Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPB2.4511.672.2016.2.MK
z 5 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z poźn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2016 r. (data wpływu 28 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 14 grudnia 2016 r.) na wezwanie Nr 1462-IPPB2.4511.672.2016.1.MK z dnia 2 grudnia 2016 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika zagranicznej spółki kontrolowanej mającej siedzibę poza terytorium UE – jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów zagranicznej spółki kontrolowanej w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • prawidłowe w części dotyczącej uprawnienia do pomniejszenia podstawy opodatkowania o kwotę otrzymanej dywidendy.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych powstałych po stronie Wnioskodawcy jako wspólnika zagranicznej spółki kontrolowanej mającej siedzibę w poza terytorium UE w związku z otrzymaniem dywidendy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.


Wnioskodawca jest udziałowcem spółki kapitałowej będącej spółką zagraniczną w rozumieniu art. 30f ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT (dalej: „Spółka zagraniczna”). Spółka zagraniczna uzyskuje przychody i/lub ponosi koszty m.in. z tytułu:

  1. dystrybucji w związku z inwestycją w spółkach osobowych (dalej: „Spółka osobowa” lub „Spółki osobowe”) z siedzibą lub/i miejscem zarządu poza terytorium Unii Europejskiej. Spółka osobowa nie posiada osobowości prawnej i nie jest uznawana za podatnika (jest transparentna podatkowo) w jurysdykcji Spółki osobowej (działa w formie exempted limited partmrship)
  2. naliczonych (niezrealizowanych) różnic kursowych;
  3. wyniku przeszacowania wartości aktywów do wartości godziwej - według przyjętych zasad rachunkowości aktywa Spółki zagranicznej okresowo podlegają przeszacowaniu do wartości godziwej. Należy podkreślić, że dodatni lub ujemny wynik z przeszacowania aktywów nie wiąże się z rzeczywistym wypływem / wpływem środków pieniężnych (w przeciwieństwie do, przykładowo, zbycia aktywów) (dalej: „wynik z wyceny”);
  4. zwrotu wpłat do Spółek osobowych - Spółka zagraniczna dokonuje wpłat pieniężnych do Spółek osobowych celem ich dokapitalizowania; w przypadku wypracowania zysków przez Spółki osobowe wpłaty są zwracane na rzecz Spółki zagranicznej (dalej: ”zwrot wpłat”). Zgodnie z polityką księgową stosowaną przez Spółkę zagraniczną, jeśli zyski przekraczają wartość wpłat pieniężnych do Spółek osobowych, środki wypłacone Spółce zagranicznej, powyżej kwoty stanowiącej zwrot wpłat pieniężnych, rozpoznawane są w sprawozdaniu finansowym Spółki zagranicznej, sporządzanym zgodnie z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej, jako przychód (dochód) z udziału w Spółce osobowej. Należy zauważyć, że wpłaty wnoszone do Spółek osobowych przez Spółkę zagraniczną nie mają dokładnego odpowiednika w przepisach polskiego prawa handlowego i cywilnego. Z umowy Spółki osobowej wynika obowiązek wniesienia wpłat po stronie wspólnika. Zgodnie z polityką księgową stosowaną przez Spółkę zagraniczną, jeśli Spółka osobowa wypracowałaby zysk, otrzymane środki zaliczane są najpierw na poczet zwrotu wpłat pieniężnych wspólników, w stosunku do ich udziału w Spółce osobowej (zatem udziały poszczególnych wspólników w Spółce osobowej nie ulegają zmianie); dokonanie wpłat pieniężnych nie jest związane z ich oprocentowaniem na rzecz wspólników, a zwrot wpłat lub wypłata środków powyżej kwotę wpłat pieniężnych może następować pod warunkiem wypracowania przez Spółkę osobową środków, z których wpłaty lub zysk z udziału w Spółce osobowej mogłyby zostać zwrócone.

Spółka zagraniczna wypracowała zyski zarówno za okres przed 1 stycznia 2015 r., jak i za okres po 1 stycznia 2015 r. Wnioskodawca rozważa podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku, w której podjęta zostanie decyzja o wypłacie dywidendy. Dywidenda zostanie wypłacona z zysków wypracowanych za okres wskazany wprost w uchwale (wspólnicy mają, zgodnie z prawem kraju rezydencji Spółki zagranicznej, pełną swobodę w kształtowaniu treści tej uchwały). Kwota dywidendy zostanie określona zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju rezydencji Spółki zagranicznej.


Ponieważ złożony wniosek zawierał braki formalne, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 2 grudnia 2016 r. Nr 1462-IPPB2.4511.672.2016.1.MK wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:

  • czy intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy Spółka zagraniczna mająca siedzibę i/lub miejsce zarządu poza terytorium Unii Europejskiej spełnia warunki pozwalające na uznanie jej za zagraniczną spółkę kontrolowaną (pytanie Nr 2)?


Jeżeli tak, to organ podatkowy prosił o sformułowanie pytania dotyczącego tej kwestii, oraz przedstawienie własnego stanowiska.


Ponadto organ wskazał, że jeżeli intencją Wnioskodawcy będzie uzyskanie interpretacji indywidualnej w ww. zakresie organ podatkowy prosi o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez wskazanie:

Czy Spółka zagraniczna mająca siedzibę i/lub miejsce zarządu poza terytorium Unii Europejskiej będzie spełniała warunki o których mowa w art. 30f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:

  1. zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6
    albo
  2. zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:

    1. Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
    2. Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej
    – stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
  3. zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:

    1. w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,
    2. co najmniej 50% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej – w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
    3. co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w lit. b, uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.).


Ponadto w celu prawidłowego wydania interpretacji indywidualnej organ podatkowy prosi o:

  • przeformułowanie zawartego we wniosku pytania Nr 2 wniosku „Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku, jeśli Spółka zagraniczna zostanie uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną Wnioskodawcy (zgodnie z 30f ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT) Wnioskodawca będzie uprawniony do pomniejszenia podstawy obliczenia podatku o kwotę otrzymanej dywidendy?”, bowiem zadane pytanie jest pytaniem hipotetycznym a zatem nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej.


Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie (data nadania 12 grudnia 2016 r.). W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, m.in., że:


Wnioskodawca wyjaśnił, że kwestia kwalifikacji Spółki zagranicznej, w której udziały posiada Wnioskodawca, jako zagranicznej spółki kontrolowanej nie jest przedmiotem Wniosku.


Wnioskodawca prosi, aby na potrzeby wydania interpretacji prawa podatkowego zarówno w zakresie pytania nr 1 jak i pytania nr 2 Organ przyjął, że Spółka zagraniczna będzie kwalifikowana jako zagraniczna spółka kontrolowana.


Wnioskodawca prosi żeby na potrzeby Wniosku w zakresie całego wniosku przyjąć, że Spółka zagraniczna będzie zagraniczną spółką kontrolowaną.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Dla celów rozliczenia podatkowego Wnioskodawcy, o którym mowa w art. 30f ustawy o PIT, czy za przychody / koszty (o których mowa w art. 30f ust. 5 i 7 ustawy o PIT) w rozumieniu przepisów podatkowych należy uznać:
    1. środki otrzymane przez Spółkę zagraniczną od Spółki osobowej,
    2. wartości wpłat do Spółki osobowej dokonywane przez Spółkę zagraniczną;
    3. naliczone, lecz niezrealizowane podatkowo różnice kursowe;
    4. wynik z wyceny Spółek osobowych?
  2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca będzie uprawniony do pomniejszenia podstawy obliczenia podatku o kwotę otrzymanej dywidendy?”


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że środki pieniężne uzyskane w związku z uczestnictwem w Spółkach osobowych będą stanowiły przychód Wnioskodawcy. Jednocześnie, wpłaty pieniężne dokonane do Spółek osobowych będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w części korespondującej z uzyskanym przychodem.


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że naliczone, lecz niezrealizowane podatkowo różnice kursowe oraz wynik z wyceny Spółek osobowych nie stanowią przychodów i kosztów (o których mowa w art. 30f ust. 7 ustawy o PIT).


Zgodnie z art. 30f ust. 7 ustawy o PIT dochód, o którym mowa w ust. 5, stanowi uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej. „W związku z tym zarówno wysokość jak i moment uzyskania lub poniesienia przychodów i kosztów należy określić w oparciu o przepisy PDOFizU’ (J. Marciniuk (red.), Podatek dochodowy od osób fizycznych. Komentarz. Wyd. 16, Warszawa 2015).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. W myśl art. 5b ust. 2 ustawy o PIT, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zatem, należy uznać, że skutki podatkowe otrzymania środków pieniężnych od Spółki osobowej należy ocenić z punktu widzenia źródła przychodów, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca pragnie przytoczyć liczne orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo takie stanowisko zajął m.in. WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 19 maja 2016 r., sygn. I SA/G1 86/16, NSA w wyroku z dnia 10 czerwca 2014 r., sygn. II FSK 1706/12, WSA w Gdańsku w wyroku z dnia 23 lutego 2016 r., sygn. I SA/Gd 1672/15, WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 10 listopada 2015 r., sygn. I SA/Wr 1501/15. Powyższe znajduje równie potwierdzenie również w wyroku NSA z dnia 3 czerwca 2016 r., sygn. II FSK 1072/13, wyroku NSA z dnia 4 września 2015 r., sygn. II FSK 1656/13; wyroku WSA w Gliwicach z dnia 7 lipca 2015 r., sygn. ISA/G11122/14; wyroku WSA w Białymstoku z dnia 18 września 2012 r., sygn. I SA/Bk 232/12; wyroku WSA w Warszawie z 3 kwietnia 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2582/13; wyroku WSA w Poznaniu z dnia 23 lipca 2014 r., sygn. I SA/Po 235/14.


Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.


Należy więc uznać, że kwoty środków pieniężnych uzyskane od Spółek osobowych będą stanowiły przychód Wnioskodawcy.


Ad. 1. B


W opinii Wnioskodawcy, w związku z traktowaniem otrzymanych przez Spółkę zagraniczną środków pieniężnych jako przychodu podatkowego, dla celów jego opodatkowania Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia wartości uzyskanego przychodu o koszty uzyskania tego przychodu, tj. o wydatki faktycznie poniesione, które spełniać będą przesłanki wymienione w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT. W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy, kosztem takim będą wpłaty środków pieniężnych dokonywane przez Wnioskodawcę do Spółek osobowych w kwocie korespondującej z uzyskanym przychodem.


Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.


Przepisy ustawy o PIT nie wskazują enumeratywnie, jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od spełnienia łącznie następujących warunków, w myśl których wydatek powinien:

  • zostać poniesiony przez podatnika,
  • być definitywny (rzeczywisty),
  • pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • zostać poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • być należycie udokumentowany,
  • nie znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.


Wobec powyższego należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, których celem jest osiągnięcie przychodów bądź też zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile w myśl przepisów ustawy o PIT nie podlegają wyłączeniu z kosztów. Zatem kosztami uzyskania przychodów związanych z uczestnictwem w Spółkach osobowych, będą wpłaty środków pieniężnych dokonywane przez Spółkę zagraniczną do Spółek osobowych celem ich dofinansowania.

W świetle powyższego, należy uznać, że Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w wysokości dokonanych przez Spółkę zagraniczną wpłat środków pieniężnych na rzecz Spółek osobowych w kwocie korespondującej z uzyskanym przychodem. Zdaniem Wnioskodawcy, system rozliczenia Spółki zagranicznej ze Spółkami osobowymi jest zbliżony do dokonania wkładu pieniężnego do spółek osobowych i późniejszego częściowego zwrotu tego wkładu na gruncie polskiego prawa handlowego. W takiej sytuacji organy podatkowe wskazują na ten fakt, że środki uzyskane tytułem zmniejszenia udziału wspólnika stanowią przychód podatkowy. Jednocześnie, wspólnik taki jest uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu, którym jest wartość wkładu dokonanego do spółki osobowej (w kwocie korespondującej z uzyskanym przychodem).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, w momencie otrzymania przez Spółkę zagraniczną przychodu z udziału w Spółkach osobowych, będzie on uprawniony do rozpoznaniu korespondującego z nim kosztu uzyskania przychodu w wysokości nie wyższej od wpłat dokonanych przez Spółkę zagraniczną do Spółek osobowych.

Wnioskodawca zatem podziela pogląd NSA wyrażony w wyroku z dnia 14 maja 2015 r., sygn. II FSK 818/13, zgodnie z którym: „ Wskutek częściowego zwrotu wkładu do spółki niebędącej osobą prawną skarżący otrzymać ma pieniądze. (...) W konsekwencji dla określenia przedmiotu opodatkowania, jakim jest dochód, zgodnie z regułą trzecią konieczne jest uwzględnienie wydatków poniesionych w celu osiągnięcia przychodu, a więc kosztów poniesionych na wniesienie wkładu w tej części, która została zwrócona w pieniądzu. Uwzględnienie tych reguł pozwoli na prawidłowe określenie dochodu jako przedmiotu opodatkowania w przypadku częściowego zwrotu wkładu do spółki osobowej w pieniądzu”,


Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca pragnie przytoczyć orzecznictwo organów podatkowych na gruncie przepisów ustawy o PIT, m.in.:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-1/4511-5 8/16/SG, stwierdził, że: „z tytułu obniżenia wkładu w spółce jawnej Wnioskodawca uzyska przychód z praw majątkowych. Dochodem z tego źródła przychodów będzie nadwyżka sumy przychodów nad kosztami faktycznie poniesionymi na nabycie (objęcie) tego wkładu w takiej wysokości w jakiej nie zostały rozliczone w spółce jawnej. Jeżeli koszty uzyskania przychodów będą równe lub większe od sumy przychodów wówczas nie wystąpi dochód do opodatkowania. Przy czym należy zauważyć, że przy częściowym obniżeniu wartości wkładu wniesionego uprzednio do spółki jawnej, Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów proporcjonalnej części wartości wkładu z dnia jego wniesienia
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 kwietnia 2016 r., sygn. IPPB1/4511-158/16-3/KS1, wskazał, że: Za wydatki poniesione na nabycie lub objęcie prawa do udziału w spółce komandytowej powstałej z przekształcenia sp. z o.o. należy więc uznać faktycznie poniesione przez podatnika wydatki w związku z objęciem tego prawa. W przypadku, gdy ww. prawo nabywane jest w zamian za udziały jakie Wnioskodawca posiadał w przekształconej sp. z o.o., za wydatki na nabycie prawa do udziału w spółce komandytowej należy uznać wydatki faktycznie poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie udziałów w sp. z o.o (a więc tzw. koszt historyczny)”
  • interpretację indywidualną z dnia 2 marca 2016 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-1247/15/HD;
  • interpretację indywidualną z dnia 1 marca 2016 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-1268/15/AK;
  • interpretację indywidualną z dnia 15 lutego 2016 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB1/4511-1419/15-2/ES;
  • interpretację indywidualną z dnia 8 lutego 2016 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/4511-1131/15/DP;
  • interpretację indywidualną z dnia 15 stycznia 2016 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB1/4511-1411/15-2/KS1;
  • interpretację indywidualną z dnia 18 grudnia 2015 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPB-1-1/4511-597/15/ZK;
  • interpretację indywidualną z dnia 27 listopada 2016 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPB3/4511-132/15-8/IR;
  • interpretację indywidualną z dnia 23 listopada 2015 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB1/415-533/12/15-S/MPŁ;
  • interpretację indywidualną z dnia 29 października 2015 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB1/4511-962/15-4/KS1;
  • interpretację indywidualną z dnia 3 listopada 2015 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB1/4511-1-1112/15-2/AG.


Należy wiec dojść do wniosku, że środki otrzymane przez Spółkę zagraniczną od Spółki osobowej, stanowią przychód Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów podatkowych (o których mowa w art. 30f ust. 7 ustawy o PIT). Jednocześnie, w momencie uzyskania przychodu Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania kosztu uzyskania przychodu w wysokości dokonanych przez Spółkę zagraniczna wpłat pieniężnych do Spółki osobowej w kwocie korespondującej z uzyskanym przychodem.


Ad. 1. C


Zdaniem Wnioskodawcy, naliczone, lecz niezrealizowane podatkowo różnice kursowe także nie stanowią przychodów / kosztów w rozumieniu przepisów podatkowych (o których mowa w art. 30f ust. 7 ustawy o PIT). Należy zauważyć, że Rozróżnia się różnice kursowe zrealizowane oraz naliczone. Jeżeli podatnik przyjmie zasadę, że - po spełnieniu wymogów określonych w art. 14b PDOFizU - różnice kursowe będzie rozliczał zgodnie z przepisami o rachunkowości, bez względu na to czy są one zrealizowane czy tylko naliczone, w całości mają one wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli zaś podatnik przy ustalaniu różnic kursowych przyjmie tzw. metodę podatkową. wówczas będzie musiał rozróżniać pomiędzy różnicami zrealizowanymi i naliczonymi i prowadzić podwójne rozliczenie różnic kursowych, oddzielnie dla potrzeb podatkowych i rachunkowych.”. Z uwagi na fakt, że opisanym stanie faktycznym właściwą jest podatkowa metoda ustalania różnic kursowych, o której mowa w art. 24c ustawy o PIT, należy stwierdzić, że przychód / koszt z tytułu różnić kursowych należy rozpoznać dopiero w momencie ich zrealizowania. Natomiast naliczone różnice kursowe nie stanowią przychodu / kosztu, o którym mowa w art. 30f ust. 7 ustawy o PIT.


Ad. l.D


Zdaniem Wnioskodawcy, wynik z wyceny Spółek osobowych (dodatni lub ujemny, w zależności od tego czy nastąpi wzrost, czy spadek wartości Spółek osobowych) również nie będzie stanowił przychodu / kosztu Wnioskodawcy. Należy bowiem zauważyć, że żaden przepis ustawy podatkowej nie przewiduje możliwości rozpoznania przychodu w związku z przeszacowaniem wartości aktywów Spółki zagranicznej przeprowadzonej na potrzeby księgowe (i jednocześnie niezwiązanym ze zbyciem tych aktywów). Spółka zagraniczna nie uzyskuje bowiem rzeczywistego przysporzenia majątkowego takiego jak np. miałoby to miejsce w przypadku sprzedaży aktywów. Zatem ewentualny przychód podatkowy z tytułu wzrostu wartości aktywów należałoby rozpoznać dopiero w momencie zbycia udziałów w Spółce osobowej. W związku z powyższym, wynik z wyceny nie powinien być brany pod uwagę przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 30f ust. 7 w zw. z ust. 5 ustawy o PIT.

Wnioskodawca podziela zatem pogląd wyrażony w interpretacji indywidualnej z dnia 23 marca 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w analogicznym stanie faktycznym (sygn. ITPB3/4511-18/16/AD), zgodnie z którym: „ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie przewiduje jakiekolwiek opodatkowania przeszacowania wartości aktywów podatnika (zdarzeniem kreującym obowiązek podatkowy będzie dopiero zbycie tych aktywów). W konsekwencji, (...), przeszacowanie wartości aktywów dla celów bilansowych w księgach Spółki cypryjskiej również pozostanie bez wpływu na dochód podatkowy Spółki cypryjskiej ustalany według przepisów polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (jak również ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).”.

Powyższe znajduje potwierdzenie również na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851 zpóźn. zm, dalej), tak m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 4 kwietnia 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB6/4510-24/16-2/AM), w której stwierdzono, że: „przeszacowanie wartości aktywów w księgach Spółki cypryjskiej, które zostanie odniesione na zysk księgowy lub bezpośrednio na kapitał własny tej spółki, nie będzie skutkowało opodatkowaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 24a ustawy o CIT”.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego we wniosku stanowiska, zgodnie z którym naliczone, lecz niezrealizowane podatkowo różnice kursowe oraz wynik z wyceny Spółek osobowych nie stanowią przychodów/kosztów (o których mowa w art. 30f ust. 7 ustawy o PIT). Wnioskodawca stoi na stanowisku, że środki pieniężne uzyskane przez Spółkę zagraniczną w związku z uczestnictwem w Spółkach osobowych będą stanowiły przychód Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Jednocześnie, wpłaty pieniężne dokonane do Spółek osobowych przez Spółkę zagraniczną będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w kwocie korespondującej z uzyskanym przychodem.


Ad. 2


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, jeśli Spółka zagraniczna zostanie uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną Wnioskodawcy (zgodnie z art. 30 f ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT), Wnioskodawca będzie uprawniony do pomniejszenia podstawy obliczenia podatku o kwotę otrzymanej dywidendy. Zdaniem Wnioskodawcy odliczenie dywidendy uzależnione jest od spełnienia dwóch warunków: (i) dywidenda została wypłacona od początku roku podatkowego do końca września kolejnego roku podatkowego; (ii) dywidenda ta jeszcze nie podlegała odliczeniu zgodnie z art. 30f ust. 5 ustawy o PIT. Jednocześnie, w wydawanych interpretacjach prawa podatkowego organy wskazują, że dla celów zastosowania art. 30f ustawy o PIT, zyski, z których następuje wypłata dywidendy nie mogły być wypracowane przed 1 stycznia 2015 r., który to pogląd Wnioskodawca podziela.


Stosownie do art. 30f ust 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a, albo na okres, o którym mowa w ust. 9 albo 10, w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot:

  1. dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej;
  2. z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej.

Kwoty nieodliczone zgodnie z ust. 5 w danym roku podatkowym podlegają odliczeniu w następnych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych (art. 30f ust. 6 ustawy o PIT).


Wnioskodawca rozważają podjęcie uchwały w sprawie podziału zysku Spółki zagranicznej, w której podejmie decyzję o wypłacie dywidendy. Dywidenda zostanie wypłacona z zysków wypracowanych za okres wskazany wprost w uchwale. Zgodnie z prawem kraju rezydencji Spółki zagranicznej, wspólnicy mają pełną swobodę w kształtowaniu treści tej uchwały, w szczególności mogą postanowić z zysków którego roku następuje wypłata dywidendy. Kwota dywidendy zostanie określona zgodnie z przepisami obowiązującymi w kraju rezydencji Spółki zagranicznej.

Planowane jest, że wypłata dywidendy nastąpi przed upływem terminu do złożenia zeznania o wysokości dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w roku podatkowym. Na szczególną uwagę zasługuje, zdaniem Wnioskodawcy stanowisko wyrażone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 października 2015 r. (sygn. IPPB6/4510-158/15-4/AM), w której organ podatkowy podkreślił, że: „W tym miejscu warto zwrócić uwagę na opinię ustawodawcy wyrażoną w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, wprowadzającej regulacje dotyczące zagranicznych spółek kontrolowanych; zgodnie z którą wprowadzenie obowiązku złożenia zeznania w odniesieniu do dochodów z A. w terminie 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego zapewni: „efektywne odliczenie od dochodów z A. wypłaconych dywidend już w roku rozliczenia tych dochodów”.


Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej) za dany rok podatkowy zagranicznej spółki kontrolowanej pełną kwotę otrzymanej dywidendy, o ile:

  • podatnik otrzyma taką dywidendę w terminie złożenia zeznania o wysokości dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w danym roku podatkowym, tj. do końca dziewiątego miesiąca następnego roku podatkowego,
  • dywidenda taka nie została już przez podatnika odliczona od dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego w poprzednich latach podatkowych (na co wskazuje prawo do odliczenia nieodliczonych kwot dywidendy w następnych pięciu kolejno po sobie następujących latach podatkowych).


Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2015 r., sygn. ILPB4/423-569/14-2/MC.


Z uwagi na fakt, że prawo kraju rezydencji Spółki zagranicznej przewiduje możliwość określenia z zysków którego roku wypłacona zostanie dywidenda, zdaniem Wnioskodawcy na potrzeby oceny skutków podatkowych należy przyjąć, że dywidenda została (zostanie) wypłacona z zysku wypracowanego za rok wskazany w uchwale. Jeśli zatem wspólnicy Spółki zagranicznej wskażą w uchwale, że dywidenda wypłacana jest z zysku za 2015, 2016 r., itd. to Wnioskodawca może przyjąć, że zyski będące podstawą wypłaty dywidendy wypracowane są za ten właśnie okres. Należy zauważyć, że przepisy ustawy o PIT nie zawierają żadnych ograniczeń w kwestii określenia roku, za które wypłacane są zyski, nie zawierają również reguły stanowiącej, przykładowo, że dywidendy wypłaca się z zysków wypracowanych najwcześniej. Materia ta jest regulowana prawem handlowym (w tym wypadku - cypryjskim).

Podzielając zatem stanowisko organów podatkowych, w opinii Wnioskodawcy odliczenie dywidendy uzależnione jest od spełnienia tylko dwóch warunków: (i) dywidenda została wypłacona od początku roku podatkowego do końca września kolejnego roku podatkowego; (ii) dywidenda ta jeszcze nie podlegała odliczeniu zgodnie z art. 30f ust. 5 ustawy o PIT.

Dodatkowo, z interpretacji organów podatkowych wynika, że zyski z których wypłacane są dywidendy nie mogły zostać wypracowane przed wejściem w życie przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych, tj. przed 1 stycznia 2015 r., który to pogląd Wnioskodawca podziela, pomimo braku przepisów wyraźnie regulujących tę kwestię (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z dnia 2 maja 2016 r., sygn. IBPB-1-1/4510-73/16/DW).

W związku z powyższym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego we wniosku stanowiska, zgodnie z którym w przypadku, jeśli Spółka zagraniczna zostanie uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną Wnioskodawcy (zgodnie z art. 30 f ust. 3 pkt 3 ustawy o PIT), Wnioskodawca będzie uprawniony do pomniejszenia podstawy obliczenia podatku o kwotę otrzymanej dywidendy.

Wnioskodawca jest świadomy, że przedstawione powyżej interpretacje indywidualne i wyroki sądów nie posiadają waloru ochronnego w stosunku do Wnioskodawcy, jednak ze względu na tożsamość stosowanych regulacji prawa podatkowego, stanowią potwierdzenie ugruntowanej linii interpretacyjnej organów podatkowych i mogą zostać potraktowane, jako wskazówka interpretacyjna w opisanym zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku.


Motywowany przepisami art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska w sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej ustalenia przychodów i kosztów uzyskania przychodów zagranicznej spółki kontrolowanej w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast w części dotyczącej uprawnienia do pomniejszenia podstawy opodatkowania o kwotę otrzymanej dywidendy jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032) „podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku”.


I tak zgodnie z art. 30f ust. 5 ww. ustawy „podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a, albo na okres, o którym mowa w ust. 9 albo 10, w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot:

  1. dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej;
  2. z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej”.

Art. 30f ust. 7 ww. ustawy wskazuje natomiast, że „dochód, o którym mowa w ust. 5, stanowi uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej. Jeżeli zagraniczna spółka kontrolowana nie ma ustalonego roku podatkowego albo rok ten przekracza okres kolejnych, następujących po sobie 12 miesięcy, przyjmuje się, że rokiem podatkowym zagranicznej spółki kontrolowanej jest rok podatkowy podatnika. Dochód zagranicznej spółki kontrolowanej nie podlega pomniejszeniu o straty poniesione w latach poprzednich”.

Ww. przepis określa zatem, że „dochód, o którym mowa w ust. 5, stanowi uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, (...)”. Zdaniem organu podatkowego „przepisy ustawy” wspomniane w ww. ust. 5 art. 30f ustawy odnoszą się do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podobne stanowisko zajmuje również „PIT 2015 – Komentarz” 5 wydanie komentarza Adama Bartosiewicza i Ryszarda Kubackiego, Warszawa 2015, gdzie jest mowa, że „zgodnie z komentowanym artykułem dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów. Powyższa regulacja wskazuje zatem, że niezależnie od siedziby zagranicznej spółki kontrolowanej jej dochód należy ustalić zgodnie z przepisami ustawy. Wydaje się, że właściwsze (ze względów „technicznych”) byłoby tutaj odesłanie do przepisów u.p.d.o.p.”

W świetle powyższego mając na uwadze, że przedmiotem złożonego wniosku są skutki podatkowe opodatkowania przez Wnioskodawcę dochodów osiąganych przez spółkę kapitałową będącą zagraniczną spółką kontrolowaną mająca siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej ustalenie dochodów może nastąpić zgodnie z regulacjami zawartymi w ww. art. 30f ust. 5-7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w świetle wyżej przywołanych uregulowań prawnych w celu ustalenia przychodów i kosztów wskazanych w art. 30f ust. 7 ustawy o PIT zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ ustawa ta reguluje sposób opodatkowania osób prawnych, takich jak przedmiotowa Zagraniczna Spółka Kontrolowana.

Wobec tego organ nie może potwierdzić stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pytania Nr 1, bowiem zagadnienie to regulują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Chcąc uzyskać interpretację indywidualną w tym zakresie Wnioskodawca winien wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W dalszej kolejności w odniesieniu do pytania Nr 2 wniosku organ podatkowy stwierdza co następuje:


Zgodnie z art. 30f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. Z 2012, poz. 361 z późn. zm.), podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.


Zgodnie z art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym , podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a, albo na okres, o którym mowa w ust. 9 albo 10, w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot:

  1. dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej;
  2. z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej.

Kwoty nieodliczone zgodnie z ust. 5 w danym roku podatkowym podlegają odliczeniu w następnych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych (art. 30f ust. 6 ustawy o PIT).


Dochód, o którym mowa w ust. 5, stanowi uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej. Jeżeli zagraniczna spółka kontrolowana nie ma ustalonego roku podatkowego albo rok ten przekracza okres kolejnych, następujących po sobie 12 miesięcy, przyjmuje się, że rokiem podatkowym zagranicznej spółki kontrolowanej jest rok podatkowy podatnika. Dochód zagranicznej spółki kontrolowanej nie podlega pomniejszeniu o straty poniesione w latach poprzednich (art. 30f ust. 7 ustawy o PIT).

Odnosząc się natomiast do możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych o kwotę dywidendy jaką wnioskodawca może otrzymać w danym roku podatkowym, tj. wypracowany zysk Spółki zarówno za okres przed 1 stycznia 2015 r. jak i za okres po 1 stycznia 2015 r. zauważyć należy, że regulacje w zakresie zagranicznych spółek kontrolowanych zostały wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez art. 2 pkt 24 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 1328; dalej: „ustawa zmieniająca”).

Stosownie do art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej: podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych – stosują przepisy art. 9 ust. 1a i 2, art. 10 ust. 1 pkt 8a, art. 11 ust. 1, art. 26 ust. 1, art. 27 ust. 1, art. 30c ust. 6, art. 30f oraz art. 45 ust. 1, 1aa i 1b ustawy wymienionej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą - począwszy od roku podatkowego zagranicznej spółki, który rozpoczął się po dniu 31 grudnia 2014 r.

Jednocześnie – w myśl art. 17 ustawy zmieniającej – ustawa ta co do zasady wchodzi w życie z 1 stycznia 2015 r. (wyjątki w tym zakresie nie mają zastosowania w niniejszej sprawie). Zatem podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych są zobowiązani stosować przepisy, o których mowa w art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od początku roku podatkowego zagranicznej spółki, który rozpoczął się po 31 grudnia 2014 r. Mają one zatem zastosowanie do tych dochodów, które powstały po tej dacie. Zatem dywidendy obejmujące wypracowany zysk Spółki za lata poprzedzające wejście w życie przepisów o zagranicznych spółkach kontrolowanych, nie będą podlegały odliczeniu od dochodu Spółki za dany rok podatkowy. Prawo bowiem nie działa wstecz (Lex retro non agit), chyba że ustawodawca sam zakreśli inny termin wejścia w życie przepisów lub obejmie nim wcześniejsze dochody, co w tym przypadku nie miało miejsca.


Tym samym podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (w tym również Wnioskodawca) nie może odliczyć dywidend wypracowanych z zysków z lat poprzednich, w których powyższe przepisy jeszcze nie obowiązywały.


Wobec tego w sytuacji, gdy dywidenda jaką otrzymałby Wnioskodawca od Zagranicznej Spółki Kontrolowanej obejmująca zyski Spółki z lat poprzedzających wejście w życie znowelizowanych przepisów, to Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania (tj. dochodu Zagranicznej Spółki Kontrolowanej za dany rok podatkowy, obliczonego zgodnie z art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) kwoty tej dywidendy.


Wnioskodawca natomiast będzie mógł odliczyć kwotę otrzymanej w danym roku podatkowym dywidendy obejmującej wypracowany zysk zagranicznej spółki kontrolowanej, który powstał po dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej.


Zatem podstawę obliczenia podatku, o którym mowa w art. 30f ust. 1 ww. ustawy będzie stanowił dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym Wnioskodawca będzie posiadał nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale tej spółki, w takiej części jaka odpowiada posiadanym przez Wnioskodawcę udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki po odliczeniu kwot otrzymanej przez Wnioskodawcę dywidendy.


W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji organów podatkowych wskazać należy, iż orzeczenia te dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw, podatników w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016, poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj