Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPB-1-3.4510.1120.2016.2.SK
z 1 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 października 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 27 października 2016 r.) uzupełnionym 17 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie możliwości zakwalifikowania wydatków bezpośrednio związanych ze zbyciem Biurowca B wskazanych przez Wnioskodawcę:

  • w pkt 1-2 oraz 4,5-7 wniosku – jest prawidłowe,
  • w pkt 3, 8, 9, 10 oraz 11 wniosku – jest nieprawidłowe

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 5).

UZASADNIENIE

W dniu 27 października 2016 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje wydatki wskazane w punktach 1 do 11 jako koszty bezpośrednie związane ze zbyciem wyrobu (Biurowca B). Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 3 stycznia 2017 r. Znak: 2461-IBPB-1-3.4510.1117.2016.1.SK, 2461-IBPB-1-3.4510.1120.2016.1.SK wezwano do uzupełnienia braków formalnych, co też nastąpiło 17 stycznia 2017 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką celową, której gospodarczym celem jest przeprowadzenie inwestycji budowlanej polegającej na wzniesieniu dwóch budynków biurowych klasy A wraz z parkingiem podziemnym i infrastrukturą towarzyszącą (dalej jako: „Inwestycja”). Oba planowane budynki biurowe będą posadowione na jednej działce. Według założeń, jeden z biurowców wraz z określoną infrastrukturą po zakończeniu Inwestycji będzie stanowić mienie Wnioskodawcy i w konsekwencji zostanie rozpoznany jako środek trwały (Biurowiec A). Drugi z wytwarzanych biurowców wraz z jego infrastrukturą zostanie zbyty przed zakończeniem Inwestycji tj. przed oddaniem budynku do użytkowania. W odniesieniu do drugiego z wytwarzanych biurowców, Spółka planuje sklasyfikować go jako wyrób (półprodukt) przeznaczony do sprzedaży (Biurowiec B). Prawo wieczystego użytkowania nieruchomości na której planowana jest realizacja Inwestycja stanowić będzie wartość niematerialną i prawną odrębną od wytworzonych przez Wnioskodawcę biurowców tj. środka trwałego i wyrobu. W związku z planowaną sprzedaż Biurowca B, nastąpi podział działki na dwie tj. na jednej działce będzie posadowiony Biurowiec A, a na drugiej Biurowiec B.

Na poczet realizacji Inwestycji, Wnioskodawca nabył prawo wieczystego użytkowania nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę oraz nakłady poniesione przez inny podmiot w związku z przygotowaniem i prowadzeniem Inwestycji.

Do kategorii nakładów poniesionych w związku z przygotowaniem i prowadzeniem Inwestycji zaliczają się wydatki na następujące materiały i usługi:

  • usługi rozbiórki budynków istniejących oraz usługi nadzoru nad rozbiórką,
  • usługi projektowe, w tym m.in. projekty rozbiórki, projekty przekładki sieci,
  • usługi doradcze, w tym m.in. ekspertyzy geologiczno-górnicze, pomiary akustyczne,
  • usługi z zakresu Public Relations i marketingowe,
  • usługi wycinki i nasadzenia drzew,
  • usługi prawne, w tym m.in. przygotowanie projektu finansowania Inwestycji.

Wnioskodawca podkreśla związek wymienionych powyżej nakładów z prowadzoną Inwestycją. Nakłady nabyte przez Wnioskodawcę zostały przeniesione pomiędzy stronami na podstawie porozumień dotyczących przeniesienia inwestycji budowlanej. Nabyte przez Wnioskodawcę nakłady nie podnoszą wartości prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Nabycie przez Wnioskodawcę całości nakładów poniesionych na rzecz Inwestycji przez inny podmiot warunkowało możliwość realizacji Inwestycji.

Na Wnioskodawcę zostały przeniesione decyzje administracyjne warunkujące rozpoczęcie prac budowlanych m.in. pozwolenie na budowę kompleksu budynków biurowych klasy A wraz z parkingiem podziemnym i infrastrukturą towarzyszącą.

Do dnia sporządzenia niniejszego wniosku realizacja Inwestycji była finansowana przez udziałowca większościowego (pożyczki) oraz ze środków własnych Wnioskodawcy. W przyszłości, Wnioskodawca planuje skorzystać z dodatkowych zewnętrznych źródeł finansowania, w tym kredytów bankowych.

Wydatki ponoszone w okresie wytwarzania planowanego środka trwałego (Biurowiec A) oraz wyrobu (Biurowiec B), Wnioskodawca klasyfikuje w następujący sposób:

  • wydatki związane z wytworzeniem środka trwałego/wyrobu - kategoria ta obejmują szereg rozmaitych kosztów, w tym: wydatki poniesione w związku z uzyskaniem niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych, wyborem technologii związanych z budową, opracowaniem projektów budowlanych i technologicznych, przygotowaniem terenu pod budowę, koszty związane z identyfikacją źródeł i pozyskaniem finansowania.
  • wydatki poniesione przez Wnioskodawcę w związku z bieżącym funkcjonowaniem Spółki obejmujące m.in. koszty zarządu, najmu biura, prowadzenia ksiąg rachunkowych, czy utrzymaniem strony internetowej.

Szczegółowy podział wydatków ponoszonych przez Spółkę został przedstawiony poniżej.

Wydatki bezpośrednio związane z wytworzeniem środka trwałego/wyrobu.

  1. Nakłady nabyte od sprzedawcy, w tym m.in.:
    1. usługi rozbiórki budynków istniejących;
    2. usługi nadzoru nad procesem rozbiórki istniejących budynków;
    3. dokumenty niezbędne dla prowadzenia Inwestycji, w tym m.in. projekty rozbiórki, wypis z rejestru gruntów, operat szacunkowy, prace projektowe, projekty przekładki sieci;
    4. usługi doradcze, w tym m.in. ekspertyzy geologiczno-górnicze, pomiary akustyczne;
    5. usługi z zakresu Public Relations i marketingowe;
    6. usługi wycinki i nasadzenia drzew;
    7. usługi prawne, w tym m.in. przygotowanie projektu finansowania.
  2. Usługi doradcze:
    1. usługi zarządzania projektem inwestycyjnym;
    2. usługi doradcze w związku z przygotowaniem założeń koncepcyjnych Inwestycji oraz specyfikacją wymogów technicznych;
    3. usługi doradztwa technicznego w związku z przygotowaniem do realizacji oraz oceny efektywności ekonomicznej Inwestycji; doradztwo to obejmuje m.in. analizy i oceny ryzyka powodzi i podtopień; doradztwo w zakresie odnawialnych i niskoemisyjnych źródeł energii, komfortu cieplnego i kosztów cyklu życia projektu; doradztwo dot. przyjazności budynku dla środowiska naturalnego etc.;
    4. usługi doradztwa geologicznego w zakresie robót geologicznych oraz badań hydrogeologicznych oraz związane z nimi projekty dokumentacji geologicznych; nabywane usługi dotyczą również badań i pomiarów geologicznych i geodezyjnych związanych z wytyczaniem granic działek;
    5. usługi wyceny nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę;
    6. opracowanie projektu budowlanego w zakresie zasilania elektroenergetycznego budynku.
  3. Wydatki na projektowanie i wykonanie zmian w instalacji elektrycznej i telekomunikacyjnej (m.in. przekładka sieci elektrycznej), która to infrastruktura jest własnością podmiotów trzecich, w celu przygotowania instalacji elektrycznej i telekomunikacyjnej wytwarzanych biurowców;
  4. Usługi Generalnego Wykonawcy, który przy pomocy współpracujących z nim podwykonawców realizuje wszystkie roboty budowlane niezbędnych do ukończenia zaplanowanych obiektów, wchodzących w skład Inwestycji. Do obowiązków generalnego wykonawcy należy także zawarcie bezpośrednich umów z podwykonawcami poszczególnych rodzajów robót budowlanych, koordynacja działań podejmowanych przez podwykonawców w czasie budowy oraz kontrola kompletnego, terminowego i należytego pod względem jakości wykonania wszystkich robót realizowanych przez podwykonawców;
  5. Usługi organizacji przetargu na wybór generalnego wykonawcy Inwestycji (strona techniczna);
  6. Usługi prawne:
    1. związane z przeniesieniem niezbędnych decyzji administracyjnych warunkujących realizację Inwestycji;
    2. organizacja prawna przetargu na wybór generalnego wykonawcy Inwestycji;
    3. przygotowanie i analiza umów związanych z nabyciem nakładów inwestycyjnych poniesionych przez inną spółkę;
    4. przygotowanie i analiza umów związanych z pozyskaniem finansowania na potrzeby Inwestycji; dotyczy zarówno finansowania udzielanego przez Banki jak również przez udziałowca;
    5. przygotowanie i analiza umów związanych z wykonaniem Inwestycji m.in. usług konsultingowych;
    6. w zakresie zawieranych umów z dostawcami lub ich podwykonawcami oraz potencjalnymi dostawcami usług i materiałów dotyczących usług wymienionych powyżej;
  7. Koszty sporządzenia aktów notarialnych dokumentujących nabycie dodatkowych nieruchomości;
  8. Koszty finansowe, w tym odsetki i zrealizowane różnice kursowe od pożyczek, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do użytkowania lub naliczone do dnia zbycia Biurowca B;
  9. Usługi marketingowe i związane z nimi usług cateringowe:
    1. organizacja konferencji promującej Inwestycję;
    2. usługi public relations;
    3. wydruk broszur, ulotek, materiałów promocyjnych, reklamowych itd.;
    4. produkcja banerów reklamowych;
    5. obsługa video i fotograficzna konferencji;
    6. organizacja stoiska promującego Inwestycję podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego;
    7. usługi fotograficzne;
    8. prowadzenie kampanii promocyjnej Inwestycji m.in. bilbordy, reklama w prasie;
    9. przygotowanie makiety Inwestycji;
    10. przygotowanie filmu promującego Inwestycję;
  10. Wydatki na ochronę fizyczną Inwestycji;
  11. Wydatki na polisę ubezpieczenia wszystkich ryzyk budowy i ubezpieczenie niewypracowanego zysku brutto wskutek szkody rzeczowej na placu budowy na warunkach określonych w zawartej umowie ubezpieczenia.

Koszty pośrednie prowadzenia działalności.

I. Koszty zarządu, w tym:

  1. najmu przestrzeni biurowej;
  2. prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  3. inne koszty;

II. Usługi prawne:

  1. analiza i przygotowanie umów z przyszłymi najemcami;
  2. przygotowywanie dokumentów korporacyjnych spółki np. projektów uchwał NWZ wspólników;
  3. analiza i przygotowanie umów związanych z nabycie oraz najmem ogrodzenia wokół terenu Inwestycji;
  4. przygotowanie i analiza umów związanych z usługami marketingowymi opisanymi w punkcie 9;

III. Utrzymanie strony internetowej, w tym nabycie praw do domeny internetowej oraz otrzymanie serwerów;

IV. Nabycie materiałów promocyjnych, w tym:

  1. sprzętu elektronicznego (pendrive, tablety);
  2. papierowych materiałów promocyjnych (torby);
  3. słodyczy reklamowych;

Wszystkie koszty pośrednio związane z działalnością Spółki oraz koszty zarządu odnoszone są w ciężar kosztów podatkowych w dacie poniesienia, czyli ujęcia ich w koszty w księgach rachunkowych Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu wniosku, w piśmie Wnioskodawcy z 10 stycznia 2017 r. wskazano, że nabycie nakładów inwestycyjnych poniesionych przez inny podmiot miało charakter odpłatny oraz nastąpiło na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowiącej porozumienie w przedmiocie przeniesienia inwestycji budowlanej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje wydatki wskazane w punktach 1 do 11 jako koszty bezpośrednie związane ze zbyciem wyrobu (budynku biurowego będącego częścią Inwestycji) w myśl art. 15 ust. 4b ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)

W opinii Wnioskodawcy, wydatki wymienione w punktach od 1 do 11, ponoszone w związku z Biurowcem B, niestanowiącego środka trwałego w budowie, stanowią koszty uzyskania przychodu bezpośrednio związane z przychodem wynikającym ze zbycia tego Biurowca. Wydatki wymienione w punktach od 1 do 11 spełniają ustawowe przesłanki uznania za koszty uzyskania przychodu tj. zostały poniesione przez Wnioskodawcę; maja charakter definitywny; pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą; zostały właściwie udokumentowane; poniesione zostały w celu określonym w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Związek tych wydatków z przychodem powstającym z tytułu zbycia Biurowca B jest jednoznaczny i nie wzbudza wątpliwości.

W opinii Wnioskodawcy, względem wymienionych powyżej wydatków nie znajdzie zastosowania art. 15 ust. 4f ustaw o CIT, odnoszący się do momentu potrącalności kosztów zaniechanych inwestycji. Wytwarzany przez Spółkę Biurowiec B nie stanowił bowiem inwestycji w rozumieniu art. 4a pkt 1 ustawy o CIT tj. środka trwałego w budowie. Budowany Biurowiec B zgodnie z założeniami realizacji Inwestycji od momentu jej rozpoczęcia nie miał stanowić środka trwałego Spółki. W konsekwencji, budowany Biurowiec B stanowi, ze względu na fazę zaawansowania prac w momencie zbycia, wyrób Spółki a koszty związane z jego wytworzeniem są bezpośrednio powiązane z przychodem uzyskiwanym z tytułu jego zbycia. W konsekwencji, wydatki te stanowią koszty o których mowa w art. 15 ust. 4b ustawy o CIT.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. W myśl tego przepisu, wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami (poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie, zwiększenie, zachowanie lub zabezpieczenie tego przychodu).

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Koszty podatkowe można podzielić na:

  • bezpośrednio związane z przychodami, których poniesienie przekłada się wprost na uzyskanie konkretnych przychodów (możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód – art. 15 ust. 4, ust. 4b-4c updop),
  • inne niż bezpośrednio związane z przychodami, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie – art. 15 ust. 4d, 4e updop).

Na mocy art. 15 ust. 4 updop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c

Stosownie do art. 15 ust. 4d updop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia, chyba że spełnione zostają łącznie dwie przesłanki wskazane w zdaniu drugim tego przepisu. Wtedy ustawodawca nakazuje rozliczyć dany koszt proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczy. Aby takie rozliczenie nastąpiło, koszt pośredni musi dotyczyć okresu przekraczającego rok podatkowy i nie może być możliwe określenie jaka jego część dotyczy danego roku podatkowego. Katalog wyłączeń z kategorii kosztów uzyskania przychodów zawarty w art. 16 ust. 1 updop ma charakter zamknięty. Wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, ustawodawca wymienił m.in. art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a updop, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów)(…). Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 11 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia wynika m.in., że Wnioskodawca będzie realizować inwestycję budowlaną polegającą na wzniesieniu budynków biurowych, z czego Biurowiec B wraz z infrastrukturą Wnioskodawca zamierza sprzedać przed oddaniem budynku do użytkowania. Na poczet realizacji inwestycji Wnioskodawca nabył prawo wieczystego użytkowania nieruchomości przeznaczonej pod zabudowę oraz nakłady poniesione przez inny podmiot w związku z przygotowaniem i prowadzeniem inwestycji. Nabycie nakładów przez Wnioskodawcę miało charakter odpłatny i nastąpiło w formie umowy cywilnoprawnej stanowiącej porozumienie w przedmiocie przeniesienia inwestycji budowlanej. Wnioskodawca w okresie wytworzenia Biurowca B poniósł szereg wydatków, które szczegółowo zostały wskazane w pkt 1-11 wniosku. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia dotycząca ustalenia, czy wydatki wskazane w pkt od 1 do 11 stanowią koszty bezpośrednio związane ze zbyciem Biurowca B, w myśl art. 15 ust. 4b ustawy o CIT.

W odniesieniu do powyższych okoliczności zauważyć należy, że uzyskując przychód ze sprzedaży Biurowca B, za koszty bezpośrednio związane z uzyskanym przychodem z tej sprzedaży nie będą mogły zostać uznane wydatki wymienione w pkt 8 wniosku. Zgodnie bowiem z dyspozycją cyt. pow. art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. a w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 11 updop, kosztem uzyskania przychodów są zapłacone lub skapitalizowane odsetki od pożyczek, a zatem kosztem tym nie będą mogły być odsetki naliczone do dnia zbycia Biurowca B.

Odnosząc się natomiast do wydatków wskazanych w pkt 3,9,10 i 11 wniosku jeszcze raz podkreślić należy, że kierując się kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem, a celem jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia koszty bezpośrednio związane z osiąganymi przychodami i koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie). Do pierwszej z wymienionych kategorii należą wydatki których poniesienie ma bezpośrednio na celu uzyskanie konkretnych przychodów (przekłada się bezpośrednio na wysokość przychodów). W ich przypadku możliwe jest ustalenie w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nim przychód. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Natomiast, pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których poniesienie jest racjonalnie uzasadnione jako służące osiąganiu przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła, nie ma jednak możliwości przypisania ich do określonych przychodów. Są to tzw. koszty ogólne funkcjonowania osoby prawnej i podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Za takie należy również uznać wydatki wskazane w pkt 3,9,10 i 11 wniosku.

Zatem, ww. wymienione wydatki, tj. wydatki na projektowanie i wykonanie zmian w instalacji elektrycznej i telekomunikacyjnej niestanowiącej własności Wnioskodawcy (m.in. przekładka sieci elektrycznej), wydatki na usługi marketingowe i związane z nimi usług cateringowe, wydatki na ochronę fizyczną inwestycji oraz wydatki na polisę ubezpieczenia wszystkich ryzyk budowy i ubezpieczenie niewypracowanego zysku brutto wskutek szkody rzeczowej na placu budowy w ocenie tut. Organu są tzw. ogólnymi kosztami funkcjonowania podmiotu, zatem nie są to wydatki bezpośrednio związane z określonymi przychodami. Należy je zaliczyć do tzw. pośrednich kosztów uzyskania przychodów, potrącalnych – stosownie do art. 15 ust. 4d updop, w dacie ich poniesienia.

Wobec powyższego przedstawione stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zakwalifikowania wydatków bezpośrednio związanych ze zbyciem Biurowca B wskazanych przez Wnioskodawcę:

  • w pkt 1-2 oraz 4,5-7 wniosku – uznano za prawidłowe,
  • w pkt 3, 8, 9, 10 oraz 11 wniosku - uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-4 oraz 6-7 zostały/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj