Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1224/14/AJ
z 8 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących budowę basenu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 września 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 6 października 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących budowę basenu.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Miasto jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizuje z własnych środków projekt inwestycyjny, polegający na wybudowaniu basenu. Celem inwestycji jest wykonanie pełnej infrastruktury technicznej, która umożliwi dzierżawę całego obiektu szkole podstawowej, która jest jego jednostką budżetową. Z tego tytułu Miasto będzie otrzymywać dochody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W związku z przedmiotową inwestycją Miasto ponosi wydatki, które są dokumentowane przez kontrahentów fakturami VAT, z wykazanymi w nich kwotami podatku naliczonego. Gmina będzie dokumentować świadczenie usług, tj. dzierżawę obiektu fakturami VAT, wykazywać w rejestrach i deklaracjach VAT oraz będzie rozliczać z tego tytułu podatek należny. Zamiar wydzierżawiania budowanego basenu był podjęty przed rozpoczęciem inwestycji.


W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytania.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), Miastu przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowej inwestycji, która po zrealizowaniu zostanie wydzierżawiona własnej jednostce budżetowej, tj. szkole podstawowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym, dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z przedmiotową inwestycją istotne jest ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek zostały nabyte przez Miasto:


  1. jako podatnika podatku od towarów i usług,
  2. pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez „niego” czynnościami opodatkowanymi.


Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ponadto, mając na uwadze przepis art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych czynności cywilnoprawnych. W związku z tym, że Miasto zamierza zawrzeć umowę o odpłatne wydzierżawienie obiektu, w świetle zacytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności wykonywanych na podstawie umowy cywilnoprawnej, występuje w roli podatnika tego podatku. Powyższe oznacza, że spełniony zostanie warunek bezspornego związku wydatków ponoszonych na zrealizowanie inwestycji, z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wcześniej wspomniano, umowa na wydzierżawienie zrealizowanej inwestycji ma być zawarta z jednostką organizacyjną Miasta – samorządową jednostką budżetową. Jednostka budżetowa to jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych, nieposiadająca osobowości prawnej i działająca na podstawie statutu, który określa jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Do tworzenia gminnych jednostek budżetowych uprawnione są organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego Przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r., poz. 518, z późn. zm.), określają zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z przepisem art. 13 tej ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu tj. sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, najmu, dzierżawy, użyczenia, oddania w trwały zarząd a także mogą być obciążone ograniczonymi prawami rzeczowymi. Przepis art. 18 ww. ustawy stanowi, że nieruchomości mogą być oddawane jednostkom organizacyjnym w trwały zarząd, najem, dzierżawę oraz użyczenie na cele związane z ich działalnością. Cytowany przepis wskazuje formy władania nieruchomościami przez jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej należące do jednostek samorządu terytorialnego. Na podstawie powołanego wyżej przepisu jednostki budżetowe uzyskały zdolność do zawierania umów wymienionych w tym przepisie, tj. umów najmu, dzierżawy lub użyczenia. Jednostka budżetowa będąca szkołą podstawową jest zarejestrowanym, samodzielnym (odrębnym od Gminy) podatnikiem, która po zakończeniu przedmiotowej inwestycji będzie jej dzierżawcą, spełniając warunki wynikające z przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, w tym w szczególności warunek wynikający z art. 18 tej ustawy, dotyczący działalności prowadzonej przez jednostkę budżetową (zgodnie ze statutem, jednostka powołana została do realizowania celów związanych z edukacją i kulturą fizyczną). Zgodnie z przywołanymi powyżej przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami, możliwe jest zawarcie umowy najmu lub dzierżawy pomiędzy Gminą i jednostką budżetową. W związku z powyższym oddanie jednostce budżetowej (będącej jednocześnie odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług, co znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów nr z dnia 18 lipca 2013 r., wydanej dla Miasta ...), zrealizowanej inwestycji na podstawie zawartej umowy dzierżawy będzie świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu i jednocześnie nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku. W tym przypadku spełnione są warunki upoważniające Miasto do dokonywania odliczeń podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska jedynie w kontekście zadanego pytania, natomiast nie zawiera oceny w zakresie innych, zawartych we własnym stanowisku stwierdzeń, zwłaszcza odnoszących się do skuteczności zawarcia umowy cywilnoprawnej – umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a jej jednostką budżetową.

Zaznaczenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stan faktyczny, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj