Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-192/12/JP
z 23 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-192/12/JP
Data
2012.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
projekt
zadania publiczne


Istota interpretacji
możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę zadania dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu polegającego na odnowie centrum wsi



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012r. (data wpływu 24 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę zadania dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur wystawionych przez wykonawcę zadania dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 kwietnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina, zwana dalej Gminą, jest jednostką samorządu terytorialnego, posiadającą, osobowość prawną. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jego płatnikiem. W ramach swojej działalności Gmina realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, do realizacji których została powołana. Jedyną czynnością, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, którą wykonuje Gmina jest świadczenie usług w zakresie najmu i dzierżawy nieruchomości, w tym również gruntów stanowiących własność Gminy oraz obciążanie poprzez refakturowanie czynności użytkowania mediów przez jednostki organizacyjne Gminy. Pozostałe czynności wykonywane przez Gminę nie służą, sprzedaży opodatkowanej. W okresie od dnia 7 kwietnia 2009r. do dnia 31 października 2010r. Gmina realizowała projekt z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 pn. „…”.

Zakres wykonanych prac:

  • modernizacja infrastruktury technicznej tj. przebudowa linii technicznych i elektroenergetycznych oraz kanalizacji deszczowej na teranie wokół budynków Urzędu Gminy,
  • ukształtowanie terenu wokół budynków: domu kultury, Urzędu Gminy, remizy OSP oraz pomnika tj. przebudowa placu przy budynku remizy oraz za budynkiem Urzędu Gminy, wykonanie drogi i placu manewrowego do remizy OSP, wykonanie chodników i placów przy budynkach Urzędu oraz pomnika, wykonanie parkingu,
  • zaplanowanie nowych miejsc parkingowych dla petentów i mieszkańców korzystających z usług świadczonych w centrum przez innych przedsiębiorców (poza terenem objętym projektem),
  • uporządkowanie terenu wokół Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i hali sportowej - wykonanie alejek, chodników, boiska o charakterze wielofunkcyjnym, placu manewrowego dla gimbusów oraz drogi przeciwpożarowej,
  • wykonanie ciągów komunikacyjnych łączących budynki i place, przebudowanie zjazdów i skrzyżowań w centrum,
  • wykonanie elementów małej architektury tj. ławek, murków oporowych, schodków i balustrad,
  • uporządkowanie zieleni, dokonanie nowych nasadzeń i usunięcie zbędnego drzewostanu,
  • odnowienie elewacji i stolarki okiennej w budynku domu kultury,
  • wykonanie elewacji budynku szkoły, przebudowa poddasza i dachu szkoły.

Realizacja Projektu związana była z wykonywaniem zadań własnych nałożonych na Gminę ustawą o samorządzie gminnym w zakresie gospodarki nieruchomościami, przebudowy dróg, ulic placów, ruchu drogowego, zaspokajania potrzeb mieszkańców w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa, (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 14 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina uznała, ze podczas realizacji projektu podatek naliczony przez wykonawcę zadania był kosztem kwalifikowanym tzn. takim, który był sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ze względu na brak możliwości jego odzyskania, ponieważ zakupione usługi nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej i nie występuje związek pomiędzy zakupionymi usługami, a czynnościami opodatkowanymi, świadczonymi przez Gminę.

Inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przebudowane ulice, parkingi, place i budynki są i będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatnie udostępniane użytkownikom. Odnowiony budynek domu kultury został oddany w bezpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia podpisanej z instytucją kultury - Centrum Kultury, Sportu i Promocji Gminy już długo przed rozpoczęciem realizacji projektu.

Przebudowany plac manewrowy przy budynku remizy OSP wraz z drogą, dojazdową, „przeciwpożarową” zostały oddane w bezpłatne użytkowanie na podstawie umowy użyczenia podpisanej z OSP. W umowie zaznaczono, że koszty związano z utrzymaniem gotowości bojowej będzie ponosiła Gmina. Natomiast pozostałe koszty związane z utrzymaniem budynku a nie wykorzystane na cele związane z utrzymaniem gotowości bojowej ponosi OSP. Na tej podstawie Gmina refakturuje na rzecz OSP koszty zużytych mediów (dot. budynku nieobjętego projektem) na cele niezwiązane z utrzymaniem gotowości bojowej.

Zwiększona wartość budynku Szkoły Podstawowej również została przekazana do użytkowania na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu Szkole Podstawowej.

Na placu przy domu kultury (objętym projektem) raz w roku organizowany jest festyn pn. „...” na którym prezentowane są lokalne produkty. Ze względu na cel festynu jakim jest promocja turystyczna regionu - festyn jest ogólnodostępny i towarzyszą mu występy zespołów ludowych, pokazy sztuki ludowej: garncarstwo, kowalstwo, pszczelarstwo, oraz promocja gospodarstw turystycznych. Stoły, namioty i ławy są nieodpłatnie udostępniane twórcom ludowym. Gmina nie czerpie korzyści i nie osiąga żadnych dochodów z tego tytułu.

Ponadto pismem z dnia 11 kwietnia 2012r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, że żadne elementy projektu nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację projektu zostały wystawione na Gminę. Gmina nie zawierała żadnych umów cywilno-prawnych w związku z wykorzystaniem mienia powstałego (zmodernizowanego) w wyniku realizacji projektu. Właścicielem kanalizacji deszczowej oraz sieci elektroenergetycznych (oświetleniowych) jest Gmina. Gmina nie pobiera żadnych opłat z tytułu odprowadzania wód deszczowych do kanalizacji deszczowej oraz z tytułu wykorzystywania sieci elektroenergetycznych (oświetleniowych). W ramach realizacji projektu została także wykonana modernizacja infrastruktury technicznej. Modernizacja tej infrastruktury została wykonana przez Telekomunikację Polską. Z tytułu wykonanej modernizacji infrastruktury technicznej Gmina nie poniosła żadnych wydatków. W wyniku modernizacji infrastruktury technicznej Telekomunikacja Polska przeniosła kable z nad ziemi do podziemia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wobec powyższego Gmina ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur, wystawionych przez Wykonawcę zadania, dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 11 kwietnia 2012r.):

Gmina nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) w okresie od dnia 7 kwietnia 2009r. do dnia 31 października 2010r. realizował projekt z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 pn. „…”.

Wnioskodawca wskazał, że zakupione usługi nie są wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej i nie występuje związek pomiędzy zakupionymi usługami, a czynnościami opodatkowanymi, świadczonymi przez Gminę. Inwestycja po zrealizowaniu nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Żadne elementy projektu nie są wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie ponoszone na potrzeby realizacji projektu wydatki pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi, które generują podatek należny, co jednoznacznie wynika z treści wniosku.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie nabywanych przez podatnika VAT czynnego towarów i usług należy analizować w aspekcie związku dokonywanych nabyć z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W sprawie będącej przedmiotem wniosku związek taki nie wystąpi.

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. „…”, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania powstałego mienia do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj