Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-1.4512.200.2016.2.MW
z 27 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 19 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 19 stycznia 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie zadanego pytania i własnego stanowiska w sprawie oraz uiszczenie dodatkowej, należnej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zwana dalej Biblioteką, jest samorządową instytucją kultury i prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. nr 85, poz. 539, z późn. zm.). Posiada statut oraz osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury. Celem Biblioteki jest zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczności województwa opolskiego oraz upowszechnianie wiedzy i kultury. Biblioteka prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28, 29 i 33 ustawy o VAT oraz działalność opodatkowaną i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie gospodarczej. Działalnością Biblioteki jest zarówno działalność odpłatna jak i nieodpłatna, a wszelkie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie w celu sfinansowania działalności statutowej.

Biblioteka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7 oraz CIT-8.

W związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT ustalany jest współczynnik „proporcji” (tzw. struktura sprzedaży), który na rok 2016 wynosi 77%. Od stycznia 2016 r. został również ustalony wstępny współczynnik „preproporcji” - 46% związany z wykonywaniem działalności gospodarczej i poza nią, a w sprawie prawidłowości jego ustalenia jednostka zwróciła się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej (wniosek wysłano 24 sierpnia 2016 r.).

Biblioteka zamierza ubiegać się o wsparcie w ramach RPO WO 2014-2020, cel tematyczny:

Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami.

Realizując zadanie jednostka będzie przeprowadzała:

  1. Konserwację i digitalizację starodruków, rękopisów, grafik i kartografii.
  2. Renowację murów zewnętrznych w zespole zamkowo-parkowym.
  3. Zakup zestawu do monitoringu zakonserwowanych zbiorów, dwóch kiosków multimedialnych, mobilnego stanowiska do prezentacji multimedialnej oraz filmu, które zostaną zakwalifikowane odpowiednio do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
  4. Działania edukacyjne i promocyjne związane z projektem.
  5. Wprowadzenie rozwiązań sprzyjających poprawie dostępności usług kulturalnych dla osób niepełnosprawnych. podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.


Dokonując zakupów towarów i usług Biblioteka zamierza przyporządkować ponoszone koszty:

  • wyłącznie do działalności statutowej prowadzonej nieodpłatnie i nie odliczać podatku VAT,
  • zarówno do działalności prowadzonej odpłatnie (opodatkowanej) jak i nieodpłatnie i odliczyć podatek VAT współczynnikiem tzw. „preproporcji”. podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.


Realizowane zadanie nie będzie związane z działalnością zwolnioną od podatku VAT.

W zabytkowym zespole zamkowo-parkowym wykonywane są:

  • czynności opodatkowane odpłatne, związane z działalnością gospodarczą, takie jak: sprzedaż biletów wstępu, sprzedaż wydawnictw, noclegi, wynajem pomieszczeń, udostępnianie terenu na sesje zdjęciowe,
  • czynności nieodpłatne (poza VAT): gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów zabytkowych, prowadzenie lekcji bibliotecznych, organizacja imprez kulturalnych, udostępnianie pomieszczeń i miejsc noclegowych w ramach współpracy (np. wymiany doświadczeń, spotkań autorskich, wystaw i szkoleń) z innymi instytucjami kulturalnymi oraz osobami realizującymi na rzecz biblioteki umowy cywilnoprawne.


Na terenie obiektu nie jest prowadzona działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, natomiast art. 90 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w art. 90 ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Towary i usługi zakupione do działalności prowadzonej w zespole zamkowo-parkowym w ramach realizacji RPO WO 2014-2020 będą służyły:

  1. Równocześnie (bez możliwości wyodrębnienia) czynnościom opodatkowanym (działalności gospodarczej) i czynnościom nieodpłatnym (poza VAT), a podatek VAT zostanie odliczony częściowo na podstawie ustalonego współczynnika tzw. „preproporcji” i w części nieodliczonej będzie stanowił koszt kwalifikowalny projektu.
    Proporcjonalnemu odliczeniu będą podlegały:
    1. koszty wspólne dla całego projektu: opracowanie studium wykonalności inwestycji i wniosku o dofinansowanie, stworzenie programu funkcjonalno-użytkowego, zarządzanie projektem, promocja zadania (np. ogłoszenia w mediach i materiały informacyjne), zakup kiosków multimedialnych i mobilnego stanowiska do prezentacji multimedialnej efektów wykonanego zadania,
    2. projekt budowlany, nadzór inwestorski oraz wykonanie remontu elewacji i odwodnienia terenu wokół zamku.
  2. Wyłącznie czynnościom nieodpłatnym (działalności statutowej pozostającej poza zakresem działalności gospodarczej), a podatek VAT nie zostanie odliczony i będzie stanowił w całości koszt kwalifikowalny projektu w przypadku:
    1. konserwacji z digitalizacją oraz opracowania metadanych zbiorów,
    2. zabezpieczenia zbiorów poprzez instalację monitoringu,
    3. udostępnianych nieodpłatnie działań edukacyjnych i rozwiązań sprzyjających dostępności dla osób niepełnosprawnych (np. projekcja filmu i organizacja sympozjum o realizacji projektu, odpowiednie dostosowanie stron internetowych i wykonanie reprodukcji odrestaurowanych grafik w technologii 3D, udostępnienie pętli indukcyjnej osobom z deficytami słuchu),
    4. promocji i działań edukacyjnych związanych z prezentacją starodruków.

Pozostałe koszty projektu obejmą działania wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, nie opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu i związanych z nim działań promocyjnych oraz edukacyjnych będą mogły mieć wpływ na:

  • zwiększenie liczby odwiedzających, a tym samym na wzrost przychodów z działalności gospodarczej,
  • wypełnienie obowiązku nałożonego na instytucję kultury zgadnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.) poprzez zabezpieczenie zabytkowych zbiorów oraz przeprowadzenie nieodpłatnych działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z ich prezentacją.

Na terenie obiektu prowadzone są na tych samych powierzchniach czynności związane z działalnością gospodarczą i czynności pozostające poza jej zakresem, dlatego koszty wspólne projektu i przeprowadzenie remontu elewacji oraz odwodnienia terenu zostały uznane za niemożliwe do wyodrębnienia oraz przypisania wyłącznie do jednego rodzaju działalności, a podatek VAT zostanie odliczony z zastosowaniem sposobu określenia proporcji (tzw. prewspólczynnika), zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Zakup towarów i usług związanych wyłącznie z konserwacją, zabezpieczeniem, promocją i prezentacją zbiorów zabytkowych, jako przyporządkowany do działalności statutowej, niezwiązanej z działalnością gospodarczą, nie będzie uprawniał do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że do podstawowych zadań bibliotek, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 o bibliotekach należy:

  • gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych,
  • obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.

Do zadań bibliotek może ponadto należeć prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, do zadań wojewódzkiej biblioteki publicznej należy:

  1. gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych, służących obsłudze potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych, zwłaszcza dotyczących wiedzy o własnym regionie oraz dokumentujących jego dorobek kulturalny, naukowy i gospodarczy,
  2. pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznego, organizowanie obiegu wypożyczeń międzybibliotecznych, opracowywanie i publikowanie bibliografii regionalnych, a także innych materiałów informacyjnych o charakterze regionalnym,
  3. badanie stanu i stopnia zaspokajania potrzeb użytkowników, analizowanie stanu, organizacji i rozmieszczenia bibliotek oraz formułowanie i przedstawianie organizatorom propozycji zmian w tym zakresie,
  4. udzielanie bibliotekom pomocy instrukcyjno-metodycznej i szkoleniowej,
  5. sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez powiatowe i gminne biblioteki publiczne zadań określonych w art. 27 ust. 5.

Zadania te, zgodnie ze statutem Biblioteki, realizowane są m. in. poprzez:

  • atrakcyjne formy promocji książek, innych zbiorów i czytelnictwa,
  • opracowanie programów, organizowanie i prowadzenie różnych form doskonalenia zawodowego pracowników bibliotek,
  • organizowanie imprez kulturalnych (sesji, wystaw, spotkań z twórcami itp.),
  • prowadzenie działalności wydawniczej,
  • prowadzenie tematycznych badań i sondaży dotyczących czytelnictwa,
  • współpracę z innymi bibliotekami, instytucjami oświatowymi i wychowawczymi, naukowymi, upowszechniania kultury, stowarzyszeniami i organizacjami społeczno -kulturalnymi, a także współpracę międzynarodową.

W ramach prowadzonej działalności Biblioteka pobiera opłaty (opodatkowane i zwolnione) za:

  • wpisowe (roczna opłata zryczałtowana tytułem opłat informacyjnych, umożliwiająca wypożyczanie zbiorów),
  • powielanie i skanowanie materiałów bibliotecznych,
  • wypożyczenia międzybiblioteczne,
  • szkolenia dla bibliotekarzy,
  • usługi kulturalne,
  • wstęp do zespołu zamkowo-parkowego i udostępnianie terenu do sesji zdjęciowych,
  • sprzedaż wydawnictw,
  • usługi kserograficzne, poligraficzne i introligatorskie,
  • kursy językowe,
  • noclegi, wynajem pomieszczeń, powierzchni i miejsc parkingowych.

W celu realizacji zadań statutowych Biblioteka m.in. organizuje nieodpłatne imprezy kulturalne (spotkania autorskie, projekcje filmów, koncerty itp.), nawiązujące tematyką do posiadanych zbiorów, szkolenia dla bibliotekarzy, lekcje biblioteczne, nawiązuje i utrzymuje kontakty oraz prowadzi wymianę doświadczeń z innymi bibliotekami, instytucjami oświatowymi i wychowawczymi, naukowymi, upowszechniania kultury, stowarzyszeniami i organizacjami społeczno-kulturalnymi itp. Informacje o wydarzeniach kulturalnych docierają dzięki takiej współpracy do szerszego grona odbiorców, którzy po odwiedzeniu Biblioteki przy okazji takich spotkań, mogą poszerzyć swoje zainteresowania, uiścić wpisowe i rozpocząć wypożyczanie zbiorów. Działania te promują i reklamują instytucję oraz posiadane przez nią zbiory, zmierzają do zwiększenia liczby czytelników i innych osób korzystających z jej oferty, wpływają na podniesienie poziomu świadczonych usług, ułatwiają pozyskiwanie informacji o potrzebach potencjalnych klientów Biblioteki, np. osób niepełnosprawnych, uczniów, studentów, cudzoziemców, wzbudzają zainteresowanie zbiorami oraz walorami turystycznymi zabytkowego obiektu, a ich uczestnicy mogą stanowić bazę potencjalnych odbiorców usług odpłatnych. Podczas imprez kulturalnych prezentowane są materiały biblioteczne i wydawnictwa, co powoduje wzrost zainteresowania zbiorami i odpłatną ofertą książkową. Kursy językowe zachęcają do korzystania ze zbiorów obcojęzycznych, koncerty i projekcje ze zbiorów muzycznych i filmowych, a cykliczne wydarzenia, np. Noc Bibliotek, Noc Kultury, Festiwal Książki itp. mają na celu promocję instytucji i jej działalności. Uczestnicy lekcji bibliotecznych uiszczają opłaty za wpisowe, a bibliotekarze biorący udział w nieodpłatnych szkoleniach, korzystają również z odpłatnej oferty Biblioteki w tym zakresie. Realizując zadania statutowe Biblioteka podpisuje umowy o współpracy z innymi bibliotekami, na podstawie których pracownicy odbywają podróże służbowe, a strona zapraszająca pokrywa koszty zakwaterowania związane z pobytem gości. Zawierane są także umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami prowadzącymi szkolenia (również odpłatne) i imprezy kulturalne, np. autorami książek, prelegentami, wykładowcami, a niektórym z nich, ze względów organizacyjnych, zapewniany jest nocleg. Biblioteka nieodpłatnie udostępnia wówczas posiadaną bazę noclegową, ograniczając w ten sposób koszty związane z realizacją umów, a osoby przebywające w obiekcie korzystają z możliwości jego zwiedzania oraz zakupu wydawnictw. Dodatkowo działanie takie promuje ofertę zespołu zamkowo-parkowego i stanowi formę zachęty do przedłużenia lub ponownego pobytu (odpłatnego) oraz może wpłynąć na wytworzenie przychylnej opinii i rozpowszechnienie wiedzy o zabytkowym obiekcie, a tym samym zwiększyć przychody z tytułu opłat w nim pobieranych. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że osoby korzystające z bezpłatnego noclegu, zapewnianego podczas współpracy z Biblioteką, są bardzo zadowolone z pobytu, dlatego przyjeżdżają ponownie i rekomendują walory obiektu wśród znajomych. Dzięki temu poszerza się grono potencjalnych klientów, którzy płacą za zwiedzanie, wydawnictwa oraz wykorzystanie zespołu zamkowo-parkowego przy organizacji konferencji, sympozjów, spotkań integracyjnych i imprez rodzinnych.

Za korzystanie ze zbiorów zabytkowych nie są pobierane opłaty. Ten szczególny rodzaj materiałów bibliotecznych jest udostępniany bibliotekarzom oraz innym osobom i podmiotom, głównie do prac naukowo-badawczych. Dzięki temu informacje o miejscu ich przechowywania są rozpowszechniane w publikacjach w kraju i za granicą, wzbudzając zainteresowanie zbiorami i zespołem zamkowo-parkowym, a tym samym jego ofertą odpłatną (zwiedzaniem, zakupem wydawnictw, noclegami, wynajmem pomieszczeń, sesjami zdjęciowymi). Materiały o zbiorach zabytkowych są prezentowane m. in. w opracowywanych i sprzedawanych przez Bibliotekę wydawnictwach (np. przewodnikach) oraz podczas nieodpłatnych lekcji bibliotecznych i imprez kulturalnych, służących promocji działalności instytucji, zmierzających do upowszechnienia czytelnictwa oraz zwiększenia przychodów z działalności odpłatnej.

Wymienione we wniosku czynności nieodpłatne pozostają w ścisłym związku z zakresem prowadzonej działalności Biblioteki i nie generują opodatkowania VAT.

Po zakończeniu zadania przewiduje się nieodpłatną prezentację odrestaurowanych i zabezpieczonych zbiorów oraz przeprowadzenie działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z realizacją projektu, za które również nie będą pobierane opłaty. Udogodnienia wprowadzone dla osób niepełnosprawnych będą ogólnodostępne i darmowe.

Działania promocyjne związane z projektem będą zawierały informacje o zbiorach i walorach turystycznych zespołu zamkowo-parkowego.

Remont elewacji i odwodnienie terenu wokół zamku wpłynie na estetykę oraz funkcjonalność całego obiektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Biblioteka powinna uznać, że zakupy dotyczące:

  1. wyłącznie tej części projektu, która nie będzie bezpośrednio generowała przychodów, tj.: konserwacji, digitalizacji oraz opracowania metadanych zbiorów, zabezpieczenia zbiorów poprzez instalację monitoringu, wprowadzenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych, działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z prezentacją starodruków, jako nie służące czynnościom opodatkowanym VAT, nie dadzą możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
  2. kosztów ogólnych projektu tj. opracowania studium wykonalności inwestycji i wniosku o dofinansowanie, stworzenia programu funkcjonalno-użytkowego, zarządzania projektem, promocji zadania, zakupu kiosków multimedialnych i mobilnego stanowiska do prezentacji efektów wykonanego zadania, których nie można bezpośrednio i całkowicie przyporządkować do działalności opodatkowanej VAT, nie dadzą możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego i powinny zostać rozliczone „sposobem określenia proporcji” wskazanym w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku), w przypadku zakupu towarów i usług związanych wyłącznie z tą częścią projektu, która nie będzie bezpośrednio generowała przychodów (będzie udostępniana nieodpłatnie) nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem nabywane towary nie będą miały bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji nie będzie również możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie zostanie spełniony warunek bezpośredniego i bezspornego związku zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy realizacji podobnego projektu, takie stanowisko zostało potwierdzone interpretacją indywidualną z dnia 3 kwietnia 2009 r.

Zespół zamkowo-parkowy będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności opodatkowanej (odpłatnej), umożliwiającej stosowanie odliczeń podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz do działań nieodpłatnych, które nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi (nie generują przychodów), a zakupy z nimi związane nie umożliwiają zastosowania odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Przy realizacji zadania będą również nabywane towary i wykonywane usługi związane zarówno z działalnością odpłatną, jaki i nie generującą przychodów, których przypisanie wyłącznie do jednego rodzaju działalności nie będzie możliwe, tj. opracowanie studium wykonalności inwestycji i wniosku o dofinansowanie, stworzenie programu funkcjonalno-użytkowego, zarządzanie projektem, promocja zadania, zakup kiosków multimedialnych i mobilnego stanowiska do prezentacji efektów wykonanego zadania.

Wnioskodawca uznał, że skoro efekty realizacji projektu będą dotyczyły działalności opodatkowanej i działań nieodpłatnych, nie będzie miał możliwości przyporządkowania niektórych kosztów wyłącznie do czynności opodatkowanych, dlatego też koszty ogólne projektu powinny zostać rozliczone z uwzględnieniem zmian obowiązujących od 1 stycznia 2016 r. z zastosowaniem zasad wskazanych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści ust. 2 pkt 1 cyt. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści ust. 2b tegoż artykułu, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Przepis ust. 2e analizowanego artykułu stanowi, że podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

W myśl art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego – art. 86 ust. 22 ustawy.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach występuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określenie działalności producenta, handlowca lub usługodawcy następuje każdorazowo w stosunku do odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnie świadczonych usług na terenie kraju, będących przedmiotem opodatkowania. Przez pojęcie producenta w takim razie należy rozumieć podmiot, który w zorganizowany sposób dokonuje produkcji towarów w celu ich dalszego zbycia. Handlowiec dokonuje w sposób zorganizowany zakupu towarów w celu ich odsprzedaży. Podobnie usługodawca, który świadczy usługi w celach zarobkowych. Płaszczyzna działalności podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług, o czym świadczy zdanie drugie art. 15 ust. 2 ustawy, opierać się musi na działalności podejmowanej w szczególności w sposób ciągły w celach zarobkowych, w ramach prowadzonego przez nich profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu.

W świetle art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych,
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

W myśl ust. 2 tego artykułu, państwo sprawuje mecenat nad działalnością kulturalną polegający na wspieraniu i promocji twórczości, edukacji i oświaty kulturalnej, działań i inicjatyw kulturalnych oraz opieki nad zabytkami.

Według ust. 3 tegoż artykułu, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego może wspierać finansowo, w ramach mecenatu państwa, realizację planowanych na dany rok zadań związanych z polityką kulturalną państwa, prowadzonych przez instytucje kultury i inne podmioty nienależące do sektora finansów publicznych.

Mecenat, o którym mowa w ust. 2 i 3, sprawują także organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie ich właściwości (art. 1 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 2 przywołanej ustawy, formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziadzinach.

W myśl art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów. Do działalności, o której mowa w ust. 1 i 2, w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy dotyczącymi organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stosuje się przepisy o prowadzeniu działalności gospodarczej.

W świetle art. 9 ust. 1 tej ustawy, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora (art. 13 ust. 1 ww. ustawy).

Artykuł 14 ust. 1 tejże ustawy stanowi, że instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

W przypadku wykonywania przez instytucję kultury prowadzącą działalność gospodarczą również czynności nieodpłatnych punktem wyjścia powinna być ocena, czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności podatnika, czy też czynności te towarzyszą działalności gospodarczej. W przypadku stwierdzenia (decyduje o tym specyfika działalności danej instytucji kultury), że czynności nieodpłatne stanowią odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności danej instytucji kultury (np. samorządowa instytucja kultury wykonuje nieodpłatną działalność statutową w zakresie upowszechniania kultury, polegającą na organizacji nieodpłatnie imprez i wydarzeń kulturalnych, świadczeniu usług nieodpłatnej edukacji kulturalnej oraz prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług polegającą na np. wynajmowaniu powierzchni na cele użytkowe) wówczas, w celu odliczenia podatku naliczonego, jeżeli nie będzie możliwe przypisanie go w całości do działalności gospodarczej, podatnik będzie musiał stosować zasady, o których mowa w art. 86 ust. 2a–2h ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym może skorzystać z metody zaproponowanej dla samorządowej instytucji kultury w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193).

Rozporządzenie to wskazuje w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.

Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.

Zgodnie z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia, w przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

Ax100

X = ----------

P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

Natomiast przez przychody wykonane samorządowej instytucji kultury rozumie się, w myśl § 2 pkt 12 rozporządzenia, przychody samorządowej instytucji kultury w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, w tym dotacje przekazane tej instytucji z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, pomniejszone o kwoty zwróconych dotacji, o odsetki od środków na rachunkach bankowych zaliczonych do przychodów z mienia tej instytucji oraz o odszkodowania należne tej instytucji inne niż odszkodowania stanowiące zapłatę, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy – wynikające ze sprawozdania rocznego z wykonania planu finansowego, z których instytucja ta pokrywała koszty swojej działalności wykonując przypisane jej zadania jednostki samorządu terytorialnego.

W § 4 ust. 2 cyt. rozporządzenia wskazano, że przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:

  1. dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;
  2. transakcji dotyczących:
    1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
    2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Ocena w konkretnym przypadku, czy dane nieodpłatne przedsięwzięcia realizowane przez instytucję kultury będą skutkować (wykluczać) stosowanie przez nią zasad, określonych w art. 86 ust. 2a–2h ustawy o podatku od towarów i usług, wymaga każdorazowo zbadania okoliczności faktycznych występujących w indywidualnej sprawie pod kątem spełnienia przesłanek omówionych wyżej.

Należy bowiem podkreślić, że z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów i usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo -skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości oraz przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Powyższe jest zgodne z utrwalonym już orzecznictwem TSUE dotyczącym prawa do odliczenia podatku naliczonego, np. z wyrokiem TSUE w sprawie C-126/14 (pkt 28), w którym m.in. stwierdzono: „Jednak jak wskazała rzecznik generalna w pkt 33 i 34 opinii, Trybunał przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy poniesione wydatki należą do kosztów ogólnych tego podatnika i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju wydatki mają bowiem bezpośredni i ścisły związek z całością działalności gospodarczej podatnika (podobne wyroki: Investrand, C-435/05, EU:C:2007:87, pkt 24, SKF, C 29/08, EU:C:2009:665, pkt 58)”.

Z opisu sprawy wynika, że Biblioteka, jest samorządową instytucją kultury i prowadzi działalność kulturalną przewidzianą ustawą z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. nr 85, poz. 539, z późn. zm.). Posiada statut oraz osobowość prawną i jest wpisana do rejestru instytucji kultury. Celem Biblioteki jest zaspokajanie potrzeb oświatowych, kulturalnych i informacyjnych społeczności województwa opolskiego oraz upowszechnianie wiedzy i kultury. Biblioteka prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28, 29 i 33 ustawy o VAT oraz działalność opodatkowaną i nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2 ustawy o swobodzie gospodarczej. Działalnością Biblioteki jest zarówno działalność odpłatna jak i nieodpłatna, a wszelkie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie w celu sfinansowania działalności statutowej.

Biblioteka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7 oraz CIT-8.

W związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych i zwolnionych z podatku VAT ustalany jest współczynnik „proporcji” (tzw. struktura sprzedaży), który na rok 2016 wynosi 77%. Od stycznia 2016 r. został również ustalony wstępny współczynnik „preproporcji” - 46% związany z wykonywaniem działalności gospodarczej i poza nią, a w sprawie prawidłowości jego ustalenia jednostka zwróciła się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Biblioteka zamierza ubiegać się o wsparcie w ramach RPO WO 2014-2020, cel tematyczny:

Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami.

Realizując zadanie jednostka będzie przeprowadzała:

  1. Konserwację i digitalizację starodruków, rękopisów, grafik i kartografii.
  2. Renowację murów zewnętrznych w zespole zamkowo-parkowym.
  3. Zakup zestawu do monitoringu zakonserwowanych zbiorów, dwóch kiosków multimedialnych, mobilnego stanowiska do prezentacji multimedialnej oraz filmu, które zostaną zakwalifikowane odpowiednio do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
  4. Działania edukacyjne i promocyjne związane z projektem.
  5. Wprowadzenie rozwiązań sprzyjających poprawie dostępności usług kulturalnych dla osób niepełnosprawnych.

Dokonując zakupów towarów i usług Biblioteka zamierza przyporządkować ponoszone koszty:

  • wyłącznie do działalności statutowej prowadzonej nieodpłatnie i nie odliczać podatku VAT,
  • zarówno do działalności prowadzonej odpłatnie (opodatkowanej) jak i nieodpłatnie i odliczyć podatek VAT współczynnikiem tzw. „preproporcji”.

Realizowane zadanie nie będzie związane z działalnością zwolnioną od podatku VAT.

W zabytkowym zespole zamkowo-parkowym wykonywane są:

  • czynności opodatkowane odpłatne, związane z działalnością gospodarczą, takie jak: sprzedaż biletów wstępu, sprzedaż wydawnictw, noclegi, wynajem pomieszczeń, udostępnianie terenu na sesje zdjęciowe,
  • czynności nieodpłatne (poza VAT): gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów zabytkowych, prowadzenie lekcji bibliotecznych, organizacja imprez kulturalnych, udostępnianie pomieszczeń i miejsc noclegowych w ramach współpracy (np. wymiany doświadczeń, spotkań autorskich, wystaw i szkoleń) z innymi instytucjami kulturalnymi oraz osobami realizującymi na rzecz biblioteki umowy cywilnoprawne.

Na terenie obiektu nie jest prowadzona działalność zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

Towary i usługi zakupione do działalności prowadzonej w zespole zamkowo-parkowym w ramach realizacji RPO WO 2014-2020 będą służyły:

  1. Równocześnie (bez możliwości wyodrębnienia) czynnościom opodatkowanym (działalności gospodarczej) i czynnościom nieodpłatnym (poza VAT), a podatek VAT zostanie odliczony częściowo na podstawie ustalonego współczynnika tzw. „preproporcji” i w części nieodliczonej będzie stanowił koszt kwalifikowalny projektu.
    Proporcjonalnemu odliczeniu będą podlegały:
    1. koszty wspólne dla całego projektu: opracowanie studium wykonalności inwestycji i wniosku o dofinansowanie, stworzenie programu funkcjonalno-użytkowego, zarządzanie projektem, promocja zadania (np. ogłoszenia w mediach i materiały informacyjne), zakup kiosków multimedialnych i mobilnego stanowiska do prezentacji multimedialnej efektów wykonanego zadania,
    2. projekt budowlany, nadzór inwestorski oraz wykonanie remontu elewacji i odwodnienia terenu wokół zamku.
  2. Wyłącznie czynnościom nieodpłatnym (działalności statutowej pozostającej poza zakresem działalności gospodarczej), a podatek VAT nie zostanie odliczony i będzie stanowił w całości koszt kwalifikowalny projektu w przypadku:
    1. konserwacji z digitalizacją oraz opracowania metadanych zbiorów,
    2. zabezpieczenia zbiorów poprzez instalację monitoringu,
    3. udostępnianych nieodpłatnie działań edukacyjnych i rozwiązań sprzyjających dostępności dla osób niepełnosprawnych (np. projekcja filmu i organizacja sympozjum o realizacji projektu, odpowiednie dostosowanie stron internetowych i wykonanie reprodukcji odrestaurowanych grafik w technologii 3D, udostępnienie pętli indukcyjnej osobom z deficytami słuchu),
    4. promocji i działań edukacyjnych związanych z prezentacją starodruków.

Pozostałe koszty projektu obejmą działania wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, nie opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu i związanych z nim działań promocyjnych oraz edukacyjnych będą mogły mieć wpływ na:

  • zwiększenie liczby odwiedzających, a tym samym na wzrost przychodów z działalności gospodarczej,
  • wypełnienie obowiązku nałożonego na instytucję kultury zgadnie z ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r., poz. 406, z późn. zm.) poprzez zabezpieczenie zabytkowych zbiorów oraz przeprowadzenie nieodpłatnych działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z ich prezentacją.

Na terenie obiektu prowadzone są na tych samych powierzchniach czynności związane z działalnością gospodarczą i czynności pozostające poza jej zakresem, dlatego koszty wspólne projektu i przeprowadzenie remontu elewacji oraz odwodnienia terenu zostały uznane za niemożliwe do wyodrębnienia oraz przypisania wyłącznie do jednego rodzaju działalności, a podatek VAT zostanie odliczony z zastosowaniem sposobu określenia proporcji (tzw. prewspólczynnika), zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Zakup towarów i usług związanych wyłącznie z konserwacją, zabezpieczeniem, promocją i prezentacją zbiorów zabytkowych, jako przyporządkowany do działalności statutowej, niezwiązanej z działalnością gospodarczą, nie będzie uprawniał do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że do podstawowych zadań bibliotek, zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 o bibliotekach należy:

  • gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych,
  • obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.

Do zadań bibliotek może ponadto należeć prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach, do zadań wojewódzkiej biblioteki publicznej należy:

  1. gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie materiałów bibliotecznych, służących obsłudze potrzeb informacyjnych, edukacyjnych i samokształceniowych, zwłaszcza dotyczących wiedzy o własnym regionie oraz dokumentujących jego dorobek kulturalny, naukowy i gospodarczy,
  2. pełnienie funkcji ośrodka informacji biblioteczno-bibliograficznego, organizowanie obiegu wypożyczeń międzybibliotecznych, opracowywanie i publikowanie bibliografii regionalnych, a także innych materiałów informacyjnych o charakterze regionalnym,
  3. badanie stanu i stopnia zaspokajania potrzeb użytkowników, analizowanie stanu, organizacji i rozmieszczenia bibliotek oraz formułowanie i przedstawianie organizatorom propozycji zmian w tym zakresie,
  4. udzielanie bibliotekom pomocy instrukcyjno-metodycznej i szkoleniowej,
  5. sprawowanie nadzoru merytorycznego w zakresie realizacji przez powiatowe i gminne biblioteki publiczne zadań określonych w art. 27 ust. 5.

Zadania te, zgodnie ze statutem Biblioteki, realizowane są m. in. poprzez:

  • atrakcyjne formy promocji książek, innych zbiorów i czytelnictwa,
  • opracowanie programów, organizowanie i prowadzenie różnych form doskonalenia zawodowego pracowników bibliotek,
  • organizowanie imprez kulturalnych (sesji, wystaw, spotkań z twórcami itp.),
  • prowadzenie działalności wydawniczej,
  • prowadzenie tematycznych badań i sondaży dotyczących czytelnictwa,
  • współpracę z innymi bibliotekami, instytucjami oświatowymi i wychowawczymi, naukowymi, upowszechniania kultury, stowarzyszeniami i organizacjami społeczno -kulturalnymi, a także współpracę międzynarodową.

W ramach prowadzonej działalności Biblioteka pobiera opłaty (opodatkowane i zwolnione) za:

  • wpisowe (roczna opłata zryczałtowana tytułem opłat informacyjnych, umożliwiająca wypożyczanie zbiorów),
  • powielanie i skanowanie materiałów bibliotecznych,
  • wypożyczenia międzybiblioteczne,
  • szkolenia dla bibliotekarzy,
  • usługi kulturalne,
  • wstęp do zespołu zamkowo-parkowego i udostępnianie terenu do sesji zdjęciowych,
  • sprzedaż wydawnictw,
  • usługi kserograficzne, poligraficzne i introligatorskie,
  • kursy językowe,
  • noclegi, wynajem pomieszczeń, powierzchni i miejsc parkingowych.

W celu realizacji zadań statutowych Biblioteka m.in. organizuje nieodpłatne imprezy kulturalne (spotkania autorskie, projekcje filmów, koncerty itp.), nawiązujące tematyką do posiadanych zbiorów, szkolenia dla bibliotekarzy, lekcje biblioteczne, nawiązuje i utrzymuje kontakty oraz prowadzi wymianę doświadczeń z innymi bibliotekami, instytucjami oświatowymi i wychowawczymi, naukowymi, upowszechniania kultury, stowarzyszeniami i organizacjami społeczno-kulturalnymi itp. Informacje o wydarzeniach kulturalnych docierają dzięki takiej współpracy do szerszego grona odbiorców, którzy po odwiedzeniu Biblioteki przy okazji takich spotkań, mogą poszerzyć swoje zainteresowania, uiścić wpisowe i rozpocząć wypożyczanie zbiorów. Działania te promują i reklamują instytucję oraz posiadane przez nią zbiory, zmierzają do zwiększenia liczby czytelników i innych osób korzystających z jej oferty, wpływają na podniesienie poziomu świadczonych usług, ułatwiają pozyskiwanie informacji o potrzebach potencjalnych klientów Biblioteki, np. osób niepełnosprawnych, uczniów, studentów, cudzoziemców, wzbudzają zainteresowanie zbiorami oraz walorami turystycznymi zabytkowego obiektu, a ich uczestnicy mogą stanowić bazę potencjalnych odbiorców usług odpłatnych. Podczas imprez kulturalnych prezentowane są materiały biblioteczne i wydawnictwa, co powoduje wzrost zainteresowania zbiorami i odpłatną ofertą książkową. Kursy językowe zachęcają do korzystania ze zbiorów obcojęzycznych, koncerty i projekcje ze zbiorów muzycznych i filmowych, a cykliczne wydarzenia, np. Noc Bibliotek, Noc Kultury, Festiwal Książki itp. mają na celu promocję instytucji i jej działalności. Uczestnicy lekcji bibliotecznych uiszczają opłaty za wpisowe, a bibliotekarze biorący udział w nieodpłatnych szkoleniach, korzystają również z odpłatnej oferty Biblioteki w tym zakresie. Realizując zadania statutowe Biblioteka podpisuje umowy o współpracy z innymi bibliotekami, na podstawie których pracownicy odbywają podróże służbowe, a strona zapraszająca pokrywa koszty zakwaterowania związane z pobytem gości. Zawierane są także umowy zlecenia i umowy o dzieło z osobami prowadzącymi szkolenia (również odpłatne) i imprezy kulturalne, np. autorami książek, prelegentami, wykładowcami, a niektórym z nich, ze względów organizacyjnych, zapewniany jest nocleg. Biblioteka nieodpłatnie udostępnia wówczas posiadaną bazę noclegową, ograniczając w ten sposób koszty związane z realizacją umów, a osoby przebywające w obiekcie korzystają z możliwości jego zwiedzania oraz zakupu wydawnictw. Dodatkowo działanie takie promuje ofertę zespołu zamkowo-parkowego i stanowi formę zachęty do przedłużenia lub ponownego pobytu (odpłatnego) oraz może wpłynąć na wytworzenie przychylnej opinii i rozpowszechnienie wiedzy o zabytkowym obiekcie, a tym samym zwiększyć przychody z tytułu opłat w nim pobieranych. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że osoby korzystające z bezpłatnego noclegu, zapewnianego podczas współpracy z Biblioteką, są bardzo zadowolone z pobytu, dlatego przyjeżdżają ponownie i rekomendują walory obiektu wśród znajomych. Dzięki temu poszerza się grono potencjalnych klientów, którzy płacą za zwiedzanie, wydawnictwa oraz wykorzystanie zespołu zamkowo-parkowego przy organizacji konferencji, sympozjów, spotkań integracyjnych i imprez rodzinnych.

Za korzystanie ze zbiorów zabytkowych nie są pobierane opłaty. Ten szczególny rodzaj materiałów bibliotecznych jest udostępniany bibliotekarzom oraz innym osobom i podmiotom, głównie do prac naukowo-badawczych. Dzięki temu informacje o miejscu ich przechowywania są rozpowszechniane w publikacjach w kraju i za granicą, wzbudzając zainteresowanie zbiorami i zespołem zamkowo-parkowym, a tym samym jego ofertą odpłatną (zwiedzaniem, zakupem wydawnictw, noclegami, wynajmem pomieszczeń, sesjami zdjęciowymi). Materiały o zbiorach zabytkowych są prezentowane m. in. w opracowywanych i sprzedawanych przez Bibliotekę wydawnictwach (np. przewodnikach) oraz podczas nieodpłatnych lekcji bibliotecznych i imprez kulturalnych, służących promocji działalności instytucji, zmierzających do upowszechnienia czytelnictwa oraz zwiększenia przychodów z działalności odpłatnej.

Wymienione we wniosku czynności nieodpłatne pozostają w ścisłym związku z zakresem prowadzonej działalności Biblioteki i nie generują opodatkowania VAT.

Po zakończeniu zadania przewiduje się nieodpłatną prezentację odrestaurowanych i zabezpieczonych zbiorów oraz przeprowadzenie działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z realizacją projektu, za które również nie będą pobierane opłaty. Udogodnienia wprowadzone dla osób niepełnosprawnych będą ogólnodostępne i darmowe.

Działania promocyjne związane z projektem będą zawierały informacje o zbiorach i walorach turystycznych zespołu zamkowo-parkowego.

Remont elewacji i odwodnienie terenu wokół zamku wpłynie na estetykę oraz funkcjonalność całego obiektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w odniesieniu do realizowanego projektu Biblioteka powinna uznać, że zakupy dotyczące:

  1. wyłącznie tej części projektu, która nie będzie bezpośrednio generowała przychodów, tj.: konserwacji, digitalizacji oraz opracowania metadanych zbiorów, zabezpieczenia zbiorów poprzez instalację monitoringu, wprowadzenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych, działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z prezentacją starodruków, jako nie służące czynnościom opodatkowanym VAT, nie dadzą możliwości skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
  2. kosztów ogólnych projektu tj. opracowania studium wykonalności inwestycji i wniosku o dofinansowanie, stworzenia programu funkcjonalno-użytkowego, zarządzania projektem, promocji zadania, zakupu kiosków multimedialnych i mobilnego stanowiska do prezentacji efektów wykonanego zadania, których nie można bezpośrednio i całkowicie przyporządkować do działalności opodatkowanej VAT, nie dadzą możliwości pełnego odliczenia podatku naliczonego i powinny zostać rozliczone „sposobem określenia proporcji” wskazanym w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT?

Z uwagi na treść ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w wyniku analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że skoro zakupy dotyczące wyłącznie tej części projektu, która nie będzie bezpośrednio generowała przychodów tj. dotyczące konserwacji, digitalizacji oraz opracowania metadanych zbiorów, zabezpieczenia zbiorów poprzez instalację monitoringu, wprowadzenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych, działań promocyjnych i edukacyjnych związanych z prezentacją starodruków – są zakupami niesłużącymi realizacji czynności opodatkowanych VAT, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonanie tych zakupów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast odnośnie kosztów ogólnych projektu tj. opracowania studium wykonalności inwestycji i wniosku o dofinansowanie, stworzenia programu funkcjonalno-użytkowego, zarządzania projektem, promocji zadania, zakupu kiosków multimedialnych i mobilnego stanowiska do prezentacji efektów wykonanego zadania, które równocześnie będą służyć (bez możliwości wyodrębnienia) czynnościom opodatkowanym VAT (działalności gospodarczej) i czynnościom nieodpłatnym (działalności statutowej pozostającej poza zakresem działalności gospodarczej) – stwierdzić należy, iż brak jest możliwości w takim przypadku do pełnego odliczenia podatku naliczonego, w związku z czym Wnioskodawca będzie zobowiązany do obliczania podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Natomiast w kwestii prawidłowości przyporządkowania kosztów do czynności związanych z działalnością gospodarczą i czynności pozostających poza jej zakresem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania ostatecznie sformułowanego w uzupełnieniu do wniosku) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone w wydanej interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj