Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-55/12-5/AA
z 13 kwietnia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-55/12-5/AA
Data
2012.04.13
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszt
prawa autorskie
umowa o dzieło
umowa o pracę
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym na stanowiskach (...).
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2012 r. (data wpływu 13 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym na stanowiskach (…) – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 13 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. A jest spółką należącą do międzynarodowej kapitałowej Grupy A (dalej: „Grupa”). Grupa jest operatorem logistycznym świadczącym – na rynkach międzynarodowych – usługi na rzecz małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, które zdecydowały się na outsourcing kompleksowych usług logistycznych (bądź tylko zlecenie transportu towarów). Na ich potrzeby oferuje oraz wraz z nimi wdraża najnowocześniejsze (w skali przynajmniej europejskiej) rozwiązania związane z transportem, logistyką i magazynowaniem towarów. Zakres oferowanych przez Grupę usług (tworzonych na miarę indywidualnych potrzeb) jest następujący:
A jest spółką świadczącą usługi wsparcia na rzecz innych podmiotów z Grupy, w szczególności w dziedzinie zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej, handlu i marketingu, organizacji spraw kadrowych, finansów i technologii informatycznych - z uwagi bowiem na szybki rozwój Grupy istniała potrzeba skoncentrowania funkcji zarządczych w jednym podmiocie. W związku z tym, Spółka zatrudnia wysokokwalifikowanych pracowników (specjalistów w poszczególnych dziedzinach, np. w finansach, marketingu, HR, obsłudze kluczowych klientów, organizacji sieci transportu itd.), których praca w szczególności polega na tworzeniu standardów, procedur oraz zasad działania (polityki) w ramach konkretnego obszaru w Grupie (np. finansów, marketingu, sprzedaży) oraz na nadzorowaniu tych obszarów w spółkach należących do Grupy (dalej jako: „Spółki operacyjne”). W szczególności, Spółka stale szuka obszarów/rozwiązań pozwalających na jeszcze bardziej efektywną optymalizację działalności. Jej wyjątkową rolę w Grupie potwierdza:
Wspomniane powyżej ujednolicenie standardów w Grupie pozwala Spółce pozyskać ujednolicone dane „zwrotne” od Spółek operacyjnych, dotyczące np. finansów, w związku z czym Spółka może szybciej reagować w krytycznych sytuacjach. W rezultacie powyższych działań A, Grupa odnotowuje regularny szybki wzrost na rynku, działa oszczędniej i efektywniej, i jest coraz bardziej widocznym liderem - czego dowodzą liczne nagrody i wyróżnienia branżowe. W ramach działalności A realizowane są projekty mające przejaw działalności twórczej oraz indywidualny charakter, których celem jest tworzenie nowych oraz udoskonalanie istniejących pomysłów (rozwiązań) implementowanych następnie w A oraz Spółkach operacyjnych Grupy. W konsekwencji, działalność A w istotnym zakresie można identyfikować z funkcjonowaniem centrum badawczo-rozwojowego Grupy. Ponadto, zatrudnienie w A osób o wysokich kwalifikacjach zawodowych, w tym posiadających uprawnienia do wykonywania tzw. wolnych zawodów (np. doradcy podatkowego, architekta), powoduje, że Spółka nie musi korzystać wyłącznie z usług doradztwa zakupionych na rynku, lecz w istotnym zakresie korzysta z takiego wsparcia udzielanego przez swoich pracowników. De facto Spółka sama pełni również rolę podmiotu doradczego w Grupie. W ocenie Spółki, biorąc pod uwagę szczególną jej rolę w działalności całej Grupy i rzeczywisty wpływ A na rozwój i funkcjonowanie Grupy, praca osób zatrudnionych w Spółce (przynajmniej na niektórych stanowiskach) nosi wyraźne znamiona pracy twórczej. Efektem prac twórczych pracowników są (i będą) m.in. prezentacje nowych rozwiązań i projektów, instrukcje/podręczniki użytkowania programów, szablony raportów, analizy techniczne aplikacji/programów oraz same aplikacje/programy, szkolenia/warsztaty, memoranda, raporty i analizy, procedury/polityki, oferty i rozwiązania logistyczne dla klientów, lub plany i harmonogramy wdrożeń nowych rozwiązań. W związku z powyższym, Spółka rozważa możliwość zastosowania podwyższonych 50% kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom, którzy są autorami utworów (dalej jako: „Utwór” lub „Utwory”) w rozumieniu Ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 roku (Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1016 ze zm., dalej jako: „Ustawa o prawie autorskim”). W szczególności Spółka chciałaby wprowadzić rozważany model wynagradzania w stosunku do osób z poniższych grup stanowisk (dalej jako: „Pracownicy”): 1) Wybrane stanowiska z działu sprzedaży bezpośredniej Osoby zatrudnione na wskazanych stanowiskach kierują procesem sprzedaży bezpośredniej oraz nadzorują działania sprzedażowe w każdej Spółce operacyjnej. Ponadto, osoby te nadzorują implementację opracowanych w Spółce koncepcji i rozwiązań w zakresie sprzedaży bezpośredniej w innych Spółkach operacyjnych. W ramach pracy wykonują czynności o charakterze twórczym, koncentrując się głównie na tworzeniu programu/systemu zarządzania klientami oraz na działaniach szkoleniowych, w szczególności obejmujące:
2) Wybrane stanowiska z działu sprzedaży usług kluczowym klientom Praca osób zatrudnionych na wskazanych stanowiskach polega na pozyskiwaniu i zarządzaniu klientami kluczowymi dla Grupy. Ponieważ każdy klient oczekuje rozwiązań dostosowanych do swoich indywidualnych wymagań i możliwości, osoby z tego działu przygotowują kalkulacje, oferty oraz prezentacje (często w kilku wariantach) z unikalnymi i indywidualnymi rozwiązaniami dla danego klienta, uwzględniające np. z jednej strony optymalizację kosztów, z drugiej np. kanały dystrybucyjne. W związku z tym, w efekcie ich pracy powstają utwory, charakteryzujące się oryginalnością i niepowtarzalnością. W szczególności praca twórcza obejmuje:
3) Wybrane stanowiska z działu finansów Osoby zatrudnione na wskazanych stanowiskach w dziale finansów są autorami różnych prognoz finansowych, raportów, strategii finansowych oraz usprawnień i reorganizacji procesów finansowych dla Grupy, wykonują więc prace o charakterze twórczym. Praca koncepcyjna przejawia się w dużej mierze w pojedynczych projektach, które np. poddane zostają analizie, a następnie działaniom zmierzającym do poprawy efektywności. W szczególności czynności te obejmują:
4) Wybrane stanowiska z działu IT Pracownicy zatrudnieni na wskazanych stanowiskach w dziale IT tworzą autorskie aplikacje wspomagające pracę w Grupie (jako odpowiedź na zapotrzebowanie w Grupie) zarówno według własnych koncepcji, jak i wspólnie z osobami zainteresowanymi, a także udzielają wsparcia we wdrożeniu zakupionych programów i aplikacji (oraz dokonują we własnym zakresie ich tzw. upgrade ´´u). Ponadto, kierownicy zespołów tworzą procedury pracy w dziale oraz dokonują implementacji poszczególnych klientów do systemów Grupy. W ramach obowiązków pracowniczych wykonują szereg czynności o charakterze twórczym, w szczególności:
5) Wybrane stanowiska z działu transportu Jednym z głównych zadań pracowników zatrudnionych na wskazanych stanowiskach w dziale transportu jest ciągłe usprawnianie procesów transportowych, a także wdrażanie istniejących systemów transportowych do nowych spółek lub integracja tych systemów z systemami nowo przejętych podmiotów. Ponieważ związana z tym praca ma charakter głównie koncepcyjny, nosi ona cechy działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Twórczością wyróżniają się w szczególności:
6) Wybrane stanowiska z działu logistyki kontraktowej Osoby na wskazanych stanowiskach przede wszystkim opracowują i wdrażają nowe projekty w logistyce magazynowej, zarówno związane z „przepływami” w samym magazynie, jak i z oprogramowaniem używanym w logistyce magazynowej. Nowe koncepcje rozwiązań tworzone są na potrzeby Grupy oraz na potrzeby konkretnego klienta. Z uwagi na projektowy charakter pracy oraz na unikalność stosowanych rozwiązań (niektóre z nich można określić jako pionierskie na rynku), praca ta wyróżnia się twórczością i oryginalnością. W szczególności, praca twórcza obejmuje:
7) Wybrane stanowiska z działu inwestycji Głównym zadaniem osób pracujących na wskazanych stanowiskach w dziale inwestycji jest wyszukiwanie nowych lokalizacji dla umiejscowienia magazynów i budynków biurowych. W związku z tym, praca ta wiąże się z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego konkretnych lokalizacji, a także z opracowaniem koncepcji architektonicznej budynków oraz projektów aranżacji przestrzeni wewnątrz magazynu/biura. Praca twórcza obejmuje w szczególności:
8) HR Dyrektor działu (HR) odpowiedzialny jest za cały obszar HR w Grupie. W ramach swoich kompetencji inicjuje i wdraża nowe projekty (częściowo realizowane są one we współpracy z firmami zewnętrznymi, a częściowo są efektem pracy twórczej dyrektora), a także tworzy strategie działania w poszczególnych obszarach. Dyrektor działu HR w znacznej części powierzonych mu obowiązków wykonuje pracę twórczą w postaci takich czynności jak np.:
9) Marketing Dyrektor ds. Marketingu sprawuje kontrolę nad obszarem marketingu Grupy, nakreśla strategię i pola działania, dbając o wizerunek Grupy na zewnątrz. W dużej części praca ta polega również na redagowaniu informacji m.in. do ulotek reklamowych, konkursów, gazetek, strony wewnętrznej Grupy (intranet), stron www czy też tworzeniu tekstów do różnego rodzajów mediów. Dyrektor ds. Marketingu odpowiada także za tworzenie zunifikowanych szablonów wielu dokumentów funkcjonujących w Grupie, np. papieru firmowego, szablonów prezentacji, dokumentów itd. Ponadto, inicjuje i koordynuje działania Grupy w ramach CSR - Corporate Social Responsibility. Wyżej wymienione czynności przejawiają charakter twórczy, w szczególności poprzez:
10) N Dyrektor ds. Sieci sprawuje nadzór nad transportem międzynarodowym m.in. poprzez współpracę z partnerami spedycyjnymi. W ramach koordynacji sieci międzynarodowej bierze udział w regularnych spotkaniach wyznaczających cele, na których prezentuje swoje koncepcje lub przedstawia ocenę/analizę sytuacji. W związku z tym, praca ta ma charakter twórczy, a jej efektem są w szczególności prezentacje, raporty i plany działania w tym:
11) Manager ds. Jakości i Ubezpieczeń. Manager ds. Jakości i Ubezpieczeń w ramach swojej funkcji tworzy wspólne standardy zarządzania ryzykiem w Grupie, często będące autorską koncepcją, a czasem w postaci adaptacji do Grupy dobrych praktyk z zewnątrz. Ponadto, osoba ta opracowała koncepcję działania programu (ERM) oraz na bieżąco dokonuje aktualizacji i uzupełnień do tego programu. Ponadto, współtworzy lub opiniuje umowy w zakresie ubezpieczeń oraz odpowiedzialności, a także prowadzi szkolenia dla pracowników. Wymienione czynności mają charakter twórczy, autorski, a ich efektem jest w szczególności:
12) S Z uwagi na rozszerzenie usług Grupy o produkt „e-c” w A zostało utworzone oddzielne stanowisko. W ramach tego stanowiska, zatrudniona osoba tworzy w szczególności nowe rozwiązania w zakresie e-c dla wybranych klientów (np. nowe modele logistyczne). Ponieważ każde z tych rozwiązań jest inne, dostosowane do potrzeb i specyfiki każdego klienta, praca ta ma charakter każdorazowo unikalny. Ponadto, przy tworzeniu rozwiązań dla klientów, szef e-c opracowuje specyfikację wymagań systemu, niezbędną dla przeprowadzenia danego rozwiązania i projektu w zakresie e-c. Ponadto, zadaniem tej osoby jest pozyskiwanie nowych klientów dla produktu e-c. 13) T Osoba na stanowisku menadżera podatkowego sprawuje nadzór nad sprawami podatkowymi w Grupie, tj.:
Powyższe czynności stanowią eksperckie, autorskie koncepcje, zawierające z jednej strony przełożenie przepisów podatkowych, a z drugiej indywidualne opinie, podejście autora dotyczące danego zagadnienia podatkowego, przejawiające się we własnym sposobie prezentacji i ujęcia tematu. 14) Manager S Menedżer S odpowiada za przygotowanie i wdrożenie projektu (S) w Grupie. W związku z tym, jego zadaniem jest w szczególności stworzenie projektu, procedur związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, ryzykiem zawodowym, harmonogramów, szkoleń z zakresu S, a także dokonanie audytu w nowo przejętych spółkach i ustalenie dla nich planu działania w zakresie S. Ponieważ projekt S jest całkiem nowym projektem, wszystkie powyższe czynności są efektem pracy koncepcyjnej, twórczej, są bowiem autorską propozycją menedżera dotyczącą zarówno zakresu merytorycznego projektu, jak i sposobów jego wdrożenia w Grupie. 15) Koordynator Audytu Wewnętrznego. Osoba na wskazanym stanowisku koordynuje działania audytu wewnętrznego w Grupie, tj. kontroluje zgodność procesów w Grupie z zasadami/standardami grupowymi. Koordynator dokonuje również autorskiej analizy wyników audytów i proponuje/sugeruje własne rozwiązania, bądź pomysły usprawnień lub poprawy efektywności procesów w Grupie. Wykonuje więc prace o charakterze twórczym, zwłaszcza uczestnicząc w jednorazowych projektach. Ponadto, pracownik ten bierze udział w przeglądach typu due dilligence i tworzy raporty z przeglądów według autorskiego schematu, zawierające poza opisem zdarzeń, także własne analizy i rekomendacje. Dodatkowo pracownik uczestniczył w tworzeniu standardów metodologii i dokumentacji audytu wewnętrznego w Grupie. 16) Prezes Zarządu. W ramach pełnionej funkcji Prezes Zarządu formułuje zasady zarządzania w Grupie, przedstawia koncepcje nowych produktów/usług Grupy, a także nowych lokalizacji. Praca Prezesa Zarządu ma charakter twórczy, są to bowiem autorskie koncepcje, prezentowane w Grupie np. na posiedzeniach Rady Nadzorczej. W szczególności odnosi się to do:
Osoby pełniące powyżej wskazane funkcje łączy ze Spółką stosunek pracy. Obowiązujące obecnie umowy o pracę nie zawierają regulacji dotyczących przenoszenia praw autorskich na pracodawcę do tworzonych Utworów. Nie jest również ustalone wynagrodzenie z tego tytułu. W związku z tym, Spółka zamierza zawierać z Pracownikami aneksy do umów o pracę, w których zostanie ustalone odrębne wynagrodzenie przysługujące za przekazanie praw autorskich do poszczególnych Utworów (honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich), w stosunku do którego zamierza stosować koszty uzyskania przychodów w wysokości 50% w oparciu o art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. W stosunku zaś do wynagrodzenia przysługującego za pozostałe czynności, niezwiązane z pracą twórczą, zastosowane zostaną koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 2 Ustawy o PIT. Wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw autorskich zostanie określone w aneksach do umów o pracę, w szczególności poprzez wskazanie jego ryczałtowej kwoty, bądź jako odpowiedni procentowy udział w całości wynagrodzenia. Aneksy do umów o pracę zawierać będą również zapisy określające zakres prac twórczych danego Pracownika (Utwory, jakie pracownik stworzy) oraz formę (postać) ich utrwalenia. Zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów dotyczyć będzie wynagrodzenia wypłaconego z tytułu przeniesienia praw autorskich do Utworów, które zostaną przekazane Spółce po zawarciu aneksów do umów o pracę. Ponadto, w aneksach do umów o pracę zostaną wprowadzone zasady nabywania przez Spółkę praw autorskich do Utworów stworzonych przez Pracowników. W związku z tym, na potrzeby wdrożenia omawianej struktury zostanie prawdopodobnie stworzony regulamin określający sposób rozliczania pracy mającej charakter twórczy w ramach stosunku pracy w Spółce, tj. regulujący w szczególności kwestie archiwizowania i dokumentowania przekazanych Spółce Utworów, a także przekazania i odbioru Utworów (w formie protokołu). Ponadto, zostanie powołana osoba/zespół, który będzie odpowiedzialny za formalny odbiór prac w imieniu Spółki oraz za weryfikację, czy przekazane prace spełniają przesłanki Utworu w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim. Dodatkowo, Spółka rozważa możliwość zawarcia umów o dzieło z pracownikami, których efektem byłoby stworzenie Utworów poza czynnościami wynikającymi z umów o pracę tych pracowników. W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym na stanowiskach (…). Czy w związku z tym, że Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach (scharakteryzowanych we wniosku w punkcie 4 opisanego zdarzenia przyszłego) tworzą i będą tworzyć w ramach obowiązków wykonywanych na podstawie umowy o pracę zawartej z Wnioskodawcą Utwory w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim oraz przeniosą na jego rzecz prawa majątkowe do tych Utworów, Wnioskodawca (jako płatnik) może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów, określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT, z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami w wysokości 50% uzyskanego przychodu w stosunku do wynagrodzenia wypłacanego tym osobom z tytułu przeniesienia praw autorskich na Wnioskodawcę do Utworów stworzonych i przyjętych przez Wnioskodawcę po zawarciu aneksu do umowy o pracę określającego wysokość wynagrodzenia z tego tytułu... Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach (wskazanych we wniosku w punkcie 4 powyżej opisanego zdarzenia przyszłego), Spółka (jako płatnik) może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów, określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT, z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami w wysokości 50% uzyskanego przychodu w stosunku do wynagrodzenia wypłacanego tym osobom z tytułu przeniesienia praw autorskich na Spółkę do Utworów stworzonych i przyjętych przez Spółkę po zawarciu aneksu do umowy o pracę określającego wysokość wynagrodzenia z tego tytułu. Uzasadnienie. Zgodnie z regulacją art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Z powyższego przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT wynika, że aby móc zastosować 50% koszty uzyskania przychodów:
1. Zgodnie z art. 1 Ustawy o prawie autorskim, przedmiotem prawa autorskiego - jest każdy przejaw działalności - twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (Utwór). W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory:
W ocenie Wnioskodawcy i wybranych Pracowników, osoby zatrudnione na stanowiskach wymienionych w pytaniu 4 zawartym w niniejszym wniosku, wykonują między innymi pracę twórczą o indywidualnym charakterze, której rezultat stanowią Utwory. Szczegółowa charakterystyka wykonywanych prac przedstawiona została w opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji, należy uznać, iż pierwszy z wymienionych powyżej warunków dotyczący konieczności powstania Utworu jest spełniony. 2. Zgodnie z art. 12 Ustawy o prawie autorskim, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. W związku z tym, jeśli pomiędzy pracodawcą a pracownikiem nie istnieją żadne odrębne ustalenia w zakresie przekazywania praw autorskich do stworzonych w ramach pracy utworów, prawa autorskie do tych utworów „automatycznie” pozostają przy pracodawcy. W konsekwencji, aby móc zastosować 50% koszty uzyskania przychodów w stosunku do utworów stworzonych przez pracownika, fakt korzystania przez pracownika z praw autorskich powinien zostać wyraźnie wskazany w umowie o pracę/aneksie do umowy lub w innej umowie łączącej go z pracodawcą. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych oraz w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, z których wynika, że dla zastosowania zryczałtowanej normy kosztów uzyskania przychodu zasadnicze znaczenie ma otrzymywanie stosownego wynagrodzenia (honorarium) za powstałe utwory, a w szczególności rozporządzanie przez twórcę prawami autorskimi (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 4 lutego 2011 r., sygn. II FSK 1788/09). W związku z tym, Spółka zamierza zawrzeć z Pracownikami zatrudnionymi na stanowiskach wskazanych w niniejszym pytaniu aneksy do umów o pracę, w których zostanie jednoznacznie stwierdzone, że obowiązki z umowy o pracę obejmują czynności twórcze, a także zostanie ustalone odrębne wynagrodzenie z tytułu przeniesienia praw autorskich (honorarium) do poszczególnych Utworów stworzonych przez te osoby. Ponadto, Spółka wskazuje, że zostanie stworzona procedura określająca sposób rozliczania pracy mającej charakter twórczy w ramach stosunku pracy w Spółce (np. prawdopodobnie stworzony zostanie regulamin regulujący kwestie dokumentowania przekazanych Spółce Utworów, a także przekazania i odbioru Utworów, np. w postaci protokołu przekazania i oświadczeń Pracowników o (współ-) autorstwie). Ponadto, Utwory przekazane Spółce zostaną odpowiednio zarchiwizowane. Zgodnie bowiem z wydawanymi przez organy podatkowe interpretacjami indywidualnymi, a także orzecznictwem sądów administracyjnych, „…dokumentowanie prac - utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy.” (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 9 kwietnia 2009 r., sygn. IPPB4/415-64/09-2/PJ). W konsekwencji, należy uznać, iż również drugi z wymienionych warunków dotyczący konieczności rozporządzania przez Pracownika (twórcę) prawami autorskimi do stworzonych przez siebie Utworów i uzyskiwania z tego tytułu przychodu (honorarium autorskiego) zostanie spełniony. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca uważa, że będzie uprawniony (jako płatnik) do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, określonych w art. 22 ust. 9 pkt 3, Ustawy o PIT w stosunku do wynagrodzeń wypłacanych Pracownikom zatrudnionym na wskazanych w niniejszym pytaniu stanowiskach z tytułu przeniesienia praw autorskich do poszczególnych Utworów na Spółkę. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę. Stosownie do art. 12 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty, niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Koszty uzyskania przychodów regulują przepisy Rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osobom posiadającym status pracownika uzyskującym przychody m.in. z tytułu stosunku pracy przysługuje, co do zasady, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczenie jednej, pełnej miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od wymiaru czasu pracy. Zgodnie zaś z art. 22 ust. 9 pkt 3 tej samej ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, takich jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych, jak np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 ze zm.). W myśl art. 1 ust. 1 tej ustawy, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). W szczególności - jak stanowi ust. 2 tego przepisu - przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
Przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych (autorskich) w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego. W umowach, które towarzyszą zamawianiu utworów, strony powinny wyraźnie postanowić, iż przedmiotem zamówienia jest właśnie dobro niematerialne, podlegające ochronie na mocy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. W razie zatem wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim jak i niebędących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej (lub innego stosownego dokumentu) powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu korzystania z prawa autorskiego, a jaka część dotyczy czynności nie chronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac – utworów chronionych prawem autorskim oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Wskazanym jest aby, z umowy o pracę (czy też innego dokumentu) wynikało, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie autorskie z tytułu korzystania przez pracownika z praw autorskich, a jaka dotyczy wynagrodzenia ściśle związanego z wykonywaniem obowiązków pracowniczych (służbowych). Z treści umowy o pracę (lub innego dokumentu) winno wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Konieczne jest dokładne wyróżnienie (w jasny, czytelny sposób) tej części wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem czynności czy prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałej jego części związanej z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:
– do przychodów osiągniętych z tego źródła mogą być zastosowane, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodu. Spółka zamierza zawrzeć z pracownikami aneksy do umów o pracę, w których zostanie ustalone odrębne wynagrodzenie przysługujące za przekazanie praw autorskich do poszczególnych utworów (honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich). Aneksy do umów o pracę zawierać będą również zapisy określające zakres prac twórczych danego pracownika oraz formę ich utrwalenia. Z wniosku wynika, że zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów dotyczyć będzie wynagrodzenia wypłacanego tytułu przeniesienia praw autorskich do utworów, natomiast w stosunku do wynagrodzenia przysługującego za pozostałe czynności, nie związane z pracą twórczą, zastosowanie znajdą koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uwzględniając powyższe, do części wynagrodzenia przysługującego pracownikom przy spełnieniu warunków zawartych w treści ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - będą mogły mieć zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast do pozostałych składników wynagrodzenia ze stosunku pracy nie będą miały zastosowania ww. podwyższone 50% koszty uzyskania przychodów, lecz zryczałtowane koszty wynikające z przywołanego uprzednio art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to bowiem składniki wynagrodzenia ze stosunku pracy nie pozostające w uchwytnym związku przyczynowo-skutkowym z działaniami twórczymi kreującymi utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim. Przy czym podkreślić jeszcze raz należy, iż podwyższone koszty przysługują tylko i wyłącznie za pracę o charakterze twórczym. Zgodnie zaś z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej. Reasumując, jeżeli pracownicy zatrudnieni na stanowiskach (scharakteryzowanych we wniosku w punkcie 4 opisanego zdarzenia przyszłego) tworzą i będą tworzyć w ramach obowiązków wykonywanych na podstawie umowy o pracę zawartej z Wnioskodawcą Utwory w rozumieniu Ustawy o prawie autorskim oraz przeniosą na jego rzecz prawa majątkowe do tych Utworów, Wnioskodawca (jako płatnik) może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów, określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 Ustawy o PIT, z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania tymi prawami w wysokości 50% uzyskanego przychodu w stosunku do wynagrodzenia wypłacanego tym osobom z tytułu przeniesienia praw autorskich na Wnioskodawcę do Utworów stworzonych i przyjętych przez Wnioskodawcę po zawarciu aneksu do umowy o pracę określającego wysokość wynagrodzenia z tego tytułu. Jednocześnie podkreślić należy, że ocena stanowiska Wnioskodawcy została dokonana jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w świetle której, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego – rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Stosownie do tej definicji przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnień do interpretowania tych przepisów. W sprawach interpretowania przepisów ww. ustawy o prawach autorskich i prawach pokrewnych uprawnione jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Departament Prawno-Legislacyjny. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku sądu administracyjnego tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) został on wydany w indywidualnej sprawie i dotyczy wyłącznie tej sprawy, w której zapadł. Ponadto tut. organ informuje, iż w dniu 13 kwietnia 2012 r. wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do części wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, został rozstrzygnięty odrębnymi interpretacjami indywidualnymi nr ILPB1/415-55/12-2/AA, ILPB1/415-55/12-3/AA, ILPB1/415-55/12-4/AA, ILPB1/415-55/12-6/AA, ILPB1/415-55/12-7/AA, ILPB1/415-55/12-8/AA, ILPB1/415-55/12-9/AA, ILPB1/415-55/12-10/AA, ILPB1/415-55/12-11/AA, ILPB1/415-55/12-12/AA, ILPB1/415-55/12-13/AA, ILPB1/415-55/12-14/AA, ILPB1/415-55/12-15/AA, ILPB1/415-55/12-16/AA, ILPB1/415-55/12-17/AA. Natomiast w dniu 13 kwietnia 2012 r. wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w części odnoszącej się do możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o dzieło, został rozstrzygnięty odrębnym pismem nr ILPB1/415-55/12-18/AA. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.