Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
2461-IBPP3.4512.762.2016.2.EJ
z 3 lutego 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 października 2016 r. (data wpływu 31 października 2016 r.) uzupełnionym pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 10 stycznia 2017 r., z o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów dotyczących kosztów administracyjnych – jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od zakupów dotyczących organizacji koncertów odpłatnych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z organizacją koncertów i świadczenia usług nieodpłatnie – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego według proporcji ustalonej przez wyliczenie udziału ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów dotyczących kosztów administracyjnych,
  • prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od zakupów dotyczących organizacji koncertów odpłatnych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z organizacją koncertów i świadczenia usług nieodpłatnie,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego według proporcji ustalonej przez wyliczenie udziału ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do Organu w dniu 10 stycznia 2017 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 stycznia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.762.2016.1.EJ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Przedmiotem działalności jest organizowanie koncertów i festiwali w kraju i za granicą zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie oraz świadczenie usług całkowicie nieodpłatnie, np. nagranie płyty z muzyką artysty. W ramach festiwali organizowanych jest kilka koncertów, z których część organizowana jest całkowicie odpłatnie, a pozostała część całkowicie nieodpłatnie. Bilety na koncerty odpłatne opodatkowane są odpowiednią stawką VAT i wykazywane w deklaracji VAT.

Organizacja koncertów i festiwali oraz świadczenie usług całkowicie nieodpłatnie finansowana jest:

  • ze sprzedaży biletów na organizowane koncerty odpłatne,
  • z otrzymywanych dotacji celowych z Urzędu Miasta,
  • ze środków otrzymywanych od sponsorów,
  • z darowizn.

Wnioskodawca nabywa usługi i towary do realizacji swoich celów:

  • które dotyczą tylko działalności odpłatnej,
  • które dotyczą tylko działalności nieodpłatnej,
  • które częściowo dotyczą działań odpłatnych, a częściowo nieodpłatnych,
  • które dotyczą kosztów administracyjnych, m.in. usługi księgowe.

W piśmie, które wpłynęło do Organu w dniu 10 stycznia 2017 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo:

Ad.1

Cele statutowe Fundacji: to:

  • działanie na rzecz rozwoju kultury i edukacji muzycznej,
  • współpraca międzynarodowa w zakresie kultury i edukacji muzycznej,
  • popierania i promocja różnych dziedzin twórczości muzycznej,
  • promocja młodego pokolenia twórców muzycznych w kraju i zagranicą,
  • współpraca ze światowymi centrami muzyki,
  • skupianie wokół idei fundacji twórców, krytyków, przedstawicieli i działaczy sfery świata muzyki i kultury w kraju i zagranicą.

Organizowane koncerty mają na celu propagowanie muzyki jazzowej, etnicznej, klasycznej a także elektronicznej. Używane przez Wnioskodawcę wyrażenie „działalność statutowa nieodpłatna” oznacza działalność statutową (tj. np. organizacja koncertów, wspieranie artystów w nagraniu płyt), za którą Fundacja nie pobiera wynagrodzenia.

Ad.2

Prowadzona działalność odpłatna nie jest działalnością gospodarczą nastawioną na generowanie zysku. Jak wynika z ustawy o działalności pożytku publicznego, odpłatna działalność statutowa to „działalność” w zakresie wykonywania zadań należących do sfery zadań publicznych, w ramach realizacji przez organizację pozarządową (…) celów statutowych, za którą pobiera wynagrodzenie”. Działalność ta musi się więc mieścić w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 pkt 1 tej ustawy i działania Fundacji mieszczą się w tej sferze jako działalność w zakresie kultury. Działalność odpłatna to organizowanie takich koncertów, na które wstęp jest biletowany i płatny. Jednak wynagrodzenie, w odniesieniu do działalności danego rodzaju, nie jest wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności. Prowadzona przez Fundację działalność statutowa nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego. Jednak w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług rzeczywiście Fundacja prowadzi odpłatnie działalność gospodarczą. W przypadku organizacji (stowarzyszeń, fundacji, itp.) odpłatność za usługi czy dostawę towarów występuje w ramach odpłatnej działalności statutowej i/lub działalności gospodarczej. W tych dwóch przypadkach należy rozpatrywać obowiązek opodatkowania VAT usług świadczonych przez organizację, czyli naliczenia podatku VAT należnego. Usługi świadczone przez organizację prowadzącą nieodpłatną działalność statutową z tego tytułu nie podlegają opodatkowaniu VAT. Prowadzona przez Fundację działalność odpłatna w postaci sprzedaży biletów na organizowane koncerty opodatkowana jest według stawki VAT 8%.

Ad. 3

Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz prowadzi także działalność inną niż gospodarcza, tj. działalność statutową nieodpłatną, która nie podlega opodatkowaniu VAT, pozostaje poza zakresem VAT.

Ad. 4

W ramach odpłatnej działalności statutowej Fundacja nie prowadzi sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

Ad.5

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem celów osobistych). Są to np.:

  • wynajem sali koncertowej,
  • obsługa konferansjerska koncertów,
  • usługi reklamy całego festiwalu (billboardy, gazeta, telewizja, radio) w ramach którego są koncerty biletowane, płatne oraz takie na które wstęp jest bezpłatny.

Ad. 6

Jeśli Fundacja nabywa towary lub usługi, które dotyczą zarówno działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz działalności innej niż gospodarcza to nie ma możliwości przypisania ich w całości tylko do jednego typu działalności. Fundacja musi zastosować podział procentowy/proporcję, która pozwoli podzielić dany zakup na oba typy działalności.

Ad. 7

Według Wnioskodawcy, w przypadku nabycia towarów i usług, które dotyczą zarówno działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz działalności innej niż gospodarcza, kwotę podatku naliczonego do odliczenia Fundacja powinna obliczyć zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Ad. 8 i 9

Nabywane towary i usług, które dotyczą zarówno działalności gospodarczej, tj. koncertów płatnych, jak i działalności innej niż gospodarcza, tj. koncerty nieodpłatne, są ponoszone na cały okres festiwalu, który jest promowany pod wspólną nazwą. Np. usługa reklamy – przedmiotem reklamy jest cały festiwal, nie można uznać, że jeden koncert jest bardziej czy mniej promowany od drugiego. Koszty wynajmu sali koncertowej czy instrumentu muzycznego są też takie same dla każdego z koncertów. Dlatego obliczenie proporcji według udziału koncertów odpłatnych w ilości ogólnie zorganizowanych koncertów wydaje się najbardziej właściwy. Np. faktura za wynajem sali koncertowej – dotyczy wynajmu sali na 10 koncertów, z czego 3 były biletowane, a 7 nie. Wobec tego Fundacja uznaje, że faktura w 3/10 dotyczy sprzedaży opodatkowanej w ramach działalności gospodarczej, a w 7/10 dotyczy działalności innej niż gospodarcza, pozostającej poza zakresem VAT. Inna faktura np. za wynajem fortepianu dotyczy tylko 3 wymienionych na fakturze koncertów, z czego jeden był odpłatny/biletowany, a dwa nie. Zatem zasadne jest tylko w 1/3 odliczenia podatku VAT naliczonego z ww. faktury.

Ad. 10

Każdy koncert generuje inne koszty, jednak większość tych kosztów fakturowana jest indywidualnie w odniesieniu do konkretnego koncertu i wtedy analizując konkretną fakturę Fundacja jest w stanie określić czy dotyczy działalności gospodarczej opodatkowanej, czy działalności innej niż gospodarcza. Np. wynagrodzenie konkretnego artysty, który wystąpi na konkretnym koncercie. Jeśli jednak są koszty, które dotyczą całości festiwalu, to są one w tej samej wysokości kalkulowane w odniesieniu do każdego z koncertów. Np. obsługa konferansjerska jest w takiej samej cenie dla 10 koncertów biletowanych i byłaby w takiej samej cenie dla 10 koncertów niebiletowanych.

Ad. 11

Każdy koncert generuje różną kwotę przychodów. Są koncerty, które nie generują przychodów w ogóle – to koncerty organizowane w ramach działalności innej niż gospodarcza, organizowane nieodpłatnie. Są koncerty organizowane w ramach działalności gospodarczej odpłatnej, ale wstęp na koncert jest w różnej cenie w zależności od artysty, który będzie występował podczas koncertu, co różnicuje kwotę wpływów ze sprzedaży biletów. I dodatkowo nie zawsze uda się wyprzedać wszystkie bilety, a zatem wpływy z biletów nawet przy tej samej cenie jednostkowej bywają różne w zależności od koncertu.

Ad. 12

W każdym koncercie jest różna liczba uczestników.

Ad. 13

Fundacja ponosi bardzo mało kosztów administracyjnych. Są to przede wszystkim:

  • usługi księgowe,
  • opłata za domenę internetową,

Są to koszty związane zarówno z prowadzoną działalnością odpłatną i nieodpłatną.

Ad. 14

Fundacja jest w stanie wyodrębnić koszty związane z organizacją koncertów odpłatnych, ale tylko kosztów bezpośrednich. Są to koszty ogólne takie jak reklama czy wynajem lokalu w którym odbywają się koncerty, które dotyczą całego festiwalu i wtedy zastosowana proporcja wyliczona jako udział koncertów płatnych w ilości koncertów ogółem jest prawidłowa i miarodajna. Natomiast kosztów administracyjnych, na które składają się usługi księgowe i domena internetowa Wnioskodawca nie jest w stanie przyporządkować nawet za pomocą proporcji do jednego typu działalności (odpłatnej i nieodpłatnej).

Ad. 15

Poza organizacją koncertów nieodpłatnych Wnioskodawca prowadzi także inną działalność nieodpłatną w postaci wspierania artystów w procesie nagrywania płyt, wydawanie broszur informacyjnych na temat muzyki jazzowej, etnicznej.

Ad. 16

Aktualnie Fundacja nie zawiera umów sponsoringowych. Działalność Fundacji finansowana jest z dotacji miejskich, darowizn od innych podmiotów oraz z działalności statutowej odpłatnej.

Ad. 17

W przeszłości tj. do lipca 2016 r. Fundacja prowadziła działalność gospodarczą nastawioną na osiąganie zysków. Działalność ta była przedmiotem zgłoszenia w KRS. Fundacja zawierała wtedy umowy sponsoringowe, świadczyła usługi reklamowe i wystawiała na to faktury VAT ze stawką 23%. Aktualnie Fundacja nie zawiera umów sponsoringowych, finansuje się tylko z dotacji, darowizn i działalności statutowej odpłatnej. Prowadzenie działalności gospodarczej zostało wykreślone z KRS.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego od zakupów dotyczących kosztów administracyjnych?
  2. Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego od zakupów dotyczących organizacji koncertów odpłatnych, a nie odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących organizacji koncertów i świadczenia usług nieodpłatnie?
  3. Czy Wnioskodawca w zakresie podatku naliczonego od zakupów dotyczących koncertów organizowanych w ramach jednego festiwalu, z których część organizowana jest odpłatnie, a część nieodpłatnie np. reklama całego festiwalu, ma prawo do ustalenia proporcji ustalonej poprzez wyliczenie udziału ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem i w takiej proporcji odliczać podatek naliczone z każdej faktury dotyczącej zarówno usług świadczonych odpłatnie i opodatkowanych według prawidłowej stawki VAT, jak i usług świadczonych nieodpłatnie?

Stanowisko Wnioskodawcy :

Ad.1

Wnioskodawca ponosi koszty administracyjne m.in. usługi księgowe, które są związane zarówno z prowadzeniem działań statutowych nieodpłatnych, jak i działań odpłatnych, ale nie mają bezpośredniego związku z organizowaniem koncertów. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma tutaj zastosowania wyliczenie proporcji kosztów, od których można odliczyć podatek VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Wyliczenie współczynnika dotyczy przypadku obrotu opodatkowanego i zwolnionego z podatku VAT. Działalność nieodpłatna nie podlega opodatkowaniu VAT w ogóle, nie może więc być brana pod uwagę przy wyliczaniu proporcji stosowanej do odliczenia częściowego VAT. W związku z tym, że Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane (działalność statutowa odpłatna) i niepodlegające opodatkowaniu (działalność statutowa nieodpłatna), a nie prowadzi sprzedaży odpłatnej zwolnionej z VAT to przysługuje mu pełne odliczenia VAT od kosztów administracyjnych.

Ad.2

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług podstawę opodatkowania stanowi obrót, czyli sprzedaż usług w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności odpłatnej, obrót jest podstawą do naliczenia podatku VAT. W związku z naliczeniem podatku VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od kosztów związanych z działalnością opodatkowaną w pełnej wysokości. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach działalności prowadzonej nieodpłatnie np. organizacja koncertów nieodpłatnie, nagrywanie płyt z utworami muzycznymi, nie podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż działalność ta nie jest obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie może też odliczyć podatku VAT od kosztów bezpośrednio ponoszonych w celu realizacji tej działalności.

Ad.3

W ramach jednego festiwalu organizowana jest większa liczba koncertów, z których część organizowana jest odpłatnie, a część nieodpłatnie. Wnioskodawca ponosi wspólne koszty w ramach jednego festiwalu np. reklamy, których nie jest w stanie bezpośrednio powiązać z koncertem odpłatnym lub nieodpłatnym. Zdaniem Wnioskodawcy zasadne byłoby wyliczenie proporcji ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem w ramach danego festiwalu i w wysokości wyliczonej proporcji dokonać odliczenia podatku naliczonego od tego typu faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

  • jest nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego od zakupów dotyczących kosztów administracyjnych,
  • jest prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od zakupów dotyczących organizacji koncertów odpłatnych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z organizacją koncertów i świadczenia usług nieodpłatnie,
  • jest nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego według proporcji ustalonej przez wyliczenie udziału ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określenie działalności producenta, handlowca lub usługodawcy następuje każdorazowo w stosunku do odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnie świadczonych usług na terenie kraju, będących przedmiotem opodatkowania. Przez pojęcie producenta w takim razie będziemy rozumieli podmiot, który w zorganizowany sposób dokonuje produkcji towarów w celu ich dalszego zbycia. Handlowiec dokonuje w sposób zorganizowany zakupu towarów w celu ich odsprzedaży. Podobnie usługodawca, który świadczy usługi w celach zarobkowych. Płaszczyzna działalności podmiotów będących podatnikami podatku od towarów i usług, o czym świadczy zdanie drugie art. 15 ust. 2 ustawy, opierać się musi na działalności podejmowanej w szczególności w sposób ciągły w celach zarobkowych, w ramach prowadzonego przez nich profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 40), fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach stanowi, że fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych (art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (podlegającej opodatkowaniu, czyli opodatkowanej i zwolnionej, oraz niepodlegającej opodatkowaniu). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawca będący fundacją jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności jest organizowanie koncertów i festiwali w kraju i za granicą, zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie oraz świadczenie usług całkowicie nieodpłatnie. Działalność odpłatna to organizowanie koncertów, na które wstęp jest biletowany i płatny. Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz prowadzi także działalność inną niż gospodarcza, tj. działalność statutową nieodpłatną, która nie podlega opodatkowaniu VAT, pozostaje poza zakresem VAT. Jeśli Fundacja nabywa towary i usługi, które dotyczą zarówno działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz działalności innej niż gospodarcza, to nie ma możliwości przypisania ich w całości tylko do jednego typu działalności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia pełnej (100%) kwoty podatku naliczonego od zakupów dotyczących kosztów administracyjnych.

Fundacja ponosi bardzo mało kosztów administracyjnych. Są to przede wszystkim usługi księgowe oraz opłata za domenę internetową. Są to koszty związane zarówno z prowadzoną działalnością odpłatną i nieodpłatną.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Koszty administracyjne, o których mowa we wniosku związane są zarówno z prowadzoną działalnością gospodarczą (działalność statutowa odpłatna) oraz z działalnością inną niż gospodarcza (nieodpłatna działalność statutowa).

Zatem odnosząc okoliczności niniejszej sprawy do przywołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, że Fundacja będzie zobowiązana do stosowania regulacji prawnych art. 86 ust. 2a i następnych w sytuacji, gdy wydatki z tytułu poniesionych kosztów administracyjnych służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich wyłącznie do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym Wnioskodawcy przysługuje pełne odliczenie VAT od kosztów administracyjnych.

Kolejna wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczenia pełnej (100%) kwoty podatku naliczonego od zakupów dotyczących organizacji koncertów odpłatnych, a także braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących organizacji koncertów i świadczenia usług nieodpłatnie.

Ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nabywa usługi i towary do realizacji swoich celów:

  • które dotyczą tylko działalności odpłatnej,
  • które dotyczą tylko działalności nieodpłatnej,
  • które częściowo dotyczą działań odpłatnych, a częściowo nieodpłatnych,
  • które dotyczą kosztów administracyjnych.

Poza organizacją koncertów nieodpłatnych Wnioskodawca prowadzi także inną działalność nieodpłatną w postaci wspierania artystów w procesie nagrywania płyt, wydawanie broszur informacyjnych na temat muzyki jazzowej, etnicznej.

Powołując się na cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy raz jeszcze wskazać należy, że gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w pełnej wysokości.

Przedstawiona we wskazanym przepisie zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych. Zasada ta nie pozwala na odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Zatem, nabywając towary i usługi związane wyłącznie z organizacją koncertów odpłatnych realizowanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, generującej podatek należy z tytułu sprzedaży biletów wstępu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości.

Natomiast nabywając towary i usługi związane wyłącznie z organizacją koncertów i świadczeniem usług nieodpłatnie, które realizowane są w ramach działalności innej niż działalność gospodarcza, a która pozostaje poza systemem VAT, Wnioskodawcy w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w ramach pytania nr 2 jest prawidłowe.

Następna kwestia dotyczy ustalenia czy Wnioskodawca w zakresie podatku naliczonego od zakupów dotyczących koncertów organizowanych w ramach jednego festiwalu, z których część organizowana jest odpłatnie, a część nieodpłatnie (np. reklama całego festiwalu) ma prawo do ustalenia proporcji ustalonej przez wyliczenie udziału ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem i w takiej proporcji odliczać podatek naliczony z każdej faktury dotyczącej zarówno usług świadczonych odpłatnie, jak i usług świadczonych nieodpłatnie.

Wnioskodawca wskazał w treści wniosku, że jeśli Fundacja nabywa towary i usługi, które dotyczą zarówno działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT oraz działalności innej niż gospodarcza, to nie ma możliwości przypisania ich w całości tylko do jednego typu działalności.

Zatem Wnioskodawca w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2016 r. obliczając podatek naliczony do odliczenia z faktur dokumentujących zakup towarów i usług na potrzeby organizacji jednego Festiwalu, podczas którego odbędą się koncerty odpłatne i nieodpłatne, ma obowiązek stosowania tzw. współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że zgodnie z cyt. wyżej art. 86 ust. 2a ustawy o VAT sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W ocenie Organu, przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób określenia proporcji nie może zostać uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych nabyć, bowiem założenia przyjęte przy obliczaniu wysokości współczynnika przez Wnioskodawcę budzą wątpliwości.

Wnioskodawca przyjął, że sposób wyliczenia proporcji jako udział ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem najbardziej odzwierciedla specyfikę działalności Fundacji, jednakże nie przedstawił wiarygodnych przesłanek pozwalających na stwierdzenie, że powyższy sposób będzie gwarantował, że zakres wykorzystywania do działalności gospodarczej nabywanych towarów i usług będzie odzwierciedlony w sposób obiektywny i pełny.

Przede wszystkim wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług mówią w art. 86 ust. 2a ustawy o prawie do odliczania podatku naliczonego zgodnie ze „sposobem określenia proporcji”. W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy). Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym (art. 86 ust. 2g ustawy).

Z przepisu art. 86 ust. 2a ustawy wynika więc, że podatnik w przypadku nabycia towarów i usług służących jednocześnie działalności gospodarczej, jak i działalności innej niż gospodarcza, w sytuacji gdy nie potrafi przypisać poniesionych wydatków w całości do działalności gospodarczej oblicza prewspółczynnik. Prewspółczynnik ten oblicza na podstawie danych z poprzedniego roku i stosuje do wszystkich zakupów, które realizuje przez cały następny rok podatkowy, a które związane są jednocześnie z działalnością odpłatną i nieodpłatną.

Ustawa o VAT nie przewiduje więc, aby do każdego przedsięwzięcia realizowanego przez podatnika stosować odrębny sposób określania proporcji, obliczany za każdym razem na podstawie innych danych. Nie jest więc możliwe obliczanie prewspółczynnika dla każdego festiwalu odrębnie. Nie jest także możliwe, jak sugeruje Wnioskodawca, stosowanie do każdego zakupu towarów lub usług służących realizacji festiwalu innego prewspółczynnika w zależności od sposobu i ilości wykorzystania ich podczas festiwalu. Nie jest więc prawidłowe stosowanie innego prewspółczynnika do faktury z tytułu wynajmu sali koncertowej (gdzie Wnioskodawca wyliczył, że faktura w 3/10 służy sprzedaży opodatkowanej), a innego do wynajmu fortepianu (odliczenie w 1/3 podatku naliczonego).

Ponadto prewspółczynnik ustalony dla jednego festiwalu jako udział ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem nie będzie odzwierciedlał w sposób wiarygodny wysokości podatku naliczonego do odliczenia podczas realizacji innych festiwali organizowanych przez Fundację w ramach działalności statutowej.

Zauważyć należy, że podczas organizacji różnych festiwali może być różna ilość koncertów odpłatnych i koncertów nieodpłatnych. W każdym koncercie jest różna liczba uczestników. Każdy koncert generuje inne koszty. Każdy koncert generuje różną kwotę przychodów. Są koncerty organizowane w ramach działalności gospodarczej odpłatnej, ale wstęp na koncert jest w różnej cenie w zależności od artysty, który będzie występował podczas koncertu, co różnicuje kwotę wpływów ze sprzedaży biletów. Nie zawsze uda się wyprzedać wszystkie bilety, a zatem wpływy z biletów nawet przy tej samej cenie jednostkowej bywają różne w zależności od koncertu. Ponadto Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności statutowej wykonuje także inną działalność nieodpłatną oraz ponosi koszty administracyjne, związane z dwoma kategoriami wykonywanych czynności.

Zastosowanie metody odliczania podatku naliczonego na podstawie proporcji ustalonej jako ilość koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem w ramach jednego festiwalu nie gwarantuje, że przedstawiony przez Wnioskodawcę sposób określenia proporcji może zostać uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych nabyć.

Zdaniem Organu przedstawiony sposób nie jest w pełni obiektywny i nie jest zgodny z przepisami ustawy o VAT.

Przyjęta przez Wnioskodawcę metoda oddaje jedynie ilość koncertów realizowanych w ramach działalności gospodarczej i poza działalnością gospodarcza (działalność inna niż gospodarcza), a nie specyfikę prowadzonej działalności, o której mowa w art. 86 ust. 2b ustawy oraz nie zapewnia obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane.

Zatem opisany przez Wnioskodawcę sposób – przedstawiony jako najbardziej odzwierciedlający specyfikę działalności jednostki – jest mało precyzyjny i jego stosowanie mogłoby prowadzić do uzyskania nieadekwatnego odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym, nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że proponowany przez Wnioskodawcę sposób określenia proporcji obliczony jako wyliczenie udziału ilości koncertów odpłatnych do ilości koncertów ogółem jest prawidłowy.

Podsumowując, przyjęte przez Wnioskodawcę założenia nie wskazują, aby były wypełnione warunki określone w art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, interpretacja traci aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj