Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP1-2.4512.121.2016.2.DC
z 27 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2016 r. (data wpływu 12 października 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2016 r. (data wpływu 12 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania „usługi organizacyjnej” polegającej na organizacji na zlecenie PZPN meczów reprezentacji Polski – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania „usługi organizacyjnej” polegającej na organizacji na zlecenie PZPN meczów reprezentacji Polski.

Wniosek uzupełniono pismem w dniu 12 grudnia 2016 r. w zakresie doprecyzowania opisu sprawy oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest stowarzyszeniem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), oraz związkiem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2010 r., Nr 127, poz. 857, z późn. zm., dalej: Ustawa o Sporcie). A. działa na podstawie statutu (dalej: Statut). Ponadto, zgodnie ze Statutem, A. w wykonywaniu swoich zadań przestrzega statutów, regulaminów, innych przepisów Międzynarodowej Federacji Związków Piłki Nożnej (dalej: FIFA) oraz Europejskiej Unii Piłkarskiej (dalej: UEFA) oraz Polskiego Związku Piłki Nożnej (dalej: PZPN) i innych przepisów prawa.

A. nie jest czynnym podatnikiem VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wartość sprzedaży opodatkowanej wykonanej przez A. nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym 150.000 zł, przy czym do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku, odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym zaliczane są przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

  1. Organizacja, rozwój i popularyzacja sportu piłki nożnej oraz prowadzenie współzawodnictwa sportowego klubów.
  2. Podejmowanie działań na rzecz promocji piłkarstwa amatorskiego i nieamatorskiego, w tym profesjonalnego.
  3. Ochrona praw i interesów oraz koordynacja działań członków związku, zawodników, trenerów, instruktorów, sędziów i działaczy piłkarskich.
  4. Pozyskiwanie środków finansowych i przeznaczenie ich na prowadzenie działalności statutowej A.
  5. Organizacja szkoleń dla animatorów sportu, trenerów, instruktorów, sędziów i działaczy piłkarskich.

A. w ramach realizacji swoich celów statutowych zamierza na zlecenie PZPN zająć się organizacją dwóch meczów towarzyskich reprezentacji Polski w piłce nożnej.

PZPN będąc organizatorem meczu zleci A. na podstawie umowy zadania organizacyjno -techniczne, a w szczególności przygotowanie stadionów i pomoc organizacyjną w przyjęciu Reprezentacji Polski i jej konkurentów. Umowa z PZPN w paragrafach dotyczących spraw organizacyjnych stanowi podstawę prawną do zawarcia przez A. umów z podwykonawcami, w celu realizacji jej postanowień, które będą zgodne z niniejszą umową i do których PZPN zastrzega sobie prawo wglądu. Strony dopuszczają możliwość rozszerzenia zakresu niniejszej umowy o dodatkowe zlecenia na podstawie obustronnie podpisanego aneksu.

W wykonaniu umowy A. zobowiąże się do wykonania następujących zadań i czynności:

Przygotować stadiony, w tym: płytę boiska i widownię, zasilanie energetyczne obiektu (zapasowy agregat prądotwórczy w przypadku meczu rozgrywanego), zaplecze, tzn.: szatnie (wystarczająca liczba ławek, stolik), pomieszczenia recepcyjne, tereny wokół stadionu, punkty gastronomiczne (wg uznania), megafonizację (nagłośnienie) obiektu.

Udostępnić obu reprezentacjom szatnie na stadionie w trakcie meczów (plan treningów obu drużyn uzgodniony będzie w trybie roboczym z przedstawicielami PZPN), w trakcie meczu dodatkowo pomieszczenia recepcyjne, parkingi dla zaproszonych gości i uczestników meczu. Piłki meczowe oraz treningowe dla obu drużyn zabezpiecza PZPN.

Udostępnić przedstawicielom PZPN, sędziom, policji, dziennikarzom i innym osobom niezbędnym do sprawnego przeprowadzenia imprezy, pomieszczeń na obiektach, koniecznych do sprawnego przeprowadzenia zawodów. Zabezpieczyć sanitariaty dla widzów.

Zabezpieczyć licencjonowanego spikera oraz odegranie hymnów narodowych obydwu reprezentacji (nośnik dostarcza PZPN).

Zapewnić opiekuna dla reprezentacji kraju konkurenta, zakwaterowanego w hotelu, podczas całego jej pobytu w Polsce, władającego językiem angielskim.

Zapewnić w godzinach imprezy:

megafonizację (licencjonowany spiker; komunikaty w jęz. angielskim), oflagowanie stadionu (minimum 3 maszty; flagi zabezpiecza PZPN), oznakowanie boiska zgodnie z przepisami FIFA, tablice z numerami dla dokonywania zmian zawodników (rezerwową zabezpiecza PZPN), 12 osób do podawania piłek ubranych w kamizelki dostarczone przez PZPN (wiek 10-12 lat), stolik dla sędziego technicznego, parasol stojący w razie deszczu, tablicę wyników (opcjonalnie – jeśli stadion jest w nią wyposażony), zabezpieczenie dwóch par noszy z obsługą (8 osób), zorganizowanie i opłacenie bufetów dla gości honorowych, zabezpieczenie karetki pogotowia, zabezpieczenie kontaktu ze strażą pożarną, zabezpieczenie stanowiska do nagrywania meczów i wszelkich koniecznych podłączeń, prąd na potrzeby ekipy rejestrującej „Łączy (…)” (relacja innych stacji musi być uzgodniona z PZPN). Ponadto A. przy współudziale policji i innych służb porządkowych wykonają plan zabezpieczenia imprezy. Na podstawie tego planu operator stadionu w porozumieniu z A. wynajmie i opłaci firmę ochrony oraz zatrudni i opłaci odpowiednią ilość służby technicznej (odprawa kierownik ds. bezpieczeństwa), niezbędną do prawidłowego funkcjonowania obiektu przed, w trakcie i po imprezie.

A. opracuje na podstawie powyższych ustaleń kosztorys imprezy, stanowiący załącznik do umowy z PZPN. Kosztorys będzie jednocześnie zobowiązaniem do wykonania i bezpośredniego opłacenia zadań w nim uwzględnionych. Na sfinansowanie zadań uwzględnionych w kosztorysie i opłacenie, jak sam PZPN określa „usługi organizacyjnej” wykonanej na rzecz PZPN – A. otrzyma na podstawie faktury ryczałt w ustalonej wysokości.

W piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu, Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zadane pytania:

  1. Organizacja meczu opierać się będzie na współpracy Wnioskodawcy z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, której szczegółowe warunki określone zostały w zawartej między stronami umowie. Umowa ta określa szczegółowy podział obowiązków w zakresie zorganizowania meczu. Zgodnie z jej treścią, w zakres obowiązków wchodzi szereg świadczeń, których podstawowym celem jest efektywna organizacja i przeprowadzenie meczu. Jest to usługa złożona, polegająca na kompleksowej organizacji meczu, opłacana za jednorazowym wynagrodzeniem bez wyszczególniania poszczególnych czynności składających się na usługę złożoną.
  2. Świadczone usługi nie będą stanowiły odrębnych usług. Jest to usługa złożona.
  3. Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu
  4. Usługi organizacji meczów nie można uznać za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, a więc usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.
    Powołany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit m) Dyrektywy 2006/l12/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 347. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.
    W wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: w odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle.
    Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa.
  5. Usługi tego typu świadczone są na rzecz (na zlecenie):
    • Polskiego Związku Piłki Nożnej,
    • Mogą być świadczone na rzecz Ministra Sportu,
    • lub Ministra Edukacji,
    • lub Jednostek Samorządu Terytorialnego.,/ul>W danym meczu uczestniczą zawodowi sportowcy.
      Jednakże głównym odbiorcą tych usług są osoby fizyczne które kupując bilety wstępu oglądają dany mecz.
    • Wnioskodawca, wypracowuje na tego typu usługach zyski.
      Wypracowane zyski przeznaczone będą na pokrycie kosztów innych zadań statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego usługa świadczona przez A., polegająca na jak sam PZPN określa „usługi organizacyjnej”, będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej stawki VAT – 23%, czy też jako usługa ściśle związane ze sportem świadczona przez związek sportowe, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, konieczna do organizowania i uprawiania sportu i świadczona na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym skorzysta ze zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa polegająca na jak sam PZPN określa „usłudze organizacyjnej”, opisana powyżej, jest czynnością niekorzystającą ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i jest opodatkowana podstawową stawką w wysokości 23%.

Poniżej zostaną zaprezentowane podstawy takiego stanowiska, aby to przybliżyć na wstępie należy podać konstrukcję samego przepisu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim;
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków;
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Ze zwolnienia korzystają więc usługi świadczone m.in. przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto, świadczone usługi muszą być wykonywane na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. regulacji.

Brak podstaw do zastosowania zwolnienia opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika więc z dwóch powodów:

  • powód 1: jednym z bezwzględnych warunków stosowania powyższego zwolnienia jest to aby świadczący te usługi nie byli nastawieni na osiąganie w sposób systematyczny zysków ze zwolnionych z opodatkowania usług, a zgodnie z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT, jeżeli takowe osiągną, to aby były one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług. A. za sprawą konstrukcji umowy narzuconej przez PZPN każdorazowo przy każdym meczu (a za tym systematycznie) osiągnie zyski z tego rodzaju działalności, które to zyski zostaną całkowicie przekazane na pokrycie kosztów innej działalności statutowej A. z pominięciem kosztów związanych z opisanym rodzajem usług (tj. „organizacji meczów”).
  • powód 2: usługi „organizacji meczy” w piłce nożnej nie można uznać za usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, a więc usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Powołany powyżej art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L 347, s. 1 ze zm.), zgodnie z którym, państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku, na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

W wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT, w celu jego stosowania, nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Celem powołanego przepisu Dyrektywy jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu, ograniczająca zakres stosowania zwolnienia jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem. Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez A. usługi, które mają na celu „organizację meczy” w ww. zakresie, nie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i opodatkowane będą podstawową stawką podatku od towarów i usług, w wysokości 23%.

W ocenie A., określone świadczenia związane z organizacją meczów na zlecenie PZPN, należy uznać za usługę złożoną, w której świadczenie główne (dominujące) stanowi, jako najważniejszy czynnik determinujący nabycie przez PZPN przedmiotowego kompleksu świadczeń, organizacja imprezy sportowej. Pozostałe świadczenia ustalone między stronami, mają na celu jedynie właściwe przygotowanie wskazanej imprezy, co świadczy o ich pomocniczym, w stosunku do głównej usługi, charakterze. Dlatego też uzasadnione jest traktowanie, dla celów VAT, „organizacji meczu”, jako jednorodnej, kompleksowej usługi organizacji imprezy sportowej. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W związku z brzmieniem przytoczonego przepisu, nie ulega wątpliwości, że oczekiwane przez PZPN świadczenia związane z „organizacją meczu” stanowią usługi w rozumieniu ustawy o VAT, podlegające, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ocenie A., sposób opodatkowania VAT świadczeń, polegających na „organizacji meczu”, nie powinien być determinowany odrębnie dla każdego z opisanych świadczeń, lecz powinien być określony w sposób kompleksowy i jednorodny dla całego ich zakresu. Zdaniem A., wskazane świadczenia na rzecz PZPN, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze – organizację imprezy sportowej.

Jednocześnie należy podkreślić, że zaprezentowane przez A. stanowisko dotyczące kwalifikacji usług złożonych znajduje szerokie potwierdzenie w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Warto wskazać choćby wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: „NSA”) z dnia 26 lipca 2012 r. (sygn. I FSK 483/12), w którym to stwierdzono, że „w sytuacji gdy transakcja składa się z wielu elementów, to znaczy z zespołu usług, albo z dostawy towarów połączonej ze świadczeniem usług, może być uznana, na potrzeby VAT, za jedną transakcję A. na przykład w sytuacji, gdy jeden z tych elementów stanowi świadczenie główne, a pozostały element lub pozostałe elementy mają wobec niego charakter pomocniczy.

Z punktu widzenia rozliczania VAT podział ten ma decydujące znaczenie, gdyż przy ustalaniu wysokości podatku należy stosować stawkę właściwą dla usługi głównej. A ta dla PKWiU 93.1 „usługi związane ze sportem”: organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych, turniejów, – stosowana powinna być stawka 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie – na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Należy zaznaczyć, że jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie lub w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

– z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Należy wskazać, że zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 32 ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Ze zwolnienia korzystają więc usługi świadczone m.in. przez klub sportowy, które są ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, a także są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest stowarzyszeniem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, oraz związkiem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie. A. w ramach realizacji swoich celów statutowych zamierza na zlecenie PZPN zająć się organizacją dwóch meczów towarzyskich reprezentacji Polski w piłce nożnej.

PZPN będąc organizatorem meczu zleci A. na podstawie umowy zadania organizacyjno -techniczne, a w szczególności przygotowanie stadionów i pomoc organizacyjną w przyjęciu Reprezentacji Polski i jej konkurentów.

W wykonaniu umowy A. zobowiąże się do wykonania zadań i czynności, które będą składać się na przedmiotową usługę.

A. opracuje na podstawie ustaleń kosztorys imprezy, stanowiący załącznik do umowy z PZPN. Kosztorys będzie jednocześnie zobowiązaniem do wykonania i bezpośredniego opłacenia zadań w nim uwzględnionych. Na sfinansowanie zadań uwzględnionych w kosztorysie i opłacenie, jak sam PZPN określa „usługi organizacyjnej” wykonanej na rzecz PZPN – A. otrzyma na podstawie faktury ryczałt w ustalonej wysokości.

Zgodnie z jej treścią umowy, w zakres obowiązków wchodzi szereg świadczeń, których podstawowym celem jest efektywna organizacja i przeprowadzenie meczu. Jest to usługa złożona, polegająca na kompleksowej organizacji meczu, opłacana za jednorazowym wynagrodzeniem bez wyszczególniania poszczególnych czynności składających się na usługę złożoną. Świadczone usługi nie będą stanowiły odrębnych usług.

Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Usługi organizacji meczów nie można uznać za usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które są konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim.

Głównym odbiorcą tych usług są osoby fizyczne które kupując bilety wstępu oglądają dany mecz.

Wnioskodawca, wypracowuje na tego typu usługach zyski. Wypracowane zyski przeznaczone będą na pokrycie kosztów innych zadań statutowych.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii uznania czy świadczona usługa złożona polegająca na organizacji meczów będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług czy też będzie opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do powyższego, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.

W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla kontrahenta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić wg stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.

W związku z powyższym należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym jakim jest organizacja dwóch meczów towarzyskich reprezentacji Polski w piłce nożnej, na które składają się inne świadczenia pomocnicze, które zostały określone w umowie zawartej pomiędzy Zainteresowanym a PZPN. Jak sam Wnioskodawca wskazał, jest to usługa złożona, polegająca na kompleksowej organizacji meczu, opłacana za jednorazowym wynagrodzeniem bez wyszczególnienia poszczególnych czynności składających się na usługę złożoną.

Zatem należy przeanalizować czy świadczona usługa złożona (kompleksowa) może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32.


Ze zwolnienia od podatku na mocy ww. wymienionego przepisu mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport, przy czym z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstęp na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Niespełnienie chociażby jednej z przesłanek (podmiotowej lub przedmiotowej) powoduje, że świadczenie usług nie korzysta ze zwolnienia na podstawie powyższej ww. regulacji.

Powołany art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, w sposób jednoznaczny wymienia podmioty, które mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu, a mianowicie kluby sportowe, związki sportowe a także związki stowarzyszeń i związki innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Wnioskodawca wskazał, że jest stowarzyszeniem i związkiem sportowym oraz celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Zatem jest podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy. W konsekwencji, w związku z faktem, że Wnioskodawca spełnia kryterium podmiotowe określone w ww. przepisie ustawy, konieczne jest zbadanie spełnienia pozostałych przesłanek o charakterze przedmiotowym, o których mowa w tym przepisie.

W okolicznościach wskazanych we wniosku A. wskazuje, że usługi polegającej na organizacji meczów nie można uznać za usługę ściśle związaną ze sportem lub wychowaniem fizycznym, która jest konieczna do uprawiania i organizowania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Ponadto Wnioskodawca we własnym stanowisku wskazał, że za sprawą konstrukcji umowy narzuconej przez PZPN każdorazowo przy każdym meczu (a więc systematycznie) osiągnie zyski z tego rodzaju działalności, które to zyski zostaną całkowicie przekazane na pokrycie kosztów innej działalności statutowej z pominięciem kosztów związanych z opisanym rodzajem usług.

Zatem z powyższego jednoznacznie wynika, że przesłanki przedmiotowe nie zostaną spełnione w niniejszej sprawie. Wnioskodawca wyświadczy bowiem usługę złożoną, której, jak sam wskazuje nie można uznać za usługę konieczną do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Wnioskodawca zamierza również osiągać systematycznie zysk z tytułu świadczenia „usługi organizacyjnej”. Ponadto uzyskany zysk zostanie przekazany na pokrycie kosztów innej działalności statutowej z pominięciem kosztów związanych z opisanym rodzajem usług.

W związku z czym świadczona na rzecz PZPN „usługa organizacyjna” nie będzie korzystała ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, nie przewidują dla ww. usługi zwolnienia od podatku, Wnioskodawca będzie zatem zobowiązany do opodatkowania tej usługi stawką podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 1 pkt 23 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 2024), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2017 r., obowiązywanie stawki podatku od towarów i usług w wysokości 23% zostało przedłużone do końca 2018 r.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania „usługi organizacyjnej” polegającej na organizacji na zlecenie PZPN meczów reprezentacji Polski. Natomiast, w kwestii dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku rejestracji Wnioskodawcy jako czynny podatnik podatku VAT została wydana odrębna interpretacja indywidualna w dniu 27 grudnia 2016 r., 3063-ILPP12.4512.167.2016.2.DC.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj