Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
0461-ITPB1.4511.989.2016.2.MR
z 23 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2016 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 16 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania w związku z realizowanym projektem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 listopada 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania w związku z realizowanym projektem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej jako: Wnioskodawca, Beneficjent) jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, głównie w zakresie szkoleń.

Działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych podatkiem liniowym 19%, natomiast ewidencja księgowa dokonywanych operacji prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, który świadczy czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej, między innymi realizuje projekty finansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego - Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020. W realizowanych projektach realizowane są szkolenia komputerowe. Obecnie Wnioskodawca jest realizatorem następującego projektu: Tytuł projektu „”, priorytet X Edukacja dla rozwoju regionu, działanie 10.2 (dalej jako: Projekt).

Projekt jest realizowany w systemie partnerskim, w którym Wnioskodawca występuje jako Lider Projektu, oraz Sp. z o.o. jako Partner. Celem głównym Projektu jest nabycie kompetencji komputerowych z zakresu IC3 D. przez 144 os. dorosłych w wieku 25 lat i więcej zamieszkałych w woj. M. (powiatów: g., p., s.) poprzez udział w kursach komputerowych oraz egzaminie zewnętrznym potwierdzającym zdobycie kompetencji T. w okresie IX’16 do II’18. Projekt skierowany jest do 144 osób zamierzających uczestniczyć z własnej inicjatywy w kursach w zakresie kształtowania kompetencji informatycznych w wieku 25 lat i więcej, wyłącznie osoby o niskich kwalifikacjach (najwyżej I.), w tym os. które ukończyły 50 rok życia, zamieszkałych w woj. M. (powiaty: g., p., s.). W ramach projektu realizowane będą kursy komputerowe IC3 D. wraz z procesem egzaminacyjnym i certyfikacji dla 144 osób. Kurs w wymiarze 72h składać się będzie z 3 modułów: 1. Podstawy Komputera; 2. Kluczowe Programy i Aplikacje; 3. Internet i praca online. Każdy uczestnik z grupy szkoleniowej liczącej 12 osób po zakończeniu szkolenia przystępuje do trzech egzaminów. Proces certyfikacji umożliwia uzyskanie certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie kompetencji cyfrowych IC3 (zgodnych z D.). Zakres wsparcia umożliwia uzyskanie certyfikatu zewnętrznego potwierdzającego zdobycie kompetencji cyfrowych IC3 (zgodnych z d. - 5 obszarów - 21 kompetencji).

W ramach Projektu, planowane jest zrealizowanie 2 zadań:

Zadanie 1. Realizacja kursu IC3 D. - edycja I do XII;

Zadanie 2. Realizacja egzaminu i certyfikacji IC3 D. - edycja I do XII.


Za realizację Zadania 1 odpowiada Lider, natomiast Zadanie 2 realizować będzie Parter. Zgodnie z zawartą przez Beneficjenta z Województwem ... reprezentowanym przez Zarząd Województwa ..., w imieniu którego działa M. J. W. P. U. umową o dofinansowanie Projektu na realizację Projektu, Instytucja Pośrednicząca przekaże Beneficjentowi dofinansowanie w łącznej kwocie nieprzekraczającej 422.010 PLN i stanowiącej nie więcej niż 90 % całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu (całkowita wartość Projektu wynosi 468.900 PLN), w tym:


  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 375.120 PLN;
  2. dotację celową z budżetu państwa w kwocie 46.890 PLN;


Beneficjent wniesie wkład własny (wnoszony w ramach kosztów pośrednich) w kwocie 46.890 PLN, co stanowi 10 % wydatków kwalifikowanych Projektu.

Realizacja Projektu nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników Projektu, jak również w ramach całej działalności gospodarczej. Koszty kwalifikowalne w związku z realizacją Projektu, nie są ustalane w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a w formie uproszczonej. Wydatki w ramach Projektu rozliczane są w formie kwot ryczałtowych (koszty bezpośrednie) oraz w formie stawki ryczałtowej określonej dla kosztów pośrednich.

Łączne kwoty ryczałtowe zastosowane przy rozliczaniu Projektu wynoszą łącznie 375.120 PLN. Beneficjent rozlicza wydatki w ramach Projektu w oparciu o kwoty ryczałtowe: za wykonanie Zadania 1 przyznaje się kwotę ryczałtową 317.520 zł; za wykonanie Zadania 2 przyznaje się kwotę ryczałtową 57.600,00 zł.

Koszty bezpośrednie Projektu wynoszą 375.120,00 PLN, a koszty pośrednie Projektu 93.780,00 PLN. Koszty pośrednie Projektu rozliczane są w formie stawki ryczałtowej i zdefiniowane w Wytycznych programowych w zakresie kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 i Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Koszty pośrednie projektu, stanowią 25 % poniesionych, udokumentowanych i zatwierdzonych w ramach Projektu wydatków bezpośrednich (kwota kosztów pośrednich wynosi 93.780 zł).


Zgodnie z Zasadami kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ..., koszty pośrednie stanowią koszty administracyjne związane z obsługą projektu, w szczególności:


  • koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu bezpośrednio zaangażowanego w zarządzanie projektem i jego rozliczanie, o ile jego zatrudnienie jest niezbędne dla realizacji projektu, w tym w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń oraz koszty związane z wdrażaniem polityki równych szans przez te osoby,
  • koszty zarządu (koszty wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownik jednostki),
  • koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna) na potrzeby funkcjonowania jednostki,
  • koszty obsługi księgowej (koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, w tym koszty zlecenia prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu),
  • koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) związanych z obsługą administracyjną projektu,
  • wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem wyodrębnionego na rzecz projektu subkonta na rachunku bankowym lub odrębnego rachunku bankowego,
  • działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych),
  • amortyzacja, najem lub zakup aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby personelu,
  • opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę, opłaty przesyłowe, opłaty za odprowadzanie ścieków w zakresie związanym z obsługą administracyjną projektu,
  • koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu,
  • koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu,
  • koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu,
  • koszty ubezpieczeń majątkowych,
  • koszty ochrony,
  • koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługą administracyjną projektu, w tym środki do utrzymania ich czystości oraz dezynsekcję, dezynfekcję, deratyzację tych pomieszczeń,
  • koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy.


WSKAZANIE SPOSOBU ROZLICZENIA LIDERA I PARTNERA

Przy rozliczeniu Projektu nie ma znaczenia wartość faktycznie poniesionego wydatku na realizację usługi, tylko ilość zrealizowanych usług. Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonej liczba usług we wniosku o dofinansowanie, to we wniosku o płatność rozliczeniu podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług. Beneficjent jest zobowiązany udokumentować faktyczne wykonanie liczby usług objętych kwotą ryczałtową, które wykazuje we wniosku o płatność. Dokumentami potwierdzającymi wykonanie: kwoty ryczałtowej, za wykonanie Zadania 1 są: listy obecności uczestników i trenera na szkoleniach, karta czasu pracy trenera, potwierdzenia odbioru cateringu podczas szkolenia, zaświadczenia o ukończeniu kursu, oświadczenie o zakupie i wydaniu materiałów szkoleniowych,, dokumentacja rekrutacyjna, deklaracje uczestnictwa w projekcie, dokumentacja zdjęciowa, potwierdzenie odbioru materiałów szkoleniowych. Dokumentami potwierdzającymi wykonanie: kwoty ryczałtowej, za wykonanie zadania 2 są: zaświadczenia o ukończeniu szkolenia, certyfikaty IC3, dokumentacja rekrutacyjna, deklaracje uczestnictwa w projekcie, oświadczenia, protokoły egzaminacyjne, dokumentacja zdjęciowa.


Zgodnie z „Zasadami kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020”, wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane, jako wydatki poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane, jako wydatki objęte uproszczoną metodą. Niemniej jednak, właściwa instytucja będąca stroną umowy zobowiązuje beneficjenta w umowie o dofinansowanie do przedstawienia dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie rezultatów, wykonania produktów lub zrealizowania działań zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie. Weryfikacja wydatków zadeklarowanych według metod uproszczonych dokonywana jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki. Dofinansowanie Projektu, wypłacane jest w formie zaliczki lub refundacji poniesionych wydatków w wysokości określonej w harmonogramie płatności. Beneficjent sporządza harmonogram płatności, o którym mowa, w porozumieniu z Instytucją Pośredniczącą, uwzględniając przy tym, że wysokość transzy zaliczki na dany okres nie przekracza środków niezbędnych dla prawidłowej realizacji danego etapu Projektu. Harmonogram płatności może podlegać aktualizacji. Transze dofinansowania są przekazywane na rachunek bankowy Beneficjenta. Beneficjent oraz Partnerzy nie mogą przeznaczać otrzymanych transz dofinansowania na cele inne niż związane z Projektem, w szczególności na tymczasowe finansowanie swojej podstawowej, pozaprojektowej działalności. Jeżeli na podstawie wniosków o płatność lub czynności kontrolnych uprawnionych organów zostanie stwierdzone, że dofinansowanie jest przez Beneficjenta:


  1. wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
  2. wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
  3. pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości,


Instytucja Pośrednicząca wzywa Beneficjenta do zwrotu całości lub części dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie wypłaty kolejnej należnej mu transzy dofinansowania.

Natomiast w przypadku Wnioskodawcy, w związku z okolicznością iż rozliczenie wydatków następuje w sposób uproszczony, wydatki uznaje się za przeznaczone na realizację Projektu w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki. Zatem za przeznaczenie otrzymanych transz dofinansowania na cele inne niż związane z Projektem, w szczególności na tymczasowe finansowanie swojej podstawowej, pozaprojektowej działalności należy uznać wydatkowanie pełnej kwoty dofinansowania przy jednoczesnym nieosiągnięciu wskaźników określonych w umowie o dofinansowanie Projektu.

Otrzymane środki finansowe Wnioskodawca rozdziela na siebie i Partnera. Wnioskodawca po otrzymaniu dofinansowania dokona przelewu odpowiedniej części zaliczki na rachunek bankowy Partnera. Środki finansowe przekazywane Partnerowi, stanowić będą finansowanie ponoszonych przez niego kosztów w ramach realizacji projektu. Takie wewnętrzne rozliczenia pomiędzy partnerami, wynikać będą z partycypacji w poniesionych kosztach wynikających z realizowanych na podstawie umowy o partnerstwie zadań. W żadnym wypadku środki unijne przekazane Partnerowi nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie jakichkolwiek usług dla Wnioskodawcy. Odsetki bankowe od przekazanych Beneficjentowi transz dofinansowania podlegają zwrotowi, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

WSKAZANIE SPOSOBU ROZLICZENIA VAT W RAMACH PROJEKTU

Wnioskodawca złożył oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług zawartego w cenie wydatków związanych z realizacją Projektu. Oświadczenie to składa się z dwóch integralnych części. W ramach pierwszej części beneficjent oświadczył, iż w chwili składania wniosku o dofinansowanie nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, którego wysokość została określona w odpowiednim punkcie wniosku o dofinansowanie (fakt ten decyduje o kwalifikowalności VAT). Natomiast w części drugiej beneficjent zobowiązał się do zwrotu zrefundowanej ze środków unijnych części VAT, jeżeli zaistnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie tego podatku przez beneficjenta. „Oświadczenie o kwalifikowalności VAT” podpisane przez beneficjenta stanowiło załącznik do zawieranej z beneficjentem umowy o dofinansowanie Projektu. Poza powyżej opisanym projektem Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która podlega zarówno opodatkowaniu VAT, jak i jest z VAT zwolniona. Wydatki na nabywane towary i usługi zawierające podatek naliczony związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawca rozlicza w deklaracji VAT-7.


W uzupełnieniu wniosku podano, że w ramach dofinansowania Wnioskodawca otrzyma płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich z Banku Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie Bank Gospodarstwa Krajowego z siedzibą w W., jest instytucją dokonującą płatności w zakresie środków europejskich na podstawie zlecenia płatności wystawianego przez Instytucję Pośredniczącą. Przy czym przez środki europejskie należy rozumieć środki europejskie zdefiniowane w usuwie o finansach publicznych. Wnioskodawca otrzyma m.in. dotację celową z budżetu państwa w kwocie 46.890,00 PLN (słownie: czterdzieści sześć tysięcy osiemset dziewięćdziesiąt złotych 00/100). System finansowania Projektu opiera się na współfinansowaniu z budżetu krajowego (część środków pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego, a część ze środków krajowych). Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Od dnia 1 stycznia 2017 r. w ramach kosztów Projektu nie zostanie wykazane wynagrodzenie Wnioskodawcy. Zgodnie z zawartą przez Wnioskodawcę z Województwem ... umową o dofinansowanie Projektu, na realizację Projektu, Instytucja Pośrednicząca przekaże Wnioskodawcy dofinansowanie w łącznej kwocie nieprzekraczającej 422.010 PLN i stanowiącej nie więcej niż 90 % całkowitych wydatków kwalifikowalnych Projektu, w tym:


  1. płatność ze środków europejskich w kwocie 375.120 PLN;
  2. dotację celową z budżetu państwa w kwocie 46.890 PLN.


Ponadto Wnioskodawca wniesie wkład własny (wnoszony w ramach kosztów pośrednich) w kwocie 46.890 PLN, co stanowi 10 % wydatków kwalifikowalnych Projektu. Są to jedyne źródła finansowania projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy wydatki pokryte z nadwyżki otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją Projektu, powstałą w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania i przeznaczoną na finansowanie działalności podstawowej, można rozpoznać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów?
  2. Czy wypłata nadwyżki wynikającej z otrzymanego dofinansowania, powstałej po zrealizowaniu Projektu w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania na konto prywatne Wnioskodawcy będzie rozpoznana jako przychód podlegający opodatkowaniu?


Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki pokryte z nadwyżki otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją Projektu - o ile takowe powstaną, powstałą w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania i przeznaczoną na finansowanie działalności podstawowej, nie mogą być rozpoznane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.), wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zatem środki, otrzymane przez Wnioskodawcę ze środków unijnych w ramach realizacji Projektu są zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.o.f., a środki, otrzymane na realizację Projektu w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają co do zasady zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 u.p.d.o.f.

Podkreślić należy, że zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeśli wystąpiła nadwyżka otrzymanych środków w wyniku rozliczenia w Projekcie kwot większych niż wydatki rzeczywiście poniesione.

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, wydatków sfinansowanych z tych środków, co wynika z treści art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata nadwyżki wynikającej z otrzymanego dofinansowania po zrealizowaniu Projektu, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania na konto prywatne Wnioskodawcy nie będzie rozpoznana jako przychód podlegający opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 u.p.d.o.f., wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 u.p.d.o.f. ustawy, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Podkreślić należy, że zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeśli wystąpiła nadwyżka otrzymanych środków w wyniku uwzględnienia w Projekcie kwot większych niż wydatki rzeczywiście poniesione. Skoro zatem całość otrzymanego dofinansowania Projektu będzie stanowiła przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania to niewykorzystane środki nie zmieniają swojego charakteru, w dalszym ciągu pozostają środkami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 u.p.d.o.f.

W konsekwencji, nadwyżka powstała w wyniku specyficznego rozliczania kosztów Projektu, przekazana na rachunek prywatny Wnioskodawcy, będzie stanowić dla niego przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że interpretacja indywidualna dotyczy tylko przepisów prawa podatkowego, które nie regulują kwestii pobierania i ewidencjonowania (prawidłowości wykazywania, rozliczania, zwrotu) przyznanego dofinansowania w ramach realizowanego projektu.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj