Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.43.2017.1.RH
z 10 maja 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 13 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „………………” – jest prawidłowe.



UZASADNIENIE


W dniu 13 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy ze środków Urzędu Marszałkowskiego w ramach ……………… na lata …….. Działanie: Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, poddziałanie: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, typ operacji: „………………….”. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Dokonywane zakupy i usługi w ramach budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystane przez Gminę do czynności opodatkowanych VAT. Faktury związane z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę jako nabywcę „płatnika usług i towarów”. Niniejsza inwestycja realizowana przez Gminę będzie finansowana ze środków własnych i środków Unii Europejskiej, o które Gmina zabiega w ramach …………….. na lata ……….. - typ operacji „………………”. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą wybudowane prze Gminę również przy współudziale środków finansowych mieszkańców. Zawarte zostały z nimi umowy cywilnoprawne na podstawie, których są zobowiązani do dokonania wpłat gotówką w kasie lub przelewem na rachunek bankowy Gminy. Partycypacja w kosztach budowy oczyszczalni przez mieszkańców ma charakter zobowiązaniowy, w zamian za wybudowanie oczyszczalni przydomowej dla budynku mieszkalnego, będącego własnością mieszkańca.


Przydomowa oczyszczalnia jest indywidualną instalacją do oczyszczania ścieków dla danej nieruchomości. Wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków będą własnością (środkami trwałymi) Gminy, które Gmina przekaże do eksploatacji właścicielowi nieruchomości. Pełna treść umowy na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków brzmi następująco:


„Umowa Nr ….

zawarta w dniu …..

pomiędzy: Wójtem Gminy ………… a …,

Pan/Pani zam.

następującej treści:


§ 1. Gmina ………. zobowiązuje się wybudować przydomową oczyszczalnię ścieków na posesji Pan/Pani oznaczonej działką Nr … w miejscowości ……

§ 2. Pan/Pani zam….. zobowiązuje się:


1. wpłacić kwotę stanowiącą ..% wartości poprzetargowej inwestycji na konto Urzędu Gminy w …………. Nr …………………… w następujących terminach jako udział w budowie przydomowej oczyszczalni ścieków na działce Nr położonej w miejscowości z tytułu zwrotu poniesionych kosztów przez Gminę ………… oraz obciążenie beneficjenta kosztami przyłącza do budynku i kosztami eksploatacji.


- pierwsza rata w terminie do ……….. każdego roku, w którym planowana jest realizacja inwestycji w kwocie …………. zł
- druga rata płatna w ..... r. , najpóźniej na miesiąc przed dniem rozpoczęcia inwestycji przez inwestora w kwocie stanowiącej uzupełnienie do ..% wartości inwestycji (po przetargu).


2. Podpisać z Gminą …….. porozumienie o prawie dysponowania nieruchomością w celu wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków, nieodpłatnie na czas niezbędny do wybudowania i zamortyzowania oczyszczalni.


§ 3. W przypadku nie wywiązania się przez Pana/Panią ze zobowiązania wpłaty kwoty, określonej w par. 2 niniejszej umowy w wyznaczonym terminie, Gmina ……. odstąpi od wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków.
§ 4. W sprawach nieuregulowanych w niniejszej umowie, będą miały zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego.
§ 5. Strony ustalają, iż koszty utrzymania oraz inne czynności, związane z eksploatacją i użytkowaniem przydomowej oczyszczalni ścieków, obciążają w całości właściciela nieruchomości. Do chwili całkowitego zamortyzowania przydomowa oczyszczalnia ścieków pozostaje własnością Gminy ……….., natomiast po tym okresie zostaje przekazana właścicielowi nieruchomości.
§ 6. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron.


 ZAINTERESOWANY			Wójt Gminy”

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ……. w związku z realizacją projektu inwestycji w ramach ……………. na lata ………., działanie: podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich, poddziałanie: wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycje w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, typ operacji: „…………………” ma pełne prawo do odliczania VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków?



Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia całego podatku od towarów i usług związanego z budową przydomowych oczyszczalni ścieków na jej terenie. Inwestycją będzie realizowana na podstawie umów cywilnoprawnych, z których wynika, że właściciel nieruchomości, na których wybudowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków zobowiązany jest do wpłaty określonej kwoty w terminie na podstawie wystawionej przez inwestora czyli Gminę. Gmina świadczyć będzie na rzecz mieszkańca usługę wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków w zamian za wynagrodzenie, co jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług a wpłaty mieszkańców jako zaplata podlegają opodatkowaniu, w związku z czym nabyte towary i usługi służą sprzedaży opodatkowanej. Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy rozumie się, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości pranej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielne działalność gospodarczą, o których mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z kolei stosownie do art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, do wykonywania czynności opodatkowanych - podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114 ust. 4, art. 120 ust. 7 i 19 oraz art. 124. Z brzmienia powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi VAT i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Odliczyć zatem można podatek naliczony który jest związany z transakcjami opodatkowanymi VAT podatnika.

Biorąc pod uwagę, że Gmina zawarła z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, na podstawie których zobowiązała się wybudować przydomowe oczyszczalnie ścieków, w zamian za dokonanie przez mieszkańców wpłat w określonej wysokości, należy uznać, że w tym zakresie Gmina działa jako podatnik VAT. Na podstawie przedmiotowych umów cywilnoprawnych mieszkańcy są zobowiązani do współfinansowania realizacji inwestycji, ich partycypacja w kosztach budowy oczyszczalni będzie miała charakter zobowiązaniowy. Wnoszone przez mieszkańców opłaty będą ewidencjonowane przez Gminę jako sprzedaż opodatkowana VAT z zastosowaniem stawki podstawowej w wysokości 23%. Tym samym pomiędzy świadczeniem do którego zobowiązała się Gmina i przykazanym za nie wynagrodzeniem przez mieszkańców istnieje bezpośredni związek. W związku z powyższym Gmina uważa, że wpłaty dokonane na jej rzecz przez mieszkańców na podstawie umów na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Gminę usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Stanowisko Gminy w zakresie opodatkowania podatkiem VAT wpłat dokonanych przez mieszkańców tytułem współfinansowania budowy przez Gminę przydomowych oczyszczalni ścieków podziela Minister Finansów w szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego m.in. w interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 czerwca 2014 r. (syg. ITPP2/443-443/14/RS) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 sierpnia 2014 r. (syg. lPTPP2/443-454/14-2/IR).

Ponadto biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny, zdaniem Gminy warunki do istnienia prawa do odliczenia VAT będą spełnione. Gmina jest podatnikiem VAT a towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystane do czynności opodatkowanych VAT, polegających na świadczeniu przez Gminę usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców Gminy w związku z zawartymi z nimi umowami cywilnoprawnymi. Stanowisko Gminy w zakresie możliwości dokonanie pełnego odliczenia podatku VAT wskazanego na fakturach dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków ze względu na ich wykorzystanie do czynności podlegającej opodatkowaniu VAT polegającej na wyświadczeniu przez Gminę, na rzecz mieszkańców, usługi wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków w zamian za wynagrodzenie, podziela Minister Finansów w szeregu interpretacji indywidualnych prawa podatkowego m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 21 lipca 2014 r. (syg. ITPP1/443-495/14/DM). Tym samym Gmina stoi na stanowisku, że będzie posiadała pełne prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków - zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj