Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB4.4511.257.2016.3.SK
z 17 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14g § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2016 r. (data wpływu 17 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą w 2016 r. osobom niepełnosprawnym stypendium stażowego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (stan faktyczny) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą w 2016 i 2017 r. osobom niepełnosprawnym stypendium stażowego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 2 grudnia 2016 r., nr 1061-IPTPB4.4511.257.2016.1.SK, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 5 grudnia 2016 r. (data doręczenia 6 grudnia 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek pismem z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 9 grudnia 2016 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – …, realizuje zadanie w ramach art. 36 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, na podstawie umowy nr … zawartej z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przedmiotem niniejszej umowy jest m.in. zorganizowanie przez Wnioskodawcę staży rehabilitacyjnych dla uczestników zadania, tj. osób niepełnosprawnych. Staż rehabilitacyjny nie stanowi zatrudnienia ani stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) pomiędzy pracodawcą, a osobą odbywającą staż. Wnioskodawca wypłaca ze środków przyznanej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotacji stypendium stażowe uczestnikom odbywającym w podmiotach zewnętrznych staż rehabilitacyjny.

W piśmie z dnia 9 grudnia 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca dodał, że przedmiotowy wniosek dotyczy roku podatkowego 2016 i 2017. Wnioskodawca wypłaca stypendium stażowe uczestnikom stażu od dnia 1 grudnia 2016 r. Przedmiotowe stypendium finansowane jest w całości ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Podstawą prawną jest umowa nr … o zlecenie realizacji zadań w ramach art. 36 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776) zawarta w … pomiędzy Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z siedzibą w …, ul. …, a Wnioskodawcą. Stypendium stażowe wypłacane będzie ze środków zabezpieczonych powyższą Umową. Celem programowym realizacji zadania jest wejście osób niepełnosprawnych na otwarty rynek pracy obejmujący m.in. organizowanie staży aktywizujących zawodowo i społecznie osoby niepełnosprawne. Wypłata stypendium za staż następuje osobie niepełnosprawnej poszukującej pracy i niepozostającej w zatrudnieniu, lecz niezarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy. Osoby niepełnosprawne spełniające kryterium udziału w zadaniu (z orzeczeniem o umiarkowanym i znacznym stopieniu niepełnosprawności, pozostające bez zatrudnienia, powyżej 18 r.ż., kobiety do 59 r.ż. i mężczyźni do 64 r.ż., zaświadczenie lekarskie o rozpoznaniu stwardnienia rozsianego (SM)) pozyskiwane są głównie spośród osób niepełnosprawnych zamieszkujących województwo …. i …., przez osobę rekrutującą do projektu.

Wnioskodawca jest organizatorem stażu i zawiera umowę z pracodawcą na organizację stażu dla konkretnej osoby niepełnosprawnej. Umowa zawarta z pracodawcą zawiera m.in. postanowienia:

  • pracodawca zorganizuje staż dla osoby niepełnosprawnej skierowanej przez organizatora (Wnioskodawcę),
  • przez staż należy rozumieć nabywanie przez osobę niepełnosprawną umiejętności praktycznych do wykonywania pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą oraz umiejętności społecznych,
  • staż nie stanowi zatrudnienia ani stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.), pomiędzy pracodawcą, a osobą odbywającą staż,
  • organizator stażu (Wnioskodawca) zobowiązuje się do wypłaty ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stypendium stażowego uczestnikowi odbywającemu staż w wysokości 1168 zł 58 gr brutto,
  • organizator (Wnioskodawca) zobowiązuje się do ustalania zobowiązań publiczno-prawnych za uczestnika skierowanego do pracodawcy i odprowadzania do właściwych instytucji,
  • pracodawca zobowiązuje się do informowania, że staż finansowany jest ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
  • pracodawca nie ponosi żadnych kosztów związanych z wynagrodzeniem uczestnika skierowanego na staż.

Wnioskodawca nie zawiera umowy o realizację przedmiotowego stażu z uczestnikami stażu. Umowa zawierana jest pomiędzy Wnioskodawcą, a pracodawcą z podaniem nazwiska osoby skierowanej na staż.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

  1. Czy wypłacane przez Wnioskodawcę ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych stypendium za okres stażu osobie niepełnosprawnej posiadającej status poszukującej pracy, niepozostającej w zatrudnieniu i niezarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na podstawie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r., z późn. zm.)?
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów stażowych (art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz sporządzania imiennych informacji o dochodach, zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na ww. pytania w zakresie przedstawionego stanu faktycznego. Natomiast w zakresie ww. pytań, w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, przyznane osobie niepełnosprawnej, posiadającej status poszukującej pracy i niepozostającej w zatrudnieniu, stypendium za okres stażu, płatne ze środków Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych zgodnie z przepisami ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776), korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 pkt 27 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r., z póź. zm.).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, Wnioskodawca nie będzie objęty dyspozycją zawartą w art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 ww. ustawy, zatem nie będzie zobowiązany do naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy oraz sporządzania imiennych informacji podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których minister właściwy do spraw finansów publicznych zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie w ramach art. 36 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych na podstawie umowy nr … zawartej z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Przedmiotem niniejszej umowy jest m.in. zorganizowanie przez Wnioskodawcę staży rehabilitacyjnych dla uczestników zadania – osób niepełnosprawnych. Staż rehabilitacyjny nie stanowi zatrudnienia ani stosunku pracy w rozumieniu ustawy Kodeks pracy pomiędzy pracodawcą, a osobą odbywającą staż. Wnioskodawca wypłaca ze środków przyznanej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dotacji stypendium stażowe uczestnikom odbywającym w podmiotach zewnętrznych staż rehabilitacyjny. Wnioskodawca wypłaca stypendium stażowe uczestnikom stażu od dnia 1 grudnia 2016 r. Przedmiotowe stypendium finansowane jest w całości ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Wnioskodawca nie zawiera umowy o realizację przedmiotowego stażu z uczestnikami stażu. Umowa jest zawierana pomiędzy Wnioskodawcą, a pracodawcą z podaniem nazwiska osoby skierowanej na staż. Celem programowym realizacji zadania jest wejście osób niepełnosprawnych na otwarty rynek pracy obejmujący ni.in. organizowanie staży aktywizujących zawodowo i społecznie osoby niepełnosprawne. Wypłata stypendium za staż następuje osobie niepełnosprawnej poszukującej pracy i niepozostającej w zatrudnieniu, lecz niezarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy. Wnioskodawca jest organizatorem stażu i zawiera umowę z pracodawcą na organizację stażu dla konkretnej osoby niepełnosprawnej. Nie zawiera On umowy o realizację przedmiotowego stażu z uczestnikami stażu. Umowa jest zawierana pomiędzy Wnioskodawcą, a pracodawcą z podaniem nazwiska osoby skierowanej na staż.

Jak stanowi art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są zobowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Ponadto, zgodnie z art. 39 ust. 1 ww. ustawy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku, gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych – imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Jednakże, stosowanie do treści art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są otrzymywane zgodnie z odrębnymi przepisami świadczenia na rehabilitację zawodową, społeczną i leczniczą osób niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, z zakładowych funduszy rehabilitacji osób niepełnosprawnych lub zakładowych funduszy aktywności.

Zakres zwolnionych od podatku dochodowego świadczeń, o których mowa w ww. przepisie, określa ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2046).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej.

Stosownie do art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, rehabilitacja zawodowa ma na celu ułatwienie osobie niepełnosprawnej uzyskania i utrzymania odpowiedniego zatrudnienia i awansu zawodowego przez umożliwienie jej korzystania z poradnictwa zawodowego, szkolenia zawodowego i pośrednictwa pracy.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, rehabilitacja społeczna ma na celu umożliwianie osobom niepełnosprawnym uczestnictwa w życiu społecznym.

Zgodnie z art. 36 ust. 1 ww. ustawy, zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych mogą być realizowane na zlecenie Funduszu przez fundacje oraz organizacje pozarządowe.

Na podstawie art. 36 ust. 2 tej ustawy, zadania, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane ze środków Funduszu przez fundacje i organizacje pozarządowe również na zlecenie samorządu województwa lub powiatu.

Do zlecania zadań, o którym mowa w ust. 1 i 2, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 36 ust. 3 cyt. ustawy).

W myśl art. 36 ust. 4 ww. ustawy, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, które mogą być zlecane fundacjom oraz organizacjom pozarządowym, mając na względzie zapewnienie realizacji potrzeb osób niepełnosprawnych.

Zauważyć należy, że rodzaje zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej określone zostały w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lutego 2008 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 172) w sprawie rodzajów zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zlecane fundacjom oraz organizacjom pozarządowym.

Zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, fundacjom oraz organizacjom pozarządowym mogą być zlecane do realizacji ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zadania z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej takie jak: organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia oraz zespołów aktywności społecznej dla osób niepełnosprawnych – aktywizujących zawodowo i społecznie te osoby.

Stwierdzić zatem należy, że przyznanie przez Wnioskodawcę osobom niepełnosprawnym świadczeń ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynika z przepisów powołanej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę w 2016 r. osobom niepełnosprawnym, posiadającym status poszukujących pracy i niepozostających w zatrudnieniu, lecz niezarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy, stypendia stażowe ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, wynikające z przepisów ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 27 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Wnioskodawca jako płatnik, nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz sporządzenia imiennych informacji, w rozumieniu art. 35 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj