Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPB1-1.4511.307.2016.1.KS
z 9 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i w związku z tym podlega w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest wspólnikiem (komandytariuszem) w spółce komandytowej posiadającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i zarejestrowanej jako podatnik VAT czynny (dalej zwanej Spółką).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowego i detalicznego handlu kosmetykami i akcesoriami kosmetycznymi, w dominującej części kosmetykami fryzjerskimi i akcesoriami fryzjerskimi (dalej łącznie zwanymi w skrócie „Kosmetykami”). Działalność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%). W zakresie sprzedaży hurtowej Spółka kieruje swoją ofertę m.in. do przedsiębiorców (osób fizycznych i spółek), którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzą salony fryzjerskie i kosmetyczne na terytorium Rzeczypospolitej, w ramach których świadczą usługi fryzjerskie lub kosmetyczne oraz sprzedają kosmetyki i akcesoria kosmetyczne, w tym fryzjerskie (dalej łącznie zwanych w skrócie „Salonami”). Salony należą do bardzo ważnych kontrahentów Spółki, ponieważ łącznie generują ok. 5-6 mln złotych obrotów w skali roku.

Na rynku Kosmetyków daje się zauważyć stale rosnącą konkurencję, a w szczególności coraz aktywniejsze działania marketingowe podmiotów konkurencyjnych wobec Spółki kierowane do Salonów. W związku z tym Spółka postanowiła zorganizować program lojalnościowy dla Salonów (dalej zwany w skrócie „Programem”). Jego celem jest biznesowe związanie Salonów ze Spółką oraz zwiększenie przez Spółkę wartości przychodów ze sprzedaży do Salonów towarów, których Spółka jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim (co ma nastąpić poprzez zwiększenie częstotliwości i wartości zakupów tych towarów przez Salony). Spółka jest organizatorem Programu, natomiast czynności techniczno-organizacyjne dotyczące Programu, w szczególności komunikacja z uczestnikami, wydania i wysyłki towarów nabywanych przez uczestników w ramach Programu od Spółki, jak również rozpatrywanie reklamacji, wykonywane są przez koordynatora Programu działającego w imieniu i na rzecz Spółki (dalej zwanego w skrócie „Koordynatorem”). Koordynatorem Programu jest podmiot trzeci (profesjonalna agencja marketingowa), niepowiązany kapitałowo, osobowo ani majątkowo ze Spółką.

Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie przedsiębiorcy (osoby fizyczne i spółki) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 02.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, pozostający w stosunkach handlowych ze Spółką, którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzą salony fryzjerskie i kosmetyczne na terytorium Rzeczypospolitej, w ramach których świadczą usługi fryzjerskie lub kosmetyczne oraz sprzedają kosmetyki i akcesoria kosmetyczne, w tym fryzjerskie. Osoba fizyczna może być uczestnikiem Programu, działając wyłącznie w charakterze przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 02.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, a nie może nim być w charakterze konsumenta w rozumieniu przepisu art. 22(1) Kodeksu cywilnego.

Uczestnikiem Programu zasadniczo może być każdy klient Spółki będący Salonem. W tym zakresie Spółka nie przewiduje żadnych ograniczeń podmiotowych a krąg podmiotów do udziału w Programie jest potencjalnie nieograniczony.

Jedynie na zasadzie wyjątku Uczestnikami Programu nie mogą być podmioty powiązane ze Spółką, tzn.: (i) osoby fizyczne będące wspólnikami, pracownikami lub współpracownikami Spółki ani (ii) osoby fizyczne będące członkami zarządu komplementariusza Spółki ani (iii) osoby fizyczne będące członkami najbliższej rodziny osób wskazanych w pkt (i) lub (ii), czyli wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonkowie, rodzice małżonków i osoby pozostające w stosunku przysposobienia. Uczestnikami Programu nie mogą być również jednostki organizacyjne (spółka cywilna, spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna), w których wspólnikami lub członkami organów zarządzających lub nadzorczych są: (i) osoby fizyczne będące wspólnikami, pracownikami lub współpracownikami Spółki lub (i) osoby fizyczne będące członkami zarządu komplementariusza Spółki lub (iii) osoby fizyczne będące członkami najbliższej rodziny osób wskazanych w pkt (i) lub (ii), wstępni, zstępni, rodzeństwo, małżonkowie, rodzice małżonków i osoby pozostające w stosunku przysposobienia.

Program organizowany jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i prowadzony za pomocą serwisu internetowego Programu dostępnego na stronie internetowej Spółki. Program uruchomiony został w dniu 17 października 2016 r. na czas nieokreślony – do odwołania.

Istotą Programu jest to, że w jego ramach Salony będą mogły nabywać od Spółki określone towary i usługi (dalej zwane w skrócie „Bonusami”) po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej po tym rabacie 1,00 zł (jeden złoty i zero groszy) netto + VAT, czyli 1,23 zł (jeden złoty i dwadzieścia trzy grosze) brutto (sprzedaż Bonusów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej, czyli aktualnie 23%). Nabywanie Bonusów przez Salony po tej promocyjnej cenie będzie jednak możliwe pod warunkiem zgromadzenia w Programie odpowiedniej liczby punktów przyznawanych za nabycie od Spółki towarów objętych Programem. Przykładowo: w przypadku zgromadzenia 1.340 punktów uczestnik będzie mógł za cenę 1,23 zł brutto kupić wagę fryzjerską z wyświetlaczem oraz funkcją tarowania, w przypadku zgromadzenia 5.570 punktów uczestnik będzie mógł za cenę 1,23 zł brutto kupić roczną prenumeratę czasopisma „Kurier Fryzjerski”, a w przypadku zgromadzenia 26.000 punktów uczestnik będzie mógł za cenę 1,23 zł brutto kupić specjalny odkurzacz fryzjerski. Bonusami są towary i usługi, które mogą być wykorzystane przez Salony w prowadzonej przez nie działalności gospodarczej, m.in. wyposażenie salonów fryzjerskich i kosmetycznych, w szczególności sprzęt i akcesoria fryzjerskie (np. sterylizatory), sprzęt i akcesoria kosmetyczne (np. frezarki, lampy UV), sprzęt i akcesoria komputerowe i RTV (np. tablety), małe meble salonowe (np. wieszaki na ubrania, stojaki na parasole), sprzęt do utrzymania czystości w salonie (np. mopy, parownice), prenumeraty czasopism oraz szkolenia z zakresu fryzjerstwa.

Wartość Bonusów, bez uwzględnienia specjalnego rabatu przyznanego w ramach Programu, przekracza 1,23 zł brutto, a w przypadku części z Bonusów – przekracza także kwotę 760 zł brutto (tj. z VAT). Przeważającą część Bonusów stanowią towary i usługi, które nie znajdują się w stałej ofercie handlowej Spółki i które będą nabywane dla celów programu lojalnościowego od podmiotów trzecich niepowiązanych ze Spółką, w tym od Koordynatora. Sprzedaż Bonusów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%) i będzie dokumentowana fakturą VAT.

Towarami objętymi Programem, za których nabycie przyznawane są punkty uprawniające później uczestników do nabywania Bonusów po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto każdy, są znajdujące się w aktualnej ofercie Spółki towary, których Spółka jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim (dalej zwane w skrócie „Towarami Premiowanymi). Towary Premiowane sprzedawane są Salonom po cenach standardowych, tj. takich, jakie zostały ustalone z poszczególnymi Salonami w wyniku standardowego procesu ofertowania i ewentualnych rozmów negocjacyjnych. Sprzedaż Towarów Premiowanych na rzecz Salonów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej (aktualnie 23%) i jest dokumentowana fakturami VAT.

Punkty uprawniające uczestnika do nabywania Bonusów po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto są zapisywane na jego koncie. Punkty te nie są żadnym środkiem płatniczym i nie podlegają wymianie na pieniądze, towary, usługi lub inne świadczenia.

Co do zasady każdy uczestnik otrzymuje 100 Punktów na start, a kolejne Punkty przyznawane są wyłącznie za zakupy Towarów Premiowanych dokonane bezpośrednio od Spółki w okresie udziału uczestnika w Programie, tj. od dnia przystąpienia do Programu do dnia ustania uczestnictwa w Programie. Jednakże Salon, który dokona rejestracji w Programie do dnia 30.11.2016 r., nie otrzymuje 100 punktów na start lecz otrzymuje punkty za zakupy Towarów Premiowanych dokonane bezpośrednio od Spółki począwszy od dnia 01.09.2016 r. (czyli w okresie przed rozpoczęciem Programu).

Punkty przyznawane są wyłącznie za te zakupy Towarów Premiowanych, które zostały w pełni zapłacone przez Salon zgodnie z warunkami handlowymi ustalonymi między Spółką a Salonem. Punkty nie są jednak przyznawane za zakupy Towarów Premiowanych dokonane w sklepie internetowym prowadzonym przez Spółkę.

Co do zasady liczba punktów przyznawanych przez Spółkę za zakup Towarów Premiowanych obliczana jest według wartości netto (bez VAT) dokonanych zakupów przy zastosowaniu zasady, że za każdy 1 (jeden) zł netto (bez VAT) zakupów uczestnik otrzymuje 1 (jeden) punkt, natomiast grosze są pomijane przy obliczaniu ilości punktów. Czyli żeby zdobyć 1.340 punktów, które uprawniają uczestnika do nabycia za cenę 1,23 zł brutto wagi fryzjerskiej z wyświetlaczem oraz funkcją tarowania, uczestnik musi co do zasady kupić Towary Premiowane za łączną kwotę 1.340 zł netto + VAT.

Regulamin Programu przewiduje jednak możliwość organizowania w jego ramach akcji specjalnych, podczas trwania których będą obowiązywały zmodyfikowane zasady przyznawania punktów za zakupy Towarów Premiowanych lub nabywania Bonusów, w szczególności możliwe będzie uzyskanie dodatkowych punktów za zakup określonych przez Spółkę Towarów Premiowanych. Przykładowo: za zakup w czasie trwania akcji specjalnej Towarów Premiowanych określonej przez Spółkę marki uczestnik otrzyma punkty w ilości podwójnej, czyli za każdy 1 (jeden) zł netto (bez VAT) zakupów Salon otrzyma 2 (dwa) punkty.

W przypadku zakupu przez uczestnika Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, niezwłocznie po takim zakupie (przyjęciu zamówienia), z konta uczestnika odejmowane są Punkty w liczbie wymaganej do nabycia tego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Punkty są odejmowane z konta uczestnika także w przypadku zwrotu Towaru Premiowanego (wówczas z konta uczestnika odejmowane są punkty uprzednio przyznane za zakup zwróconego Towaru Premiowanego).

Uczestnik nie może sprzedawać ani w inny sposób zbywać innym osobom uzyskanych punktów pod żadnym tytułem – ani odpłatnym ani darmym. W razie śmierci lub likwidacji uczestnika Programu przyznane punkty tracą ważność (przepadają) i nie przechodzą na spadkobierców lub następców prawnych.

Poszczególne Bonusy, wraz z liczbą punktów uprawniających do nabycia danego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, określone są w katalogu Bonusów zamieszczonym w Serwisie Internetowym Programu.

Uczestnik uprawniony jest do nabycia od Spółki Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto każdy pod warunkiem zgromadzenia na swoim koncie określonej dla danego Bonusu liczby punktów uprawniającej do nabycia tego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto. Jeżeli liczba Punktów widocznych na koncie uczestnika jest niższa niż liczba punktów, które uprawniają do nabycia danego Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto, zamówienie Bonusu jest niemożliwe, w szczególności nie jest możliwa jakakolwiek pieniężna dopłata do Bonusu.

Bonusy nie podlegają zwrotowi ani wymianie na ekwiwalent pieniężny ani na inne Bonusy. Uczestnik nie może przenieść prawa do zakupu Bonusu po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto na osobę trzecią ani na innego uczestnika.

Bonusy mogą być kupowane po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto nie później niż w terminie 30 dni: od daty zakończenia Programu, od daty rezygnacji przez Salon z udziału w Programie lub od daty wykluczenia Salonu z Programu przez Spółkę.

Salon może w dowolnym momencie zrezygnować z udziału w Programie. Z ważnych powodów Spółka może w każdym czasie wykluczyć Salon z Programu ze skutkiem natychmiastowym. Ustanie uczestnictwa w Programie następuje również na skutek zakończenia Programu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy na gruncie opisanego programu lojalnościowego Wnioskodawcy – jako wspólnikowi Spółki – będzie przysługiwało prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów (w proporcji odpowiadającej jego udziałowi w zyskach Spółki) wydatków, które Spółka poniesie na zakup towarów i usług podlegających sprzedaży przez Spółkę w ramach tego programu lojalnościowego po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT czyli 1,23 zł brutto (opisanych wcześniej jako Bonusy)?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie opisanego programu lojalnościowego będzie mu przysługiwało – jako wspólnikowi Spółki – prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów (w proporcji odpowiadającej jego udziałowi w zyskach Spółki) wydatków, które Spółka poniesie na zakup towarów i usług podlegających sprzedaży przez Spółkę w ramach tego programu lojalnościowego po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT czyli 1,23 zł brutto (opisanych wcześniej jako Bonusy).

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z powyższego wynika, że określony wydatek może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są łączne następujące warunki: 1) wydatek został poniesiony, 2) celem jego poniesienia było osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, 3) wydatek nie znajduje się w katalogu kosztów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku opisanego programu nie można mieć wątpliwości, że pierwszy ze wskazanych warunków będzie spełniony w momencie zakupu przez Spółkę Bonusów, czyli towarów i usług podlegających sprzedaży przez Spółkę w ramach tego programu lojalnościowego po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT.

W ocenie Wnioskodawcy również spełnienie drugiego warunku będzie niewątpliwe. Zorganizowany przez Spółkę program służy bowiem nie tylko zachowaniu źródła przychodów (poprzez związanie Salonów ze Spółką) ale przede wszystkim ma doprowadzić do zwiększenia wartości przychodów ze sprzedaży towarów, których Spółka jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim (opisanych wcześniej jako Towary Premiowane), a za nabycie których przyznawane są punkty uprawniające później uczestników do nabywania Bonusów po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto każdy. Możliwość nabywania Bonusów po promocyjnej cenie 1,23 zł brutto każdy ma bowiem stymulować klientów Spółki (Salony) do dokonywania zwiększonych zakupów Towarów Premiowanych, powodując oczywiście wzrost przychodów z ich sprzedaży.

Nabywane towary i usługi (Bonusy), które będą następnie odsprzedawane Salonom po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT, mają więc związek ze sprzedażą Salonom Towarów Premiowanych, czyli towarów za których zakupy przyznawane są punkty uprawniające Salony do nabywania Bonusów po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT.

Przykładowo: żeby móc nabyć po promocyjnej cenie 1 zł netto + VAT Bonus w postaci wagi fryzjerskiej z wyświetlaczem oraz funkcją tarowania, uczestnik Programu musi kupić od Spółki Towary Premiowane za łączną kwotę 1.340 zł netto + VAT.

Stworzona w ramach Programu możliwość nabywania „przez klientów Spółki (Salony) Bonusów po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT jest więc czynnikiem motywującym tych klientów do zwiększonych zakupów Towarów Premiowanych. W konsekwencji ma „napędzać” w Spółce sprzedaż tych Towarów Premiowanych, powodując wzrost przychodów z tytułu ich sprzedaży.

Ponadto nabywane towary i usługi (Bonusy) będą następnie odsprzedawane po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT, a więc same bezpośrednio będą generować przychody.

Bezsprzecznie spełniony będzie również trzeci ze wskazanych warunków. Ponoszone przez Spółkę wydatki na zakup Bonusów nie mieszczą się bowiem w katalogu kosztów nieuznawanych przez ustawodawcę za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w wydanych na gruncie podobnych sytuacji interpretacjach indywidualnych z dnia 03.04.2015 r., nr ILPB1/4511-1-27/15-2/AN oraz dnia z 30.01.2014 r., nr IPPB5/423-933/13-3/MK.

Mając powyższe na uwadze w opinii Wnioskodawcy, na gruncie opisanego programu lojalnościowego będzie mu przysługiwało – jako wspólnikowi Spółki – prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów (w proporcji odpowiadającej jego udziałowi w zyskach Spółki) wydatków, które Spółka poniesie na zakup towarów i usług podlegających sprzedaży przez Spółkę w ramach tego programu lojalnościowego po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej 1 zł netto + VAT (opisanych wcześniej jako Bonusy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Zgodnie z art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

W świetle przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r., Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013, poz. 1030), spółka komandytowa nie posiada osobowości prawnej. Niemniej jednak może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana (art. 8 § 1 kodeksu spółek handlowych). Majątek spółki komandytowej jest odrębny od majątków prywatnych jej wspólników (art. 28 ww. ustawy). Spółka komandytowa nie jest jednak podatnikiem podatku dochodowego, podatnikami są poszczególne osoby będące wspólnikami w takiej spółce.

W związku z powyższym, przychody uzyskiwane przez spółkę komandytową (w której Wnioskodawca jest wspólnikiem) z działalności gospodarczej będą dla Wnioskodawcy przychodem ze źródła o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wysokość przychodów należy ustalić w proporcji do udziału w zysku spółki ustalonego w umowie spółki.

Ponadto, zasady wyrażone w art. 8 ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 1, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zatem kosztem uzyskania przychodów są wszystkie wydatki, których poniesienie pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z uzyskaniem przychodu z danego źródła, bądź też zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów i nie są wymienione w art. 23 ww. ustawy. Jednakże ciężar wykazania owego związku spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodów winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Katalog wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonych w art. 23 ww. ustawy nie przewiduje wykluczenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na zakup nagród, które następnie są odsprzedane po cenie preferencyjnej klientom, którzy biorą udział w akcji promocyjnej. Nie stanowi to jednak wystarczającej przesłanki do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów. Dla uzyskania takiego uprawnienia konieczne jest, by wydatek mógł przyczynić się do osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu oraz by był prawidłowo udokumentowany.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przeszłego wynika, że Wnioskodawca jest wspólnikiem (komandytariuszem) w spółce komandytowej. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie hurtowego i detalicznego handlu kosmetykami i akcesoriami kosmetycznymi, w dominującej części kosmetykami fryzjerskimi i akcesoriami fryzjerskimi. Spółka postanowiła zorganizować program lojalnościowy dla salonów fryzjerskich i kosmetycznych (Salony). Jego celem jest biznesowe związanie Salonów ze Spółką oraz zwiększenie przez Spółkę wartości przychodów ze sprzedaży do Salonów towarów, których Spółka jest wyłącznym dystrybutorem na rynku polskim. Uczestnikami Programu mogą być wyłącznie przedsiębiorcy (osoby fizyczne i spółki), pozostający w stosunkach handlowych ze Spółką, którzy w ramach wykonywanej działalności gospodarczej prowadzą salony fryzjerskie i kosmetyczne na terytorium Rzeczypospolitej, w ramach których świadczą usługi fryzjerskie lub kosmetyczne oraz sprzedają kosmetyki i akcesoria kosmetyczne, w tym fryzjerskie. Uczestnikami Programu nie mogą być podmioty powiązane ze Spółką. Salony będą mogły nabywać od Spółki określone towary i usługi (Bonusy) po promocyjnej cenie uwzględniającej specjalny rabat i wynoszącej po tym rabacie 1,00 zł (jeden złoty i zero groszy) netto plus VAT, czyli 1,23 zł (jeden złoty i dwadzieścia trzy grosze) brutto. Nabywanie Bonusów przez Salony po tej promocyjnej cenie będzie możliwe pod warunkiem zgromadzenia w Programie odpowiedniej liczby punktów przyznawanych za nabycie od Spółki towarów objętych Programem.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wydatki ponoszone na nagrody mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, pod warunkiem należytego ich udokumentowania. Są to bowiem wydatki, służące zachęceniu kontrahentów do współpracy z Wnioskodawcą, w celu maksymalizacji jego sprzedaży.

Przy czym, dla Wnioskodawcy (jako wspólnika) ww. wydatek może stanowić koszt uzyskania przychodów, w wielkości proporcjonalnej do Jego udziału w zyskach Spółki, stosownie do treści art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga, że o tym co jest celowe i potrzebne, czyli racjonalnie uzasadnione w prowadzonej działalności decyduje podmiot prowadzący działalność gospodarczą, a nie organ podatkowy. Na podatniku spoczywa zatem obowiązek wykazania, że dany wydatek spełnia ustawowe kryteria uznania go za koszt uzyskania przychodu, tj. w szczególności obowiązek wykazania związku kosztów z działalnością gospodarczą, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii.

Wobec powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcę jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj