Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP4.4512.136.2016.1.PZ
z 31 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 grudnia 2016 r. (data wpływu 22 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektów dotowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizowanych projektów finansowanych w znacznej części ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Firmą szkoleniową prowadzącą działalność gospodarczą od 2010r. zgłoszoną do CEIDG. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą z zakresu pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD 85.59.B). W ramach podstawowej działalności prowadzi również żłobek, a komercyjnie realizuje działania szkoleniowe i doradcze. Ponadto zajmuje się projektowaniem graficznym za co wystawia faktury VAT. W ramach swojej działalności nie świadczy usług najmu sal, dostaw materiałów, dostaw cateringu ani nie świadczy

działalności doradztwa zawodowego, coachingu. Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT, natomiast zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Wnioskodawczyni w ramach wykonywanej działalności gospodarczej otrzymuje dotacje na realizację projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W roku 2016 otrzymała dotację na realizację projektu „G... paKON II” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Osi Priorytetowej IX. Włączenie społeczne działania 9.1. Aktywna integracja poddziałania 9.1.5. Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym. Projekt skierowany jest do osób niepełnosprawnych z Miasta i Powiatu G.... Szkolenia, doradztwo i inne wparcie prowadzone są nieodpłatnie, tj. uczestnicy szkoleń- projektu nie ponoszą żadnych opłat.

Wnioskodawczyni w ramach wykonywanej działalności gospodarczej otrzymuje dotacje na realizację projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W roku 2016 otrzymała dotację na realizację projektu „Akademia … S... II”, „Akademia … B. II” oraz „Akademia … S.” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Osi Priorytetowej CI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania: 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego. Zajęcia pozalekcyjne, szkolenia, coaching, doradztwo i inne wsparcie prowadzone są nieodpłatnie, tj. uczestnicy projektu nie ponoszą żadnych opłat. Dodatkowo wszelkie sprzęty i środki trwałe zakupione w ramach ww. projektów zostały lub zostaną przekazane szkołom do realizacji celów projektu.

Podstawą prawną przyznania środków finansowych jest umowa o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ... na lata 2014-2020, zawarta pomiędzy Wnioskodawczynią prowadzącą działalność gospodarczą, a Województwem ... reprezentowanym przez Zarząd Woj. ... pełniący rolę Instytucji Zarządzającej RPO na lata 2014-2020.

Projekt finansowany jest ze środków prywatnych prowadzącego działalność stanowiących 5% wydatków kwalifikowanych oraz ze środków dotacji stanowiących 95% wydatków kwalifikowanych. Środki z dotacji podzielone są na płatności: ze środków europejskich, co stanowi 85% wydatków kwalifikowanych oraz z dotacji celowej z budżetu krajowego, co stanowi 10% wydatków kwalifikowanych.

Ze środków na realizację tego projektu pokrywane są wydatki na:

  • Koszty pośrednie: usługę zarządzania projektem, rozliczania projektu, usługę wynajmu biura, zakup materiałów eksploatacyjnych i biurowych, ect.
  • Koszty bezpośrednie: koszty wynagrodzenia w ramach umów zleceń trenerów, coachów, doradców, usługę najmu sal szkoleniowych, dostawy cateringu, materiałów dydaktycznych, sprzętu, wszystkie inne pozostałe wydatki określone we wniosku o dofinansowanie tego projektu w zakresie dostaw i usług.

Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektów nie są w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a efekty opisanego projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych generujących podatek należny do rozliczenia w składanej deklaracji VAT niemniej ww. zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu są/zostaną udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca widnieje Wnioskodawca. Wnioskodawca nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W ramach projektu Wnioskodawca – Właściciel M.. C... osobiście pełni funkcję Kierownika jednego z projektów wynagradzanego w ramach kosztów pośrednich, ponadto z kosztów bezpośrednich zajmuje stanowisko jednego z trenerów, coachów i doradców. Rozliczany jest notą księgową, która nie ma pokrycia w dokumentach zewnętrznych tylko jest dokumentową notą wewnętrzną jako m.in. „Wynagrodzenie koordynatora”, „Przeprowadzenie szkolenia”, „Doradztwo zawodowe”, „Coaching” przeprowadzone w miesiącu…

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowo uznano, że Wnioskodawczyni nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w projekcie w myśl art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011r. nr177, poz. 1054) gdyż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124 ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w projektach.

W myśl art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r.o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. nr177, poz.1054) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 powołanej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestię odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy o VAT.

Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje dotacje na realizację projektów ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Cele projektów realizowane są poprzez zajęcia pozalekcyjne, szkolenia, doradztwo i inne wsparcia prowadzone nieodpłatnie. Dotacje przeznaczone są na pokrycie kosztów związanych z zarządzaniem projektem, rozliczeniem projektu, usług wynajmu biura, zakupu materiałów eksploatacyjnych i biurowych oraz na koszty wynagrodzenia w ramach umów zleceń trenerów, doradców, coachów, usług najmu sal szkoleniowych, dostawy cateringu, materiałów dydaktycznych, sprzętu, wynagrodzenia właściciela firmy z tytułu kierowania projektem jak i zajmowanego stanowiska jednego z trenerów, coachów i doradców. Z wniosku wynika również, że dotacje które otrzymuje Wnioskodawca są dotacjami przeznaczonymi na pokrycie kosztów realizacji zadań. Nabywane w związku z przedmiotowym projektem towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, wydatki związane z realizacją projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych projektów – jak oświadczył Wnioskodawca – nie służą czynnościom opodatkowanym.

Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów dokonanych w ramach przedmiotowych projektów.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zauważyć przy tym należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania. Zatem nie rozstrzyga kwestii opodatkowania otrzymanej dotacji, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Tym samym należy wyraźnie zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy i oparta została o opis stanu faktycznego dotyczący nabywanych towarów i usług nie związanych z czynnościami opodatkowanymi. Przedmiotem interpretacji nie była zatem ocena charakteru dotacji otrzymanej na realizacje projektu co oznacza, że niniejsza interpretacja nie zawiera analizy, czy wskazane w opisie sprawy dotacje stanowią wynagrodzenie lub bezpośrednią dopłatę do ceny podlegającą opodatkowaniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14 na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj