Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-2-1.4515.456.2016.2.MCZ
z 11 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2015 r., poz. 613, ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) – Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 października 2016 r. (data wpływu do Biura – 21 października 2016 r.), uzupełnionym 24 listopada 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie zachowania prawa do zwolnienia podatkowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2016 r. wpłynął do Biura ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych w zakresie zachowania prawa do zwolnienia podatkowego.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 17 listopada 2016 r. znak: 2461-IBPB-2-1.4515.456.2016.1.MCZ wezwano Wnioskodawcę o jego uzupełnienie. Wniosek uzupełniono 24 listopada 2016 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spadkodawczyni (osoba niespokrewniona) z Wnioskodawcą zmarła 24 października 2011 r. pozostawiając testament, mocą którego Wnioskodawca został jej spadkobiercą.

Postanowieniem z 09 października 2012 r. Sąd Rejonowy stwierdził, że Wnioskodawca nabył spadek po ww. osobie.

W dniu 26 listopada 2012 r. Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym zeznanie podatkowe o nabyciu spadku po osobie niespokrewnionej.

W trakcie postępowania prowadzonego przez urząd skarbowy ustalono, że przedmiotem spadku jest: gospodarstwo rolne, budynek mieszkalny i zabudowania gospodarcze.

Wartość masy spadkowej ustalona została na dzień powstania obowiązku podatkowego, tj. 31 października 2012 r. Organ podatkowy po dokonaniu analizy zgromadzonego materiału dowodowego w oparciu o ewidencję aktów notarialnych, dokumentujących transakcję kupna – sprzedaży nieruchomości, uznał, że wartość budynku mieszkalnego podana przez spadkobiorcę odpowiada wartościom rynkowym przy uwzględnieniu jego stanu technicznego na dzień nabycia spadku, zgodnie z oświadczeniem spadkobiorcy.

Przy ustaleniu wysokości podatku z podstawy opodatkowania wyłączono kwotę wolną od podatku w wysokości 4.902 zł, biorąc pod uwagę fakt przynależności spadkobiorcy do III grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od spadków i darowizn (art. 9 ust. 1 pkt 3), gospodarstwo rolne o wartości 740.020 zł. (art. 4 ust. 1 pkt 1). Ogółem masa spadkowa przyjęta do opodatkowania wyniosła 239.250 zł.

Naczelnik urzędu skarbowego ustalił podatek dla Wnioskodawcy (spadkobiercy) w wysokości 45.636 zł., który został uiszczony.

W związku z powyższym – z uwzględnieniem zmian wynikających z uzupełnienia wniosku - zadano następujące pytanie:

Jakie skutki podatkowe wynikają dla Wnioskodawcy, w związku z przekazaniem po dniu 04 stycznia 2017 r. na rzecz rodzeństwa darowizny rzeczy nabytych w drodze spadku, przy nabyciu którego Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, po przekazaniu przez niego darowizny, na rzecz rodzeństwa, po 04 stycznia 2017 r., Wnioskodawca nie poniesie żadnych skutków podatkowych, gdyż minęło 5 lat kalendarzowych od daty nabycia spadku, tj. daty śmierci spadkodawczyni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ponieważ w analizowanej sprawie nabycie przez Wnioskodawcę spadku po osobie niespokrewnionej nastąpiło w dacie jej śmierci (24 października 2011 r.), to do sprawy mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązujące przed 01 stycznia 2016 r. – zgodnie z przepisami przejściowymi

Stosownie do art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2015 r., poz. 86, ze zm.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. dziedziczenia (spadku).

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93, ze zm.). W myśl art. 922 § 1 tej ustawy przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób.

Zgodnie z art. 924 ww. ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Prawomocne postanowienie sądu ma natomiast charakter deklaratoryjny i stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę (art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego). Wobec tego nabycie spadku ma miejsce z chwilą śmierci spadkodawcy. Zgodnie bowiem z treścią art. 1015 § 1 i § 2 zdanie pierwsze Kodeksu cywilnego oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku.

W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych (...).

W przypadku nabycia majątku spadkodawcy w drodze dziedziczenia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku - art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4 tej ustawy – jeżeli nabycie nie zgłoszone do opodatkowania, stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia (…).

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, zwalnia się od podatku nabycie własności lub prawa użytkowania wieczystego nieruchomości lub jej części wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem:

  1. budynków mieszkalnych,
  2. budynków zajętych na cele specjalistycznego chodu i wylęgu drobiu lub specjalistycznej hodowli zwierząt wraz z urządzeniami i ze stadem hodowlanym,
  3. urządzeń do prowadzenia upraw specjalnych, jak: szklarnie, inspekty, pieczarkarnie, chłodnie, przechowalnie owoców.

-pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili nabycia ta nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne lub jego część albo wejdzie w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy i to gospodarstwo rolne będzie prowadzone przez nabywcę przez okres co najmniej 5 lat od dnia nabycia.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 cyt. wyżej ustawy, opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 4.902 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że w związku z nabyciem w 2011 r. w drodze dziedziczenia po osobie niespokrewnionej gospodarstwa rolnego, budynku mieszkalnego i zabudowań gospodarczych Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz kwoty wolnej od podatku w wysokości 4.902 zł przewidzianej dla III grupy podatkowej w tejże ustawie i uiścił należny podatek. Obecnie Wnioskodawca zamierza po dniu 04 stycznia 2017 r. przekazać w darowiźnie rzeczy nabyte w drodze spadku po osobie niespokrewnionej na rzecz swojego rodzeństwa, przy nabyciu których, Wnioskodawca skorzystał ze zwolnienia podatkowego.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po przekazaniu przez niego darowizny, na rzecz rodzeństwa po 04 stycznia 2017 r., nie poniesie żadnych skutków podatkowych, gdyż minęło 5 lat kalendarzowych od daty nabycia spadku, tj. daty śmierci spadkodawczyni.

Ze stanowiskiem Wnioskodawcy należy się zgodzić.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia uregulowanego w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn jest spełnienie warunków określonych w tym przepisie, w tym warunku prowadzenia przez nabywcę nabytego w spadku gospodarstwa rolnego przez okres 5 lat od dnia jego nabycia. Skoro Wnioskodawca nabył w spadku gospodarstwo rolne w dniu 27 października 2011 r. (data śmierci spadkodawczyni), to planowana przez Wnioskodawcę darowizna na rzecz rodzeństwa, dokonana po 4 stycznia 2017 r. nie spowodują u Wnioskodawcy utraty przedmiotowego zwolnienia w podatku od spadków i darowizn, gdyż Wnioskodawca dotrzyma warunków zwolnienia uregulowanego w treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn. Darowizna będzie bowiem dokonana po upływie 5 lat, przez które Wnioskodawca był zobowiązany prowadzić nabyte gospodarstwo rolne. Jeżeli istotnie gospodarstwo rolne było przez ten okres prowadzone, to jego zbycie po upływie 5 lat od dnia nabycie nie spowoduje utraty warunku do zwolnienia.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazuje się, iż organ podatkowy rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w granicach zdarzenia przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę. Organ podatkowy nie ocenia zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Jeżeli zdarzenie przedstawione we wniosku nie odpowiada rzeczywistości, interpretacja nie wywołuje skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj