Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.87.2017.2.JM
z 26 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z budową i modernizacją infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej w części dotyczącej:

  • modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków, zakupu ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowy sieci wodociągowej – jest nieprawidłowe;
  • budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i zakupu beczki asenizacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z budową i modernizacją infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 czerwca 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie adresu elektronicznego ePUAP.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina …, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa co miesiąc deklarację Vat-7. Gmina zamierza realizować zadanie z zakresu gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej, które jest zadaniem własnym gminy. Będzie ono polegać na „…”. Usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odbioru ścieków realizowane są przez gminę. Świadczenie tych usług odbywa się na podstawie podpisywanych z odbiorcami indywidualnymi i podmiotami pozostałymi umów o zaopatrzenie w wodę oraz odbioru ścieków. W konsekwencji Gmina wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków na terenie gminy i tym samym osiąga przychód opodatkowany VAT. Obecnie gmina ponosi i będzie w przyszłości ponosić również wydatki na bieżące utrzymanie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, oraz w ramach zadania „…” planowany jest także zakup ciągnika, beczki asenizacyjnej i urządzenia do udrażniania kanalizacji. Dzięki tym urządzeniom świadczone będą usługi opodatkowane podatkiem VAT poprzez zawieranie umów i wystawianie faktur.

Gmina będzie nabywać towary i usługi, które będą wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (czynności o charakterze cywilnoprawnym np. czynności sprzedaży, wynajmu itp. umów prawa cywilnego w rozumieniu art. 15. ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (zadania publiczne wykonywane na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). Zdaniem Wnioskodawcy istniała by możliwość przyporządkowania kosztów do odpowiedniego rodzaju działalności gminy. Każdy zakup służący jednocześnie dwóm celom. tj. działalności gospodarczej oraz działalności w charakterze organu władzy publicznej. Działalność gminy związana z budową i eksploatacją sieci wodnych i kanalizacyjnych z jednej strony jest to działalność gospodarcza gminy, gdyż gmina podpisuje umowy na dostawę i odbiór ścieków ze swoimi mieszkańcami. Ponadto czyni to ze stawką VAT 8%, co jest podstawową zasadą odliczeń. Skoro jest więc bezpośredni i ścisły związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną stawką VAT (w tym przypadku 8%), prawo do odliczeń gminie przysługuje. Jednakże z drugiej strony działanie związane z budową i eksploatacją sieci wodociągowych i kanalizacyjnych też bezspornie jest jej zadaniem publicznym tj. nakierowaniem na zaspokajanie potrzeb wspólnoty samorządowej (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r., Dz. U. Z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) a to z kolei nie daje gminie prawa do odliczeń.

Planowana inwestycja - „…” będzie realizowana przez Gminę i wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy. Powstałe, w wyniku planowanej inwestycji urządzenia wodno-kanalizacyjne będą własnością Gminy. Powstałe podczas inwestycji przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane mieszkańcom w nieodpłatne użytkowanie. Gmina nie będzie pobierała opłat ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z eksploatacją tych oczyszczalni. W kosztach inwestycji uczestniczyć będą mieszkańcy (osoby fizyczne), dla których budowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków, poprzez wpłatę do Gminy udziału finansowego na podstawie zawartych umów cywilno- prawnych.

Wpłata udziału finansowego, jako partycypacja w kosztach budowy jest dobrowolna. Dokonanie ww. wpłaty warunkuje wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków. Dokonane przez mieszkańców wpłaty zostaną wprowadzone do budżetu Gminy przed rozpoczęciem budowy z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów budowy. Ww. wpłaty mieszkańców będą opodatkowane 23% podatkiem VAT. Każdy właściciel działki, na której będzie budowana przydomowa oczyszczalnia ścieków, przed przystąpieniem do projektu podpisaniem umowy cywilnoprawnej, podpisał deklarację uczestnictwa w partycypacji kosztów budowy. Gmina wystawia faktury sprzedażowe z tytułu dostarczania wody i odbioru ścieków na terenie Gminy a tym samym osiąga obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, gdyż usługi zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzenie ścieków są przez Gminę deklarowane dla celów VAT jako podlegające opodatkowaniu VAT.

Ciągnik, o którym mowa w opisie sprawy jest ciągnikiem rolniczym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Z 2017 r. poz. 128, z późn. zm.) ciągnik rolniczy – pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych. Będzie służył także do ciągnięcia beczki asenizacyjnej oraz transportu urządzenia do udrażniania kanalizacji.

Wnioskodawca będzie świadczył usługi odprowadzania ścieków (wywozu osadu) odpłatnie.

Ciągnik i beczka asenizacyjna będą wykorzystywane nie tylko do odprowadzania ścieków (wywozu osadu) z przydomowych oczyszczalni ścieków, ale również do odbioru ścieków z szamb bezodpływowych.

Wydatki poniesione na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z wyjątkiem odbioru osadu, które to będą się odbywały na podstawie wystawianej faktury Vat.

Infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna. Jednostki organizacyjne Gminy będą korzystały z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w postaci czynności dostarczania wody/odprowadzania ścieków na rzecz tych jednostek. Za ww. czynności gmina obciąża jednostki organizacyjne notą bez podatku VAT. W związku z działalnością jednostek organizacyjnych Infrastruktura wodno- kanalizacyjna będzie służyła działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

Jednocześnie będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jak i zwolnionymi istniałaby możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem Vat i czynnościami zwolnionymi od tego podatku.

Ciągnik-. Zakup ciągnika nie będzie wykorzystywany przez jednostki gminne.

W przypadku osób fizycznych dla których gmina samodzielnie wykonuje odpłatne czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody na rzecz mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych z terenu gminy w konsekwencji dokonywane w powyższym zakresie czynności Gmina dokumentuje fakturami VAT, które ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza należny podatek VAT z tego tytułu.

Beczka asenizacyjna- Zakup beczki asenizacyjnej będzie służył w podobnym zakresie j.w. wskazany ciągnik.

Urządzenie do udrażniania kanalizacji – jego zakup będzie służył jako instrument wykorzystywany do udrażniania sieci kanalizacyjnej, sieci kanalizacyjnej należącej do osób prywatnych i przedsiębiorców jak i przydomowych oczyszczalni ścieków. Zakup ww. sprzętu a także wykonanie robót jest bowiem niezbędne do prawidłowego funkcjonowania infrastruktury

wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy. Możliwość świadczenia przez Gminę czynności odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz dostarczania wody jest bowiem zależna od istnienia
infrastruktury oraz utrzymania jej w odpowiednim stanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy gmina realizując inwestycję polegającą na budowie i modernizacji infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na tę inwestycję ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z planowaną modernizacją gminnej oczyszczalni ścieków, budowie przydomowych oczyszczalni ścieków, rozbudowie sieci wodociągowej oraz planowanych zakupach ciągnika, beczki asenizacyjnej i urządzenia do udrażniania kanalizacji, gmina będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT, ponieważ będzie prowadzona działalność polegająca na odpłatnym świadczeniu usług osobom fizycznym i podmiotom pozostałym, a zatem pojawią się czynności opodatkowane. Zgodnie z postanowieniami art. 86-88 Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto wnioskodawca uważa, że łącznie należy traktować fazę konstrukcyjną realizacji inwestycji modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków, budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i rozbudowy sieci wodociągowej na terenie gminy …, z fazą eksploatacyjną tj. odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z budową i modernizacją infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej w części dotyczącej:

  • modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków, zakupu ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowy sieci wodociągowej – jest nieprawidłowe;
  • budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i zakupu beczki asenizacyjnej – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy – w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy będzie mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza realizować zadanie z zakresu gospodarki wodociągowo-kanalizacyjnej, które jest zadaniem własnym gminy. Będzie ono polegać na „…”. Wydatki poniesione na realizację ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ciągnik i beczka asenizacyjna będą wykorzystywane nie tylko do odprowadzania ścieków (wywozu osadu) z przydomowych oczyszczalni ścieków, ale również do odbioru ścieków z szamb bezodpływowych. Wydatki poniesione na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków będą miały związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu z wyjątkiem odbioru osadu, które to będą się odbywały na podstawie wystawianej faktury Vat. Infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna. Jednostki organizacyjne Gminy będą korzystały z infrastruktury wodno-kanalizacyjnej w postaci czynności dostarczania wody/odprowadzania ścieków na rzecz tych jednostek . Za ww. czynności gmina obciąża jednostki organizacyjne notą bez podatku VAT. W związku z działalnością jednostek organizacyjnych Infrastruktura wodno- kanalizacyjna będzie służyła działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Jednocześnie będzie wykorzystywana przez Gminę do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT jak i zwolnionymi istniałaby możliwość przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem Vat i czynnościami zwolnionymi od tego podatku. Zakup ciągnika nie będzie wykorzystywany przez jednostki gminne. W przypadku osób fizycznych dla których gmina samodzielnie wykonuje odpłatne czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody na rzecz mieszkańców oraz podmiotów gospodarczych z terenu gminy w konsekwencji dokonywane w powyższym zakresie czynności Gmina dokumentuje fakturami VAT, które ujmuje w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz rozlicza należny podatek VAT z tego tytułu. Zakup beczki asenizacyjnej będzie służył w podobnym zakresie j.w. wskazany ciągnik. Urządzenie do udrażniania kanalizacji – jego zakup będzie służył jako instrument wykorzystywany do udrażniania sieci kanalizacyjnej, sieci kanalizacyjnej należącej do osób prywatnych i przedsiębiorców jak i przydomowych oczyszczalni ścieków. Zakup ww. sprzętu a także wykonanie robót jest bowiem niezbędne do prawidłowego funkcjonowania infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na terenie Gminy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w części dotyczącej zakupu beczki asenizacyjnej, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku w 100% z faktur dotyczących inwestycji. Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z zakupem beczki asenizacyjnej, będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W odniesieniu do wydatków poniesionych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków należy zauważyć, że ponieważ w przedmiotowej sprawie poniesione wydatki będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych, to co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że Gmina będzie miała prawo do odzyskania podatku naliczonego należy uznać za prawidłowe. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w sytuacji gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadach odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 i ust. 1h ustawy o VAT), podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy o VAT. Należy jednak zaznaczyć, że kwestia odwrotnego obciążenia nie była przedmiotem niniejszej interpretacji gdyż nie sformułowano w tym zakresie pytania ani własnego stanowiska.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i zakupu beczki asenizacyjnej należało uznać za prawidłowe.

Natomiast analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego, w części dotyczącej wydatków poniesionych na modernizację gminnej oczyszczalni ścieków, zakup ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowę sieci wodociągowej, w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że po dokonaniu centralizacji rozliczeń, ww. wydatki, będą dotyczyły działalności gospodarczej jak również innej działalności, tj. realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. To, że Gmina i jej jednostki po dokonaniu centralizacji będą działały w ramach jednego podatnika, nie zmienia faktu, że działania w ramach reżimu publicznoprawnego (świadczenia nieodpłatnych usług w ramach zadań statutowych poprzez jednostki organizacyjne) nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Trzeba przy tym zauważyć, że o kwalifikacji wydatków na modernizację gminnej oczyszczalni ścieków, zakup ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowę sieci wodociągowej (czy związane są z działalnością gospodarczą Gminy, czy też z inną jej działalnością), nie przesądza wewnętrzny charakter rozliczeń pomiędzy Gminą a jej jednostkami z tytułu zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków. Kwalifikacja tych wydatków zależy bowiem od tego, jakiej działalności prowadzonej przez Gminę służą oczyszczalnia ścieków, ciągnik i urządzenie do udrażniania kanalizacji oraz sieć wodociągowa.

Jak wyżej wskazano wydatki związane z modernizacją gminnej oczyszczalni ścieków, zakupem ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudową sieci wodociągowej nie będą dotyczyły wyłącznie działalności gospodarczej, ale również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług. Działalność Gminy, jako jednego podatnika, obejmuje bowiem również zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

Jak już wyżej wskazano, art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Zatem podstawową przesłanką warunkującą stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a ustawy jest wykonywanie przez podatnika czynności „innych niż działalność gospodarcza” (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy).

Mając na uwadze ww. okoliczności sprawy oraz powołane przepisy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości w związku z wydatkami dotyczącymi modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków, zakupu ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowy sieci wodociągowej.

Mając na uwadze ww. okoliczności sprawy oraz powołane przepisy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z wydatkami dotyczącymi modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków, zakupu ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowy sieci wodociągowej. Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu, obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do wykonywanych w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na realizację projektu w części dotyczącej modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków, zakupu ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowy sieci wodociągowej, to Wnioskodawca winien dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193).

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednocześnie, według ust. 2 tegoż artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl przepisu art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów wynika, iż obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.

Należy zatem stwierdzić, że jeśli w ramach działalności gospodarczej Gmina będzie wykorzystywać zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi w części dotyczącej modernizacji gminnej oczyszczalni ścieków, zakupu ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowy sieci wodociągowej również do czynności zwolnionych, to zastosowanie znajdą przepisy art. 90 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej wydatków poniesionych na modernizację gminnej oczyszczalni ścieków, zakupu ciągnika i urządzenia do udrażniania kanalizacji oraz rozbudowy sieci wodociągowej należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ nie uwzględniono w nim, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj