Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-98/11/12-S/WM
z 7 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-98/11/12-S/WM
Data
2012.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
akcja
nabycie
podatek dochodowy od osób fizycznych
programy lojalnościowe
skutki podatkowe


Istota interpretacji
1. Czy po stronie Wnioskodawcy powstał lub powstanie przychód i w konsekwencji dochód do opodatkowania z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym (w Planie)?
2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1: w którym momencie Wnioskodawca uzyskał lub uzyska przychód?
3. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1: do jakiego źródła przychodu należy przyporządkować przychód?



Wniosek ORD-IN 912 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu sygn. akt I SA/Po 533/11 z dnia 1 grudnia 2011 r. – stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r. ), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej skutków podatkowych powstałych z tytułu nabycia akcji oraz kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji,
  • prawidłowe – w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych uczestnictwa w programie motywacyjnym

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca częścią międzynarodowego holdingu z siedzibą w Stanach Zjednoczonych i prowadząca działalność w zakresie rozwoju i wdrażania systemów informatycznych dla biznesu (dalej: Pracodawca) realizuje skonstruowany na poziomie holdingu i zarządzany centralnie plan motywacyjny dla kadry menedżerskiej, pracowników oraz zewnętrznych konsultantów (dalej: Plan).

Przedmiotowy Plan polega na przyznaniu wytypowanym beneficjentom (w tym Wnioskodawcy) możliwości odpłatnego nabycia limitowanego pakietu akcji nowej emisji amerykańskiej spółki-matki, notowanej na giełdzie papierów wartościowych w Stanach Zjednoczonych. Zainteresowany ma możliwość przed upływem z góry określonego okresu funkcjonowania Planu nabycia ww. akcji.

Po nabyciu akcji ich właściciele mogą nimi swobodnie rozporządzać, m.in. dokonać sprzedaży z zyskiem lub stratą w przyszłości.

Kształt programu został określony w globalnym planie premiowania akcjami spółki-matki, który w założeniu pomysłodawców ma spełnić kilka kluczowych funkcji w procesie zarządzania szeroko pojętymi zasobami ludzkimi całego holdingu:

  • pozyskać i na stałe zapewnić sobie możliwość współpracy z wysoko wykwalifikowanym personelem oraz z zewnętrznymi usługodawcami,
  • promować najbardziej efektywne rozwiązania z punktu widzenia całego holdingu, zapewniające mu sukces w perspektywie długoterminowej,
  • dostarczyć skutecznej motywacji do aktywnego współdziałania w rozwijaniu działalności Pracodawcy i całego holdingu poprzez zagwarantowanie realnego udziału we wzroście wartości przedsiębiorstwa w skali globalnej.

Uczestnictwo w Planie stanowi dla Wnioskodawcy dodatkową nagrodę (przyznawaną poza regularnym wynagrodzeniem) za wkład w rozwój całego przedsiębiorstwa. Nagroda jest przyznawana na szczeblu centralnym, przez globalnego administratora Planu, każdej z osób, która według suwerennej i niezależnej oceny administratora powinna otrzymać dodatkową motywację w postaci uczestnictwa w Planie. Pracodawca nie ma żadnego wpływu na dobór beneficjentów, przekazuje administratorowi programu jedynie żądane, obiektywne dane, identyfikujące potencjalnego beneficjenta.

Plan przewiduje premiowanie wyróżniających się menadżerów, pracowników i niezależnych konsultantów poprzez przyznanie im możliwości odpłatnego nabycia w przyszłości akcji amerykańskiej spółki-matki po cenie rynkowej z dnia przyznania opcji. Określona pula akcji nowej emisji została Wnioskodawcy przyznana na dzień określony w zawiadomieniu o przyznaniu opcji. Prawo do nabycia akcji z przyznanej puli, po cenie rynkowej obowiązującej w dniu przyznania opcji, wygasa po upływie określonego terminu. Prawo to nie może być przedmiotem sprzedaży, innego rodzaju transferu, zastawu, cesji, czy też każdego innego przeniesienia lub ograniczenia własności (poza przypadkiem dziedziczenia lub przekazania powiernikowi w celu wykonania testamentu i przeniesienia własności na wypadek śmierci na członka najbliższej rodziny). Zgodnie z harmonogramem ściśle określonym w zawiadomieniu o przyznaniu opcji, sukcesywnie do upływu czasu (zwykle w odstępach miesięcznych), wnioskodawca otrzymuje możliwość nabycia kolejnej części z całej puli przyznanych akcji.

Z uwagi na fakt, że Zainteresowany może nabyć akcje po ich cenie rynkowej z dnia przyznania opcji, jego korzyść w przyszłości jest tym większa, im wyższy będzie wzrost wartości akcji całego holdingu po dniu przyznania opcji - do czego Wnioskodawca może się pośrednio przyczynić również swoją pracą i zaangażowaniem.

Zainteresowany objął przyznaną Mu pulę akcji dnia 21 grudnia 2010 r. Wnioskodawca na moment przyznania puli akcji, tj. przed ich objęciem w dniu 21 grudnia 2010 r. nie korzystał z żadnych praw przysługujących zwykle akcjonariuszom – aż do chwili wystawienia dokumentu akcji na dzień 21 grudnia 2010 r. Nie mógł zatem wykonywać prawa głosu z tych akcji ani otrzymywać dywidendy przed 21 grudnia 2010 r. W chwili składania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie zdecydował, kiedy dokona zbycia objętych akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy po stronie Wnioskodawcy powstał lub powstanie przychód i w konsekwencji dochód do opodatkowania z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym (w Planie)...
  2. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, w którym momencie Wnioskodawca uzyskał lub uzyska przychód...
  3. W przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, do jakiego źródła przychodu należy przyporządkować przychód...


Zdaniem Wnioskodawcy, z punktu widzenia przepisów podatkowych w sytuacji opisanej powyżej wystąpią trzy różne, istotne dla zakresu i sposobu opodatkowania momenty:

  1. moment przyznania puli akcji w ramach Planu,
  2. moment ewentualnego objęcia akcji po oznaczonej cenie,
  3. moment ewentualnej sprzedaży akcji w przyszłości.

Skutki podatkowe na moment przyznania puli akcji w ramach Planu:

W ramach programu motywacyjnego beneficjent (menedżer, pracownik, zewnętrzny konsultant) otrzymuje od administratora Planu, działającego w imieniu amerykańskiej spółki-matki, niezbywalne, warunkowe (uzależnione od nieprzerwanej kontynuacji współpracy z Pracodawcą- wykonywania pracy bądź innej działalności na jej rzecz) prawo do nabycia akcji amerykańskiej spółki-matki w przyszłości, tj. partiami, w ramach przyznanej puli, zgodnie z harmonogramem udostępniania kolejnych partii, ale przed wygaśnięciem programu. Z podatkowego punktu widzenia, na moment przystąpienia do Planu, o ile beneficjent (Wnioskodawca) nie musi wykonać opcji zagwarantowanej mu w ramach Planu, a sam Plan może ulec likwidacji, po stronie tegoż beneficjenta nie powstanie przychód i w konsekwencji nie powstanie także dochód do opodatkowania.

Takie stwierdzenie – zdaniem Zainteresowanego – jest w pełni uzasadnione z dwóch powodów:

  1. w ww. momencie nagrodzony menedżer, pracownik bądź zewnętrzny konsultant nie uzyskuje żadnego trwałego przysporzenia majątkowego, którego wartość można by wiarygodnie określić, a także
  2. w ww. momencie nie powstaje żaden przychód należny, który mógłby być ewentualnie osiągnięty w ramach źródła - kapitały pieniężne, gdyż możliwość nabycia akcji nie jest ani instrumentem finansowym, ani pochodnym instrumentem finansowym, zatem nie można wyznaczyć wiarygodnie jej rynkowej wartości i doszukać się jakiejkolwiek istniejącej należności.


Ad. (a) - Potencjalny przychód otrzymany:

Prawo do objęcia akcji nie może być utożsamiane z samym objęciem tychże akcji. Uzyskanie prawa do objęcia akcji nie przesądza o otrzymaniu konkretnego, tzn. możliwego do wyceny, przysporzenia majątkowego o definitywnym charakterze. Od momentu przyznania możliwości objęcia akcji Wnioskodawca mógł z tej możliwości skorzystać, wyrażając taką wolę i rezygnując z odstąpienia od wykonania opcji na zasadach określonych w Planie. Możliwość ewentualnego otrzymania dywidendy w przyszłości bądź udziału w głosowaniu na zgromadzeniu akcjonariuszy (jednak dopiero po nabyciu prawa własności akcji) nie poddaje się żadnej wiarygodnej wycenie. Skoro zatem nabycie konkretnej ilości akcji o konkretnej wartości rynkowej na moment przyznania puli akcji nie występuje, a co więcej – nie jest pewne, to nie może być mowy o uzyskaniu jakiegokolwiek przychodu z tego tytułu, który miałby definitywny charakter już w takiej chwili. Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPDOF „przychodami (…) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”. W opinii Naczelnego Sądu Administracyjnego oznacza to, że „świadczenie nieodpłatne jest przychodem podatnika wyłącznie wtedy, gdy zostało przez niego faktycznie otrzymane/wykorzystane, a jego wartość jest możliwa do określenia” (por. wyrok NSA z dnia 15 września 2009 r., sygn. akt II FSK 536/08).

W opinii Zainteresowanego, podobnie należy zinterpretować samą możliwość objęcia akcji. Z uwagi na fakt, że owa możliwość miała charakter osobisty, była powiązana z osobą Wnioskodawcy (a więc dla osób trzecich nie przedstawiała żadnej wartości), była niezbywalna (z wyjątkiem przypadku dziedziczenia testamentowego albo ustawowego), a także nie mogła być obciążona przez Wnioskodawcę żadnymi prawami osób trzecich, trudno mówić o jej wartości rynkowej, która mogłaby być wiarygodnie oszacowana.

Ad. (b) - Potencjalny przychód należny:

Możliwość wykonania opcji przyznawana menedżerom i pracownikom Pracodawcy, a także jej zewnętrznym konsultantom mogłaby ewentualnie być objęta zastrzeżeniem z art. 11 ust. 1 UPDOF, zgodnie z którym odnośnie do realizacji praw wynikających z papierów wartościowych instrumentów finansowych bądź ich pochodnych za przychód dla celów podatkowych można uznać już samo prawo domagania się akcji - czyli przychód należny, choć jeszcze nie otrzymany.

Zdaniem Zainteresowanego, w przedmiotowym stanie faktycznym takie ryzyko jednak nie występuje, gdyż:

  1. po pierwsze – charakterystyka możliwości nabycia akcji, przyznawanej w ramach Planu motywacyjnego, wyraźnie wskazuje na jej niezbywalność, a co za tym idzie - nie można jej uznać za instrument finansowy lub jego pochodną w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi,
  2. po wtóre – możliwość nabycia akcji przez Wnioskodawcę, poprzez ścisłe powiązanie jej z jego osobą, nie stanowi żadnej wartości dla osób postronnych i nie kreuje żadnej skonkretyzowanej należności od amerykańskiej spółki-matki na moment przyznania takiej możliwości (czyli na moment przyznania puli akcji).


Przedmiotowy stan faktyczny – czyli przyznanie możliwości nabycia akcji w ramach rozpatrywanego Planu motywacyjnego poprzez przyznanie puli akcji – nie mieści się zatem w dyspozycji art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: UPDOF).

Przyznanie puli akcji stanowi wyłącznie potencjalną możliwość uzyskania wymiernej korzyści w (dalece niepewnej) przyszłości i w konsekwencji nie kreuje przychodu należnego, który mógłby stanowić podstawę do wyliczenia dochodu do opodatkowania. Identyczne konkluzje prezentowane są w szeregu interpretacji organów podatkowych, które zostały przytoczone przez Zainteresowanego.

W opinii Wnioskodawcy, jedynie uzupełniająco należy zacytować tezę z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 23 grudnia 2008 r.; sygn. akt I SA/Bd 687/08 (orzeczenie nie zostało zaskarżone przez Ministra Finansów i jest prawomocne): „Dopóki nie spełni się zdarzenie, które kreuje przychód, to tym samym nie można mówić o powstaniu przychodu i obowiązku podatkowym w podatku dochodowym (…). W przeciwnym razie obowiązek podatkowy wyprzedziłby zdarzenie, z którym związany jest przychód”.

Ad. (2) - Skutki podatkowe na moment objęcia akcji z przyznanej puli

Po otrzymaniu prawa do nabycia akcji poprzez przyznanie puli akcji Wnioskodawca mógł z tego prawa skorzystać. Ponadto ilość akcji dostępnych do nabycia uzależniona była od upływu czasu – szczegółowy harmonogram przewiduje stopniowe udostępnianie kolejnych partii akcji z całej przyznanej puli. Na skutek skorzystania z możliwości nabycia akcji Wnioskodawca odpłatnie przejął na własność przyznaną Mu pulę akcji spółki-matki i może swobodnie tymi akcjami rozporządzać (np. od razu je sprzedać). Przy czym na moment objęcia akcji mogła wystąpić jedna z trzech sytuacji:

  1. cena rynkowa akcji w dniu ich objęcia była niższa niż cena, po której beneficjent może wykonać swoją opcję,
  2. cena rynkowa akcji w dniu ich objęcia jest równa cenie, po której beneficjent może wykonać swoją opcję,
  3. cena rynkowa akcji w dniu ich objęcia jest wyższa od ceny, po której beneficjent może wykonać swoją opcję.

Wykup akcji w ramach wykonywania opcji w sytuacji nr 1 i 2 nie rodzi żadnych skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy. Zainteresowany finansuje zakup akcji z własnych środków, płacąc za nie cenę nie niższą niż rynkowa – a więc nie uzyskuje żadnego dodatkowego profitu. Taka operacja jest niczym innym, jak wymianą jednych składników majątku osobistego podatnika (pieniędzy) na inne składniki majątku (akcje). Stan posiadania podatnika w żaden sposób nie ulega zwiększeniu.

Zgodnie z brzmieniem przepisów UPDOF w momencie objęcia akcji, tj. dnia 21 grudnia 2010 r.) można jednakże zasadnie przyjąć, że o ile Wnioskodawca objął akcje poniżej ich wartości rynkowej, tj. bez uiszczania ceny równej przynajmniej ich wartości (sytuacja 3) to osiągnął przychód. Przychód ten jest równy różnicy pomiędzy wartością rynkową akcji z dnia ich nabycia a odpłatnością poniesioną przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 UPDOF przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika pieniądze i wartości pieniężne (np. czeki, weksle) oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Świadczenie w naturze może obejmować zarówno rzeczy, jak i prawa (w tym akcje spółki kapitałowej). Art. 11 ust. 2 UPDOF nakazuje natomiast określać wartość świadczeń w naturze na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności czasu i miejsca ich uzyskania. W art. 11 ust. 2b UPDOF doprecyzowano także, że w przypadku świadczeń w naturze otrzymywanych częściowo odpłatnie (np. w przypadku objęcia akcji za cenę poniżej ich aktualnej wartości rynkowej) przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych akcji a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (nabywcę akcji).

Przychód powstał w chwili, gdy Wnioskodawca stał się właścicielem akcji. Opodatkowanie dochodu, obliczonego na podstawie tego przepisu, było jednak w 2010 r. odroczone w czasie do momentu zbycia akcji w przyszłości, gdyż mamy do czynienia z akcjami nowej emisji. Zastosowanie znalazł więc przepis art. 24 ust. 11 UPDOF w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r.

W zaistniałym stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku ustalenie źródła przychodu na moment nabycia akcji nie ma żadnego znaczenia, gdyż Wnioskodawca objął akcje nowej emisji. W takim przypadku art. 24 ust. 11 UPDOF wyraźnie zwalniał podatnika z konieczności rozliczania dochodu.

Ad. (3) - Skutki podatkowe na moment sprzedaży akcji w przyszłości

Dokonanie sprzedaży akcji spółki kapitałowej wypełnia przesłanki uzyskania przychodu z kapitałów pieniężnych – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) UPDOF. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu za przychody z kapitałów pieniężnych „uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną”. Takimi udziałami w spółce mającej osobowość prawną są niewątpliwie akcje spółki akcyjnej. Ich sprzedaż spowoduje więc powstanie przychodu z kapitałów pieniężnych na moment zawarcia umowy sprzedaży, nawet gdy należność za sprzedane akcje nie została jeszcze rzeczywiście otrzymana.

Zasadniczo kosztem uzyskania przychodu są w takim przypadku wydatki poniesione na nabycie akcji (por. art. 23 ust. 1 pkt 38 UPDOF). Z uwagi na fakt, że przy częściowo odpłatnym obejmowaniu akcji nowej emisji przychodu/dochodu na moment objęcia akcji się nie określa, nie znajdą tutaj zastosowania przepisy art. 22 ust. 1d pkt 2 UPDOF. Dochód do opodatkowania zostanie po prostu obliczony jako różnica między uzyskana ceną sprzedaży, a wydatkami poniesionymi na objęcie akcji (czyli cena nabycia).

Dochód obliczony jako nadwyżka uzyskanego ze sprzedaży akcji przychodu nad kosztami jego uzyskania będzie podlegał opodatkowaniu zgodnie z art. 30b ust. 1 UPDOF według jednolitej stawki w wysokości 19%. Na podstawie art. 30b ust. 5 UPDOF dochodów z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych (tj. według skali) lub stawką liniową zgodnie z art. 30c UPDOF, lecz wykazuje i rozlicza odrębnie w zeznaniu PIT-38 składanym do końca kwietnia kolejnego roku podatkowego po roku, w którym uzyskano dochód ze zbycia akcji (art. 30b ust. 6 UPDOF).

W dniu 22 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPB2/415-98/11-2/WM stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r. jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej skutków podatkowych powstałych z tytułu nabycia akcji oraz kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji,
  • prawidłowe – w pozostałej części.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 4 maja 2011 r. wpłynęło do tut. Organu dnia 6 maja 2011 r. Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 26 maja 2011 r. znak ILPB2/415W-47/11-2/JWP. Skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 30 maja 2011 r. Skargę nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 20 czerwca 2011 r., wpłynęła do tut. Organu w dniu 22 czerwca 2011 r.

Pismem z dnia 20 lipca 2011 r. nr ILPB2/4160-57/11-2/JWP Organ udzielił odpowiedzi na ww. skargę wnosząc o jej oddalenie.

Wyrokiem z dnia 1 grudnia 2011 r. sygn. akt I SA/Po 533/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację. Dnia 30 stycznia 2012 r. do tut. Organu wpłynęło pismo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie doręczenia prawomocnego orzeczenia i zwrotu akt. W uzasadnieniu ww. orzeczenia stwierdzono, iż rozstrzygnięcie wydanie przez Organ Interpretacyjny z dnia 22 kwietnia 2012 r. nr ILPB2/415-98/11-2/WM zapadło na kanwie niedokładnie sprecyzowanego podatkowego stanu faktycznego.

Wobec powyższego, mając na uwadze wytyczne zawarte w ww. wyroku WSA w Poznaniu, pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. nr ILPB2/415-98/11-3/WM, tut. Organ wezwał Stronę do uzupełnienia opisanego stanu faktyczny poprzez wskazanie:

  1. na jakiej podstawie prawnej Wnioskodawca objął w dniu 21 grudnia 2010 r. pulę nowej emisji akcji amerykańskiej spółki-matki,
  2. kto konkretnie w spółce amerykańskiej zadecydował o objęciu przez Zainteresowanego puli nowej emisji akcji,
  3. na czym ma polegać tzw. preferencyjne nabycie akcji, o którym Wnioskodawca pisze przy dokonywaniu własnej oceny prawnej – skoro w pierwszej części swojego wniosku Zainteresowany twierdzi, że odpłatnie nabywa akcje po cenie rynkowej z dnia przyznania opcji,
  4. z jakich źródeł ma być sfinansowane nabycie przez Wnioskodawcę nowej emisji akcji spółki amerykańskiej – ze środków własnych wnioskodawcy czy ze źródeł obcych (jakich).


W odpowiedzi na ww. wezwanie Organu (data doręczenia 19 kwietnia 2012 r.), Strona wskazała co następuje.

  1. Zgodnie z założeniami Planu administrator (tj. na gruncie analizowanej sprawy: Zarząd spółki-matki bądź określone osoby z Zarządu wskazane przez ten Zarząd spółki-matki i wyznaczone do administrowania Planem) wyznacza osoby, które mają możliwość skorzystania z Planu. Osobom takim następnie przyznawane są opcje. Jednakże na moment przyznana opcji Wnioskodawca nie otrzymuje własności akcji, otrzymuje jedynie prawo ich nabycia w przyszłości. Ponadto w tym samym dniu (dniu przyznania Wnioskodawcy opcji) określana jest cena, po jakiej Wnioskodawca będzie mógł przedmiotową opcję zrealizować. Cena ta jest równa wartości rynkowej akcji spółki-matki w dniu przyznania opcji – zgodnie z aktualną wyceną (dokonywaną corocznie) przez niezależnego audytora, na podstawie obszernej analizy działalności spółki-matki. Po określonym w Planie terminie Wnioskodawca uzyskuje prawo zrealizowania przedmiotowych opcji, tj. nabycia akcji spółki-matki na własność. Wnioskodawca prawo to zrealizował w dniu 21 grudnia 2010 r. i na tej podstawie wszedł On w posiadanie akcji spółki-matki. Tym samym realizacja opcji – nabycie akcji Spółki-matki przez Wnioskodawcę – wynika z Planu realizowanego przez zarząd spółki-matki na poziomie holdingu i zaaprobowanego przez akcjonariuszy (na zasadzie analogicznej do określonego polskimi przepisami walnego zgromadzenia akcjonariuszy).
  2. W przedmiotowym Planie o przyznaniu nagrody (opcji) decyduje administrator Planu (tj. Zarząd spółki-matki bądź określone osoby z Zarządu wskazane przez ten Zarząd spółki-matki i wyznaczone do administrowania Planem). Natomiast Wnioskodawca w terminie wykonania opcji samodzielnie decyduje o realizacji swojego prawa do wykonania opcji, tj. odpłatnego objęcia puli akcji.
  3. Wnioskodawca w momencie przystąpienia do Planu otrzymuje od administratora Planu przedmiotowe opcje. Na ten moment również (czyli na moment przyznania opcji, a nie na sam moment ich realizacji) ustalana jest wartość wykupu opcji. Zgodnie z regulaminem Planu wartością wykupu jest cena rynkowa akcji spółki-matki, przyjęta według aktualnej, niezależnej wyceny. Preferencja, jaką odnieść może Wnioskodawca, polega na tym, że w momencie zrealizowania opcji, wartość rynkowa akcji spółki-matki może być wyższa, niż ich wartość rynkowa (wartość wykupu) określona na dzień przyznania Wnioskodawcy przedmiotowych opcji. W takiej sytuacji Wnioskodawca decydując się na realizację przysługującego mu prawa do nabycia akcji spółki-matki, wchodzi w ich posiadanie płacąc cenę historyczną, która może być nawet dużo niższa niż aktualna cena rynkowa.
  4. Nabycie przez Wnioskodawcę akcji spółki-matki następuje z Jego własnych środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 1 grudnia 2011 r. sygn. akt I SA/Po 533/11 – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej skutków podatkowych powstałych z tytułu nabycia akcji oraz kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia akcji,
  • prawidłowe – w pozostałej części.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Użyte powyżej pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” można odpowiednio odnieść także do pojęcia „świadczenia częściowo odpłatnego”, o jakim mowa w cytowanym poniżej art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać przy tym należy, iż stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, (…), określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Zgodnie z art. 11 ust. 2b ww. ustawy jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca częścią międzynarodowego holdingu z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (Pracodawca) realizuje skonstruowany na poziomie holdingu i zarządzany centralnie plan motywacyjny dla kadry menedżerskiej, pracowników oraz zewnętrznych konsultantów.

Przedmiotowy Plan polega na przyznaniu wytypowanym beneficjentom (w tym Wnioskodawcy) możliwości odpłatnego nabycia limitowanego pakietu akcji nowej emisji amerykańskiej spółki-matki, notowanej na giełdzie papierów wartościowych w Stanach Zjednoczonych. Wnioskodawca ma możliwość przed upływem z góry określonego okresu funkcjonowania Planu nabycia ww. akcji.

Po nabyciu akcji ich właściciele mogą nimi swobodnie rozporządzać – m.in. dokonać sprzedaży z zyskiem lub stratą w przyszłości.

Uczestnictwo w Planie stanowi dla Wnioskodawcy dodatkową nagrodę (przyznawaną poza regularnym wynagrodzeniem) za wkład w rozwój całego przedsiębiorstwa. Nagroda jest przyznawana na szczeblu centralnym, przez globalnego administratora Planu, każdej z osób, która według suwerennej i niezależnej oceny administratora powinna otrzymać dodatkową motywację w postaci uczestnictwa w Planie. Pracodawca nie ma żadnego wpływu na dobór beneficjentów, przekazuje administratorowi programu jedynie żądane, obiektywne dane, identyfikujące potencjalnego beneficjenta.

Plan przewiduje premiowanie wyróżniających się menadżerów, pracowników i niezależnych konsultantów poprzez przyznanie im możliwości odpłatnego nabycia w przyszłości akcji amerykańskiej spółki-matki po cenie rynkowej z dnia przyznania opcji. Określona pula akcji nowej emisji została Wnioskodawcy przyznawana na dzień określony w zawiadomieniu o przyznaniu opcji. Prawo do nabycia akcji z przyznanej puli, po cenie rynkowej obowiązującej w dniu przyznania opcji, wygasa po upływie określonego terminu. Prawo to nie może być przedmiotem sprzedaży, innego rodzaju transferu, zastawu, cesji, czy też każdego innego przeniesienia lub ograniczenia własności (poza przypadkiem dziedziczenia lub przekazania powiernikowi w celu wykonania testamentu i przeniesienia własności na wypadek śmierci na członka najbliższej rodziny). Zgodnie z harmonogramem ściśle określonym w zawiadomieniu o przyznaniu opcji, sukcesywnie do upływu czasu (zwykle w odstępach miesięcznych), Wnioskodawca otrzymuje możliwość nabycia kolejnej części z całej puli przyznanych akcji. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca może nabyć akcje na preferencyjnych warunkach, tj. po ich cenie rynkowej z dnia przyznania opcji, korzyść Zainteresowanego w przyszłości jest tym większa, im wyższy będzie wzrost wartości akcji całego holdingu po dniu przyznania opcji – do czego Wnioskodawca może się pośrednio przyczynić również swoją pracą i zaangażowaniem.

Wnioskodawca objął przyznaną Mu pulę akcji dnia 21 grudnia 2010 r. Wnioskodawca na moment przyznania puli akcji (tj. przed ich objęciem w dniu 21 grudnia 2010 r.) nie korzystał z żadnych praw przysługujących zwykle akcjonariuszom – aż do chwili wystawienia dokumentu akcji na dzień 21 grudnia 2010 r. Nie mógł zatem wykonywać prawa głosu z tych akcji ani otrzymywać dywidendy przed dniem 21 grudnia 2010 r. W chwili składania niniejszego wniosku Wnioskodawca nie zdecydował, kiedy dokona zbycia objętych akcji.

Uwzględniając powyższe zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że na moment przyznania puli akcji w ramach Planu, tj. przed 21 grudnia 2010 r., nie powstaną żadne skutki podatkowe dla beneficjenta.

Odnosząc się natomiast do kwestii powstania przychodu w chwili nabycia akcji z przyznanej puli, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że:

  • na moment objęcia akcji z przyznanej puli (tj. 21 grudnia 2010 r.), o ile beneficjent objął akcje poniżej ich wartości rynkowej niewątpliwie będzie miało miejsce przysporzenie majątkowe stanowiące różnicę pomiędzy wartością rynkową akcji z dnia ich nabycia a odpłatnością poniesioną przez Wnioskodawcę, operacja ta wywołuje skutek podatkowy w postaci uzyskania przez Wnioskodawcę przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • objęcie akcji po cenie przynajmniej równej ich wartości rynkowej nie rodzi żadnych skutków podatkowych dla beneficjenta.

Należy jednak stwierdzić, iż na gruncie analizowanej sprawy, przepis art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miał zastosowania.

Na podstawie art. 24 ust. 11 cytowanej ustawy o podatku dochodowym, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. Sens tego przepisu jest taki, iż przy spełnieniu określonych warunków nadwyżka w postaci różnicy pomiędzy wartością rynkową a wydatkami na objęcie akcji nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia akcji (moment opodatkowania tej nadwyżki następuje dopiero przy zbyciu akcji, o czym z kolei traktuje przepis ust. 12 tego artykułu).

W świetle przytoczonego ww. przepisu stwierdzić należy, iż ustawodawca co do zasady uznaje, iż nabycie akcji za cenę niższą od ich wartości rynkowej powoduje powstanie w momencie nabycia tych akcji dochodu do opodatkowania. Wprowadzone rozwiązanie przesuwa jedynie moment opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu nabycia akcji w ramach tzw. programów motywacyjnych. Przyjęto, iż opodatkowaniu podlega dochód uzyskany ze zbycia takich akcji określony jako nadwyżka przychodu nad wydatkami poniesionymi na ich objęcie. Ale aby skorzystać z tego rozwiązania należy spełnić warunek, iż akcje muszą zostać przydzielone osobom uprawnionym na podstawie uchwały walnego zgromadzenia.

Oznacza to, iż w pozostałych przypadkach nabycia akcji za cenę niższą od ich wartości rynkowej powstały dochód podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji.

Jako, że warunku określonego w art. 24 ust. 11 ustawy podatkowej, tj. objęcia akcji na podstawie uchwały walnego zgromadzenia nie spełnia opisane we wniosku o interpretację nabycie przez Zainteresowanego akcji w wykonaniu umowy opcji zasadnym jest uznanie, iż dochód należy opodatkować w momencie objęcia akcji.

Nie sposób nie zauważyć, iż ww. przepis znajduje jednak zastosowanie tylko do objęcia akcji emitowanych przez polskie spółki kapitałowe. Z treści przepisu wynika bowiem, że jego regulacje dotyczą dochodu osób uprawnionych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Przepis odwołuje się więc do pojęcia walnego zgromadzenia wspólników, czyli pojęcia występującego w polskim Kodeksie spółek handlowych. Trudno zatem porównywać pojęcie występujące w polskim systemie prawnym z pojęciami występującymi w systemach prawnych innych państw (w tym przypadku Stanów Zjednoczonych). Z pewnością ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera w swojej treści zapisów, które umożliwiałyby stosowanie przepisów tej ustawy do spółek utworzonych według prawa innych państw. Gdyby art. 24 ust. 11 ustawy miał być stosowany również do spółek zagranicznych, to ustawa zawierałaby nakaz odpowiedniego porównywania użytych w tym przepisie pojęć czego jednak nie czyni. Skoro zatem wykładnia gramatyczna powołanego przepisu pozwala na zastosowanie wyrażonej w nim normy prawnej, to niedopuszczalne jest poprzez innego rodzaju wykładnię korygowanie jego treści. W tym miejscu należy wskazać, że powszechnie przyjęty jest w orzecznictwie sądowym pogląd zabraniający dokonywania rozszerzającej wykładni wbrew literalnemu brzmieniu przepisów.

Ponadto, wskazać należy, iż z treści wniosku wynika, że o objęciu nowej emisji akcji w spółce amerykańskiej decydował administrator Planu, tj. Zarząd spółki-matki bądź określone osoby z Zarządu wskazane przez ten Zarząd spółki-matki i wyznaczone do administrowania Planem, natomiast akcjonariusze – działając na zasadzie analogicznej do określonego polskimi przepisami walnego zgromadzenia akcjonariuszy – jedynie zaaprobowali realizację Planu. Zatem, skoro to administrator Planu podjął decyzję o przyznaniu opcji na akcje – a nie odpowiednik polskiego walnego zgromadzenia akcjonariuszy – to, zrównując nawet aprobatę akcjonariuszy (o której mowa powyżej) z uchwałą walnego zgromadzenia (o którym mowa w analizowanym przepisie) – czego w rozpatrywanej sprawie, zdaniem tut. Organu, czynić nie można – stwierdzić należy, iż nie została spełniona przesłanka umożliwiająca zastosowanie art. 24 ust. 11 ww. ustawy.

Zauważyć przy tym należy, iż przyjęcie stanowiska prezentowanego przez Wnioskodawcę, iż treść powołanego przepisu 24 ust. 11 ww. ustawy nie wyklucza możliwości zastosowania w przedmiotowym stanie faktycznym analogicznego schematu opodatkowania oznaczałoby, iż pomimo braku spełnienia określonego w powołanym art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f. warunku nastąpiłoby przesunięcie opodatkowania uzyskanego dochodu do momentu zbycia tych akcji. Nadmienić należy, iż powszechnie przyjęty jest w orzecznictwie sądowym pogląd zabraniający dokonywania rozszerzającej wykładni wbrew literalnemu brzmieniu przepisów.

W świetle poczynionych powyżej spostrzeżeń, stwierdzić należy, iż przepis art. 24 ust. 11 ww. ustawy nie znajduje zastosowania.

Jednocześnie tut. Organ nie może zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż przychód beneficjentów objętych Planem powstanie dopiero w momencie zbycia akcji jako dochód z kapitałów pieniężnych określony w art. 17 ust.1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy.

W stanie faktycznym przedstawionym w treści wniosku wskazać należy na dwa źródła przychodów. Zauważyć bowiem należy, iż Wnioskodawca osiąga przychód w momencie zbycia akcji, jak również ich objęcia po preferencyjnej cenie w stosunku do ich ceny rynkowej z dnia nabycia.

Generalnie przychody powstaną w momencie, w którym beneficjent otrzymujący akcje uzyska prawa udziałowca (w tym prawo do dywidendy). Z tym bowiem momentem osoba ta uzyskuje prawo do czerpania korzyści wynikających z akcji. Tym samym, ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie osoby otrzymującej akcje. Aby bowiem czerpać korzyści z akcji osoba ta musiałaby objąć akcje za określoną cenę, a w związku z objęciem po preferencyjnej cenie akcji nie poniosła wydatków w takiej wysokości.

Zaakcentować należy, iż z uwagi na fakt, iż objęte przez Wnioskodawcę akcje po cenie historycznej, tj. cenie rynkowej na dzień przyznania opcji na akcje zostały udostępnione przez spółkę-matkę, nie będącą pracodawcą Zainteresowanego, kwotę zniżki finansowanej przez spółkę amerykańską należy uznać za przysporzenie majątkowe i zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią tego przepisu za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że jest to tylko wyliczenie przykładowe i przychodami z innych źródeł są jeszcze inne przychody nie wymienione wprost w tym przepisie.

W niniejszym przypadku będą to przychody wynikające z nabycia przez pracowników akcji zagranicznej spółki po preferencyjnej cenie w stosunku do ich ceny z dnia nabycia. Jednak przychody z innych źródeł powstaną po stronie pracownika tylko w tej części, w której koszt związany z uczestnictwem pracowników w Programie poniesie spółka-matka. Wskazać bowiem należy, iż w momencie częściowo odpłatnego nabycia ww. akcji ma miejsce przysporzenie majątkowe po stronie nabywcy (pracownika), który na nabycie akcji poniesie wydatki znacznie niższe niż musiałby to uczynić, gdyby nie uczestniczył w programie motywacyjnym.

Przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, według ustalonej skali podatkowej. Przychody te podatnik – a więc pracownik – sam musi wykazać w zeznaniu rocznym za rok, w którym zostały osiągnięte i je opodatkować.

Ustosunkowując się w dalszej kolejności do stanowiska Wnioskodawcy w przedmiocie skutków podatkowych na moment sprzedaży akcji amerykańskiej spółki, nabytych w ramach Planu należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż zbycie akcji będzie skutkowało powstaniem przychodu zakwalifikowanego do źródła przychodów z kapitałów pieniężnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Artykuł 30b ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl natomiast art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy podatkowej, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.

Ponieważ w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym nabycie akcji nastąpiło częściowo odpłatnie – i na moment objęcia akcji powstaje przychód – do określenia wysokości kosztów uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych zastosowanie znajduje przepis art. 22 ust. 1d pkt 2 ustawy podatkowej, zgodnie z którym w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji zgodnie z odrębnymi przepisami, jest wartość przychodu określonego w art. 11 ust. 2b, powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca przy ustalaniu dochodu ze sprzedaży akcji nabytych w wyniku uczestnictwa w Planie uwzględni, jako koszt uzyskania przychodów wartość przedmiotowych akcji na dzień przyznania puli akcji.

Organ podatkowy zauważa, iż ze względu na fakt, że Wnioskodawca osiągnie przychód ze zbycia akcji amerykańskiej spółki, przy ustalaniu dochodu do opodatkowania zastosowanie znajdzie przepis art. 30b ust. 3 ww. ustawy, który stanowi, że przepisy art. 30b ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W przedmiotowej sprawie należy uwzględnić zapisy Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178).

Reasumując, w świetle przedstawionych powyżej uregulowań prawnych należy uznać, iż:

  • w momencie przyznania puli akcji w ramach Planu, po stronie Wnioskodawcy nie powstaje przychód, a w konsekwencji dochód do opodatkowania,
  • w momencie objęcia akcji z przyznanej puli po preferencyjnej – tj. określonej na dzień przyznania opcji – cenie po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do części stanowiącej przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Uzyskany przez Zainteresowanego przychód należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 11 ww. ustawy,
  • w momencie sprzedaży akcji amerykańskiej spółki, nabytych w ramach Planu po stronie Wnioskodawcy powstanie przychodu zakwalifikowany do źródła przychodu z kapitałów pieniężnych, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy. Podkreślić przy tym należy, iż do określenia kosztów uzyskania przychodów z tytułu ww. zbycia zastosowania znajdzie art. 22 ust. 1d pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych organów podatkowych, jak również orzeczeń sądów administracyjnych, należy stwierdzić, iż wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj