Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4519.2.2016.1.MS
z 19 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 października 2016 r. (data wpływy 17 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się odrębnym numerem identyfikacji podatkowej w sytuacji prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz prowadzenia niepublicznej placówki (Centrum Kształcenia Ustawicznego) i niepublicznej szkoły (Szkoły Policealnej) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się odrębnym numerem identyfikacji podatkowej w sytuacji prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej oraz prowadzenia niepublicznej placówki (Centrum Kształcenia Ustawicznego) i niepublicznej szkoły (Szkoły Policealnej).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 lutego 2015 r. – Wnioskodawca rozpoczął jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Nazwa działalności gospodarczej: M. N. S.

Właściciel jest osobą fizyczną rozliczającą się w Urzędzie Skarbowym w P.

Sposób prowadzenia księgowości dla całej jednostki: księga przychodów i rozchodów. Dodatkowo prowadzone są rejestry VAT, rozliczane metodą miesięczną. Podatek dochodowy jest rozliczany na podstawie skali podatkowej.


Przedmiotem działalności według PKD jest:

  • 47.91.Z sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
  • 46.90.Z sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana.
  • 47.19.Z pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.
  • 47.89.Z sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach.
  • 47.99.Z pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
  • 49.41.Z transport drogowy towarów.


Działalność dotyczy sprzedaży artykułów kosmetycznych. W ramach działalności sprzedażowej zatrudniona jest jedna osoba na umowę cywilnoprawną.


W dniu 17 czerwca 2015 r. - rejestracja działalności związanej z edukacją PKD:

  • 85.60.Z działalność wspomagająca edukację,
  • 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.


Nazwa placówki: Centrum Kształcenia Ustawicznego S. w S..

Niepubliczna placówka wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta S.

Data rozpoczęcia działalności 1 lipca 2015 r. Placówka nie jest dotowana. Centrum jest niepubliczną placówką prowadzącą kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. Kształcenie w centrum jest odpłatne, a wzajemne świadczenia stron z tego tytułu określa regulamin.

Osobą prowadzącą centrum jest M. N.


Placówka działa pod adresem: …. Osoba prowadząca odpowiada za działalność centrum i sprawuje nadzór nad jego administracją i gospodarką finansową. Centrum pozyskuje środki na działalność z:

  1. opłat wniesionych przez słuchaczy,
  2. ze środków własnych osoby prowadzącej.


Centrum posiada osobny Numer RSPO, osobny REGON oraz Statut.

Zadaniem Centrum jest organizowanie i przygotowanie kursów umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Kursy prowadzone są z zakresu kosmetyki.

Sprzedaż usług edukacyjnych rejestrowana jest na podstawie faktur VAT. Dla prowadzonej działalności występuje zwolnienie z podatku VAT na podstawie odrębnych przepisów.

Osoba prowadząca zajęcia zatrudniona jest na podstawie umowy współpracy. Rozliczenie za wykonaną usługę następuje na podstawie rachunku uproszczonego.

W dniu 26 sierpnia 20l5 r. - rejestracja kolejnej działalności edukacyjnej PKD jw.

Data rozpoczęcia działalności 1 lutego 2016 r.

Nazwa placówki: Szkoła Policealna S. w S.

Szkoła jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta S.

Szkoła Policealna S. jest szkołą niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej dla dorosłych. Organem prowadzącym szkołę jest M. N.

Nadzór pedagogiczny nad szkołą pełni Kurator Oświaty. Szkoła kształci w zawodzie: w systemie zaocznym- technik usług kosmetycznych 514207.

Siedziba szkoły działa pod adresem: ….

Natomiast miejsca realizacji zajęć to:

ul, Z…..

ul. M…

Szkoła posiada osobny Numer RSPO, osobny REGON oraz Statut.

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie. Dyrektora powołuje organ prowadzący Szkołę.

Finansowanie szkoły: środki własne oraz dotacja celowa z środków budżetu Miasta S.

Kadra dydaktyczna oraz Dyrektor placówki zatrudnieni są na podstawie umów cywilnoprawnych oraz na podstawie umowy współpracy.

Informacje dodatkowe:

Wnioskodawczyni jako organ prowadzący szkołę i centrum kształcenia, które nie posiadają odrębnej osobowości prawnej jest stroną stosunków prawnych dotyczących działalności szkoły oraz centrum tj. umów zlecenie, o współprace i tym samym zleceniodawcą zatrudnianych na potrzeby szkoły i centrum pracowników, stroną umów najmu i najemcą lokali wynajmowanych na potrzeby działalności szkoły i centrum, a także stroną innych stosunków prawnych zaciągniętych na potrzeby zapewnienia szkole i centrum normalnej działalności takich jak umowy telekomunikacyjne itp.

Wnioskodawca nadmienia, iż działalność wykonuje osobiście. Zatrudnione przez Wnioskodawcę osoby stanowią wsparcie dla prowadzenia jego działalności.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że rozliczenie dotacji celowej na szkołę następuje na podstawie „Uchwały nr 148/2015.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Pytanie dotyczy sposobu identyfikacji podatkowej niepublicznych placówek edukacyjnych, które stanowią dodatkową działalności dla jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzonej przez osobę fizyczną. (Czy odpowiednie dla identyfikacji podatkowej jest wystosowanie NIP-2 czy NIP-7 dla każdej z placówek?)

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie wyżej opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca uważa, że uzyskania odrębnego numeru REGON dla działalności dodatkowych (szkoła i centrum) nie przesądza o tym, że dane działalności powinny posiadać odrębne numery NIP (zgłoszenie placówek na osobnych formularzach NIP-2). Identyfikacja podatkowa dla szkoły i centrum, zdanie Wnioskodawcy powinna być zgłoszona na formularzu NIP-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 476 ze zm.), zwana dalej ustawą o NIP, określa między innymi zasady ewidencji podatników, płatników podatków, płatników składek na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenia zdrowotne, zwanych dalej „płatnikami składek ubezpieczeniowych” (art. 1).

Stosowanie do treści art. 2 ust. 1 ustawy o NIP, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Na podstawie art. 2 ust. 2 i ust. 3 ustawy o NIP, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek ubezpieczeniowych.


Zgodnie z art. 3 ust.1 ustawy o NIP, identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
  2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o NIP, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Na mocy przepisu art. 8a ust. 1 ustawy o NIP, nadanie NIP następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, zwanego dalej „CRP KEP”, po dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego.

Z kolei, w myśl art. 8c ust. 1 pkt 3 ustawy o NIP naczelnik urzędu skarbowego wydaje decyzję o odmowie nadania NIP w przypadku gdy podmiotowi został nadany NIP.

Natomiast jak stanowi art. 8c ust. 2 pkt 1 ustawy o NIP, naczelnik urzędu skarbowego unieważnia z urzędu, w drodze decyzji, NIP nadany podmiotowi, w przypadku wielokrotnego nadania NIP, biorąc pod uwagę interes prawny i gospodarczy podmiotu.

Powołane przepisy wskazują, że nie jest prawnie dopuszczalne posiadanie przez podatnika dwóch identyfikatorów podatkowych NIP.

Wobec tego, numer NIP nadany może być wyłącznie podatnikowi w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, przy czym podatnik może posiadać tylko jeden numer NIP.

Należy zaznaczyć, że powszechny obowiązek ewidencyjny jest zasadniczo niezależny od statusu organizacyjno-prawnego, jaki zachowuje konkretny podmiot, w szczególności od tego, czy (poza osobami fizycznymi) funkcjonuje on jako osoba prawna czy jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej. Zasadnicze znaczenie ma tutaj zachowywanie statusu niezależnego podatnika w systemie opodatkowania co najmniej w jednym z obowiązujących podatków.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu 1 lutego 2015 r. – Wnioskodawca rozpoczął jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.


Przedmiotem działalności według PKD jest:

  • 47.91.Z sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
  • 46.90.Z sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana.
  • 47.19.Z pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach.
  • 47.89.Z sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i targowiskach.
  • 47.99.Z pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami.
  • 49.41.Z transport drogowy towarów.

Działalność dotyczy sprzedaży artykułów kosmetycznych.

W dniu 17 czerwca 2015 r. Wnioskodawca zarejestrował w ramach działalności związanej z edukacją PKD: 85.60.Z działalność wspomagająca edukację, 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane, Centrum Kształcenia Ustawicznego S.

Przedmiotowa niepubliczna placówka wpisana została do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta S.

Centrum posiada osobny Numer RSPO, osobny REGON oraz Statut.

Zadaniem Centrum jest organizowanie i przygotowanie kursów umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Kursy prowadzone są z zakresu kosmetyki.

Z kolei w dniu 26 sierpnia 20l5 r. Wnioskodawca również w ramach działalności edukacyjnej (PKD jw.) zarejestrował Szkołę Policealną S.

Szkoła jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta S.

Szkoła Policealna S. jest szkołą niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej dla dorosłych. Organem prowadzącym szkołę jest M. N..

Nadzór pedagogiczny nad szkołą pełni Kurator Oświaty. Szkoła kształci w zawodzie: w systemie zaocznym- technik usług kosmetycznych 514207.

Szkoła posiada osobny Numer RSPO, osobny REGON oraz Statut.

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie.

Wnioskodawca jako organ prowadzący szkołę i centrum kształcenia, które nie posiadają odrębnej osobowości prawnej jest stroną stosunków prawnych dotyczących działalności szkoły oraz centrum tj. umów zlecenie, o współprace i tym samym zleceniodawcą zatrudnianych na potrzeby szkoły i centrum pracowników, stroną umów najmu i najemcą lokali wynajmowanych na potrzeby działalności szkoły i centrum, a także stroną innych stosunków prawnych zaciągniętych na potrzeby zapewnienia szkole i centrum normalnej działalności takich jak umowy telekomunikacyjne itp.

W tym miejscu wskazać należy, że na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.), szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

W myśl art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Jak wynika z powołanych przepisów, nie ma formalnych przeszkód, aby szkołę niepubliczną i placówkę niepubliczna utworzyła osoba fizyczna prowadząca jednoosobowo działalność gospodarczą.

Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej szkołę niepubliczną i placówkę niepubliczną, które same nie są w pełni samodzielnymi podmiotami i nie mogą działać w oderwaniu od osoby, która je założyła.

Fakt uzyskania odrębnych numerów REGON nie przesądza o tym, że dane podmioty stają się odrębnymi od osoby założyciela podatnikami.

Na podstawie art. 7 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Jak stanowi art. 7 § 2 Ordynacji podatkowej, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.

Zgodnie zaś z art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Analiza stanu faktycznego sprawy w kontekście wyżej powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że utworzone przez Wnioskodawcę niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego i niepubliczna szkoła policealna nie są wyodrębnionymi podmiotami charakteryzującymi się cechami istotnymi dla jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, a stanowią jedynie jednostki organizacyjne w strukturze działalności gospodarczej, którą prowadzi Wnioskodawca (jednoosobowa działalność gospodarcza).

Oznacza to tym samym, że utworzona niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego i niepubliczna szkoła policealna nie podlegają odrębnemu obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nie występują bowiem jako odrębni od Wnioskodawcy podatnicy, płatnicy podatków bądź płatnicy składek ubezpieczeniowych.

W konsekwencji utworzona niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego i niepubliczna szkoła policealna działające w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie są uprawnione do posiadania odrębnych własnych numerów identyfikacji podatkowej, winny więc posługiwać się numerem NIP nadanym Wnioskodawcy jako osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

Jednocześnie Wnioskodawca jako osoba fizyczna nie może mieć nadanych dwóch numerów NIP.

Wnioskodawca będąc płatnikiem jako osoba fizyczna nie może dla celów bycia płatnikiem z tytułu działalności niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego i niepublicznej szkoły policealnej posługiwać się innym NIP-em niż dla celów podatnika i płatnika z tytułu swojej pozostałej działalności jako osoba fizyczna.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego i niepubliczna szkoła policealna nie powinny mieć odrębnych numerów NIP od numeru NIP Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Jak już wskazano zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2a, są obowiązani do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego albo organu właściwego na podstawie odrębnych przepisów. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 5 ust. 4 ww. ustawy zgłoszenie identyfikacyjne podatników będących osobami fizycznymi wykonujących działalność gospodarczą zawiera dane, o których mowa w ust. 2, nazwę (firmę), adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, adresy dodatkowych miejsc wykonywania działalności, numer identyfikacyjny REGON, organ ewidencyjny, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego przed dokonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków, z tym że osoby fizyczne są obowiązane dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego tylko w przypadku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się niezależnie od zgłoszenia rejestracyjnego.

Na podstawie art. 6 ust. 1a ww. ustawy podatnicy, z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług, oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu są obowiązani dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek

Jak stanowi art. 6 ust. 10 ww. ustawy płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1, 1a i 10, mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego dokonują zgłoszenia aktualizacyjnego wyłącznie w zakresie danych uzupełniających wskazanych w art. 5 ust. 2b pkt 2.


Stosownie do art. 9 ust. 6 ww. ustawy do aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym stosuje się:

  1. odpowiednio przepisy art. 5 ust. 4a;
  2. wzory formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 5 ust. 5 albo formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.


Na podstawie art. 5 ust. 5 ww. ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i formularzy zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, o których mowa w ust. 2b pkt 2, w art. 42 ust. 3a pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2012 r. poz. 591, z późn. zm.) i w art. 43 ust. 5b pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 121, z późn. zm.), z wyjątkiem zgłoszeń osób fizycznych będących przedsiębiorcami, biorąc pod uwagę kompletność przekazywanych danych niezbędnych do ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz konieczność przekazywania danych uzupełniających do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej oraz Centralnego Rejestru Płatników Składek.

Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających (Dz.U. z 2014 r. poz. 1665), wydanego na podstawie ww. upoważnienia ustawowego, określa się wzory formularzy zgłoszenia identyfikacyjnego/zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem (NIP-7), stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.

Zatem w sytuacji rozszerzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej o niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego i niepubliczną szkołę policealną Wnioskodawca powinien dokonać zgłoszenia na formularzu NIP-7.


Zatem również stanowisko Wnioskodawcy, że identyfikacja podatkowa niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego i niepublicznej szkoły policealnej powinna być zgłoszona na formularzu NIP-7, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.


W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą ważność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2a, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj