Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPP2-2.4512.157.2016.2.MŁ
z 23 grudnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z 21 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia. Dnia 24 listopada 2016 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem i prowadzi gospodarstwo rolne jako podatnik VAT czynny. Przedmiotem działalności gospodarstwa jest głównie uprawa zbóż, kukurydzy, warzyw okopowych (ziemniaki, pietruszka), kapusty, cebuli, roślin strączkowych – łubin, a gospodarstwo znajduje się w miejscu, gdzie pola uprawne bezpośrednio sąsiadują z lasem. Uprawy rolne Wnioskodawcy systematycznie są niszczone przez zwierzęta leśne, m.in. dziki, zające, jelenie i sarny.

Ponadto Wnioskodawca jest myśliwym i należy do Polskiego Związku Łowieckiego. Zainteresowany posiada odstrzał w obwodzie, w którym znajdują się m.in. pola uprawne wchodzące w skład jego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca posiada również pozwolenie na broń.

W celu ochrony upraw zamierza w najbliższym czasie zakupić broń, amunicję, optykę myśliwską. Zainteresowany uważa, że jedynym sposobem uniknięcia strat spowodowanych przez zwierzęta leśne jest użycie broni palnej, zarówno jako instrumentu odstraszającego jak i poprzez odstrzał najbardziej natarczywych osobników. Za pomocą broni Wnioskodawca ma zamiar odstraszać te zwierzęta ze swoich upraw. Zakupiona broń, amunicja, optyka myśliwska oraz akcesoria będą służyły wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, a nie do celów prywatnych. Konieczność zakupu broni oraz pozostałych wskazanych we wniosku przedmiotów podyktowana jest wyłącznie potrzebą wynikającą z dużego zalesienia, ukształtowania terenu oraz nadmiaru zwierzyny łownej niszczącej uprawy. Ponadto zakup broni zostanie dokonany na podstawie posiadanych zezwoleń, które są wymagane przez prawo. Z uwagi na to, że pozwolenie na posiadanie broni wystawione jest na osobę fizyczną – faktura na zakup broni będzie wystawiona również na osobę fizyczną. Zatem Wnioskodawca, uważa że ma prawo do obniżenia kwoty VAT naliczonego przy zakupie amunicji, optyki myśliwskiej oraz pozostałych akcesoriów rozliczając podatek VAT związany z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

Mimo, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych przedmiotowe wydatki są dla niego kosztami uzyskania przychodów oraz istnieje ścisły związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wspomnianymi wyżej wydatkami, a wielkością uzyskanych przez niego przychodów z tytułu prowadzonego przez Wnioskodawcę gospodarstwa rolnego. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT.

Z uzupełnienia do wniosku z 24 listopada 2016 r. wynika, że:

  1. W ramach działalności rolniczej, którą prowadzi Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku VAT i zamierza prowadzić w przyszłości, a której ma służyć zakup broni, amunicji, optyki myśliwskiej i pozostałych akcesoriów Zainteresowany oświadcza, że wykonuje tylko czynności opodatkowane VAT.
  2. Wydatki, które ponosi Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością rolniczą – zakup broni, amunicji, optyki myśliwskiej i pozostałe akcesoria będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności rolniczej. Pozyskane zwierzęta z odstrzału nie są przez Wnioskodawcę sprzedawane. Te zwierzęta są własnością Koła Łowieckiego. Bezpośrednio po odstrzale Wnioskodawca przekazuje zwierzę do Koła Łowieckiego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku VAT od zakupu broni, amunicji, optyki myśliwskiej i pozostałych akcesoriów na potrzeby gospodarstwa rolnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, może dokonać odliczenia w całości podatku VAT od zakupu broni, amunicji, optyki myśliwskiej oraz pozostałych akcesoriów na potrzeby gospodarstwa rolnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem i prowadzi gospodarstwo rolne. Zainteresowany jest podatnikiem VAT czynnym. Przedmiotem działalności gospodarstwa jest głównie uprawa zbóż, kukurydzy, warzyw okopowych (ziemniaki, pietruszka), kapusty, cebuli, roślin strączkowych – łubin, a gospodarstwo znajduje się w miejscu, gdzie pola uprawne bezpośrednio sąsiadują z lasem. Uprawy rolne Wnioskodawcy systematycznie są niszczone przez zwierzęta leśne, m.in. dziki, zające, jelenie i sarny. Wnioskodawca jest myśliwym i należy do Polskiego Związku Łowieckiego. Zainteresowany posiada odstrzał w obwodzie, w którym znajdują się m.in. pola uprawne wchodzące w skład jego gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca posiada również pozwolenie na broń. W celu ochrony upraw zamierza w najbliższym czasie zakupić broń, amunicję, optykę myśliwską. Zainteresowany uważa, że jedynym sposobem uniknięcia strat spowodowanych przez zwierzęta leśne jest użycie broni palnej, zarówno jako instrumentu odstraszającego jak i poprzez odstrzał najbardziej natarczywych osobników. Za pomocą broni Wnioskodawca ma zamiar odstraszać zwierzęta ze swoich upraw. Zakupiona broń, amunicja, optyka myśliwska oraz akcesoria będą służyły wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, a nie do celów prywatnych i będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzenia działalności rolniczej. Zainteresowany wykonuje tylko czynności opodatkowane VAT. Konieczność zakupu broni oraz pozostałych wskazanych we wniosku przedmiotów podyktowana jest wyłącznie potrzebą wynikającą z dużego zalesienia, ukształtowania terenu oraz nadmiaru zwierzyny łownej niszczącej uprawy. Ponadto zakup broni zostanie dokonany na podstawie posiadanych zezwoleń, które są wymagane przez prawo. Pozyskane zwierzęta z odstrzału nie są przez Wnioskodawcę sprzedawane. Te zwierzęta są własnością Koła Łowieckiego. Bezpośrednio po odstrzale Wnioskodawca przekazuje zwierzę do Koła Łowieckiego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów broni, amunicji, optyki myśliwskiej i pozostałych akcesoriów na potrzeby gospodarstwa rolnego.

Dla określenia, czy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z wydatków poniesionych na nabycie broni, amunicji, optyki myśliwskiej oraz pozostałych akcesoriów, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między ww. zakupami, a prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą – działalnością rolniczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne).


W rozpatrywanym przypadku zachodzi pośredni związek między poniesionymi przez Wnioskodawcę wydatkami, a prowadzoną działalnością rolniczą. W przedmiotowej sprawie nabycie broni, amunicji, optyki myśliwskiej oraz pozostałych akcesoriów realizowane jest bowiem w celu – jak wyjaśnił Wnioskodawca – uniknięcia strat spowodowanych przez zwierzęta leśne w prowadzonej działalności rolniczej, co w konsekwencji wpływa na zachowanie upraw oraz na obrót podatnika.

Wydatki związane z nabyciem broni, amunicji, optyki myśliwskiej oraz pozostałych akcesoriów, choć pośrednio, ale będą miały wpływ na uzyskiwany przez Zainteresowanego obrót z działalności rolniczej, a tym samym są związane ze sprzedażą, która jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (spełniając przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, spełniona zostanie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zakupy broni, amunicji, optyki myśliwskiej oraz pozostałych akcesoriów, będą pośrednio wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, tj. działalności rolniczej, a zatem do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem broni, amunicji, optyki myśliwskiej oraz akcesoriów, które będą pośrednio służyły do celów opodatkowanej podatkiem VAT działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj