Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-177/12-4/MH
z 26 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-177/12-4/MH
Data
2012.04.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
odzyskanie podatku
prawo do odliczenia
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na zrealizowaną operację pt. „…” w ramach podpisanej umowy z Urzędem Marszałkowskim nr w dniu 29 grudnia 2010 r. z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 „…” objętego PROW na lata 2007-2013?



Wniosek ORD-IN 274 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 01 marca 2012 r. (data wpływu 02 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „…”.

Wniosek uzupełniono w dniu 23 kwietnia 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego oraz przedstawienie własnego stanowiska w kontekście zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Ochotnicza Straż Pożarna jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym. Skupia w swych szeregach członków czynnych realizujących postanowienia statutu OSP. Realizując zadania z bieżącej pracy jednostki oraz zadania statutowe, pojawiła się koncepcja remontu sanitariatów przy świetlicy wiejskiej znajdującej się w budynku OSP.

OSP zrealizowała operację pt. „…” w ramach podpisanej umowy z Urzędem Marszałkowskim nr w dniu 29 grudnia 2010 r. z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 „…” objętego PROW na lata 2007-2013.

Remont polegał na wykonaniu następujących prac:

  • wymiana stolarki drzwiowej,
  • wymiana stolarki okiennej,
  • wykonanie ścianek działowych,
  • wykonanie tynków wewnętrznych,
  • wykonanie sufitu podwieszanego,
  • wykonanie okładzin ścian,
  • podłoża i posadzki,
  • instalacja wodno – kanalizacyjna wraz z wyposażeniem,
  • instalacja elektryczna i wentylacyjna.

W efekcie wykonanego remontu, Wnioskodawca zagwarantował zaplecze dla świetlicy wiejskiej będącej miejscem spotkań okolicznych mieszkańców, czy imprez okolicznościowych społeczności wiejskiej. Zrealizowana operacja będzie służyła również jako zaplecze dla boisk sportowych (boiska do piłki nożnej i siatkowej) i placu zabaw będących własnością OSP i znajdujących się na jej terenie podczas organizowanych corocznie festynów rodzinnych połączonych z zawodami sportowymi.

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej (jedynie statutową). Corocznie rozlicza się w Urzędzie Skarbowym. Interpretacja prawna, o którą Wnioskodawca występuje jest niezbędnym załącznikiem do złożonego w grudniu 2011 roku wniosku o płatność.

W ramach ww. umowy OSP otrzymała dofinansowanie w wysokości 18.755,04 zł, wartość inwestycji wynosiła 26.792,92 zł, wartość podatku VAT będącego kosztem kwalifikowalnym wynosi 5.010,06 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami na zrealizowaną operację pt. „…” w ramach podpisanej umowy z Urzędem Marszałkowskim nr w dniu 29 grudnia 2010 r. z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 „…” objętego PROW na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z ww. zadaniem, ponieważ:

  1. Nie prowadzi działalności gospodarczej, lecz jedynie statutową, nieodpłatną związaną przede wszystkim z akcjami gaśniczymi w razie pożarów, klęskami żywiołowymi, innymi miejscowymi zagrożeniami, a także działalnością rozrywkową i sportową na rzecz społeczności wiejskiej.
  2. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
  3. Nie jest czynnym , zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
  4. Nie sprzedaje swoich usług i nie wystawia faktur VAT.

Towary i usługi w ramach zrealizowanej ww. operacji służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nabyte towary i usługi w związku ze zrealizowaną inwestycją udokumentowane są za pomocą faktury VAT wystawioną na OSP i uregulowana w dniu 30 listopada 2011 r. Właścicielem wykonanej inwestycji jest OSP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z wniosku ORD-IN wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zrealizował operację pt. „…” z zakresu małych projektów w ramach Działania 413 „…” objętego PROW na lata 2007-2013. W efekcie wykonanego remontu, Wnioskodawca zagwarantował zaplecze dla świetlicy wiejskiej będącej miejscem spotkań okolicznych mieszkańców, czy imprez okolicznościowych społeczności wiejskiej. Zrealizowana operacja będzie służyła również jako zaplecze dla boisk sportowych (boiska do piłki nożnej i siatkowej) i placu zabaw będących własnością OSP i znajdujących się na jej terenie podczas organizowanych corocznie festynów rodzinnych połączonych z zawodami sportowymi. Właścicielem wykonanej inwestycji jest OSP. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej (jedynie statutową). Towary i usługi w ramach zrealizowanej operacji służą Wnioskodawcy do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przypadku towarów i usług nabywanych na potrzeby przedmiotowego projektu, nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. zadania nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Tym samym Wnioskodawca nie ma z tego tytułu prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. „…”, ponieważ efekty zrealizowanej operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj