Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.887.2016.1.IZ
z 18 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2016 r. (data wpływu 7 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowanie zwolnienia dla dostawy dostawy wskazanych we wniosku działek bądź możliwości zastosowania zwolnienia dla 60% powierzchni działek, które nie mogą zostać zabudowane, z uwagi na zapis miejscowego planu – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla dostawy dostawy wskazanych we wniosku działek bądź możliwości zastosowania zwolnienia dla 60% powierzchni działek, które nie mogą zostać zabudowane, z uwagi na zapis miejscowego planu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług (dalej: podatek VAT). Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną i obowiązaną do realizowania zadań nałożonych przez ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, ze zm.), czyli tzw. zadań własnych Gminy, w zakresie których Gmina nie jest uznawana za podatnika podatku VAT oraz inne czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych w zakresie, których Gmina jest podatnikiem podatku VAT.

Gmina planuje dokonać sprzedaży trzech nieruchomości tj:

  • działki niezabudowanej Nr 125/7 o powierzchni 0,1759 ha. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez Starostwo Powiatowe działka ta jest sklasyfikowana jako inne tereny zabudowane (Bi),
  • działki niezabudowanej Nr 1232 o powierzchni 0,0461 ha. Dla nieruchomości tej Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Przedmiotowa działka gruntu jest zarośnięta trawą i dwoma drzewami. Wzdłuż zachodniej i południowej granicy działki znajdują się napowietrzne linie energetyczne. Działka o kształcie trapezu. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez Starostwo Powiatowe działka ta jest sklasyfikowana jako grunty orne klasy V (RV).
  • działki Nr 1222 o powierzchni 0,0117 ha. Dla nieruchomości tej Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Na terenie działki zlokalizowane jest część ogrodzenia, do którego to Gmina nie posiada tytułu własności i nie jest ono przedmiotem sprzedaży. Pozostała część działki zarośnięta jest krzewami i trawą. Działka o kształcie trójkąta. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez Starostwo Powiatowe działka ta jest sklasyfikowana jako grunty orne klasy V (RV),

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego (dalej: MPZP) zatwierdzonym Uchwalą Rady Gminy z dnia 8 października 2002 r. opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 28 listopada 2002 r.:

  • działka gruntu Nr 125/7 zlokalizowana jest na terenie oznaczonym UP (O) - zabudowa związana z realizacją usług publicznych (oświata) na rzecz społeczności lokalnej świadczonych przez państwowe lub komunalne jednostki budżetowe na zlecenie administracji publicznej.
  • działka gruntu Nr 1232 zlokalizowana jest na terenie oznaczonym MN,U-1 oznaczającym zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, oraz zabudowę związaną z usługami komercyjnymi nieoddziaływującymi znacząco na środowisko na już wydzielonych działkach.
  • działka gruntu Nr 1222 zlokalizowana jest na terenie oznaczonym MN,U-1 oznaczającym zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, oraz zabudowę związaną z usługami komercyjnymi nie oddziaływującymi znacząco na środowisko na już wydzielonych działkach.

Działki o numerze 1222 i 1232 zostały przekazane Gminie nieodpłatnie w drodze decyzji Urzędu Wojewódzkiego w dniu 26 kwietnia 1991 r.


Działka o numerze 125/7 Gmina nabyła nieodpłatnie w drodze decyzji Urzędu Wojewódzkiego w dniu 19 grudnia 2000 r.


Zgodnie z MPZP na terenach oznaczonych symbolem MN.U-1 obowiązują następujące ustalenia:

  1. Zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:
    • zachowanie istniejących obiektów, znajdujących się we właściwym stanie technicznym,
    • zachowanie istniejącej linii zabudowy,
    • usługi mogą być lokalizowane w wydzielonym pomieszczeniu budynku mieszkalnego, po uzyskaniu odpowiednich do planowanej usługi uzgodnień z organami administracji publicznej lub na niezagospodarowanej dotychczas działce, w budynku wolnostojącym,
    • zabudowa działek niezabudowanych - obiektami o gabarytach i charakterze nawiązujących do obiektów istniejących lub realizowanych w sąsiedztwie,
    • zakaz budowy nowych, wolnostojących budynków gospodarczych,
    • zakaz stosowania w budynkach mieszkalnych dachów pulpitowych i asymetrycznych oraz zakaz stosowania imitacji połaci dachowych umieszczanych na ścianach,
    • możliwość zmiany sposobu użytkowania obiektów w ramach ustalonego przeznaczenia terenu.
  1. Parametry zabudowy:
    • wysokość budynku do dwóch kondygnacji plus użytkowe poddasze,
    • powierzchnia zabudowy nie więcej niż 40% powierzchni działki,
    • minimum 40% powierzchni działki należy pozostawić jako powierzchnię biologicznie czynną,
    • poziom podłogi parteru nie więcej niż 0,5 m od poziomu terenu,
    • w budynkach mieszkalnych dachy o nachyleniu połaci 30° do 45°,
  1. Zasady podziału na działki budowlane:
    należy zachować istniejące podziały własnościowe.


Natomiast na terenach oznaczonych w MPZP symbolem UP (O) możliwa jest lokalizacja:

  • obiektów budowlanych,
  • urządzeń infrastruktury technicznej,
  • dróg, przejść dla pieszych i parkingów,
  • zieleni urządzonej i obiektów małej architektury.

bezpośrednio związanych z funkcją terenu.


Nowe obiekty związane z realizacją celów publicznych mogą być realizowane na działkach będących własnością komunalną. Budynki użyteczności publicznej muszą posiadać charakter identyfikatorów przestrzeni, osiągany przez zastosowanie wyróżniającej się z otoczenia architektury obiektu lub rodzaju materiałów wykończeniowych elewacji bądź jej kolorystyki, zharmonizowanych jednak z otoczeniem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy sprzedaż osobie fizycznej działki niezabudowanej Nr 125/7 o powierzchni 0,1759 ha będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ?
  2. Czy sprzedaż działki niezabudowanej Nr 1232 o powierzchni 0,0461 ha będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ?
  3. Gzy sprzedaż działki Nr 1222 o powierzchni 0,0117 ha będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ?
  4. Jeśli odpowiedzi na pytanie nr 2 i nr 3 byłyby negatywne, to czy możliwe jest zwolnienie dostawy działek o nr 1232 i 1222 z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, co do 60% powierzchni każdej z działek, która nie może zostać zabudowana, z uwagi na zapis w MPZP mówiący, że powierzchnia zabudowy nie może być większa niż 40% powierzchni działki ?

Zdaniem Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn, zm.), zwanej dalej ustawą VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 ustawy VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy VAT.


Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust, 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa gruntu dokonywana przez Gminę podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż wykładnia cytowanego powyżej przepisu ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, iż ma on zastosowanie m.in. do gruntu, rozumianego na kanwie ww. ustawy jako rzecz.


Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że grunty są towarami w rozumieniu ustawy, natomiast ich sprzedaż stanowi dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki określonej w art. 41 ust. 1 ustawy VAT, tj. 23%.


Od zasady opodatkowania dostawy gruntu według stawki podstawowej przewidziano jednak pewne wyjątki.


I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


W myśl art. 2 pkt 33 ustawy VAT, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


Z powyższych przepisów wynika, że zwolnione od podatku od towarów i usług są dostawy nieruchomości spełniające łącznie 2 warunki, tj.:

  1. przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany;
  2. teren ten nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy.

Dokonanie przez Gminę sprzedaży działki niezabudowanej Nr 125/7,o powierzchni 0,1759 ha dla osoby fizycznej będzie korzystało ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, ponieważ przedmiotowa działka, pomimo iż zlokalizowana jest zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego na terenach zabudowy, to zabudowa dokonywana na tej działce musi być związana z realizacją usług publicznych, w szczególności oświatowych, na rzecz społeczności lokalnej świadczonych przez państwowe lub komunalne jednostki budżetowe na zlecenie administracji publicznej. Osoba fizyczna dokonująca zakupu ww. działki nie ma możliwości dokonywać na obszarze tej działki jakichkolwiek zabudowań, dlatego też teren ww. działki dla kupującej osoby fizycznej nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy VAT.

Działka niezabudowana Nr 1232 o powierzchni 0,0461 ha, pomimo iż położona jest zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy na terenie MN,U-1 oznaczającym zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, oraz zabudowę związaną z usługami komercyjnymi nie oddziaływującymi znacząco na środowisko nie jest terenem budowlanym w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ponieważ jest to działka nienoramatywna ze względu na jej usytuowanie, kształt i wielkość (w załączeniu mapa z lokalizacją działki). Na przedmiotowej działce o kształcie trapezu i obszarze tylko 461 m.kw., w tym powierzchnia zabudowy zgodnie z MPZP nie więcej niż 40% powierzchni działki, tj. 184,4 m. kw. nie ma możliwości wykonania zabudowy mieszkalnej. Ponadto na działce tej zgodnie z MPZP obowiązuje zakaz budowy nowych wolnostojących budynków gospodarczych. Kształt i wymiary działki 1232 uniemożliwia zabudowę, w związku z tym działka ta nie jest terenem budowlanym.

W związku z powyższym dokonanie sprzedaży działki niezabudowanej Nr 1232 o powierzchni 0,0461 ha będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.


Działka Nr 1222 o powierzchni 0,0117 ha pomimo iż położona jest zgodnie z MPZP na terenie MN,U-1 oznaczającym zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, oraz zabudowę związaną z usługami komercyjnymi nie oddziaływującymi znacząco na środowisko nie jest terenem budowlanym w myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, ponieważ jest to działka nienoramatywna ze względu na jej usytuowanie, kształt i wielkość (w załączeniu mapa z lokalizacją działki). Na przedmiotowej działce o kształcie trójkąta i obszarze tylko 117 m.kw., w tym powierzchnia zabudowy zgodnie z MPZP nie więcej niż 40% powierzchni działki, tj 46,8 m.kw. nie ma możliwości wykonania zabudowy mieszkalnej. Ponadto na działce tej zgodnie z MPZP obowiązuje zakaz budowy nowych wolnostojących budynków gospodarczych. Kształt i wymiary działki 1222 uniemożliwia zabudowę, w związku z tym działka ta nie jest terenem budowlanym.


W związku z powyższym dokonanie sprzedaży działki niezabudowanej Nr 1222 o powierzchni 0,0117 ha będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9.


Wobec stanowiska dotyczącego pytania nr 2 i Nr 3, Gmina uważa pytanie 4 zasadniczo za zbędne. Przed dokonaniem sprzedaży Gmina chciałaby jednak wyjaśnić wszelkie, mogące się ewentualnie pojawić wątpliwości podatkowe. Dlatego na wypadek uznania stanowiska Gminy dotyczącego pytania 2 i 3 za nieprawidłowe, przedstawiamy niniejszym stanowisko w kwestii zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 dla części działek które nie będą mogły być zabudowane. W ocenie Gminy stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, kryterium wyłączającym ze zwolnienia od podatku jest przeznaczenie terenu pod zabudowę. W rozpatrywanym przypadku zgodnie z miejscowym planem całość powierzchni działek nr 1222 i 1232 stanowi teren przeznaczony pod zabudowę. Jednakże dla działek tych dodatkowo obowiązuje zapis w MPZP ograniczający możliwość zabudowy działki jedynie do 40% jej powierzchni, stanowiąc że pozostałe 60% jej powierzchni musi pozostać powierzchnią niepodlegającą zabudowie. Występujący w analizowanym przypadku zapis MPZP, mówiący, że powierzchnia zabudowy ww. działek nie może być większa niż 40% ich powierzchni, umożliwia zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT 60% powierzchni działki, która nie może zostać zabudowana. Zapis w MPZP wprowadza ograniczenie co do możliwości zabudowy terenu, czyniąc go realnie terenem niepodlegającym zabudowie.

Ponadto należy mieć na względzie wyrażone w odniesieniu do analogicznej sytuacji stanowiska organów podatkowych zawarte w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2016 r. IPPP2/4512-230/16-2/BH oraz z dnia 18 lipca 2016 r. IPPP3/4512-397/16-2/IG, w sposób jednoznaczny zwalniające z VAT część powierzchni danej działki, która to powierzchnia nie może zostać zabudowana.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Zatem – w świetle przytoczonych powyżej przepisów – grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.


Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


W myśl art. 2 pkt 33 ustawy pod pojęciem tereny budowlane – rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r. poz. 778, z późn. zm.), kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.


W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu – określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.


W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.


Zatem także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.


Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie na podstawie istniejącego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanej decyzji o warunkach zabudowy nieruchomości.


Zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.


Ze złożonego wniosku wynika, że Gmina planuje dokonać sprzedaży trzech nieruchomości tj:

  • działki niezabudowanej Nr 125/7, o powierzchni 0,1759 ha. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez Starostwo Powiatowe działka ta jest sklasyfikowana jako inne tereny zabudowane (Bi),
  • działki niezabudowanej Nr 1232 o powierzchni 0,0461 ha. Dla nieruchomości tej Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Przedmiotowa działka gruntu jest zarośnięta trawą i dwoma drzewami. Wzdłuż zachodniej i południowej granicy działki znajdują się napowietrzne linie energetyczne. Działka o kształcie trapezu. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez Starostwo Powiatowe działka ta jest sklasyfikowana jako grunty orne klasy V (RV).
  • działki Nr 1222 o powierzchni 0,0117 ha. Dla nieruchomości tej Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą. Na terenie działki zlokalizowane jest część ogrodzenia, do którego to Gmina nie posiada tytułu własności i nie jest ono przedmiotem sprzedaży. Pozostała część działki zarośnięta jest krzewami i trawą. Działka o kształcie trójkąta. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków prowadzoną przez Starostwo Powiatowe działka ta jest sklasyfikowana jako grunty orne klasy V (RV),

Zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego gminy (dalej: MPZP) zatwierdzonym Uchwalą Rady Gminy z dnia 8 października 2002 r. opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 28 listopada 2002 r.:

  • działka gruntu Nr 125/7 zlokalizowana jest na terenie oznaczonym UP (O) - zabudowa związana z realizacją usług publicznych (oświata) na rzecz społeczności lokalnej świadczonych przez państwowe lub komunalne jednostki budżetowe na zlecenie administracji publicznej.
  • działka gruntu Nr 1232 zlokalizowana jest na terenie oznaczonym MN,U-1 oznaczającym zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, oraz zabudowę związaną z usługami komercyjnymi nieoddziaływującymi znacząco na środowisko na już wydzielonych działkach.
  • działka gruntu Nr 1222 zlokalizowana jest na terenie oznaczonym MN,U-1 oznaczającym zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, oraz zabudowę związaną z usługami komercyjnymi nie oddziaływującymi znacząco na środowisko na już wydzielonych działkach.

Działki o numerze 1222 i 1232 zostały przekazane Gminie nieodpłatnie w drodze decyzji Urzędu Wojewódzkiego w dniu 26 kwietnia 1991 r.


Działka o numerze 125/7, Gmina nabyła nieodpłatnie w drodze decyzji Urzędu Wojewódzkiego w dniu 19 grudnia 2000 r.


Zgodnie z MPZP na terenach oznaczonych symbolem MN,U-1 obowiązują następujące ustalenia:

  1. Zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:
    • zachowanie istniejących obiektów, znajdujących się we właściwym stanie technicznym,
    • zachowanie istniejącej linii zabudowy,
    • usługi mogą być lokalizowane w wydzielonym pomieszczeniu budynku mieszkalnego, po uzyskaniu odpowiednich do planowanej usługi uzgodnień z organami administracji publicznej lub na niezagospodarowanej dotychczas działce, w budynku wolnostojącym,
    • zabudowa działek niezabudowanych - obiektami o gabarytach i charakterze nawiązujących do obiektów istniejących lub realizowanych w sąsiedztwie,
    • zakaz budowy nowych, wolnostojących budynków gospodarczych,
    • zakaz stosowania w budynkach mieszkalnych dachów pulpitowych i asymetrycznych oraz zakaz stosowania imitacji połaci dachowych umieszczanych na ścianach,
    • możliwość zmiany sposobu użytkowania obiektów w ramach ustalonego przeznaczenia terenu.
  1. Parametry zabudowy:
    • wysokość budynku do dwóch kondygnacji plus użytkowe poddasze,
    • powierzchnia zabudowy nie więcej niż 40% powierzchni działki,
    • minimum 40% powierzchni działki należy pozostawić jako powierzchnię biologicznie czynną,
    • poziom podłogi parteru nie więcej niż 0,5 m od poziomu terenu,
    • w budynkach mieszkalnych dachy o nachyleniu połaci 30° do 45°,
  1. Zasady podziału na działki budowlane:
    należy zachować istniejące podziały własnościowe.


Natomiast na terenach oznaczonych w MPZP symbolem UP (O) możliwa jest lokalizacja:

  • obiektów budowlanych,
  • urządzeń infrastruktury technicznej,
  • dróg, przejść dla pieszych i parkingów,
  • zieleni urządzonej i obiektów małej architektury.

bezpośrednio związanych z funkcją terenu.


Nowe obiekty związane z realizacją celów publicznych mogą być realizowane na działkach będących własnością komunalną. Budynki użyteczności, publicznej muszą posiadać charakter identyfikatorów przestrzeni, osiągany przez zastosowanie wyróżniającej się z otoczenia architektury obiektu lub rodzaju materiałów wykończeniowych elewacji bądź jej kolorystyki, zharmonizowanych jednak z otoczeniem.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy możliwe jest zastosowanie zwolnienia dla dostawy dostawy wskazanych we wniosku działek bądź możliwości zastosowania zwolnienia dla 60% powierzchni działek, które nie mogą zostać zabudowane, z uwagi na zapis miejscowego planu.

Jak wcześniej wskazano opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy. Oznacza to więc, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług jak i rozporządzenia wykonawcze wydane na jej podstawie określają stawki podatku dla konkretnych świadczeń, co do zasady nie uzależniając wysokości tych stawek od statusu, rodzaju nabywcy. Wymienione w tych aktach prawnych przypadki, w których dostawca towarów bądź usług stosuje preferencyjną stawkę podatku bądź zwolnienie z podatku dla dostarczanych towarów/usług nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.


Ponadto, zauważyć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm), organami gminy są:

  1. rada gminy;
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 18 ust. 2 pkt 5 powyżej ustawy, do wyłącznej właściwości rady gminy należy uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.


Z analizy wyżej powołanych przepisów ustawy o samorządzie gminnym wyraźnie wynika, że to gmina podejmuje decyzje jakie tereny objęte będą miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i na jakie cele tereny te zostaną przeznaczone.


Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że wskazane we wniosku działki są terenami budowlanymi, gdyż z przeznaczenia w miejscowym planie zagospodarowania terenu wynika, że działki o nr 1222 i 1232 znajdują się na terenie oznaczonym symbolem planistycznym MU oznaczającym zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, oraz zabudowę związaną z usługami komercyjnymi nie oddziaływującymi znacząco na środowisko na już wydzielonych działkach, natomiast działka o nr 125/7 zlokalizowana jest na terenie oznaczonym UP (O) - zabudowa związana z realizacją usług publicznych (oświata) na rzecz społeczności lokalnej świadczonych przez państwowe lub komunalne jednostki budżetowe na zlecenie administracji publicznej.


Bez wpływu na powyższą kwalifikację terenu ww. działek pozostaje ich wielkość, w przypadku działek nr 1222 i 1232, bądź okoliczność, że w przypadku działki nr 125/7 nabywca (osoba fizyczna) nie będzie miała możliwości dokonywać na obszarze tej działki jakichkolwiek zabudowań.


Bez znaczenia dla klasyfikacji terenu wskazanych we wniosku działek nr 1222 i 1232, jako terenu budowlanego pozostaje zapis planu zagospodarowania przestrzennego, który stanowi, że powierzchnia zabudowy nie więcej niż 40% powierzchni działki.

Wskazany przez Wnioskodawcę zapis nie zmienia statusu formalnoprawnego działek stanowiących w całości teren przeznaczony pod zabudowę. Stanowi on jedynie ograniczenie co do sposobu realnego ich wykorzystania - tylko 40% powierzchni działki może zostać zabudowana. Powyższe ograniczenie co do realnej możliwości zabudowy działki, nie wpływa jednak na fakt, że działki te w całości nadal posiadają status terenu przeznaczonego pod zabudowę.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku w kontekście obowiązujących przepisów stwierdzić należy, że dostawa działek o nr 1222, 1232 i 125/7 stanowiących tereny budowlane nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Dostawa przedmiotowych działek podlegać będzie opodatkowaniu, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy, podstawową stawką podatku w wysokości 23 %.

W świetle powyższego nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że dostawa działek o nr 1222, 1232 i 125/7 podlegać będzie zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz że możliwe jest zastosowanie zwolnienia dla dostawy 60 % powierzchni działek które nie mogą zostać zabudowane, z uwagi na zapis miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.


Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że w trybie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obwiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym,a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj