Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP1.4512.706.2016.2.BM
z 21 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 września 2016 r. (data wpływu 15 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 22 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „ ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „ ”.

Ww. wniosek uzupełniono pismem z 22 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 listopada 2016 r. znak 2461-IBPP1.4512.706.2016.1.BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat będzie Beneficjentem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa: XII. Infrastruktura edukacyjna, działanie: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, podziałanie: 12,2.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT. Realizatorem projektu pn. „ ” będzie jednostka organizacyjna Zespół Szkół. Przedmiotem projektu jest realizacja zadania wskazanego w Szczegółowym opisie osi priorytetowych RPO 2014-2020 - Przebudowa, budowa, remont labolatoriów, sal do praktycznej nauki zawodu wraz z zapewnieniem wyposażenia, w tym przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności i elastyczności kształcenia zawodowego w szkole dla której organem prowadzącym jest Powiat. Przedmiotem projektu jest remont i doposażenie pracowni mechatronicznych oraz przebudowa/rozbudowa budynku do zajęć praktycznej nauki zawodu na kierunkach mechanika pojazdów samochodowych, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, budownictwo wraz z zakupem doposażenia. Projekt ma na celu lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb pracodawców na lokalnym rynku pracy. Ponadto w ramach projektu nastąpi dostosowanie infrastruktury szkoły do potrzeb nauczania osób z niepełnosprawnością poprzez likwidację barier architektonicznych.

Remont pracowni i przebudowa budynku praktycznej nauki zawodu przeprowadzony zostanie przez szkołę, która nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast jest właścicielem budynku, w którym mieszczą się remontowane i doposażane pracownie. Szkoła jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Powiat, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a więc ze środków przekazywanych przez Powiat, a pobrane dochody odprowadza na rachunek budżetu Powiatu. Szkoła jest powołana do realizacji celów edukacyjno- dydaktycznych, które stanowią zadania publiczne Powiatu. Zakupiony sprzęt stanowił będzie własność szkoły. Zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu szkoła nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał:

  1. Wsparciem w ramach projektu zostanie objęta jednostka organizacyjna Powiatu - Zespół Szkół, która jest jednostką budżetową.
  2. Powiat nie wykazuje w swoich ewidencjach i deklaracjach żadnych czynność wykonywanych przez szkołę dla potrzeb podatku VAT. Szkoła jest traktowana jako odrębny od Powiatu podatnik VAT i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.
  3. Powiat dokona „scentralizowania” w zakresie rozliczeń w podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2017 r. Będzie to miało miejsce po rozpoczęciu realizacji zadania objętego projektem polegającego na przebudowie, remoncie laboratoriów, sal wraz z zapewnieniem doposażenia oraz likwidacji barier architektonicznych w budynku, którego właścicielem jest Szkoła.
  4. Realizacja opisanej we wniosku inwestycji obejmuje okres od 16 września 2014 r. do 30 czerwca 2017 r. Nakłady poniesione zostały częściowo w roku 2014 i 2016, pozostałe poniesione będą w roku 2017.
  5. Jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z inwestycją w roku 2014 figuruje Powiat, w roku 2016 Szkoła, a od roku 2017 będzie figurował Powiat.
  6. Efekty projektu wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby realizacji działalności publicznoprawnej, tj. nieodpłatnego kształcenia uczniów w publicznej szkole zawodowej i technikum. Szkoła będzie wykorzystywać zakupione w ramach projektu towary i usługi na potrzeby świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych realizowanych w ramach zadań statutowych Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „ ”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponad gminnym w zakresie m. in. edukacji publicznej, pomocy społecznej, ochrony środowiska i przyrody oraz utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 4 ust. 1 pkt 1, 3, 13 i 19 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

Faktury będą wystawiane na zamawiającego - Zespół Szkół, Powiat w zakresie realizowanej inwestycji występuje w charakterze organu władzy publicznej, przy czym Powiat działa na podstawie przepisów prawa nakładających obowiązek prowadzenia określonych zadań - ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym tj. między innymi szkół ponadgimnazjalnych i w związku z tym nie może skorzystać z odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Po zakończeniu realizacji zadania inwestycyjnego pn. „ ”, w ramach którego wykonany zostanie remont i doposażenie pracowni mechatronicznych oraz rozbudowa/przebudowa budynku do zajęć praktycznej nauki zawodu, oraz po jego ostatecznym rozliczeniu, nakłady poniesione na realizację tego zadania powiększą wartość mienia szkoły. Towary i usługi nabyte przez szkołę w trakcie realizacji zadania nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu realizacji tego projektu jego efekty nie będą dla szkoły generowały sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 1445 ze zm.), posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 cyt. ustawy w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 6 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych, w tym z oddziałami integracyjnymi, szkół sportowych i mistrzostwa sportowego oraz placówek wymienionych w art. 2 pkt 3-5 i 7, z wyjątkiem szkół i placówek o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym, należy do zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem ust. 3c.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem pn. „ ” jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, że Powiat będzie Beneficjentem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś priorytetowa: XII. Infrastruktura edukacyjna, działanie: 12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego, podziałanie: 12,2.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego - RIT. Realizatorem projektu pn. „ ” będzie jednostka organizacyjna Zespół Szkół.

Przedmiotem projektu jest realizacja zadania wskazanego w Szczegółowym opisie osi priorytetowych RPO 2014-2020 - Przebudowa, budowa, remont labolatoriów, sal do praktycznej nauki zawodu wraz z zapewnieniem wyposażenia, w tym przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Szkoła jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, utworzoną przez Powiat, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu.

Szkoła jest powołana do realizacji celów edukacyjno-dydaktycznych, które stanowią zadania publiczne Powiatu. Zakupiony sprzęt stanowił będzie własność szkoły.

Powiat nie wykazuje w swoich ewidencjach i deklaracjach żadnych czynność wykonywanych przez szkołę dla potrzeb podatku VAT. Szkoła jest traktowana jako odrębny od Powiatu podatnik VAT i korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Powiat dokona „scentralizowania” w zakresie rozliczeń w podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2017 r. Będzie to miało miejsce po rozpoczęciu realizacji zadania objętego projektem polegającego na przebudowie, remoncie laboratoriów, sal wraz z zapewnieniem doposażenia oraz likwidacji barier architektonicznych w budynku, którego właścicielem jest Szkoła.

Realizacja opisanej we wniosku inwestycji obejmuje okres od 16 września 2014 r. do 30 czerwca 2017 r. Nakłady poniesione zostały częściowo w roku 2014 i 2016, pozostałe poniesione będą w roku 2017.

Jako nabywca towarów i usług w fakturach VAT związanych z inwestycją w roku 2014 figuruje Powiat, w roku 2016 Szkoła, a od roku 2017 będzie figurował Powiat.

Efekty projektu wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby realizacji działalności publicznoprawnej, tj. nieodpłatnego kształcenia uczniów w publicznej szkole zawodowej i technikum. Szkoła będzie wykorzystywać zakupione w ramach projektu towary i usługi na potrzeby świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych realizowanych w ramach zadań statutowych Powiatu.

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej.

Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że jeżeli, jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie są i nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż efekty projektu wykorzystywane będą wyłącznie na potrzeby realizacji działalności publicznoprawnej, tj. nieodpłatnego kształcenia umów w publicznej szkole zawodowej i technikum, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że nie zostaną spełnione przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu pn. „Wzmocnienie infrastruktury edukacyjnej wraz z przystosowaniem do potrzeb osób niepełnosprawnych Zespołu Szkół nr 1 im. E. Kwiatkowskiego w Myszkowie”, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odnośnie natomiast prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych w 2016 r. dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu pn. „ ” wystawionych na jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy – Zespołu Szkół należy zauważyć, że obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić wyłącznie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Aby faktury umożliwiły zrealizowanie prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z ww. projektem. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, a zatem podatnik nie może odliczać podatku naliczonego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane przez innych nabywców.

Niemniej jednak w tym miejscu zauważyć trzeba, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Jak wynika z wyroku TSUE w sprawie C-276/14 samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła.

W związku z ww. wyrokiem C-276/14 Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE zakłada się obowiązkowe „scentralizowanie” w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do momentu obowiązkowego „scentralizowania” nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane z zastosowaniem obecnego modelu.

Pomimo uznania – w świetle powyższej uchwały – że Powiat i jego jednostki organizacyjne nie są odrębnymi podatnikami podatku VAT, to w przedstawionych okolicznościach sprawy, Powiat nie ma prawa do odliczania podatku z faktur VAT wystawionych na Zespół Szkół w związku z realizacją inwestycji. Zespół Szkół jako jednostka organizacyjna traktowana jako odrębny od Wnioskodawcy podatnik VAT w 2016 r. dokonał zakupów towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu pn. „ ” (w tym okresie faktury wystawiono na ww. Zespół Szkół), co oznacza, że Powiat uwzględniał w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług fakt odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez Zespół Szkół. Skoro więc Powiat w tym okresie nie posiadał w trakcie trwania inwestycji faktur dokumentujących nabycia związane z jej realizacją, w których wskazany byłby jako nabywca to nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z tą inwestycją w tej części.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca w 2016 r. nie nabył towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca to nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących zakupów towarów i usług związanych z ww. projektem. Wydatki w ramach projektu dotyczące zakupów towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu pn. „…” ponoszone były przez Zespół Szkół – jednostkę organizacyjną. Ustawodawca stworzył bowiem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, a zatem podatnik nie może odliczać podatku naliczonego w fakturach dokumentujących zakupy dokonane przez innych nabywców.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wydana interpretacja traci swą ważność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163 poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj