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r., poz. 250, z późn. zm.) stanowi, że właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub w przypadku, gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.

Planowana inwestycja objęta jest „ …………………” na lata ………. (dalej ……….), wpisuje się w dwa podstawowe cele ………. zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich oraz zrównoważone gospodarowanie zasobami naturalnymi. Modernizacja gospodarki wodnościekowej ma na celu wyznaczenie kierunków wspólnych działań inwestycyjnych z zakresu gospodarki wodno-ściekowej, których efekty przyczynia się do kompleksowego rozwoju całej Gminy.

Inwestycja zawiera dwa podstawowe działania tj. budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz przebudowa i rozbudowa stacji uzdatniania wody w Gminie ……….. Realizowana będzie z udziałem środków z Unii Europejskiej w ramach „……….. na lata …………" na operacje typu „…………….” ze środków własnych oraz przy udziale pieniężnym mieszkańców.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest zapytanie dot. prawa odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki odnoszące się do inwestycji z zakresu działania „…………….." (dalej ……..").

W ramach zadania „budowa przydomowych oczyszczalni ścieków”, Gmina planuje wybudowanie ….. przydomowych oczyszczalni ścieków, na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców Gminy. Inwestycja dotycząca budowy przydomowych oczyszczalni zostanie dofinansowana częściowo z ……………. (dalej: …………) w formie dotacji, ze środków własnych Gminy oraz z wpłaty pochodzących od mieszkańców wyrażających zgodę na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. W Programie będą uczestniczyć osoby fizyczne (dalej: Mieszkańcy), dla których budowane mają być przydomowe oczyszczalnie ścieków. Jednostkowy koszt brutto wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków szacuje się na ok. …………. zł.

Z każdym z mieszkańców zawieranie będą umowy cywilnoprawne, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron, związanych z montażem i eksploatacją POS. Na podstawie umów cywilnoprawnych każdy z właścicieli nieruchomości wyraża zgodę na wybudowanie przez Gminę na jego nieruchomości przydomowej oczyszczalni ścieków oraz zezwala na dysponowanie przez Gminę nieruchomością na cele budowlane. Właściciel użycza Gminie nieruchomość na okres … lat od dnia podpisania umowy. Użyczenie ma charakter bezpłatny. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do pokrycia kosztów realizacji zadania w wysokości ………% kosztów kwalifikowanych tj. w kwocie brutto ok. ………. zł. Uiszczenie opłaty stanowi niezbędny warunek budowy przydomowej oczyszczalni na terenie należącym do mieszkańca. Wpłaty mieszkańców będą dokumentowane przez Gminę fakturami VAT z wykazanym podatkiem VAT stawka 23%. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków będzie realizowana tylko w stosunku do mieszkańców, którzy wniosą opłatę partycypując w kosztach budowy i podpiszą umowę cywilnoprawną. Pierwsze wpłaty dokonywane będą w ………. r.

Wpłaty będą wprowadzone do budżetu inwestycji z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów budowy przydomowych oczyszczalni. Po zakończeniu inwestycji pn. „…………." przydomowe oczyszczalnie pozostaną własnością Gminy przez okres .. lat licząc od dnia dokonania ostatniej płatności. Mieszkańcy nie będą upoważnieni w tym okresie do rozporządzania POS faktycznie i prawnie, nie będą mogli w żaden sposób bez zgody Gminy ingerować w POS przyłączać ich do innych instalacji. Po upływie tego okresu zostaną przekazane nieodpłatnie umową na własność właścicielom nieruchomości na rzecz, których zostały wybudowane.


Mieszkańcy z kolei w ramach użytkowania POS w- tym okresie zobowiązani będą do:


  1. ponoszenia wszelkich kosztów z tym związanych i zawarcia umowy z Zakładem Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. na obsługę bieżącą, (Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. jest Spółką o charakterze publicznoprawnym, w której Gmina jest jedynym udziałowcem ze wskaźnikiem 100% udziałów,
  2. zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obiektu oraz utrzymania w ruchu i prawidłową eksploatację oczyszczalni ścieków w tym pokrycie kosztów naprawy oczyszczalni spowodowanych jego błędnym użytkowaniem, umożliwienie przeprowadzenia kontroli wykonywania zapisów umowy przez przedstawicieli Gminy.


Wydatki inwestycyjne będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców w zamian za dokonaną wpłatę stanowić będzie odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT?
  2. Czy wpłacane przez mieszkańców kwoty pieniężne na podstawie umowy cywilnoprawnej należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług przez Gminę i w związku z tym powinny być opodatkowane podatkiem VAT w stawce 23 %?
  3. Czy w związku z realizacją ww. zadania inwestycyjnego Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT (obniżenie podatku należnego o podatek naliczony) wynikający z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową przydomowej oczyszczalni ścieków?


Zdaniem Wnioskodawcy, definicja podatnika na gruncie ustawy o VAT została zawarta w przepisie art. 15 ust. 1, zgodnie, z którym podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nic uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższe oznacza, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te są podatnikami VAT. W przypadku, więc, gdy gminy realizują swoje zadania:


  • w oparciu o reżim publicznoprawny, tj. w ramach uprawnień i narzędzi przyznanych im z mocy prawa (np. gdy wydawane są decyzje administracyjne, pobierane opłaty o charakterze publicznym) - nie będą traktowane jako podatnicy VAT,
  • na podstawie umów cywilnoprawnych (np. sprzedaż nieruchomości, dzierżawa), tj. na warunkach i w okolicznościach właściwych również dla podmiotów zajmujących się prowadzeniem działalności gospodarczej - będą traktowane, jako podatnicy VAT. W powyższym zakresie, niezależnie od swoich celów i zadań, gminy postępują, bowiem analogicznie jak podmioty prowadzące działalność gospodarczą.


Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego Gmina będzie budowała przydomowe oczyszczalnie ścieków w zamian za dokonywane przez mieszkańców wpłaty, użyczenie ich nieruchomości oraz późniejsze ponoszenie kosztów związane z bieżącą eksploatacją oraz kosztami ich funkcjonowania. Wpłaty będą dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych i będą stanowić konieczny i niezbędny warunek ich wykonania. Pozostaną w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług przez Gminę, która zobowiąże się do realizacji inwestycji pod warunkiem otrzymania wynagrodzenia od mieszkańców. W konsekwencji, w opinii Gminy działa ona w tym zakresie, jako podatnik VAT, gdyż jej działanie objęte jest wyjątkiem wskazanym w przepisie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Gmina dokonując budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w zamian za wpłaty mieszkańców, użyczenie nieruchomości, ponoszenie kosztów w zakresie utrzymania w czystości działa na takich samych zasadach jak inni przedsiębiorcy zawierający odpłatne umowy cywilnoprawne.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlega m in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. Przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. Zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. Świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Gminy, budowa POŚ w zamian za wkład własny mieszkańca jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. I ustawy o VAT, a w konsekwencji odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT. Wpłaty, które będą uiszczane przez mieszkańców z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą stanowić konieczny i niezbędny warunek ich wykonania. Pozostaną w bezpośrednim związku ze świadczeniem usług przez Gminę, która zobowiąże się do realizacji inwestycji pod warunkiem otrzymania wynagrodzenia od mieszkańców. Przedmiotowa Inwestycja będzie realizowana przez Gminę ze środków ……………. na lata ……….. i środków uczestników projektu - Mieszkańców ok. …….% kosztów kwalifikowanych inwestycji. Zobowiązanie się Mieszkańca do wniesienia opłaty jest warunkiem koniecznym powstania i eksploatacji POS na jego posesji. Wybudowanie POŚ na terenie posesji danego mieszkańca odbywa się na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Jak zostało wskazane istotę programu budowy POŚ na posesjach Mieszkańców przez Gminę można określić, jako świadczenie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków, z tytułu, którego pobierana jest jedna z góry ustalona opłata, która wpłacana jest przez Mieszkańców. POS pozostaje własnością Gminy - tj. własność POŚ nie jest przenoszona na mieszkańca. Gmina zachowuje też prawo do rozporządzania POŚ przez okres, co najmniej .. lat. Z tego też względu Mieszkańcy nie są upoważnieni do rozporządzania POŚ faktycznie czy prawnie, nie mogą w żaden sposób bez zgody Gminy ingerować w POS przyłączać ich do innych instalacji. Mieszkańcy z kolei ponoszą wszelkie koszty i opłaty związane z utrzymaniem oraz korzystaniem z POŚ, w tym koszty wynikające z bieżącego okresowego wywozu nieczystości oraz dokonywanie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ w ramach gwarancji.

Wobec tego, świadczenia, do których zobowiązuje się Gmina, będą stanowić odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i które zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, a wnoszone przez mieszkańców wpłaty powinny być dokumentowane fakturą gdyż podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

A2. Zdaniem Gminy wpłacane przez mieszkańców kwoty pieniężne na podstawie umowy cywilnoprawnej uznaje się za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług przez Gminę i w związku z tym powinny być opodatkowane podatkiem VAT stawką 23%.

W naszej ocenie przydomowa oczyszczalnie ścieków stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w art. 146 ustawy o VAT. W związku z powyższym, usługi budowlane, za które Gmina będzie otrzymywała wpłaty od mieszkańców, stanowiące wkład własny w budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku, gdyż dla tego rodzaju czynności nie jest przewidziana preferencyjna stawka podatku.


W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Stawka obniżona nie obejmuje usług związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu. Zgodnie z definicją zawartą w art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu należy rozumieć:


  1. Sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. Urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. Urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne – jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.


Zatem, na podstawie powyżej powołanych przepisów uważamy, że wpłacane przez mieszkańców kwoty pieniężne, stanowiące udział finansowy w kosztach budowy, na podstawie umów cywilnoprawnych powinny być opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 23%.


Ad. 3. Zdaniem Gminy, przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione bezpośrednio przez Gminę na realizację inwestycji „……………..”.

Wykonywana przez Gminę kompleksowa usługa oczyszczania ścieków obejmująca świadczenia opisane w stanie przyszłym stanowić będzie usługę podlegającą opodatkowaniu VAT.

Jak zostało wykazane istotę programu budowy POŚ na posesjach Mieszkańców przez Gminę można określić, jako świadczenie kompleksowej usługi oczyszczania ścieków.


W jej ramach Gmina wykona następujące czynności:


  • montaż POŚ na nieruchomościach stanowiących własność Mieszkańców,
  • udostępnienie POŚ Mieszkańcom do korzystania przez .. lat od dnia odbioru technicznego urządzenia,
  • zapewnienie niezbędnych napraw i konserwacji urządzeń wchodzących w skład POŚ w ramach serwisu gwarancyjnego udzielonego Gminie przez wykonawcę POŚ,
  • monitorowanie wykonywanej we własnym zakresie przez Mieszkańca bieżącej obsługi POS przez 7 lat od dnia odbioru technicznego POŚ.


Powyższa wiązka świadczeń traktowana będzie przez Gminę, jako jedno świadczenie złożone (kompleksowa usługa oczyszczana ścieków), z tytułu, którego pobierana jest jedna z góry ustalona opłata. W zakres usługi Gminy nic wchodzi natomiast bieżąca obsługa przydomowej oczyszczalni ścieków, w tym okresowy wywóz powstałych w zbiornikach osadów. Czynności te Mieszkańcy będą wykonywać we własnym zakresie na własny koszt zgodnie z przeznaczeniem oczyszczalni oraz instrukcją jej obsługi i korzystania. Mieszkańcy są upoważnieni do realizowania tych czynności na podstawie odrębnych umów.

Ponieważ POŚ pozostaje własnością Gminy - tj. własność POŚ nic jest przenoszona na mieszkańca w chwili nabycia prawa do odliczenia VAT, Gmina zachowuje prawo do rozporządzania POŚ. Z tego też względu Mieszkańcy nie są upoważnieni do rozporządzania POŚ faktycznie czy prawnie, nie mogą w żaden sposób bez zgody Gminy ingerować w POŚ przyłączać ich do innych instalacji.

Wobec powyższego Gmina, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług jest uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż ponoszone wydatki inwestycyjne związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. I ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. I ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług, co do zasady odpłatnych).

Przesłanką do dokonania odliczenia podatku jest związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Infrastruktura zostanie wybudowana przez Gminę w zamian za dokonane przez mieszkańców wpłaty, użyczenie nieruchomości, ponoszenie kosztów w zakresie utrzymania w czystości. Zdaniem Gminy, w związku z odpłatnym świadczeniem usług budowy POŚ na rzecz mieszkańców, którzy wniosą stosowne wpłaty, Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją tej inwestycji.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu, których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Istotne jest, aby towary i usługi, przy zakupie, których naliczono VAT zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Gminy, w analizowanej sytuacji spełnione będą obie te przesłanki. W szczególności, w odniesieniu do tej transakcji Gmina jest podatnikiem VAT oraz poniesione przez Gminę wydatki mają bezpośredni związek z wykonywanymi przez nią czynnościami opodatkowanymi.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków są przedmiotem czynności opodatkowanych Gminy, (do jakich zalicza się budowa POS przez Gminę w zamian za wpłaty). Ponadto wykonane czynności stanowić będą kompleksową usługę oczyszczana ścieków z tytułu, których pobierana jest jedna z góry ustalona oplata.

Zatem, w ocenie Gminy, mając na uwadze fakt, iż w analizowanym przypadku spełnione zostały przesłanki zdefiniowane w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, to mimo faktu, że udział Mieszkańców w kosztach budowy jednej POS stanowi …… % wartości brutto kosztów inwestycji to Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupu dotyczących tej inwestycji.

Ponadto jak wynika z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nic jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej zwanym „sposobem określenia proporcji".

W niniejszym przypadku w przedstawionym stanie przyszłym przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, zdaniem Gminy, nie będzie miał zastosowania, ponieważ planowane zakupy inwestycyjne dotyczą wyłącznie działalności gospodarczej, a ich rzeczywiste przypisanie do czynności opodatkowanych (inwestycji POS) będzie możliwe.

Gmina pragnie podkreślić, iż stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku. Wspomniana zasada jest rozumiana, jako stosowanie podatku VAT na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia i odliczenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego naruszają neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.

W ocenie Gminy we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz mieszkańców, które zostanie zrealizowane przez Gminę.

A zatem, skoro usługa budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na nieruchomościach będących własnością mieszkańców będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług, to Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację inwestycji, gdyż spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wobec tego w przypadku tej inwestycji VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj