Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-265a/14/AK
z 26 maja 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług świadczonych w ramach elektronicznej giełdy kapitałowej za usługi pośrednictwa finansowego korzystające ze zwolnienia od podatku – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania usług świadczonych w ramach elektronicznej giełdy kapitałowej za usługi pośrednictwa finansowego korzystające ze zwolnienia od podatku.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi działalność w zakresie elektronicznej giełdy kapitału. Elektroniczna Giełda Kapitału jest portalem aukcyjnym, na którym osoby i podmioty szukające wiarygodnych form inwestowania kapitału spotykają się z podmiotami sektora bankowego, by zawrzeć najkorzystniejsze na rynku transakcje obsługi bankowych lokat kapitałowych. Aplikacja dostępna jest ze strony www, gdzie bez zalogowania można przeglądać zawartość portalu oraz rozpocząć procedurę zakładania konta. Natomiast po zalogowaniu uzyskuje się dostęp do Elektronicznej Giełdy Kapitału, na której można zakładać aukcje depozytowe lub brać w nich udział poprzez składanie ofert. Korzystanie z Elektronicznej Giełdy Kapitału nie wymaga instalowania dodatkowego oprogramowania na komputerze. W celu komunikacji z klientami Elektronicznej Giełdy Kapitału wykorzystywany jest system powiadomień SMS oraz e-mail informujący o określonych zdarzeniach, istotnych dla danego profilu użytkownika.

Na Elektronicznej Giełdzie Kapitału spotykają się Wystawiający, którzy zakładają aukcje wskazując jaką kwotę i na jaki okres chcą ją zdeponować oraz Przystępujący, którzy oferują opłacalne dla nich oprocentowanie tej lokaty.


Wystawiający to inaczej inwestor - osoba lub podmiot, który:


  • założył konto na Elektronicznej Giełdzie Kapitału o profilu „Wystawiający",
  • dysponuje wolnymi środkami pieniężnymi w określonym czasie,
  • wystawia wolne środki pieniężne na aukcję w celu wyboru najkorzystniejszej oferty na obsługę depozytu.


Wystawiającymi mogą zostać jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorstwa, osoby fizyczne lub inne podmioty dysponujące wolnymi środkami pieniężnymi.


Przystępujący to podmiot, który:


  • założył konto na Elektronicznej Giełdzie Kapitału o profilu „Przystępujący",
  • jest podmiotem uprawnionym do obsługi depozytów bankowych.


Konta o profilu „Przystępujący" mogą zakładać różne podmioty (np. banki, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe) nadzorowane przez Komisję Nadzoru Finansowego. Wszystkie te podmioty mogą przystępować do aukcji.

W wyniku licytacji powstaje zobowiązanie po stronie Wystawiającego do przekazania określonej kwoty w depozyt bankowy zwycięskiemu Przystępującemu na wskazany w warunkach licytacji okres, natomiast po stronie Przystępującego, do przyjęcia środków pieniężnych za zaoferowanym wynagrodzeniem.

Korzystanie z Elektronicznej Giełdy Kapitału gwarantuje uzyskanie najwyższego w danym momencie oprocentowania depozytu, ponieważ jest oparte o najbardziej konkurencyjny system aukcji w czasie rzeczywistym.

Korzystanie z Elektronicznej Giełdy Kapitału przez użytkowników jest możliwe na podstawie umów podpisanych przez obie strony, tj. Użytkownika oraz Operatora portalu. Załącznikiem do umów jest Regulamin, który w sposób kompleksowy reguluje wszystkie zagadnienia związane z korzystaniem z Elektronicznej Giełdy Kapitału.

Aukcje na Elektronicznej Giełdzie Kapitału kończą się powstaniem zobowiązania Wystawiającego do przekazania Przystępującemu określonej kwoty na określony okres oraz zobowiązania Przystępującego do przyjęcia wolnych środków pieniężnych Wystawiającego w depozyt bankowy w określonym przez niego okresie, a także do wypłaty wynagrodzenia Wystawiającemu wraz z depozytem.

Pozostałe kwestie związane z obsługą depozytu, w tym numery rachunków bankowych itp. mogą zostać uregulowane w dwustronnych umowach pomiędzy Wystawiającym i Przystępującym. Dla przyspieszenia realizacji transakcji, na podstawie zakończonych aukcji, operator Elektronicznej Giełdy Kapitału zaleca Wystawiającym i Przystępującym zawieranie umów ramowych lub otwieranie bezpłatnych rachunków technicznych niezależnie od realizowanych aukcji. Takie umowy/rachunki techniczne pozwolą na szybką realizację zobowiązań obu stron względem siebie po zakończeniu aukcji, bez konieczności dopełniania dodatkowych formalności

W systemie jest zaimplementowana bezpłatna funkcja „Zapraszanie banków". Wystawiający ma dzięki niej możliwość wskazania banków, które zostaną automatycznie powiadomione, iż dany podmiot jest zainteresowany otwarciem bezpłatnego rachunku technicznego lub umowy ramowej dotyczącej lokat zawieranych na podstawie Elektronicznej Giełdy Kapitału.

Założenie i prowadzenie konta na Elektronicznej Giełdzie Kapitału jest darmowe. Jedynym kosztem korzystania z Giełdy Kapitału jest opłata Wystawiającego za aukcję zakończoną powodzeniem, na której uzyskał dochód z lokaty większy, niż byłby możliwy do uzyskania w sposób tradycyjny. Koszty ponoszone przez Wystawiającego to 10% rzeczywistego zwiększenia dochodu z lokaty dzięki skorzystaniu z Elektronicznej Giełdy Kapitału. Kwota ta stanowi przychód Spółki z Elektronicznej Giełdy Kapitału.

Przystępujący nie ponosi żadnych kosztów korzystania z Elektronicznej Giełdy Kapitału. Elektroniczna Giełda Kapitału jest produktem nowym, tj. obecnie na rynku nie istnieją platformy aukcyjne dedykowane do obsługi transakcji depozytów bankowych. Mając na uwadze przepisy prawa polskiego, dokonano ulokowania czynności wykonywanych w ramach Giełdy Kapitału w polskim systemie prawnym jako czynności faktycznych w rozumieniu art. 6a ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo bankowe. Jak wynika z brzmienia przepisu art. 6a ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo bankowe, powinny być to czynności faktyczne „związane z działalnością bankową". Ów związek z działalnością bankową winien mieć charakter funkcjonalny i bezpośredni (w podobnym duchu wypowiedział się też GINB w piśmie z dnia 21 grudnia 2004 r. nr NB-BPN-l-022-70/04, PB 2005, Nr 2, s. 83). Chodzi zatem o takie czynności faktyczne, które stanowią „elementy składowe" czynności wykonywanych przez banki. Jako przykład takich czynności podaje się obsługę systemu komputerowego banku, przeliczanie i sortowanie znaków pieniężnych, ochronę transportu środków pieniężnych czy reklamę usług bankowych (B. Smykla, Prawo bankowe, 2005, s. 56). W literaturze podkreśla się, że w zakres pojęcia działalność bankowa wchodzą czynności wskazane w art. 5 ust. 1 i 2, a także mogą wejść czynności z art. 6, o ile „zawierają w sobie" informacje objęte tajemnicą, jak też inne czynności, które dotyczą danych objętych tajemnicą bankową (pismo GINB z dnia 21 grudnia 2004 r. nr NB-BPN-I-022-70/04, PB 2005, Nr 2, s. 83 za H. Gronkiewicz-Waltz (red.), w: „Prawo bankowe. Komentarz." Wyd. 1. Warszawa 2013). Mając powyższe na uwadze ustalono, iż działania podejmowane w ramach Elektronicznej Giełdy Kapitału stanowią czynności faktyczne związane z działalnością bankową nie będące jednak czynnościami podejmowanymi w imieniu i na rzecz banku w ramach pośrednictwa (art. 6a ust. 1 punkt a-m ustawy prawo bankowe).


Spółka szuka potencjalnych zainteresowanych portalem aukcyjnym przez Partnerów. Zakres i obowiązki stron określone są w umowie partnerskiej. Spółka powierza, a Partner zobowiązuje się w ramach działalności swego przedsiębiorstwa do stałego wykonywania czynności pośrednictwa w zakresie sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę w ramach Elektronicznej Giełdy Kapitału, w zakresie określonym umową. Umowa jest realizowana przez Partnerów poprzez:


  1. rzetelne i wyczerpujące informowanie Klientów o rodzajach i warunkach usług oferowanych przez Spółkę, w tym o ogólnych warunkach Regulaminu i wynikających z nich prawach i obowiązkach stron;
  2. składanie Klientom propozycji zawierania umów dotyczących korzystania z usług Elektronicznej Giełdy Kapitału i pomoc przy wyborze właściwego dla nich profilu;
  3. udzielanie Klientom pomocy i wyjaśnień w procesie rejestrowania konta oraz obsługi produktów dostępnych przez Elektroniczną Giełdę Kapitału;
  4. pouczanie o obowiązku podania przez Klienta, zgodnie z prawdą i najlepszą wiedzą wszelkich okoliczności, o które Spółka zapytuje w stosownych formularzach przed zawarciem umowy;
  5. informowanie Klienta o możliwości wprowadzenia danych Klienta, na jego życzenie, w procesie tworzenia konta użytkownika i obsługi papierowego obiegu dokumentacji pomiędzy Klientem a Spółką;
  6. doręczanie Klientom materiałów informacyjnych i promocyjnych Spółki;
  7. udzielanie Klientom wszelkich niezbędnych informacji dotyczących Elektronicznej Giełdy Kapitału zarówno na etapie tworzenia konta, jak i w trakcie korzystania z jej usług;
  8. utrzymywanie kontaktu z Klientem zgodnie z ustalonymi przez Spółkę zasadami przedstawionymi w załączniku nr 3;
  9. wykonywanie działalności z poszanowaniem interesu prawnego i dobra Klienta.


W celu prawidłowego wykonywania postanowień niniejszej umowy Partner zobowiązany jest do:


  1. działania zgodnego z przepisami prawa oraz zasadami uczciwego obrotu, w szczególności przestrzegania zasad, procedur, regulaminów i instrukcji, wytycznych i wszelkich innych zasad obowiązujących i określonych przez Spółkę na stronie internetowej www oraz w. załączniku nr 3.
  2. prowadzenie we właściwy sposób rozliczeń finansowych ze Spółką w zakresie prowizji od transakcji przeprowadzanych przez pozyskanych klientów;
  3. należytego przechowywania dokumentów, formularzy i druków;
  4. w związku z działalnością pośrednictwa posługiwania się wyłącznie dokumentami, formularzami, drukami i innymi materiałami oraz dokumentami, które pochodzą od Spółki lub są przez nią zaakceptowane;
  5. uczestnictwa w szkoleniach i spotkaniach określonych przez Spółkę jako obligatoryjne;
  6. niezwłocznego sporządzania i przekazywania na każde żądanie Spółki wszelkich danych wymaganych przez przepisy prawa;
  7. ponoszenia wszelkich kosztów swojej działalności oraz regulowanie zobowiązań finansowych i podatkowych, wynikających dla Partnera z realizacji niniejszej umowy;
  8. natychmiastowego przekazywania na każde żądanie Spółki wszelkich informacji i dokumentacji związanej z wykonywaniem niniejszej umowy, w tym udzielanie na każde żądanie informacji i wyjaśnień dotyczących prowadzonej przez Partnera działalności pośrednictwa;
  9. okazywania Klientowi dokumentu Pełnomocnictwa przy pierwszej czynności pośrednictwa oraz na każde żądanie, a także informowanie Klienta o wykonywaniu działalności pośrednictwa w zakresie lokat kapitałowych wyłącznie w imieniu i na rzecz Spółki;
  10. dokonywania wszelkich niezbędnych działań potrzebnych do zabezpieczenia praw majątkowych i niemajątkowych Spółki, w szczególności:


    1. oceny sytuacji majątkowej Klienta oraz informowania Spółki o zagrożeniach dotyczących zdolności Klienta do udziału w działalności Elektronicznej Giełdy Kapitału;
    2. informowania Spółki o wszelkich spostrzeżonych przejawach postępowania Klienta mogących mieć znamiona przestępstwa mogącego mieć wpływ na realizację umowy;
    3. utrzymywania stałego kontaktu ze Spółką;
    4. utrzymywania aktywności zawodowej i jakości pracy mierzonej w szczególności liczbą zawartych przy jego pośrednictwie umów, wysokością obrotu lokatami z wykorzystaniem Elektronicznej Giełdy Kapitału z tych umów;
    5. odbierania raportów prowizyjnych w wyznaczonych przez Spółkę terminach, mając na uwadze okresy rozliczeniowe przyjęte przez strony w umowie.


Za świadczone usługi Partner otrzymuje wynagrodzenie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy powyższe usługi świadczone dla klientów w ramach elektronicznej giełdy kapitałowej (tzw. Wystawiających) stanowią usługi pośrednictwa w świadczeniu usług finansowych określonych w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  • Czy będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług świadczone przez Spółkę usługi pośrednictwa w zakresie zakładania lokat i depozytów pieniężnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizuje usługi pośrednictwa finansowego w zakresie depozytów środków pieniężnych, lokat. Usługi te polegają na tym, że Spółka zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na pozyskaniu za jej pośrednictwem użytkowników zainteresowanych produktami oferowanymi przez instytucje finansowe, poprzez to, że udostępnia portal aukcyjny. Użytkownik portalu Elektronicznej Giełdy Kapitału może nie tylko przeglądać oferty dotyczące produktów finansowych, ale także dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty. Aukcje na Elektronicznej Giełdzie Kapitału kończą się powstaniem prawnie ważnego zobowiązania do dokonania określonych czynności. W szczególności, do przekazania przez Wystawiającego Przystępującemu określonej kwoty na określony okres oraz zobowiązania Przystępującego do przyjęcia wolnych środków pieniężnych Wystawiającego w depozyt bankowy w określonym przez niego okresie, a także do wypłaty wynagrodzenia Wystawiającemu wraz z depozytem. Pozostałe sprawy związane z obsługą depozytu określone są pomiędzy Wystawiającym a Przystępującym. Celem świadczonych przez Spółkę usług jest skojarzenie dwóch stron i doprowadzenie do zawarcia umowy między użytkownikiem a instytucją finansową.

W związku z tym, że świadczone usługi są usługą pośrednictwa finansowego w zakresie zakładania lokat i depozytów pieniężnych to korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


W myśl art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jak stanowi art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Z treści art. 43 ust. 13 ustawy wynika, że zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).


Ponadto, w świetle art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:


  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.


Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, winny być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu VAT.

Stosownie do treści przepisu art. 135 (1) (c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Należy stwierdzić, że wymienione zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi, cechy które ją rozróżniają. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianego zwolnienia wyłącznie do określonej grupy podmiotów. Pogląd taki potwierdza Trybunał Sprawiedliwości UE, który w wyroku w sprawie C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Datacenter (SDC) a Skatteministeriet (Dania) stwierdził: „Zwolnienie dotyczące usług finansowych nie jest uzależnione od tego, czy usługa jest wykonywana przez instytucję, która wstępuje w prawny związek z końcowym odbiorcą. Fakt, że dana transakcja jest wykonywana przez osobę trzecią, ale z punktu widzenia końcowego odbiorcy wydaje się być usługą wykonywaną przez bank, nie wyklucza objęcia jej zwolnieniem”. Konkludując można stwierdzić, że wg TSUE usługa finansowa świadczona przez podmiot trzeci nie traci przymiotu takiej usługi.

W celu rozstrzygnięcia co w świetle ww. przepisów prawa podatkowego należy rozumieć pod pojęciem „pośrednictwa” warto odnieść się do wyroku w sprawie C-453/05, w którym TSUE, stwierdził: „Pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, kontaktowanie się z drugą stroną i negocjowanie w imieniu i na rzecz klienta warunków świadczeń wzajemnych, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową”.

Analiza okoliczności faktycznych sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów pozwala stwierdzić, że usługi, o których mowa we wniosku, uznać należy za usługi pośrednictwa w świadczeniu usług w zakresie depozytów środków pieniężnych. W konsekwencji, ich świadczenie przez Spółkę będzie korzystało ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, że w kwestii dotyczącej charakteru usług świadczonych przez partnerów oraz możliwości zastosowania do nich zwolnienia od podatku wydano postanowienie nr ITPP2/443-265b/14/AK.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj