Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-831/14/MN
z 28 października 2014 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 18 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniach 21 i 23 października 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełnionym w dniach 21 i 23 października 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca od 2002 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wyceny nieruchomości, polegającą na określaniu wartości nieruchomości i sporządzaniu operatów szacunkowych zgodnie z uzyskanymi państwowymi uprawnieniami zawodowymi i posiadanym tytułem rzeczoznawcy majątkowego (PKD 68.31.Z – działalność wynajmujących, agentów i/lub maklerów w zakresie: kupna lub sprzedaży nieruchomości, wynajmowania nieruchomości oraz pozostała działalność usługowa związana z nieruchomościami, taka jak wycena nieruchomości; działalność ta może być prowadzona na własnej lub dzierżawionej nieruchomości lub na zlecenie, budowa obiektów na użytek własny lub na wynajem, zarządzanie nieruchomościami).

Ponadto Wnioskodawca zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę w starostwie powiatowym, a także na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło wykonuje zlecenia – na rzecz organizacji zawodowej prowadzącej działalność gospodarczą – jako osoba fizyczna, tj. dokonuje konsultacji w ramach organizowanych przez ww. organizacje praktyk zawodowych w zakresie wyceny nieruchomości – zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości (Dz. U. z 2014 r., poz. 328, dalej rozporządzenie).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem kandydaci na rzeczoznawców majątkowych dokonują w ramach praktyk określania wartości nieruchomości i samodzielnie sporządzają projekty operatów szacunkowych, a także zapoznają się ze sposobem korzystania ze źródeł danych wymienionych w art. 155 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2014 r., poz. 518). Rolą Wnioskodawcy jest zgodnie z § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, zapewnienie właściwej organizacji i prawidłowego przebiegu praktyk, ustalenie harmonogramu praktyk i zapewnienie kandydatom na rzeczoznawców możliwości wykonywania czynności, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

W wyniku praktyk zawodowych kandydaci na rzeczoznawców majątkowych wykonują projekty operatów szacunkowych, niestanowiące operatów szacunkowych wymienionych w art. 156 ustawy o gospodarce nieruchomościami, gdyż do wykonywania operatów szacunkowych uprawnieni są jedynie rzeczoznawcy majątkowi zdefiniowani w art. 174 ww. ustawy. Zgodnie natomiast z art. 198 ustawy ten, kto prowadzi działalność zawodową w zakresie rzeczoznawstwa majątkowego, polegającą na określaniu wartości nieruchomości, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności lub grzywny. Ponadto ww. projekty operatów szacunkowych jako wykonywane samodzielnie przez kandydatów na rzeczoznawców majątkowych w ramach praktyk zawodowych i stanowiące ich własność, nie są opatrzone pieczęcią zawodową Wnioskodawcy.

Do Wnioskodawcy zgłosiły się w tym roku dwie osoby fizyczne (małżeństwo) z propozycją zawarcia umowy zlecenia na poprowadzenie indywidualnych praktyk zawodowych w zakresie wyceny nieruchomości, zgodnie z zasadami wymienionymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości. Umowa ta zostanie zawarta pomiędzy osobami fizycznymi (Wnioskodawcą – jako zleceniobiorcą i ww. osobami fizycznymi (małżeństwem) – jako zleceniodawcami). Uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z tytułu ww. umowy ujęte zostaną w PIT-36 w pozycji „inne źródła”.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że organizacja zawodowa prowadząca działalność gospodarczą zamierza w tym roku zawrzeć z nim umowę zlecenia na dokonywanie konsultacji w ramach organizowanych przez ww. organizacje praktyk zawodowych w zakresie wyceny nieruchomości (zleceniodawca – ww. organizacja prowadząca działalność gospodarczą, zleceniobiorca – Wnioskodawca jako osoba fizyczna).

W uzupełnieniach wniosku wskazano dodatkowo, że z tytułu planowanego zawarcia umowy zlecenia Wnioskodawca nie przekroczy w danym roku podatkowym obrotu w łącznej wysokości 150.000 zł (włączając w to przychody osiągane z prowadzonej działalności gospodarczej). Wynagrodzenie za poprowadzenie praktyki zawodowej w przeliczeniu na jedną osobę nie może przekroczyć maksymalnej wysokości odpłatności za praktykę zawodową, określonej w § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, tj. cała opłata za praktykę zawodową uzyskana od jednej osoby nie może przekroczyć 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z kwartału poprzedzającego kwartał, w którym dokonano wpisu do rejestru wydanych dzienniczków praktyk (obecnie wynosi to ok. 2.000 zł od osoby).

W ramach zawartej umowy zlecenia Wnioskodawca planuje pełnić rolę prowadzącego praktyki zawodowe dla dwóch spokrewnionych ze sobą osób, tj. wykonywać czynności wymienione w § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, czyli zapewnić tym osobom prawidłowy przebieg praktyki zawodowej, ustalić harmonogram praktyki, zapewnić możliwość wykonywania wszystkich czynności prowadzących do samodzielnego wykonania przez nich projektów operatów szacunkowych na potrzeby przystąpienia do egzaminu państwowego w celu zdobycia uprawnień zawodowych rzeczoznawcy majątkowego. Czynności te będą wykonywane przez ww. osoby samodzielnie, ale pod nadzorem Wnioskodawcy. Będą polegały m.in. na dokonaniu przez te osoby fizyczne wyboru sześciu nieruchomości do wyceny, skompletowaniu przez te osoby stosownych dokumentów, dokonaniu przez te osoby oględzin nieruchomości, analizy rynku, wyceny nieruchomości i sporządzenia projektów operatów szacunkowych. Rolą Wnioskodawcy będzie wydanie ww. osobom stosownych zaświadczeń umożliwiających dostęp do odpowiednich urzędów i instytucji w celu pozyskania oraz nadzorowaniu prawidłowości wykonywania przez te osoby wymienionych czynności.

Wskazano ponadto, że wskazane czynności będą stanowiły element kształcenia zawodowego osób, które chcą w przyszłości zostać rzeczoznawcami majątkowymi.

Zlecone czynności Wnioskodawca będzie świadczył przez okres siedmiu miesięcy w roku 2015 (od kwietnia do października lub maksymalnie do listopada). Osoby fizyczne, na rzecz których Wnioskodawca będzie świadczył opisana usługę nie prowadzą działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku.


Czy w przypadku rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności o usługi związane z prowadzeniem praktyk zawodowych dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych Wnioskodawca nie utraci zwolnienia podmiotowego z obowiązku odprowadzania podatku VAT, które posiada prowadząc działalność zawodową w zakresie wyceny nieruchomości?


Zdaniem Wnioskodawcy, zawierając jedną taką umowę rocznie (jedno takie zdarzenie gospodarcze w roku podatkowym) poza prowadzoną działalnością gospodarczą nadal będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Natomiast, na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:


1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

  1. transakcji związanych z nieruchomościami,
  2. usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
  3. usług ubezpieczeniowych
  • jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ww. ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.


Ponadto zgodnie z art. 113 ust. 13 ww. ustawy zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:


1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

  • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
  • wyrobów tytoniowych,
  • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu;

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.


W związku z wątpliwościami Wnioskodawcy dotyczącymi zastosowania zwolnienia określonego w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług należy rozstrzygnąć, czy usługi opisane we wniosku, polegające na prowadzeniu praktyk zawodowych kandydatów na rzeczoznawców majątkowych należy zaliczyć do usług wymienionych w cytowanym art. 113 ust. 13 ustawy.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, wskazuje, że Wnioskodawca wykonując – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług – czynności związane z prowadzeniem indywidualnych praktyk zawodowych w zakresie wyceny nieruchomości, zgodnie z zasadami wymienionymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie nadawania uprawnień zawodowych w zakresie szacowania nieruchomości, nie będzie wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przewidywana przez Wnioskodawcę łączna wartość sprzedaży nie przekroczy łącznie w roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Zatem w tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, natomiast zagadnienia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostaną rozpatrzone odrębnie.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętej pytaniem, tj. możliwości korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług, nie rozstrzyga natomiast pozostałych kwestii zawartych we wniosku, w szczególności zasad ewentualnego opodatkowania podatkiem od towarów i usług opisanych czynności, bowiem kwestia ta wykracza poza zakres żądania interpretacji sformułowany w postawionym pytaniu.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj