Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP2.4512.713.2016.1.MT
z 24 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • obowiązku rejestracji do podatku VAT po przekroczeniu obrotu 150 000 zł oraz prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT dla świadczonych usług edukacji artystycznej (pyt. nr 1 wniosku),
  • braku uwzględnienia usług języka angielskiego świadczonych w imieniu Wnioskodawcy przez pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie w limicie obrotu 150 000 zł (pyt. nr 2 wniosku)

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji do podatku VAT po przekroczeniu obrotu 150000 zł oraz prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT dla świadczonych usług edukacji artystycznej oraz braku uwzględnienia usług języka angielskiego świadczonych w imieniu Wnioskodawcy przez pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie w limicie obrotu 150 000 zł.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą od 2 września 2013 roku w zakresie „Pozostałe formy edukacji artystycznej” PKD 85.52.Z. Na współpracę prowadzenia zajęć Wnioskodawca ma podpisane umowy z przedszkolami gdzie prowadzi osobiście z dziećmi zajęcia związane z ruchem, rytmiką, gdzie przygotowuje dzieci do indywidualnych oraz zorganizowanych występów artystycznych, do tych czynności Wnioskodawca ma odpowiednie kwalifikacje, nie jest nauczycielem w świetle ustawy o sytemie oświaty.

Wnioskodawca zatrudnia też osoby na umowę zlecenie, które prowadzą zajęcia z korektywy, języka angielskiego oraz tańca. Osoby które Wnioskodawca zatrudnia na umowy cywilnoprawne są to osoby które mają kwalifikacje do prowadzenia powyższych zajęć, ale nie są nauczycielami w świetle ustawy o systemie oświaty.


Wnioskodawca wystawia faktury na rzecz przedszkoli.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


  1. Czy w świetle opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca jest zobowiązany być podatnikiem podatku od towarów i usług VAT po przekroczeniu obrotu 150 000 zł zgodnie z art. 113 ustawy o VAT czy jest podmiotem zwolnionym z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT?
  2. Czy do wyliczenia obrotu ze sprzedaży usług w ramach limitu 150 000 zł Wnioskodawca może odliczyć usługi języka angielskiego, które świadczy w imieniu Wnioskodawcy pracownik zatrudniony na umowę zlecenie?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca uważa, że jest zobligowany do zarejestrowania się do podatku VAT po przekroczeniu wartości ze sprzedaży kwoty150 000,00 zł zgodnie z art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług VAT (do limitu 150 000 zł).

Zdaniem Wnioskodawcy powinien On wyliczając limit kwoty wejścia do VAT odjąć kwoty ze sprzedaży usług z języka angielskiego.

Zdaniem Wnioskodawcy nie może On korzystać ze zwolnienia w myśl art. 43 pkt 27 ponieważ:

  • Wnioskodawca usługi świadczy na rzecz instytucji - przedszkoli, z którymi ma podpisnane umowy, a nie są to usługi prywatnego nauczania bezpośrednio dla osób fizycznych (dzieci),
  • Wnioskodawca zatrudnia pracowników na umowy cywilnoprawne, którzy prowadzą zajęcia z korektywy, języka angielskiego oraz tańca,
  • Wnioskodawca nie jest nauczycielem w świetle przepisów o systemie oświaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą o VAT” opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…)


Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w ustawie o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.


Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku od towarów i usług świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez te szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Ww. przepis jest odzwierciedleniem w polskich przepisach regulacji art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.


Z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT wynika, że zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W tym miejscu wskazać należy, że od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (D. U. UE L 77/1). Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, że przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady Nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, dokonując wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jej ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową, lub wykonywać określony zawód.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

  1. transakcji związanych z nieruchomościami,
  2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
  3. usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.


Stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.


W myśl art. 113 ust. 5 ustawy o VAT jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Jak wynika z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.


Zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

  1. prawnicze,
  2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  3. jubilerskie.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku zostania podatnikiem podatku VAT po przekroczeniu obrotu 150 000 zł zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT dla wykonywanych usług oraz niewliczania do limitu 150 000 zł usług języka angielskiego świadczonych przez pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie.

Analizując przywołane regulacje wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń, czy też jednocześnie większa liczba osób.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia zajęć związanych z ruchem, rytmiką, przygotowywanie dzieci do indywidualnych oraz zorganizowanych występów artystycznych w ramach podpisanych umów z przedszkolami - nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nie jest nauczycielem w świetle ustawy o systemie oświaty, a swoje usługi świadczy na rzecz przedszkoli, które nie stanowią prywatnego nauczania bezpośrednio dla osób fizycznych (dzieci). Zatem, zarówno przesłanka podmiotowa jak i przedmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie została w analizowanej sprawie wypełniona. Również zajęcia z korektywy, języka angielskiego oraz tańca wykonywane przez zatrudnionych przez Wnioskodawcę na umowę zlecenie pracowników nie będą mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Należy zauważyć, że ww. pracownicy mają kwalifikacje do prowadzenia ww. zajęć jednakże nie są nauczycielami w świetle ustawy o systemie oświaty. Ponadto osoby te zatrudnione przez Wnioskodawcę na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenie) będą działać w charakterze podwykonawców świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a więc nie będą świadczyć usług bezpośrednio na rzecz osób będących adresatami.

Należy zauważyć, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach wykonywanej działalności gospodarczej nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, ponieważ Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie jest też uczelnią ani innym podmiotem wymienionym w tym przepisie. W przedmiotowej sprawie nie wystapią również przesłanki do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Odnosząc się do kwestii usług nauczania języka angielskiego przez pracowników Wnioskodawcy zatrudnionych na umowę zlecenie należy zauważyć, że zwolnienie z opodatkowania usług nauczania języków obcych ustowodawca przewidział w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT. Jednakże przepis ten obejmuje usługi inne niż wymienione w punktach 26, 27 i 29 ust. 1 art. 43 ustawy o VAT. Należy zatem w pierwszej kolejności zbadać, czy świadczone usługi nauczania języka angielskiego nie stanowią usług wymienionych w tych punktach. Jak już zostało wykazane powyżej Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności nie świadczy usług (w tym nauki języka angielskiego) zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy o VAT. Tym samym, świadczona przez Wnioskodawcę usługa nauczania języka angielskiego wykonywana przez pracownika zatrudnionego na umowę zlecenie nie jest objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 i 29 ustawy o VAT, gdyż nie spełnia warunków, o których mowa w ww. przepisach.

Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym usługa nauczania języka angielskiego korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.


Mając na uwadze powyższe okoliczności, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie prowadzonej działalności, z wyłączeniem usług nauki języka angielskiego przez pracowników Wnioskodawcy, nie zostały objęte zwolnieniem.


Odnosząc się do kwestii obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, należy wskazać, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność będzie podlegała zwolnieniu podmiotowemu w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT do wysokości 150.000 zł osiągniętej wartości sprzedaży z tytułu świadczonych usług. Jednocześnie zgodnie z art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT (z wyjątkiem usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41). W nawiązaniu do powyższych okoliczności - usługi nauki języka angielskiego wykonywane przez pracownika zatrudnionego przez Wnioskodawcę na umowę zlecenie podlegają zwolnieniu w myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, więc wartości uzyskanej z ich wykonywania nie należy wliczać do limitu 150.000 zł, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast Wnioskodawca powinien w ww. limicie uwzględnić pozostałe usługi, które nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i nr 2 przedstawionego we wniosku należało uznać za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że w zakresie pytania nr 3 wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązujacego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00‑013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj