Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/4510-457/16-1/PS
z 19 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z póź. zm.) oraz § 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2016 r. (data wpływu 25 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 sierpnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.


W ww. wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej - zgodnie z zapisami art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 618, ze zm.) Wnioskodawca jest szpitalem - podmiotem utworzonym przez uczelnię medyczną (dalej: „Uczelnia”) - działającym na podstawie m.in.:


  • przywołanej wyżej ustawy o działalności leczniczej,
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  • ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. prawo o szkolnictwie wyższym,
  • przepisów wydanych na podstawie ww. ustaw,
  • statutu Wnioskodawcy nadanego przez senat Uczelni (dalej. „Statut”).


Zgodnie ze Statutem podstawowym celem Wnioskodawcy jest udzielanie świadczeń zdrowotnych (w powiązaniu z realizacją zadań dydaktycznych i badawczych Uczelni), ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych i promocji zdrowia, w tym wdrażaniem nowych technologii medycznych oraz metod leczenia. Statut stanowi, że spośród świadczeń zdrowotnych - działań służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz innych działań medycznych wynikających z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, Wnioskodawca podejmuje te związane z:


  • badaniem i poradą lekarską,
  • leczeniem,
  • badaniem i terapią psychologiczną, rehabilitacją leczniczą,
  • opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem,
  • opieką nad zdrowym dzieckiem,
  • badaniem diagnostycznym, w tym analityką medyczną,
  • pielęgnacją chorych,
  • pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi, orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia,
  • czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
  • profilaktyką chorób i edukacją zdrowotną,
  • leczeniem urazów wielonarządowych i mnogich w ramach centrum urazowego.


W świetle Statutu Wnioskodawca uczestniczy w przygotowaniu osób do wykonywania zawodów medycznych i kształceniu osób wykonujących zawody medyczne. Jak głosi Statut Wnioskodawca może również uczestniczyć, na podstawie odrębnie zawartych umów, w realizacji programów zdrowotnych oraz naukowych zlecanych/organizowanych przez instytucje naukowe, zakłady pracy, organizacje państwowe i społeczne, jednostki samorządu terytorialnego i inne podmioty krajowe i zagraniczne.


W myśl Statutu do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:


  • udział w realizacji zadań dydaktycznych i naukowo-badawczych Uczelni w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów i zawartych z Uczelnią umów,
  • udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych w warunkach szpitalnych lub ambulatoryjnych, ze szczególnym uwzględnieniem świadczeń wysokospecjalistycznych w ramach specjalności reprezentowanych przez komórki organizacyjne wchodzące w skład Wnioskodawcy,
  • uczestniczenie w przygotowywaniu osób do wykonywania zwodów medycznych oraz doskonaleniu kadr wykonujących zawody medyczne,
  • prowadzenie bieżącej działalności mającej na celu promocję zdrowia i profilaktyki zdrowotnej oraz, na podstawie zawartych umów, działalności o takim samym charakterze zlecanej przez inne podmioty.


Statut stanowi, że Wnioskodawca może podejmować współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami ochrony zdrowia, kształcenia i doskonalenia kadr medycznych oraz organizacjami międzynarodowymi realizującymi zadania należące do zakresu działalności Wnioskodawcy - może on również być członkiem wspomnianych instytucji i organizacji.


Zgodnie ze Statutem Wnioskodawca może również prowadzić działalność gospodarczą, o ile inne przepisy nie stanową inaczej, a w szczególności:


  • realizować usługi,
  • prowadzić szkołę rodzenia,
  • dzierżawić pomieszczenia i urządzenia.


Należy jednak podkreślić, że Statut wyraźnie określa, że prowadzenie powyższej działalności gospodarczej nie może pozostawać w sprzeczności z obowiązującym prawem, ograniczać realizacji zadań dydaktycznych i naukowo-badawczych Uczelni, a także ograniczać dostępu do świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom uprawnionym na podstawie obowiązujących przepisów.


Statut wskazuje rodzaje i zakres udzielanych przez Wnioskodawcę świadczeń zdrowotnych. Wśród nich należy wymienić diagnostykę, leczenie stacjonarne i ambulatoryjne oraz rehabilitację. Wnioskodawca udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych:


  • ze środków publicznych określonych umowami zawartymi z dysponentami tych środków oraz
  • z innych źródeł.


Wnioskodawca zobowiązany jest również udzielać świadczeń zdrowotnych w każdym innym przypadku gdy występuje bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia.


Wnioskodawca będący samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, prowadzi gospodarkę finansową w formie samodzielnego zakładu pokrywającego koszty działalności i zobowiązań z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów. Wśród źródeł przychodów Wnioskodawcy znajdują się następujące kategorie:


  • przychody ze sprzedaży świadczeń zdrowotnych, w tym sprzedaż na rzecz:


  • NFZ (przychody ze środków publicznych),
  • organów administracji publicznej np. procedury medyczne dla ministerstwa zdrowia, bądź refundacja kosztów wynagrodzenia stażystów i rezydentów (przychody ze środków publicznych),
  • innych zakładów opieki zdrowotnej (przychody ze środków publicznych oraz prywatnych),
  • osób fizycznych i innych np. usługi laboratorium (przychody ze środków prywatnych),
  • przychody ze sprzedaży pozostałych usług np. badania kliniczne dla podmiotów gospodarczych (przychody ze środków prywatnych),
  • przychody ze sprzedaży usług działalności bytowej np. wynajem (części) nieruchomości/powierzchni użytkowych (przychody ze środków prywatnych), usługi związane z dydaktyką (przychody ze środków publicznych),
  • przychody ze sprzedaży towarów i materiałów - sprzedaż leków i wyrobów medycznych w aptece ogólnodostępnej (przychody ze środków prywatnych).


Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe w sposób umożliwiający przyporządkowanie ponoszonych kosztów do poszczególnych źródeł przychodów.

Wśród kosztów związanych z działalnością statutową tj. udzielaniem świadczeń zdrowotnych Wnioskodawca ponosi następujące kategorie kosztów (dalej: „Koszty Działalności Statutowej"): zużycie materiałów i energii, np. leki zużyte w procesie leczenia, materiały do badań diagnostycznych, krew i preparaty krwiopochodne, sprzęt jednorazowego użytku np. strzykawki i igły, materiały opatrunkowe, płyny infuzyjne, gazy medyczne, środki dezynfekcji, wyroby medyczne wszczepiane do pacjentów, materiały szewne i staplery, odczynniki, materiały do konserwacji i napraw sprzętu medycznego, odzież ochronna, energia elektryczna, energia cieplna, woda i ścieki, zakup procedur medycznych i badań w tym głównie usługi lekarzy kontraktowych i pielęgniarek kontraktowych, usługi pralnicze, usługi żywnościowe (wyżywienie dla pacjentów), usługi porządkowe, usługi konserwacji i napraw sprzętu medycznego, usługi opieki medycznej, podatek VAT nie podlegający odliczeniu (głównie od nabycia mediów/kosztów eksploatacji oraz remontów), wynagrodzenia zatrudnionego personelu wraz z narzutami np. składkami ZUS, ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

Ponadto Wnioskodawca ponosi wydatki na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych, od których następnie dokonywane są odpisy amortyzacyjne na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca ponosi również wydatki o charakterze ogólno-administracyjnym związane z całością działalności Wnioskodawcy (dalej: „Koszty Ogólne"), np.: koszty obsługi Dyrektora Naczelnego, koszty zatrudnienia pracowników biur Wnioskodawcy, koszty zatrudnienia pracowników księgowości, koszty materiałów biurowych i eksploatacyjnych, koszty mediów (energia elektryczna, woda, ścieki, usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet), jak również nabywa składniki majątku trwałego dotyczące ogółu jego działalności (np. sprzęt biurowy, komputery itp.).


W związku z powyższym opisem sformułowano między innymi następujące pytanie.


Czy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a pkt 2 oraz, w szczególności, spełnienia warunku zawartego w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kalkulując wysokość dochodu ostatecznie zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej i wydatkowanej na cele statutowe Wnioskodawcy, tj. działalność w zakresie ochrony zdrowia - Wnioskodawca jest uprawniony do ujęcia nie tylko wydatków na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, lecz również wydatków poniesionych na koszty zdefiniowane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jako Koszty Działalności Statutowej (w tym koszty leków, sprzętu jednorazowego użytku, wyrobów medycznych wszczepianych do pacjentów, usług lekarzy i pielęgniarek kontraktowych, kosztów wynagrodzeń zatrudnionego personelu) oraz Koszty Ogólne - również w odniesieniu do dochodu osiągniętego w tym samym roku, w którym poniesiono dane Koszty Działalności Statutowej oraz Koszty Ogólne?


Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1a pkt 2 oraz, w szczególności, spełnienia warunku zawartego w art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kalkulując wysokość dochodu ostatecznie zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej i wydatkowanej na cele statutowe Wnioskodawcy tj. działalność w zakresie ochrony zdrowia - Wnioskodawca jest uprawniony do ujęcia nie tylko wydatków na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, lecz również wydatków poniesionych na koszty zdefiniowane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jako Koszty Działalności Statutowej (w tym koszty leków, sprzętu jednorazowego użytku, wyrobów medycznych wszczepianych do pacjentów, usług lekarzy i pielęgniarek kontraktowych, kosztów wynagrodzeń zatrudnionego personelu) oraz Koszty Ogólne - również w odniesieniu do dochodu osiągniętego w tym samym roku, w którym poniesiono dane Koszty Działalności Statutowej oraz Koszty Ogólne.


Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania tym podatkiem jest zasadniczo dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich został on osiągnięty. Dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 ustawy).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c (nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie), których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Natomiast w myśl art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:


  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
  2. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  3. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel, na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zatem istotnym jest rozstrzygnięcie, czy wskazane w przedmiotowym wniosku cele statutowe są tożsame z celami statutowymi preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W miejscu tym należy jednoznacznie stwierdzić, że głównym celem statutowym Wnioskodawcy jest udzielanie świadczeń zdrowotnych szerzej opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, co w pełni pokrywa się z jednym z celów wskazanych w przywołanym wyżej przepisie, tj. z działalnością w zakresie ochrony zdrowia. Z punktu widzenia przedmiotu wniosku zauważyć należy, że istotą podniesionego problemu interpretacyjnego jest zasadniczo zagadnienie, które dotyczy rozstrzygnięcia, czy dochody Wnioskodawcy w części przeznaczonej na działalność statutową mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, jeżeli są wydatkowane na Koszty Działalności Statutowej oraz Koszty Ogólne, które licznie zobrazowano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Jak bowiem wynika z art. 17 ust. 1b ustawy dochody te muszą zostać przeznaczone i – bez względu na termin - wydatkowane na cele określone w tym przepisie (np. na cele działalności w zakresie ochrony zdrowia - co ma miejsce w przypadku przedmiotu niniejszego wniosku), w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Użycie w treści interpretowanego przepisu sformułowania: „w tym także" z następującym po nim wyliczeniem trzech kategorii ([1] środków trwałych, [2] wartości niematerialnych i prawnych oraz [3] określonych podatków) oznacza, iż mamy do czynienia z otwartym katalogiem wydatków. W konsekwencji wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na Koszty Działalności Statutowej (np. leki, wynagrodzenia lekarzy i pielęgniarek, itd.) również są wydatkami uprawniającymi do uznania, że warunkowe zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 staje się dla Wnioskodawcy ostateczne - poprzez spełnienie warunku z art. 17 ust. 1b ustawy. „Spełnienie warunku” rozumiane jako przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na wymagany ustawą cel. W efekcie nastąpi „rozliczenie”, o którym mowa w art. 17 ust. 1b, zwolnionego dochodu Wnioskodawcy. Dotyczyć to może zarówno dochodu osiągniętego w przeszłości jak i w danym roku podatkowym a następuje właśnie poprzez m. in. wydatki na Koszty Działalności Statutowej. Przesunięcie wydatkowania danego zwolnionego dochodu może wystąpić w sytuacji gdyby Wnioskodawca w danym roku podatkowym miał wyższy dochód niż wydatki na „zwolnione” cele statutowe (Koszty Działalności Statutowej). Gdyby jednak wydatki na Koszty Działalności Statutowej w danym roku podatkowym (np. w 2016) były wyższe niż dochód osiągnięty w tym roku, który podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (i nie byłoby żadnych nierozliczonych zwolnionych dochodów z przeszłości tj. sprzed 2016 r.), wówczas Wnioskodawcy udałoby się spełnić ostateczny warunek wydatkowania tego dochodu na cele statutowe w ramach tego roku podatkowego, tj. 2016.


Podobnie rzecz ma się z Kosztami Ogólnymi. Należy podkreślić, że ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki o charakterze ogólno-administracyjnym, takie jak: koszty obsługi Dyrektora Naczelnego, koszty zatrudnienia pracowników biur Wnioskodawcy, koszty zatrudnienia pracowników księgowości, koszty materiałów biurowych i eksploatacyjnych, koszty mediów (energia elektryczna, woda, ścieki, usług telekomunikacyjnych i dostępu do sieci Internet) jak również nabywane składniki majątku trwałego dotyczące ogółu jego działalności (np. sprzęt biurowy, komputery, itp), są niezbędne dla zapewnienia możliwości prowadzenia przez Wnioskodawcę statutowej działalności w zakresie ochrony zdrowia. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy wydatki takie również spełniają warunki określone w art. 17 ust. 1b ustawy i dochód Wnioskodawcy przeznaczony na ich sfinansowanie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. Potwierdzenie powyższego znajduje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach Ministra Finansów wydawanych za pośrednictwem Dyrektorów Izb Skarbowych, w tym tut. Organu np.:


  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 29 sierpnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-274/14/KK;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 29 sierpnia 2014 r., sygn. IBPBI/2/423-605/14/MO;
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 11 stycznia 2013 r., sygn. ITPB3/423-637g/12/AW.


Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym:


  • w świetle art. 17 ust. 1 pkt 4, ust. 1 a pkt 2 oraz, w szczególności, spełnienia warunku zawartego w art. 17 ust. 1b ustawy, kalkulując wysokość dochodu ostatecznie zwolnionego od podatku dochodowego od osób prawnych w części przeznaczonej i wydatkowanej na cele statutowe Wnioskodawcy tj. działalność w zakresie ochrony zdrowia - Wnioskodawca jest uprawniony do ujęcia nie tylko wydatków na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, lecz również wydatków poniesionych na koszty zdefiniowane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jako Koszty Działalności Statutowej (w tym koszty leków, sprzętu jednorazowego użytku, wyrobów medycznych wszczepianych do pacjentów, usług lekarzy i pielęgniarek kontraktowych, kosztów wynagrodzeń zatrudnionego personelu) oraz Koszty Ogólne - również w odniesieniu do dochodu osiągniętego w tym samym roku, w którym poniesiono dane Koszty Działalności Statutowej oraz Koszty Ogólne - należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zastrzec należy w tym miejscu, że w przypadku gdy podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Wnioskodawcy, wszelkie wydatki ponoszone w roku podatkowym w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Pamiętać trzeba bowiem, że podatnik korzystający z przedmiotowego zwolnienia od podatku (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) w pierwszej kolejności ustala dochód jako różnicę pomiędzy przychodami i kosztami uzyskania tych przychodów, który podlega zwolnieniu od podatku. Należy także mieć na uwadze, że ujęte w księgach rachunkowych wydatki nieuznawane, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego, który podlega zwolnieniu od podatku, jeśli jest przeznaczony na realizację preferowanych celów statutowych.

Wydatki na realizację celów statutowych z dochodu zwolnionego od podatku nie mogą być natomiast ponownie rozpatrywane w kategorii kosztów uzyskania przychodów. Wydatkowanie środków pochodzących z dochodów zwolnionych od podatku polega bowiem na rozdysponowaniu tych środków na cele określone w art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy również, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718, z późn zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj